CONTOH SOALAN
Soalan 1 : Langkah-langkah yang boleh diambil oleh pihak sekolah untuk menggalakkan para pelajar memakan makanan berkhasiat.
Soalan memerlukan calon memberikan LANGKAH-LANGKAH yang boleh diambil PIHAK
SEKOLAH untuk MENGGALAKKAN para pelajar memakan MAKANAN BERKHASIAT.
Perkara-perkara yang perlu diberi perhatian:
Isi yang diharapkan harus merangkumi langkah-langkah yang luas, bukan tertumpu kepada satu sudut sahaja, misalnya, kantin sekolah.
Langkah-langkah itu harus diambil oleh pihak sekolah, bukan pemerintah atau badan-badan pemerintah seperti klinik, balai rakyat dan sebagainya.
Langkah-langkah itu haruslah yang berupa menggalakkan, bukan memaksa
Karangan tidak tertumpu kepada penerangan apa itu makanan berkhasiat, definisinya serta sebab-sebab seseorang harus makan makanan seperti itu.
Isi-isi yang boleh disertakan :
- melalui pendidikan memberitahu para pelajar mengenai kebaikan memakan makanan berkhasiat dan keburukan mengabaikannya. Ini boleh dilakukan secara formal menerusi pelajaran kurikulum, misalnya dalam mata pelajaran sains atau ekonomi rumahtangga
- mengadakan kempen / ceramah / peraduan - mengenai makanan berkhasiat dengan tujuan mendedahkan para pelajar tentang ciri-ciri makanan yang berkhasiat dan kebaikannya kepada kesihatan dan proses ketumbuhan seseorang - cara ini boleh membantu meningkatkan kesedaran mereka terhadap perlu memakan makanan berkhasiat
- mengawal makanan yang dijual di kantin sekolah pihak sekolah memastikan penjaja di kantin sekolah menjual makanan berkhasiat misalnya, buah-buahan, lauk bersayur, masakan yang tidak menggunakan terlalu banyak garam atau MSG atau terlalu berminyak
- bekerjasama dengan ibu bapa pelajar-pelajar pihak sekolah menggalakkan dan lebih baik lagi memastikan ibu para pelajar menyediakan makanan berkhasiat di rumah – para pelajar pula boleh digalakkan membawa bekal dari rumah yang telah disediakan oleh ibu bapa mereka
Soalan 2 : Hidup sebagai seorang remaja sememangnya penuh bererti. Terangkan pengalaman pahit manis yang tidak dapat kamu lupakan.
Soalan memerlukan calon menerangkan pengalaman pahit manis yang pernah mereka alami sebagai seorang remaja yang menjadikan hidup mereka penuh bererti (memberikan kesan yang positif / satu pengajaran) kepada mereka.
Perkara-perkara yang perlu diberi perhatian :
Calon boleh menerangkan satu sahaja pengalaman pahit dan satu pengalaman manis ATAU mereka boleh menerangkan lebih daripada satu. Apa yang penting ialah mereka harus dapat mengaitkan pengalaman-pengalaman itu dengan ayat pertama, iaitu, dengan melalui pengalaman-pengalaman itu, mereka memperolehi pengajaran / menjadikan mereka lebih matang dan sebagainya.
Calon yang hanya menerangkan atau menceritakan satu pengalaman yang pahit atau manis yang tidak dapat mereka lupakan sahaja dan tidak mengaitkannya dengan kehidupan mereka sebagai seorang remaja yang menjadikannya penuh bererti boleh dikatakan tidak menepati kehendak soalan.
Isi yang diharapkan haruslah dapat memberikan gambaran yang mencakup kehidupan remaja secara keseluruhannya (bukan sebagai seorang anak kecil ataupun seorang dewasa).
** Isi contoh tidak diberikan kerana pengalaman seseorang berbeza-beza, tidak ada yang sama. Ia unik kepada individu itu sendiri. Maka untuk memberikan contoh di sini hanya akan menghalang kreativiti penulis.
Soalan 3 : Tabiat membeli barangan berjenama di kalangan belia boleh menimbulkan kesan-kesan buruk. Bincangkan.
Soalan memerlukan calon membincangkan kesan-kesan buruk yang mungkin
timbul akibat belia yang mempunyai tabiat membeli barangan berjenama.
Perkara-perkara yang perlu diberi perhatian:
- Kesan-kesan buruk yang mungkin timbul tidak hanya tertumpu kepada para belia itu sendiri, malah haruslah merangkumi kesan terhadap masyarakat umum, negara, ekonomi dan sebagainya.
Isi-isi yang boleh disertakan:
a) kesan terhadap individu:
- membawa kepada sifat pembaziran, materialistik, sombong, megah diri, bongkak, sifat meninggi diri dan membeza-bezakan antara yang kaya dengan yang miskin
- prioriti hidup salah tumpuan hanya kepada barang-barang itu dan cara-cara untuk mendapatkannya sanggup bekerja bukan untuk membantu keluarga tetapi untuk kepentingan sendiri lalai akan tanggungjawab terhadap pelajaran
- sanggup mencuri merosakkan masa depan individu serta meningkatkan kadar jenayah negara
b )kesan terhadap keluarga:
- ibu bapa / keluarga terpaksa melayan kehendak anak-anak - boleh mengakibatkan keperluan seharian terjejas
- jika tidak dilayani kehendak mereka pergaduhan, lari dari rumah, biadap - menjejas keutuhan / keharmonian rumahtangga
c) kesan terhadap negara:
i) generasi penerus yang mementingkan diri sendiri, yang tidak dapat menghargai kelemahan masyarakat kerana dari dulu lagi hanya memberi perhatian kepada yang bertaraf tinggi
ii) melahirkan generasi yang bukan sahaja materialistik dan mementingkan diri sendiri, malah tidak produktif prioriti tidak tertumpu kepada meningkatkan produktiviti dan kemahiran sebagai pekerja tetapi kepada kepentingan diri sendiri
Tiada ulasan:
Catat Ulasan