CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Jumaat, 22 Januari 2010

kerusi

KERUSI
SINOPSIS:

Drama ini mengisahkan Srisegala yang menduduki dan menguasai kerusi nikmat dan gong hikmat bersama-sama pengikutnya Tuta 1, Tuta ll dan Tuta lll yang menumpahkan khidmat dan kesetian mereka kepada Srisegala, selagi dia berkuasa dan menduduki kerusi nikmat. Srisegala berkuasa mengikut nafsu dan kepentingan diri sendiri tanpa menghitung beban dan masalah yang terpaksa dipikul rakyat.dia menukar erti keadilan, kemakmuran, kedamaian, kedamaian, kejujuran, dan belas kasihan mengikut takrifnya sendiri, yang semuanya bereti satu penindasan dan kezaliman demi kepentingan kuasa dan nikmatnya sendiri.

Pada ruang kekuasaannya, hanya suara Srisegala sahaja yang di dengar dan memerintah.Tidak ada suara lain yang berani membantah. Suara kesedaran daripada Wira mengejutkan Srisegala dan Tuta-tutanya. Mereka mula rasa kedudukan mereka diancam bahaya. Suara-suara protes daripada Wira-wira mengejutkan mereka yang lena panjang. Kemunculan Putra mencabar kerusi nikmat dan gong hikmat Srisegala. Tetapi saying semangat sahaja tidak mencukupi untuk mencabar kedudukan dan kekuasaan Srisegala. Putra akhirnya tewas di tangan Srisegala dan orang-orangnya. Kemunculan Masayu mencari suaminya, Putra disambut sinis oleh Srisegala. Masayu sedih melihat suaminya dalam tawanan Srisegala dan dia segera merayu belas kasihan Srisegala supaya suaminya dibebaskan. Rayuan dan tangisan Masayu tidak melembutkan kezaliman Srisegala, sebaliknya Masayu pula yang terpedaya, sehingga lupa dan tidak kenal suami sendiri. Putra yang buta mencari Masayu tetapi Masayu sudah terpukau oleh kuasa Srisegala. Semakin rakuslah kuasa Srisegala kerana berjaya memutuskan kasih saying antara suami dan isteri itu dengan kerusi dan gongnya.

Wira-wira muda yang pernah tewas di tangan Srisegala muncul dengan semangat baru untuk mencabar kedudukan Srisegala. Mereka berjumpa Putra untuk mendapatkan petunjuk bagi merampas kerusi Srisegala. Mereka bersatu,Wira-wira dan Putra mengumpul semangat dan tenaga bersama-sama membina tugu keyakinan untuk melawan Srisegala dan Tuta-tutanya. Mereka berjaya juga mengalahkan Srisegala dan kerakusan Srisegala berakhir juga. Kerusi nikmat dig anti oleh Putra dan Masayu memukul gong hikmat.

TEMA:-
Drama “KERUSI” karya hatta Azad Khan bertemakan kekuasaan. Kekuasaan yang di maksudkan adalah dalam pemerintahan.Kerusi sendiri melambangkan kuasa.

PERSOALAN:

1. Persoalan tentang penyalahgunaan kuasa oleh pemimpin yang tamak, menindas dan mementingkan diri sendiri bersama pengikut-pengikutnya.
2. Persoalan tentang ketidakjujuran dan penyelewengan kuasa.
3. Persoalan tentang kebenaran mengatasi kebatilan.
4. Persoalan tentang kezaliman dan penindasan.
5. persoalan tentang kebangkitan dan kesedaran rakyat yang tertindas.
6. Persoalan tentang kasih saying seorang isteri terhadap suaminya.


WATAK DAN PERWATAKAN:
Srisegala:-
Merupakan watak hitam yang menggunakan kuasa dan kedudukan untuk kepentingan sendiri.Memiliki kerusi nikmat dan gong hikmat yang menyebabkannya sukar dicabar kuasa dan kedudukannya.
(a) Menggunakan kuasa dan kedudukannya untuk kepentingan diri.
(b) tidak berperikemanusian
(c) Angkuh dan sombong

Putra:-
Watak sebagai pencabar kepada Srisegala. Mempunyai seorang isteri bernama Masayu.
(a) Berani
(b) Penyayang
(c) Bijak DanMempunyai Keyakinan Diri.
(d) Baik Hati

Masayu:-
1. Isteri kepada Putra.
2. Seorang isteri yang penyayang dansanggup berkorban demi menyelamatkan suaminya dengan memujuk dan merayu belas kasihan Srisegala.
3. kejujuran dan sikap mudah percaya kepada tipu helah Srisegala memusnahkan dirinya sendiri.

Tuta Utama:-
1. Pemukul gendang dan gong.
2. Orang kanan kepada Srisegala.
3. Sentiasa patuh dalam menjalankan tugas yang diperintahakan oleh Srisegala dan mereka suka mengampu.
4. Tuta l, ll, dan lll merupakan pengikutnya yang paling setia.
5. Wira l, ll, dan lll pula merupakan pendekar-pendekar yang muda bersatu dengan putra untuk menewaskan Srisegala.

NILAI-NILAI MURNI:-
1. Bersifat ihsan.
2. Bersatu padu
3. Bijaksana dala merancang stretegi.
4. Berhati-hati dan tidak mudah percaya kepada orang lain.

PENGAJARAN:-
1. Sifat ihsan dianggap mulia kerana ia akan melembutkan hati seseorang.
2. Sesuatu kerja atau usaha akan berjaya dilaksanakan jika kita bersatu.
3. Kebijaksanaan akal merancang strategi melawan musuh perlu dibincang bersama-sama supaya tidak mudah diperdaya oleh musuh.
4. Sikap mudah percaya kepada orang kadang-kadang akan membawapetaka kepada diri sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan