CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Selasa, 23 Mac 2010

pengklonan

Pengklonan

Pengdahuluan:
Teknik pengklonan dalam tumbuhan melibatkan penggunaan keratan batang suatu tumbuhan dalam pembiakan aseks, misalnya pokok bunga raya, tumbuhan baru atau klon yang seiras dengan tumbuhan induk dihasilkan melalui pambahagian sel secara mitosis.
Teknik pengklonan dalam haiwan dapat menghasilkan selumpulam klon yang menyerupai induknya dalam semua aspek; klon yang dihasilkan akan mempunyai kandungan genetik dan bilangan kromosom yang sama antara satu sama lain dan juga dengan induk.


Definisi Pengklonan:
1. Daripada kamus biologi, Pengklonan dianggapkan sebagai satu teknik manipulasi genetik daripada sesuatu organisma untuk menghasilkan zuriat yang seiras dengan induk dan ia merupakan pembiakan asek kerana tiada bahan genetik atau agen pembiakan terlibat. Sumber bahan genetik diperoleh daripada sel soma.Sebagai contoh pengklonan, kita meminda nukleus daripada sel soma sesuatu individu kepada ovam sesuatu individu, dan membesarkannya
2. Daripada daripada internet, pengklonan merupakan proses menghasilkan anak (bayi) melalui percambahan mana-mana sel soma sesuatu induk dan bukannya melalui percampuran antara jantan dan betina(persenyawaan ovum dan sperm). Klon ialah replika atau pendua (fotostat) daripada satu organisma. Klon yang dihasilkan adalah menyamai (atau hampir menyamai) organisma asal (penderma). Paling tidak, klon yang terhasil akan mewarisi 90% ciri organisma asal dan turut membawa ciri-ciri DNA ibu tumpang. Teknologi klon bukanlah sesuatu yang asing. Ianya telah dilakukan secara meluas dalam bidang pertanian melalui pengkulturan tisu, contohnya getah klon, durian klon, dan kelapa sawit klon


Kaedah pengklonan:
1. Memisahkan set daripada embrio
Telur yang disenyawakan oleh sperma akan membahagi kepada lapan bahagian dan ia akan dipisahkan. Set tersebut akan diimplan kepada lapan ibu yang kemudian menghasilkan lapan individu klon.

2. Teknik Roslin
Iaitu teknik yang sama yang digunakan untuk menghasilkan Dolly oleh Dr. Ian Wilmut dari Roslin Institute di Scotland. Teknik ini telah digunakan oleh Hans Spemann pada tahun 1920 yang melakukan penyelidikan genetik. Ia merupakan detik penting dalam sejarah pengkIonan yang membuktikan ia boleh dilakukan ke atas haiwan dewasa.

3. Teknik Honolulu
Dicipta oleh dua pelajar dari Universiti Hawaii, Teruhiko Wakayama dan Ryuzo Yanagimachi pada Julai 1998. Mereka mengkIon tikus ( haiwan yang paling sukar diklon) dengan kadar kejayaan yang lebih tinggi iaitu 3: 100 berbanding Ian Wilmut .


Kebaikan pengklonan:
a) ciri-ciri yang baik pada induk dapat dipilih dan diwariskan.
b) bilangan klon yang banyak dapat dihasilkan dalam mas ayang singkat untuk meningkatkan pengeluaran hasil tanaman.
c) klon tumbuhan berbunga dan berbuah dengan lebih cepat. (Tumbuhan yang ditanam daripada biji bernih mengambil masa yang panjang unutk tumbuh dan menghasilkan buah) Tempoh matang klon lebih awal daripada induk dan dengan ini mengurangkan masa serta menjimatkan tenaga unutk penjagaan rapi pada peringkat muda.
d) menjamin keseragaman baka yang baik; spesies daripada baka yang baik dan bermutu tinggi dapat digunakan untuk meningkatkan mutu hasil tanaman.
e) pengklonan dalam tumbuhan melibatkan pembiakan vegetatif dan oleh itu, tidak memerlukan agen pendebungaan serta boleh dilakukan pada bila-bila masa.
f) memberi harapan kepada pasangan yang bermasalah untuk mendapatkan anak.
g) Pengklonan boleh digunakan untuk mengubati penyakit atau menggantikan organ yang telah rosak (seperti jantung, hati atau ginjal).


Keburukan pengklonan:
a) klon-klon mempunyai rintangan yang sama terhadap penyakit dan perosak. Sekiranya sstu klon diserang penyakit atau perosak, semua klon yang tidak mempunyai daya rintangan terhadap serangan penyakit atau perosak tersebut, juga akan mati dan menyebabkan kepupusan spesies itu.
b) pengklonan dijalankan dalam keadaan persekitaran yang terkawal, maka, jika persekitaran luar berubah menjadi tidak sesuai, keseluruhan klon mungkin musnah.
c) bagi teknik kultur tisu, bukan semua sel atau tisu boleh diklonkan.
d) klon tidak menujukkan variasi dari segi genetik.
Pengkolnan manusia adalah diharam kerana:
e) meruntuhkan institusi kekeluargaan kerana seorang lelaki ataupun wanita tidak memerlukan pasangan untuk mendapatkan anak.
f) jangka hayat manusia klon adalah singkat kerana bayi klon akan mempunyai kromosom yang sama dengan usia penderma.
g) kadar keguguran dan kematian adalah tinggi.
h) membolehkan manusia hidup selama-lamanya (bertentangan dengan hukum alam)


Contoh dan peristiwa kejayaan pengklonan:
1. Dolly dan Polly
Sebenarnya penyelidikan mengenai klon telah dijalankan sejak tahun 70-an. Namun begitu hanya pada 1997, kaedah pengklonan akhirnya, dibuktikan. Dr. Ian Wilmut dari Scotland, berjaya melahirkan Dolly ( sempena nama penyanyi country, Dolly Parton dan sel yang digunakan berasal daripada sel pada kelenjar buah dada seekor kambing biri-biri betina yang lain ).
Kelahiran Dolly diberi liputan yang meluas kerana ia amat dinanti-nantikan. Bayangkan sahaja, Dolly menjelma daripada teknik pengklonan reproduktif adalah merupakan satu-satunya hasil daripada 277 percubaan dengan 29 bejaya tiba ke peringkat pembahagian sel diikuti dengan 13 biri-biri yang bunting dan akhimya seekor sahaja yang selamat melahirkan anak iaitu Dolly. Manakala yang lain gugur atau mati sebaik saja dilahirkan.
Selepas Dolly, muncul pula Polly yang mempunyai gen manusia, Faktor IX - sejenis protein yang diperlukan untuk membekukan darah. Teknik pengklonan akan 'melahirkan' lebih banyak Polly yang boleh mengeluarkan protein manusia dalam susu mereka untuk digunakan bagi mengubati pesakit hemofilia.
Hemofilia adalah penyakit keturunan di mana darah tidak boleh membeku dan sehingga kini penawarnya tidak ditemui. Selain itu, haiwan lain yang bedaya diklonkan lilah monyet, tikus, lembu, khinzir, ayam dan yang terbaru ialah kucing.

2. Kucing Klon
Setelah khinzir, kambing, lembu, ayam dan tikus, tibalah giliran untuk kucing diklonkan. CC atau Copy Cat, kucing klon pertama di dunia im yang kini berusia dua bulan. Dengan bulu pendek berwarna hitram dan putih berlainan deripada induk genetiknya, dia kelihatan cukup sihat, comel dan amat aktif bermain.
Menurut saintis warna bulu bukan sahaja dipengaruhi oleh faktor genetik tetapi juga keadaan kandungannya. Para penyelidik tersebut memperoleh sebanyak 87 embrio tetapi dua ekor kucing yang mengandung dan hanya CC yang selamat dilahirkan.Ekspenimen yang dijalankan oleh Taxes A&M University itu bertujuan menggalakkan orang ramai mengklonkan binatang kesayangan mereka.

3. Khinzir Sebagai Penderma
Sekumpulan saintis dari Universiti Missouri di Columbia kini sedang berusaha mengklon khinzir yang telah diubah suai genetik atas tujuan penghasilan organ. Memandangkan krisis kekurangan organ manusia agak parah maka organ daripada khinzir dilihat sebagai pilihan yang mat sesuai. Ini adalah kerana saiznya yang hampir menyamai manusia yang secara tidak langsung memudahkan proses pernyarnbunagan salur darah.
Selain itu, kadar pembiakan khinzir yang cepat membenikan prospek bekalan organ yang banyak. Tetapi masalah tetap wujud disebabkan oleh kehadiran molekul gula yang meyelaputi organ khinzir. Akibatnya terjadilah penotakan sistem imum tubuh manusia terhadap organ yang dipindahkan.

4. Kambing dan Labah-labah
NEXIS Technologies dari Montreal, Kanada telah mengklon kambing yang dinamakan Webster dan Peter. Kedua-duanya membawa gen labah-labah yang boleh mengeluarkan bahan protein sutera penjerat labah-labah. Mereka kemudiannya mencadangkan untuk mengahwinkan kambing-kambing tersebut bagi menghasilkan anak-anak betina yang mengeluarkan susu yang mengandungi protein sutera labah-labah. Bahan susu dan sutera yang biodegredasi itu akan digunakan di hospital untuk jahitan luka pesakit dalam pembedahan.

5. Klon Monyet Tunggal
Saintis di Health Services University di Oregan telah mengklon monyet yang dinamakan sebagai Netti dan Ditto. la merupakan kejayaan tunggal kerana cubaan untuk mengklon golira dan campanzi tidak berjaya dilakukan.

6. Telur Ayam Terapeutik
Memandangkan telur dan daging ayam adalah sumber makanan utama penduduk dunia maka saintis cuba mencari teknik mengklon ayam. Kejayaan pertama membabitkan telur ayam oleh Syarikat AviGenetics di Athens, Georgia. Mereka berhasrat untuk mengeluarkan telur yang dilengkapi protein terapeutik yang baik untuk kesihatan manusia.

7. Susu Lembu Klon
Pada 1998, Advanced Cell Technologies, Massachusettes, telah mengklon dua ekor lembu yang dinamakan George dan Charlie. Lembu-lembu klon ini dipercayai mampu menghasilkan susu yang lebih banyak berbanding lembu susu biasa. Sejak itu, lebih 300 ekor lembu telah diklonkan dan telah menghasilkan lebih 900 liter susu setahun.

Kesimpulan
Teknologi pengklonan perlu diakui sebagai teknologi dan alat yang hebat di abad ini.
Kaedah pengklonan dapat memberi revolusi kepada manusia serta menjaga alam dan sumber persekitaran jika kita melakukan dengan kaedah dan cara yang betul. Akan tetapi kita adalah diharam mengklonkan manusia dan menghasilkan individu yang seiras dengan induk manusia, kerana ia bukan sahaja menentang hukum alam semula jadi juga dengan agama.

5 ulasan: