CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Sabtu, 12 Disember 2009

plot

Berdasarkan novel yang disenaraikan huraikan plot cerita dari permulaan , perkembangan , klimaks dan peleraiannya.

Dalam novel Anak Din Biola , kisahnya dimulakan dengan penulis menceritakan tentang watak Budiman , Chong dan Chandra yang tinggal di rumah anak yatim iaitu Rumah Bonda. Budiman pula menerima undangan ke majlis pengurniaan pingat bagi mewakili arwah ayahnya . Bapa Budiman dianugerahkan dengan Pingat Jasa Kebaktian dalam majlis itu kelak.

Perkembangan novel ini digambarkan oleh penulis dengan peristiwa Budiman terserempak dengan Pak Mat Tukang Masak pada waktu malam di belakang dapur sedang membawa sebuah biola. Pada malam-malam seterusnya dia juga bertembung dengan Pak Mat Tukang Masak menjunjung sebuah kotak di belakang dapur. Pak Mat Tukang Masak memarahi mereka dan mengugut untuk melaporkan kepada Pak Jais bahawa mereka bertiga mahu mencuri.
Perkembangan novel seterusnya mengenai Pertandingan Bintang Biola Remaja Kota Raya akan diadakan. Namun begitu usaha Budiman , Chong dan Chandra mencari wang untuk membeli sebuah biola menemui kegagalan.Budiman terpaksa meminta bantuan Pak Wan Busu dan Datin Sri Norbayu untuk belajar bermain biola dan menyertai pertandingan itu.
Klimaks novel ini ialah peristiwa pertandingan Bintang Biola Remaja Kota Raya. Daripada 15 peserta Budiman menjadi johan dalam pertandingan ini.

Cerita ini diakhiri dengan Budiman membantu Datin Sri Norbayu mengajar kanak-kanak di sekolah muziknya. Budiman juga melanjutkan pelajaran ke Tokyo tidak lama selepas itu .Chong tinggal dengan keluarga Linda. Linda menjual barang kraf tangan. Chandra bekerja di klinik bapa saudaranya sambil belajar. Pak Mat Tukang Masak ditangkap dan dipenjarakan atas kesalahan mengedar dadah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan