CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Ahad, 13 Disember 2009

latihan

Pilih satu daripada soalan-soalan di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya melebihi 350 patah perkataan.

1 Pelbagai penyakit kronik dikenal pasti sebagai pembunuh tertinggi dewasa ini . Bincangkan punca-punca penyakit kronik dan cara-cara untuk mencegah serta mengubatinya.

2 Sebagai seorang pegawai kaunseling, anda telah dijemput untuk memberi ceramah kepada ibu bapa dan guru-guru sempena Hari Ibu Bapa dan Guru di sebuah sekolah. Tajuk ceramah itu ialah “Peranan Ibu Bapa Dalam Pembentukan Disiplin Anak-anak”.
Sediakan teks ceramah anda itu dengan selengkapnya.

3 Gejala vandalisme dikatakan semakin menular dalam kalangan remaja, terutamanya pelajar-pelajar sekolah. Perkembangan seperti ini amat membimbangkan semua pihak. Huraikan punca-punca gejala ini berlaku dan langkah-langkah untuk mengawalnya.

4 Rakan anda telah mengutus sepucuk surat kepada anda, kerana ingin mengetahui tentang Program Khidmat Negara yang dilaksanakan di Malaysia. Tuliskan sepucuk surat kepada rakan anda itu untuk menceritakan pelaksanaan program tersebut.

5 Baru-baru ini Persatuan Bahasa Melayu sekolah anda telah mengadakan ‘Pertandingan Penulisan Kritikan Novel’. Anda berminat untuk menyertai pertandingan tersebut dan ingin menulis ulasan sebuah novel yang pernah anda baca.Tuliskan ulasan novel tersebut dengan selengkapnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan