CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Selasa, 23 Mac 2010

pertanian / ozon

Penggunaan bahan kimia


Kebaikan
1.Pertanian
baja - contoh - baja nitrogen dan baja ammonia (melalui proses Haber) - tanaman menjadi lebih subur
racun - mengelakkan serangan serangga dan rumput ,mengelakkan jangkitan penyakit
bahan pengawet - sayur-sayuran dan buah-buahan lebih tahan lama

2. Perindustrian
industri makanan - bahan tambah makanan -mengelakkan makanan dari rosak oleh mikroorganisma - memperbaiki rupa makanan - contoh - Garam dan Gula (Menyebabkan makanan tahan lama), pandan (hijau), karamel (Coklat)(menyebabkan makanan kelihatan lebih menarik)
penciptaan alat senjata - bom nuklear
industri pembuatan tayar, plastik, nilon - meningkatkan mutu

3. Perubatan
- penghasilan hormon buatan - contoh - hormon insulin
- penciptaan kulit sintetik
- penghasilan ubat-ubatan - contoh - ubat bagi penyakit gastrik
- pembasmian kuman - mencuci alatan perubatan - untuk mengelakkan penyebaran virus dan bakteria

4. Kajian dan penyelidikan
- uji kaji bahan genetik (DNA)
- mengesan cap jari, rambut, kuku dalam penyiasatan kes jenayah
- atasi pencemaran - air, udara dan sungai

Keburukan
1. mengancam ekosistem
- penipisan lapisan ozon - penggunaan CFC
- pencemaran darat dan sungai - penggunaan bahan pencuci, racun serangga, baja yang tidak mudah terurai
- pencemaran udara - asap yang terhasil daripada pembakaran bahan bakar

2. Kesan kesihatan
- menyebabkan kanser dan kecacatan - bahan kimia nuklear - contoh - uranium
- menyebabkan alahan - contoh - bahan kimia seperti cat, racun serangga
- ketagihan - dadah - rokok - gam – ubat

PERANAN SAINS DAN TEKNOLOGI DALAM PERTANIAN

Pada masa ini, produktiviti pengeluaran makanan di Malaysia (termasuk sayur-sayuran, buah-buahan) masih tidak dapat menandingi pesaing di luar negara. Hanya dengan peningkatan produktiviti dan inovasi keluaran yang agresif melalui teknologi sahaja yang boleh melonjakkan sektor pengeluaran negara menyaingi pengeluar yang cekap dan murah seperti Thailand, Indonesia, China, Vietnam dan negara lain.


Ini kerana berbanding dengan negara-negara itu, kos buruh di Malaysia adalah lebih tinggi dan tanah yang sesuai pula terbatas. Maka intensiti penggunaan tanah, modal dan input yang lain perlu dipertingkatkan melalui teknologi; iaitu bioteknologi dan mekanisasi.

Kerajaan menyedari hakikat ini telah menggariskan satu pakej yang komprehensif untuk membangunkan sektor makanan seperti yang terkandung dalam lima teras RMK-9.

Sebagi contoh, untuk meningkatkan pendapatan daripada komoditi pertanian, strategi menokok ‘nilai tambah' telah digariskan.

Nilai tambah komoditi dicapai melalui pemprosesan atau inovasi. Hal ini sekali lagi bermakna kepentingan teknologi untuk mengubah dan seterusnya menambah ‘nilai' ke atas sesuatu keluaran.

Malaysia kaya dengan pelbagai keluaran, tetapi miskin dari segi nilai tambah ke atas keluaran tersebut kerana tahap teknologi yang rendah, lantas melembapkan kreativiti untuk melahirkan keluaran baru.

Inovasi dan pembangunan keluaran baru di Malaysia adalah lembap dibandingkan dengan kategori keluaran yang sama di luar negara.

Menyedari hakikat ini RMK-9 menggariskan beberapa strategi untuk mencapainya. Ini termasuk penyelidikan dan pembangunan (R&D), penggalakan amalan pertanian yang baik, piawaian keluaran dan meningkatkan tahap profesionalisme peserta pasaran dan usahawan.

Nyata bahawa peningkatan pengeluaran makanan merupakan agenda utama pertanian di bawah RMK-9.


MAKLUMAT TENTANG OZON
Di lapisan stratosfera yang terletak di antara 15 hingga 60 km daripada permukaan bumi terdapat molekul ozon dengan kepekatan yang tinggi.
Lapisan ozon ini melindungi manusia, haiwan, tumbuhan dan bumi daripada terdedah kepada sinaran ultra-ungu daripada matahari.


Kebocoran lapisan ozon?

Kebocoran lapisan ozon boleh berlaku dan menyebabkan sinaran ultra-ungu yang sampai ke permukaan bumi akan meningkat. Kesan daripada kebocoran lapisan ozon menyebabkan kehidupan di bumi terdedah secara langsung kepada sinaran ultra-ungu :
a. peningkatan kejadian kanser kulit.
b. peningkatan kejadian katarak mata.
c. menyebabkan penuaan kulit.
d. melemahkan sistem daya tahan (imun).
e. pengurangan hasil tanaman.
f. menyebabkan gangguan rantai makanan.
g.Mengwujudkan kesan rumah hijau.


Kesan Rumah Hijau

Kesan rumah hijau merupakan suatu fenomena pemanasan bumi. Sinar ultraungu yang dipancarkan oleh matahari ke bumi, sebahagiannya akan dipantul semula ke angkasa lepas oleh atmosfera,sebahagian lagi pula akan sampai ke bumi untuk memanaskan bumi. Haba yang sampai ke bumi akan dipantul semula oleh permukaan bumi ke angkasa lepas sebagai sinar inframerah. Tidak semua tenaga haba ini akan menembusi atmosfera. Kebanyakan tenaga haba ini akan diserap oleh gas-as di atmosfera contohnya gas karbon dioksida, karbon monoksida, klorofluorokarbon dan metana. Haba yang terperangkap ini akan meningkatkan suhu bumi dan memastikan bahawa bumi sentiasa panas. Pertambahan gas-gas yang mencemar seperti oksida nitrogen dan sulfur dioksida juga telah memerangkap haba dan menaikkan suhu. Pertambahan karbon dioksida disebabkan oleh pembakaran bahan-bahan api fosil seperti arang batu, petrol dan gas asli.

Pertambahan yang berterusan ini, jikalau tidak dikawal dijangka akan meningkat 15 bahagian per juta setiap 10 tahun. Graf Kesan rumah hijau ini akan mendatangkan pelbagai masalah kepada manusia. Air di lauran dan sungai akan menjadi panas dan lebih mudah tersejat. Tanah-tanah terutamanya di hemisfera utara dan latitud tengah akan menjadi lebih kering. Atmosfera akan menjadi lebih panas. Arah angin pula akan berubah dan menyebabkan kejadian ribut kerap berlaku. TAburan hujan yang tidak seragam juga akan berlaku sehingga mengakibatkan kemarau, akibat pemanasan bumi yang tidak sekata. Aras laut akan naik dan banjir sedunia akan berlaku kerana bongkah-bongkah ais di kutub Utara dan kutub Selatan akan cair. Kejadian-kejadian yang akan berlaku mengancam kehidupan manusia serta hidupan-hidupan lain. Kejadian-kejadian itu akan mengganggu aktiviti-aktiviti seperti pertanian, perikanan dan bekalan air. Pertambahan penduduk dunia juga akan meningkatkan penggunaan tenaga. Permintaan terhadap bahan api fosil dan bekalan tenaga elektrik akan bertamnah, lebih banyak akan ditebang dan dibuka dan kawasan perindustrian semakin banyak. Kesemua aktibiti ini akan mengakibatkan penambahan kuantiti gas rumah hijau di atmosfera dan seterusnya meningkatkan suhu bumi.
Penipisan lapisan ozon Atmosfera boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian. Ozon ialah sejenis gas yang terdiri daripada tiga atom oksigen yang terletak di lapisan Stratosfera bumi. Lapisan ozon merupkan satu perisai semula jadi bumi dengan menyerap sinar ultraungu yang berbahaya. Lapisan ozon adalah sangat penting untuk keseimbangan cuaca dunia. Ozon dibentuk apabila molekul oksigen terurai kepada atom oksigen dengan kehadiran sinar ultraungu, atom oksigen bebas ini akan bertindak balas dengan molekul oksigen dan membentuk molekul ozon dengan kehadiran gas nitrogen. Formula Walaupun begitu, ozon boleh terurai kepada molekul oksigen oleh oksida nitrogen yang dibebaskan oleh kapal terbang supersonik atau atom klorin dari sebatian CFC (kluorofluorokarbon). Kluorofluorokarbon atau juga dikenali sebagai freon ini merupakan satu sebatian yang digunakan oleh pendingin hawa dan peti sejuk. Tindak balas antara atom klorin dengan ozon akan mengembalikan oksida nitrogen dan atom klorin ke atmosfera setelah memusnahkan molekul ozon. Jadi, lapisan ozon semakin nipis.
Kebocoran pada lapisan ozon telah dikesan di kawasan Antartika pada tahun 1985, di Artik pada tahun 1987 dan sekarang di Australia pula. CFC bukan sahaja memusnahkan lapisan ozon, molekul CFC berupaya menyerap haba 20000 kali ganda lebih baik daripada satu molekul karbon dioksida. Urbanisasi Urbanisasi merupakan proses pembandaran sesebuah kawasan dengan menjadikan kawasan itu kawasan perbandaran. Urbanisasi akan membawa kepada pertambahan penduduk akibat imigrasi penduduk luar bandar ke bandar. Apabila terdapat banyak penduduk, kegiatan-kegiatan ekonomi berkembang, banyak tanah baru akan dibuka untuk menempatkan rumah, bangunan dan kilang. Pembinaan-pembinaan yang berleluasa akan menyebabkan pencemaran air, udara dan bunyo. Penduduk lebihan yang kian bertambah pula akan mewujudkan kesesakan dan kawasan setinggan. Keseimbangan ekologi semula jadi akan terganggu apabila jalanraya dan bangunan dibina di kawasan hutan yang dibuka.

*Akibat pencemaran yang teruk, pelbagai isu berkaitan dengan alam sekitar timbul. antaranya ialah :-

a. Pemanasan Global (Global Warming) - dimana suhu bumi kita meningkat akibat daripada peningkatan gas karbon dioksida diatmosfera. Gas ini memerangkap haba dan menyebabkan suhu di bumi meningkat. Fenomena ini juga dikenali sebagai "Kesan Rumah Hijau" (Green House Effect).
b.Penipisan Lapisan Ozon (Depletion of Ozone Layer) - Gas Klorofluorokarbon (CFC) yang digunakan dalam peti sejuk dan aerosol bertindak balas dengan lapisan ozon dan seterusnya menipiskannya. Penipisan ini menyebabkan sinaran U/V matahari menembusi atmosfera dan menyebabkan penyakit kulit.
*Kita hendaklah melindungi alam sekitar kita. banyak perkara yang boleh kita lakukan untuk tujuan ini.
-Mencari sumber tenaga alternatif seperti tenaga solar.
-Mengurangkan pembakaran.
-Menukar CFC kepada HCFC yang lebih selamat.
-Menanam pokok
-Perhutanan semula(reforestation)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan