BAB
7- PENINGKATAN TAMADUN INDIA DAN CHINA
TAMADUN
INDIA
Pengenalan
-
Antara
tamadun terunggul di dunia
-
Perkembangan
pesat dalam pemerintahan / perluasan kuaas , ekonomi, kebudayaan, teknologi dan
keagamaan
Lokasi
/ perkembangan
-berpusat
di lembah Ganges dan Sg Indus
-
melahirkan kerajaan Magadha , Nanda, Maurya, Gupta
Perluasan
kuasa
-faktor
yang mendorong perluasan kuasa – kekuatan tentera, peranan raja , sumber
manusia yang cukup, kewangan yang baik dan perluasan kuasa secara agama (
perluas pengaruh )
-
bentuk perluasan kuasa – fizikal ( kuasai wilayah lain/ takluk – ada tentera
20,000 untuk kavalri@ tentera berkuda/ 200000 infantri/ 3000 askar bergajah )
-
perluasan kuasa melalui agama
- Asoka mahu mengembangkan pengaruh
melalui agama Buddha
- beliau memahat undang-undang yang
dinamakan Tiang Asoka
- misi mengembangkan agam dihantar
ke Tibet, Nepal, Burma , Alexandria, Antioch dan Bactria.
- agama Buddha juga dapat
dikembangkan di Sri Lanka dan Asia Tenggara
- pada zaman Gupta agama Hindu
berkembang dengan besar
7.2.
Tamadun China
Pengenalan
-
Tamadun
China menunjukkan kemajuan besar dalam bidang pemerintahan , pentadbiran, sistem
ekonomi, teknologi, intelektual, dan pendidikan
Lokasi
-
Muncul
di Lembah Sungai Huang He
-
Kawasan
ini subur dan strategic
-
Dijadikan
pusat kerajaan oleh raja dalam Dinasti Qin ( 221 SM – 206 SM ) dan Han (
206-220SM )
Perkembangan
-
Raja
terkenal – Maharaja Shih Huang Di
-
Meliputi
kawasan yang sangat luas
-
Maharaja
SHT menyatukan China menyebabkan kerajaan menjadi stabil dan boleh dimajukan
dengan mudah
-
Pemerintah
Dinasti Han dapat meluaskan empayarnya
-
Semasa
Dinasti Han berlaku perkembangan perdagangan melalui pembukaan Laluan Sutera ,
bidang pentadbiran dan sosial
-
Mereka
memilih pegawai kerajaan melalui sistem pendidikan
Perkembangan
sistem pendidikan
-
Pendidikan
bermula pada zaman dinasti Shang – Zhou
-
Lahir
ramai ahli falsafah seperti Kungfu Tze ( ajaran ini kekal hingga sekarang)
-
Adanya
penubuhan sekolah tinggi
-
Pembuatan
kertas membantu perkembangan pendidikan ( sistem tulisan / buku )
Matlamat
sistem pendidikan
-
Peperiksaan
perkhidmatan awam
-
Memupuk
nilai moral dan etika
-
Mengekalkan
ajaran konfusius
-
Membezakan
golongan atasan dan bawahan
-
Memilih
pegawai kerajaan
Sistem
peperiksaan
-
Sistem
peperiksaan ketat ( ada tahap )
-
Lulus
– boleh kerja dengan kerajaan sebagai pegawai
Tiada ulasan:
Catat Ulasan