CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Selasa, 15 Disember 2009

tip pelajar cemerlang 9

TIP 9

MENGURUS MASA BELAJAR

Pelajar perlulah bijak menguruskan masa mereka agar dapat diseimbangkan antara aktiviti mengulangkaji dengan aktiviti-aktiviti lain.Kegagalan mengurus dan mangatur masa dengan berkesan antara faktor kegagalan dalam pelajaran.Sebagai pelajar,anda mestilah:

2. Pastikan waktu mgulangkaji anda lebih daripada 3 jam sehari.Malah semakin hampir dengan peperiksaan anda perlu belajar sehingga 5-7 jam sehari. Jangan pula salah faham,maksud 5-7 jam ini bukanlah belajar secara berterusan.Anda mungkin belajar 1 jam di waktu Subuh,2 jam di waktu petang & 3 jam di waktu malam.Ini menjadikan masa belajar anda 6 jam sehari.

3. Tahap konsentrasi @ tumpuan belajar adalah berbeza.Ada pelajar yang boleh tumpu selama 1 jam & ada pula yang hanya bertahan selama 20 minit.Jangan paksa diri anda.Sekiranya anda rasakan tumpuan anda mula terganggu,ambillah rehat seketika.iaitu lebih kurang 5 mint.Selepas itu sambung semula belajar.Sebelum anda sambung belajar,cuba imbas kembali apa yang telah anda ketahui sebelumnya.

4. Dalam satu sesi belajar,pelbagaikan aktiviti belajar anda supaya tidak jemu.Selang-selikan aktiviti membaca dengan membuat nota,menceritakan semula apa yang telah dipelajari,membuat peta minda @ peta konsep,menjawab soalan-soalan,melakar rajah & sebagainya.

5. Jangan letakkan matlamat membaca yang terlalu besar.jumlah bahan yang mahu diulangkaji mestilah anda tahu yang anda mampu menghabiskannya dalam masa belajar yang telah ditetapkan.Misalnya,meletakkan matlamat untuk membaca 100 muka surat dalam masa satu jam adalah tidak realistik. Sebaliknya,matlamat untuk menghabiskan & memahami 20 muka surut lebih munasabah & boleh dicapai.

6. Sediakan jadual belajar @ perancangan mingguan tentang bahan-bahan yang mahu diulangkaji.Dengan adanya jadual belajar ini maka anda tahu berapa benyak bahan yang perlu dihabiskan setiap minggu bagi membolehkan anda bersedia sebelum peperiksaan.

7. Sediakan senarai tugas harian ( “TO DO”lists) pada malam sebelumnya.Mananya anda tahu apa yang mahu disiapkan esok hari.Tentukan tahap keutamaan & kepentingan setiap butiran tugas yang telah disenaraikan.Seperti yang dikatakan oleh Stephen Covey “Put first thing first”.

.

Rekodkan progress anda pada sehelai kertas.

Setakat mana anda jayakan perancangan anada?Pangkah setiap tugas yang telah diselesaikan dengan jayanya dalam senarai “to do” anda.
2. Ganjari anda setiap kali anda berjaya mencapai setiap perancangan yang telah anda senaraikan.

3. Gunakan teknik membaca yang berkesan.Membaca 1 jam penuh tumpuan lebih baik dari membaca 3 jam dengan fikiran melayang.

4. Fokus sekurang-kurangnya 50% dari masa belajar anda terhadap proses “RECALL”.Iaitu proses memanggil semua maklumat.

5. Gunakan Kad Kecil untuk memenuhi pecahan masa yang kecil-kecil diantara kelas,ketika menunggu selepas rehat sebelum masuk kelas,& lain-lain.Sekiranya anda hitung pecahan masa yang kecil-kecil ini anda akan dapati julahnya 1-2 jam dalam sehari.Oleh itu manfaatkan pecahan masa ini dengan mengimbas Kad Kecil.

6. Tahukah anda sekiranya anda belajar konsisten 1 jam sehari,ini bermakna anda hanya belajar selama 15 hari saja dalam setahun?Kemana perginya lagi 350 hari masa anda? TAHUKAH ANDA? Kalau anda ditakdirkan hidup selama 90 tahun,anda menghabiska 30 dari usia anda hanya untuk tidur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan