Perpaduan dan perkembangan pendidikan Negara
1. Faktor perpecahan kaum di Malaysia
dasar pecah perintah amalan Inggeris
timbul perpecahan / pemisahan kaum mengikut lokaliti / bidang pekerjaan
perbezaan agama / budaya hidup
perjuangan persatuan berasaskan etnik / kaum dan agama yang memperjuangkan nasib masing-masing
perkembangan sekolah aliran vernakular
perkembangan sistem persuratkhabaran / pelbagai bahasa
2. Rusuhan kaum 13 Mei 1969
berlaku pergaduhan kaum di beberapa kawasan di Kuala Lumpur
disebabkan oleh isu sensitif yang diungkitkan oleh parti politik dalam pilihan raya 1969
isu – hak istimewa orang melayu , kedudukan bahasa melayu, hak kewarganegaraan , kesetiaan kaum bukan melayu dan perbezaan dan kedudukan agama seta budaya
bagi mengawal rusuhan kerajaan mengisytiharkan darurat di seluruh negara dan membubarkan parlimen
kesedaran dipihak kerajaan bahawa perpaduan belum mantap
3. Majlis Gerakan negara
dilaksanakan kesan rusuhan kaum 1969
setelah bubar parlimen MGN ( MAGERAN ) ditubuhkan yg bertindak sebagai badan pemerintah
mentadbir menggunakan undang-undang darurat
tujuan penubuhan – mengembalikan keamanan / undang-undang , menentukan pentabiran berlaku dengan licin , mewujudkan keharmonian kaum
mewujudkan – Jabatan Perpaduan negara , Majlis Muhibah negara dan menggubal rukun negara dan DEB
4. Rukun negara
- mengandungi 5 cita-cita – perpaduan / cara hidup demokratik /masyarakat adil / menjamin kebebasan / membina masyarakat progresif
- 5 prinsip KKT , KKRdan N, KP , KUU , KK
5. langkah mencapai perpaduan
Rukun negara - Memupuk satu iedologi bersama
DEB dan Dasar Pembangunan Nasional - basmi kemiskinan
- menyusun semula masyarakat
Dasar Pendidikan negara - Melahirkan insan bertolak ansur dan patriotik
Dasar kebudayaan Kebangsaan- Memupuk satu budaya bersama yg dihayati dan dibanggakan dengan sepenuhnya
Bahasa kebangsaan -BM sebagai bahasa kebangsaan – masyarakat satu bahasa satu bangsa
Jabatan Perpaduan negara- Merancang strategi mencapai perpaduan
Integrasi wilayah - Mengeratkan hubungan penduduk antara wilayah
Permuafakatan politik - Pembentukan Barisan Nasional / hasil gabungan parti politik pelbagai kaum
6. perkembangan pendidikan sebelum merdeka
sebelum merdeka ada empat aliran sekolah ( melayu , inggeris , aliran cina dan tamil
dua aliran sekolah menengah – inggeris dan sekolah cina
ciri – satu kaum sahaja, bahasa penghantar yang berlainan , sukatan pelajaran
tidak membantu mewujudkan persefahaman kaum
7. penyata Barnes
diwujudkan pada 1950 ( LJ Barnes )
tujuan – mengkaji sistem pendidikan di Tanah Melayu
usul – gantikan sekolah vernakular / aliran kepada sekolah kebangsaan pada peringkat sekolah rendah
penggunaan BI dan BM sahaja
BI jadi bahasa penghantar di sek menengah
Sukatan pelajaran yg sama
Pendidikan sekolah rendah percuma
8. Penyata Fern Wu
1951 oleh DR WP Fenn dan Dr Wu Teh Yao
Tujuan – kaji sistem pendidikan Cina di TM
Usul – sekolah cina dikekalkan
Sukatan – berasaskan keadaan di TM
Usul ini ditolak oleh orang melayu
9. Ordianan Pelajaran 1952
Digubal oleh JK penasihat pelajaran pusat
Usul – menjdaikan sek keb sebagai corak sistem persekolahan untuk semua
Sek rendah 6 tahun , BI dan BM jadi bahasa penghantar
BC dan BT digunakan sebagai bahasa ketiga
Dasar ini tidak dapat dilaksanakan kerana masalah kewangan , politik dan darurat pd masa itu
10. Penyata Razak 1955
- diketuai TAR ( menteri pelajaran ketika itu- untuk kaji sistem pendidikan kebangsaan
- usul- 2 jenis sek rendah – umum , jenis umum
- BM di sek umum
- BI BC BT digunakan sebagai bahasa penghantar di sek jenis umum
- BM diajarkan di semua sekolah
- Sukatan yang sama di semua sekolah
- Satu sek menengah – BM dan BI digunakan sebagai bahasa penghantar
- Mendapat tentangan daripda orang melayu / guru – menganggap tak tegas dalam melaksanakan BM
- Orang cina / guru menentang – mengabaikan pendidikan BC
- Dikuatkuasakan sebagai Oridnan Pelajaran 1957
11. Penyata Rahman talib 1959
- JK diketuai oleh ART untuk mengkaji pelaksanaan PR
- Usul- pelajaran percuma sekolah rendah
- Perkenalkan sekolah vokasional
- Nama sekolah ditukar SRK dan SRJK
- Peperiksaan awam dibuat dalam BI atau BM sahaja
- Kelas peralihan kepada pelajar SRJK yg memasuki sek menengah
- Mata pelajaran Agama Islam , BC ,BT diajar jika lebih daripada 15 murid yang mempelajarinya
- Dikuatkuasakan sebagai akta pelajaran 1961
Akta pelajaran 1961
- berasaskan PRT
- usul – sistem persekolahan yg sama untuk semua rakyat
- BM sebagai bahasa penghantar semua peringkat sekolah ( SR SM )
- Sukatan pelajaran / peperiksaan yg sama
- 1978 – LCE – SRP , 1980 – MCE – SPM , 1983 – BI sebagai bahasa penghantar di universiti – BM
- Penekanan pendidikan teknik dan vokasional
- Penekanan mata pelajaran P moral dan keagamaan
12. Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979
- diketuai oleh Dr Mahathir Mohamad ( menteri pelajaran )
- usul – penekanan 3M di peringkat sekolah rendah
- sek vokasional dibanyakkan
- sekolah swasta guna kurikulum / sukatan yg sama
- pelajar sek swasta ambil peperiksaan awam yg sama
- kegiatan kokurukulum
- pelaksanaan - KBSR 1982 , KBSM 1988 / 1989
- mata pelajaran sejarah diwajibkan dalam SPM , P moral diwajibkan kepada bukan Islam
- pengenalan mp Kemahiran hidup
- tempoh pendidikan dari 9 kepada 11 tahun
13. Akta Pendidikan 1995
- sistem pendidikan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti dan mencapai aspirasi negara
- menjadikan FPN sebagai landasan kepada dasar pendidikan
- tempoh pendidikan rendah 5-7 tahun
- pendidikan pra sekolah dijadikann sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan
- pendidikan teknik dan politeknik dipertingkatkan
- peruntukan diadakan bagi mengawal selia penididikan swasta
14. Hala tuju sistem pendidikan Malaysia 1990-2000
- SPM jadi sijil terbuka
- Sekolah Bestari – mengutamakan / menerapkan aplikasi teknologi maklumat
- Mewujudkan sekolah wawasan
- Penggunaan alat teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran
- MP sains dan Matematik dalam BI
- Perkenalkan mp sivik dan kewarganegaraan untuk memupuk semangat patriotik
15. Falsafah pendidikan negara
- memperkembang potensi individu
- mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis
- memupuk kepercayaan kepada Tuhan
- melahirkan masyarakat yang berilmu dan berakhlak mulia
- melahirkan masyarakat yang dapat menyumban kepada keharmonian dan kemakmuran
16. Dasar pendidikan negara
Objektif
- menubuhkan suatu sistem pendidikan yang akan dapat memenuhi keperluan negara dan menggalakkan perkembangan kebudayaan sosial ekonomi dan politiknya
- menyatupadukan kanak-kanak sekolah berbilang kaum dan menyediakan tenaga kerja bagi keperluan ekonomi
- memenuhi keperluan tenaga rakyat negara dalam jangka masa panjang dan pendek
- melahirkan masyarakat yang bersatu padu berdisiplin dan terlatih
17.
Terima kasih atas info anda, kbetulan saya sedang mencari mngenai sejarah2 pndidikan 🙌
BalasPadam