Ahad, 28 Februari 2010

perpaduan dan dasar pendidikan

Perpaduan dan perkembangan pendidikan Negara

1. Faktor perpecahan kaum di Malaysia
 dasar pecah perintah amalan Inggeris
 timbul perpecahan / pemisahan kaum mengikut lokaliti / bidang pekerjaan
 perbezaan agama / budaya hidup
 perjuangan persatuan berasaskan etnik / kaum dan agama yang memperjuangkan nasib masing-masing
 perkembangan sekolah aliran vernakular
 perkembangan sistem persuratkhabaran / pelbagai bahasa


2. Rusuhan kaum 13 Mei 1969
 berlaku pergaduhan kaum di beberapa kawasan di Kuala Lumpur
 disebabkan oleh isu sensitif yang diungkitkan oleh parti politik dalam pilihan raya 1969
 isu – hak istimewa orang melayu , kedudukan bahasa melayu, hak kewarganegaraan , kesetiaan kaum bukan melayu dan perbezaan dan kedudukan agama seta budaya
 bagi mengawal rusuhan kerajaan mengisytiharkan darurat di seluruh negara dan membubarkan parlimen
 kesedaran dipihak kerajaan bahawa perpaduan belum mantap


3. Majlis Gerakan negara
 dilaksanakan kesan rusuhan kaum 1969
 setelah bubar parlimen MGN ( MAGERAN ) ditubuhkan yg bertindak sebagai badan pemerintah
 mentadbir menggunakan undang-undang darurat
 tujuan penubuhan – mengembalikan keamanan / undang-undang , menentukan pentabiran berlaku dengan licin , mewujudkan keharmonian kaum
 mewujudkan – Jabatan Perpaduan negara , Majlis Muhibah negara dan menggubal rukun negara dan DEB


4. Rukun negara
- mengandungi 5 cita-cita – perpaduan / cara hidup demokratik /masyarakat adil / menjamin kebebasan / membina masyarakat progresif
- 5 prinsip KKT , KKRdan N, KP , KUU , KK


5. langkah mencapai perpaduan


 Rukun negara - Memupuk satu iedologi bersama
 DEB dan Dasar Pembangunan Nasional - basmi kemiskinan
- menyusun semula masyarakat
 Dasar Pendidikan negara - Melahirkan insan bertolak ansur dan patriotik
 Dasar kebudayaan Kebangsaan- Memupuk satu budaya bersama yg dihayati dan dibanggakan dengan sepenuhnya
 Bahasa kebangsaan -BM sebagai bahasa kebangsaan – masyarakat satu bahasa satu bangsa
 Jabatan Perpaduan negara- Merancang strategi mencapai perpaduan
 Integrasi wilayah - Mengeratkan hubungan penduduk antara wilayah
 Permuafakatan politik - Pembentukan Barisan Nasional / hasil gabungan parti politik pelbagai kaum
6. perkembangan pendidikan sebelum merdeka
 sebelum merdeka ada empat aliran sekolah ( melayu , inggeris , aliran cina dan tamil
 dua aliran sekolah menengah – inggeris dan sekolah cina
 ciri – satu kaum sahaja, bahasa penghantar yang berlainan , sukatan pelajaran
 tidak membantu mewujudkan persefahaman kaum


7. penyata Barnes
 diwujudkan pada 1950 ( LJ Barnes )
 tujuan – mengkaji sistem pendidikan di Tanah Melayu
 usul – gantikan sekolah vernakular / aliran kepada sekolah kebangsaan pada peringkat sekolah rendah
 penggunaan BI dan BM sahaja
 BI jadi bahasa penghantar di sek menengah
 Sukatan pelajaran yg sama
 Pendidikan sekolah rendah percuma


8. Penyata Fern Wu
 1951 oleh DR WP Fenn dan Dr Wu Teh Yao
 Tujuan – kaji sistem pendidikan Cina di TM
 Usul – sekolah cina dikekalkan
 Sukatan – berasaskan keadaan di TM
 Usul ini ditolak oleh orang melayu

9. Ordianan Pelajaran 1952
 Digubal oleh JK penasihat pelajaran pusat
 Usul – menjdaikan sek keb sebagai corak sistem persekolahan untuk semua
 Sek rendah 6 tahun , BI dan BM jadi bahasa penghantar
 BC dan BT digunakan sebagai bahasa ketiga
 Dasar ini tidak dapat dilaksanakan kerana masalah kewangan , politik dan darurat pd masa itu


