CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Sabtu, 12 Disember 2009

latar

Berdasarkan novel yang anda kaji ,huraikan dua latar masyarakat yang terdapat dalam novel tersebut .
Cara jawapan .
Novel yang saya kaji ialah novel Anak Din Biola . Latar masyarakat yang terdapat dalam novel ini ialah masyarakat majmuk yang bersatu padu. Ini diperlihatkan oleh watak Budiman , Chong dan Chandra yang datang daripada pelbagai latar belakang kaum , bahasa dan budaya yang berbeza. Walaupun mereka berlainan bangsa tetapi mereka masih dapat berkawan / bersahabat baik semasa tinggal di Rumah Bonda .Mereka saling membantu , menyayangi dan memiliki semangat setia kawan yang tinggi. Bapa saudara Chandra yang ingin membantu Pak Wan Busu dan Linda dengan melakukan pembedahan mata juga membuktikan sikap saling membantu dalam masyarakat majmuk.

Dalam ADB juga diperlihatkan latar masyarakat golongan anak yatim . Budiman , Chong dan Chandra merupakan sebahagian daripada anak-anak yatim piatu yang tinggal di Rumah Bonda .Mereka tinggal , makan dan hidup bersama di situ dengan penuh kasih sayang di bawah jagaan Datin Siti Nor Bayu.
Latar masyarakat seterusnya yang terdapat dalam ADB ialah ( IU ) golongan yang terlibat dalam kegiatan penyelewengan dan jenayah. ( H )Pak Mat Tukang Masak dan pemandu van terlibat dengan kegiatan jenayah selain tidak amanah terhadap tanggungjawab yang diberi. Pak Mat Tukang Masak bukan sahaja menyeludup dan menjual barangan anak-anak yatim Rumah Bonda malah terlibat dengan pengedaran dadah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan