CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Khamis, 30 April 2020

NOTA SEJARAH TINGAKATAN 1 2020


BAB 7- PENINGKATAN TAMADUN INDIA DAN CHINA

TAMADUN INDIA
Pengenalan
-         Antara tamadun terunggul di dunia
-         Perkembangan pesat dalam pemerintahan / perluasan kuaas , ekonomi, kebudayaan, teknologi dan keagamaan
Lokasi / perkembangan
-berpusat di lembah Ganges dan Sg Indus
- melahirkan kerajaan Magadha , Nanda, Maurya, Gupta

Perluasan kuasa
-faktor yang mendorong perluasan kuasa – kekuatan tentera, peranan raja , sumber manusia yang cukup, kewangan yang baik dan perluasan kuasa secara agama ( perluas pengaruh )
- bentuk perluasan kuasa – fizikal ( kuasai wilayah lain/ takluk – ada tentera 20,000 untuk kavalri@ tentera berkuda/ 200000 infantri/ 3000 askar bergajah )
- perluasan kuasa melalui agama
            - Asoka mahu mengembangkan pengaruh melalui agama Buddha
            - beliau memahat undang-undang yang dinamakan Tiang Asoka
            - misi mengembangkan agam dihantar ke Tibet, Nepal, Burma , Alexandria, Antioch dan Bactria.
            - agama Buddha juga dapat dikembangkan di Sri Lanka dan Asia Tenggara
            - pada zaman Gupta agama Hindu berkembang dengan besar

7.2. Tamadun China
Pengenalan
-         Tamadun China menunjukkan kemajuan besar dalam bidang pemerintahan , pentadbiran, sistem ekonomi, teknologi, intelektual, dan pendidikan
Lokasi
-         Muncul di Lembah Sungai Huang He
-         Kawasan ini subur dan strategic
-         Dijadikan pusat kerajaan oleh raja dalam Dinasti Qin ( 221 SM – 206 SM ) dan Han ( 206-220SM )
Perkembangan
-         Raja terkenal – Maharaja Shih Huang Di
-         Meliputi kawasan yang sangat luas
-         Maharaja SHT menyatukan China menyebabkan kerajaan menjadi stabil dan boleh dimajukan dengan mudah
-         Pemerintah Dinasti Han dapat meluaskan empayarnya
-         Semasa Dinasti Han berlaku perkembangan perdagangan melalui pembukaan Laluan Sutera , bidang pentadbiran dan sosial
-         Mereka memilih pegawai kerajaan melalui sistem pendidikan
Perkembangan sistem pendidikan
-         Pendidikan bermula pada zaman dinasti Shang – Zhou
-         Lahir ramai ahli falsafah seperti Kungfu Tze ( ajaran ini kekal hingga sekarang)
-         Adanya penubuhan sekolah tinggi
-         Pembuatan kertas membantu perkembangan pendidikan ( sistem tulisan / buku )
Matlamat sistem pendidikan
-         Peperiksaan perkhidmatan awam
-         Memupuk nilai moral dan etika
-         Mengekalkan ajaran konfusius
-         Membezakan golongan atasan dan bawahan
-         Memilih pegawai kerajaan
Sistem peperiksaan
-         Sistem peperiksaan ketat ( ada tahap )
-         Lulus – boleh kerja dengan kerajaan sebagai pegawai




Tiada ulasan:

Catat Ulasan