10. Penyata Razak 1955
- diketuai TAR ( menteri pelajaran ketika itu- untuk kaji sistem pendidikan kebangsaan
- usul- 2 jenis sek rendah – umum , jenis umum
- BM di sek umum
- BI BC BT digunakan sebagai bahasa penghantar di sek jenis umum
- BM diajarkan di semua sekolah
- Sukatan yang sama di semua sekolah
- Satu sek menengah – BM dan BI digunakan sebagai bahasa penghantar
- Mendapat tentangan daripda orang melayu / guru – menganggap tak tegas dalam melaksanakan BM
- Orang cina / guru menentang – mengabaikan pendidikan BC
- Dikuatkuasakan sebagai Oridnan Pelajaran 1957


11. Penyata Rahman talib 1959
- JK diketuai oleh ART untuk mengkaji pelaksanaan PR
- Usul- pelajaran percuma sekolah rendah
- Perkenalkan sekolah vokasional
- Nama sekolah ditukar SRK dan SRJK
- Peperiksaan awam dibuat dalam BI atau BM sahaja
- Kelas peralihan kepada pelajar SRJK yg memasuki sek menengah
- Mata pelajaran Agama Islam , BC ,BT diajar jika lebih daripada 15 murid yang mempelajarinya
- Dikuatkuasakan sebagai akta pelajaran 1961

Akta pelajaran 1961
- berasaskan PRT
- usul – sistem persekolahan yg sama untuk semua rakyat
- BM sebagai bahasa penghantar semua peringkat sekolah ( SR SM )
- Sukatan pelajaran / peperiksaan yg sama
- 1978 – LCE – SRP , 1980 – MCE – SPM , 1983 – BI sebagai bahasa penghantar di universiti – BM
- Penekanan pendidikan teknik dan vokasional
- Penekanan mata pelajaran P moral dan keagamaan

12. Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979
- diketuai oleh Dr Mahathir Mohamad ( menteri pelajaran )
- usul – penekanan 3M di peringkat sekolah rendah
- sek vokasional dibanyakkan
- sekolah swasta guna kurikulum / sukatan yg sama
- pelajar sek swasta ambil peperiksaan awam yg sama
- kegiatan kokurukulum
- pelaksanaan - KBSR 1982 , KBSM 1988 / 1989
- mata pelajaran sejarah diwajibkan dalam SPM , P moral diwajibkan kepada bukan Islam
- pengenalan mp Kemahiran hidup
- tempoh pendidikan dari 9 kepada 11 tahun


13. Akta Pendidikan 1995
- sistem pendidikan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti dan mencapai aspirasi negara
- menjadikan FPN sebagai landasan kepada dasar pendidikan
- tempoh pendidikan rendah 5-7 tahun
- pendidikan pra sekolah dijadikann sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan
- pendidikan teknik dan politeknik dipertingkatkan
- peruntukan diadakan bagi mengawal selia penididikan swasta


14. Hala tuju sistem pendidikan Malaysia 1990-2000
- SPM jadi sijil terbuka
- Sekolah Bestari – mengutamakan / menerapkan aplikasi teknologi maklumat
- Mewujudkan sekolah wawasan
- Penggunaan alat teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran
- MP sains dan Matematik dalam BI
- Perkenalkan mp sivik dan kewarganegaraan untuk memupuk semangat patriotik


15. Falsafah pendidikan negara
- memperkembang potensi individu
- mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis
- memupuk kepercayaan kepada Tuhan
- melahirkan masyarakat yang berilmu dan berakhlak mulia
- melahirkan masyarakat yang dapat menyumban kepada keharmonian dan kemakmuran


16. Dasar pendidikan negara
Objektif
- menubuhkan suatu sistem pendidikan yang akan dapat memenuhi keperluan negara dan menggalakkan perkembangan kebudayaan sosial ekonomi dan politiknya
- menyatupadukan kanak-kanak sekolah berbilang kaum dan menyediakan tenaga kerja bagi keperluan ekonomi
- memenuhi keperluan tenaga rakyat negara dalam jangka masa panjang dan pendek
- melahirkan masyarakat yang bersatu padu berdisiplin dan terlatih
17.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan