BAB 1: SEJARAH DAN KITA
(1)Pengertian Sejarah
Sejarah
– peristiwa yang sudah berlaku dalam kehidupan sesebuah masyarakat/ Negara
Sejarah
– dikaji oleh ahli sejarah/ ilmu sejarah melalui catatan/ rekod
Sejarah
– ditulis dalam buku/ makalah/ majalah
-
Perkataan Arab -syajaratun
-
pohon atau pokok,salasilah, keturunan, asal-usul dan riwayat.
-
kamus dewan – asal usul/ keturunan/ salasilah/ peristiwa yang benar-benar
berlaku pada masa lampau
-
bahasa inggeris – history ( cerita tentang seseorang/ historia iaitu
penyelidikan
1.
2.pengertian sejarah mengikut pandangan sejarawan
-
sejarahwan Ibn Khaldun– masyarakat dan peradaban manusia dan perubahan yang
berlaku pada sifat masyarakat.
-Herodotus–
cerita tindakan manusia yang penting dan sebab mereka melakukannya.
-.Muhd.
Yusof Ibrahim– catatan / rekod peristiwa yg berlaku.
-.Penyelidikan
perkara yg telah berlaku
1.3
masa silam dan ruang masa
-
zaman sebelum masihi/ masihi
-
kurun/ abad
-
dekad
-
tahun/ bulan/ hari
(1.3) Sumber Sejarah
Definasi
Artifak
-
Peralatan
ciptaan manusia
-
Contoh
alat berburu/ bertani/ berdagang
-
Alatan
diperbuat daripada batu/ kaca/logam
Fosil
-
Kesan
tinggalan daripada haiwan/ tumbuhan dan hidupan lain
-
Biasanya
dalam bentuk batu/ tulang
-
Usia
melebihi 10,000 tahun
Terbahagi
kepada 2 – sumber utama / primer / sumber kedua/ sekunder
Sumber
Pertama/Sumber Primer.
i.fosil,
artifak dan keterangan lisan.
ii.Belum
diolah dan dicetak
iii.Masih
asli dan belum ditafsir.
iv.Contoh:
fail rasmi jabatan, surat peribadi, manuskrip belum dicetak & batu
bersurat.
Ciri
Sumber Kedua/Sumber Sekunder.
i.Bahan
yg dikaji melalui bacaan bahan bertulis.
ii.Ditulis
oleh sejarawan.
iii.Diolah
dan dicetak.
iv.Disebarkan
kepada umum.
v.buku,
majalah, jurnal, akhbar dan risalah.
(1.4) Kaedah Pengkajian
Sejarah
a)Kaedah
lisan.
1.Maklumat
diperoleh secara terus melalui ucapan, penceritaan, perbualan
2.maklumat
berkait dgn tradisi sastera rakyat spt mitos, legenda, dongeng dan puisi.
3.Sejarawan
memilih, mentafsir dan bandingkan fakta
4.Kelemahan
- wujudnya unsur tokok tambah yang bercampur dengan unsur mitos, legenda dan dongeng.
5.Kesan
kemajuan sains dan teknologi /kaedah pandang dengar digunakan.
Contoh:televisyen, pita rakaman & internet
b)
Kaedah bertulis.
1.Maklumat
drp sumber yang ditulis, dilakar atau dipahat pada batu/ kulit kayu.
c)
Kaedah arkeologi.
1.Maklumat
berdasarkan kajian saintifik.
2.Antara
cabang bidang arkeologi ialah angkasa lepas,maritim / laut dan cari gali.
3.Maklumat
ditemui melalui proses cari gali .
4.Melalui
proses cari gali , ketetapan usia bahan dapat disahkan melalui kajian saintifik
seperti pentarikhan radiocarbon.
(1.5)Pentafsiran Sejarah
1.Tafsiran
menjadikan peristiwa bermakna ( pemilihan peristiwa yang sesuai boleh dijadikan
bahan/ atau perisitiwa sejarah )
2.Sejarawan
berusaha mencari jawapan
3.Tafsiran
tepat memerlukan penyelidikan
4.Tafsiran
mungkin berbeza antara sejarawan.
i.
ada yang kata pembunuhan Birch kerana beliau memperkenalkan sistem cukai.
ii.
Sejarawan lain - pembunuhan kerana Birch ambil alih kuasa pembesar dan raja
5.Tafsiran
berbeza disebabkan pandangan yang berlainan antara sejarawan.
i.
Sejarawan barat - penjajahan British kerana ingin membantu raja mententeramkan
kacau bilau
ii.
Sejarawan lain - penjajahan kerana British ingin membolot kekayaan ekonomi
Tanah Melayu.
iii.
Sejarawan Barat - anggap Tok Janggut, Dato Bahaman sebagai pemberontak.
iv.
Sejarawan tempatan - anggap pahlawan Melayu sebagai pejuang tanah air.
6.
Sejarawan mestilah jujur dan bertanggungjawab ketika membuat penyelidikan dan
penilaian peristiwa sejarah
(1.6)Tujuan mempelajari
Sejarah
1.menambah
ilmu pengetahuan.
2.Mengetahui
kepentingan sesuatu peristiwa
3.Melahirkan
perasaan jati diri yang tinggi
4.Hargai
jasa pemimpin negara masa lalu dan kini
5.Sikap
berhati-hati agar tidak mengulangi kesilapan ( mengambil iktibar )
6
.Merangka wawasan masa depan untuk mempertahankan kedaulatan dan kemajuan
negara.
(1.7) Faedah mempelajari
sejarah.
1.Panduan
untuk memperbaiki kesilapan
2.Menjadi
perangsang memajukan Negara
3.Mengingati
zaman keagungan kita
4.Memupuk
semangat patriotik
5.
melahirkan rasa berbangga menjadi rakyat Malaysia
(8)
Rumusan
1.Sejarah
- panduan dan pengajaran untuk panduan
masa kini dan masa hadapan.
2.Melalui
sejarah, generasi kita dipupuk dengan semangat patriotik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan