Sabtu, 9 Januari 2010

puisi tingkatan 4

Kajian teks puisi moden

Sajak : Harga remaja

Makna

R1 - Penyajak menjelaskan akan kepentingan usia remaja yang tinggi nilainya.
R2 – penyajak mencetuskan persoalan tentang pengisian kehidupan remaja sama ada dipenuhi kelalaian atau digunakan untuk mempelajari pelbagai bidang ilmu
R3 – penyajak menjelaskan bahawa remaja pelulah memiliki jati diri dan berprinsip serta bersungguh-sungguh menuntut ilmu
R4 – penyajak menyarankan agar remaja mempunyai hala tuju dalam hidup


Tema dan persoalan
- tentang ketinggian nilai remaja berdasarkan usia muda mereka ( masa muda yang sangat bernilai )

persoalan
- perlunya remaja memiliki jati diri yang kuat / teguh
- keberanian remaja dalam menempuh liku-liku hidup
- perlunya remaja menimba ilmu dalam usia muda mereka
- remaja perlu mencari hala tuju yang betul dalam menempuhi kehidupan mereka yang penuh dengan cabaran

nada
- bernada sinis.
- Ia dianggap sesuai dengan sajak ini kerana sajak ini merupakan seruan dan nasihat penyajak kepada para remaja agar menghargai masa remaja mereka

Nilai
- keberanian- menempuh dugaan hidup ( penuh dengan cabaran )
- kerajinan – rajin menuntut ilmu
- rasional – membezakan baik dan buruk sesuatu perkara
- kebijaksanaan – remaja perlu bijak mengatur masa depan ke arah yang lebih baik
- menghargai – remaja disaran menghargai usia remaja mereka

pengajaran
- kita hendaklah berani menempuh dugaan hidup
- kita hendaklah rajin menuntut ilmu
- kita hendaklah yakin pada diri sendiri dan mempunyai pendirian yang tetap
- kita hendaklah menghargai zaman muda dengan melaksanaka / memenuhkannya dengan usaha dan kemampuan yang kita ada kearah kejayaan





Sajak Di perpustakaan

R1 – menerangkan tentang suasana di dalam perpustakaan berbeza daripada tempat-tempat lain. Perpustakaan amat kaya dengan ilmu melalui buku-buku yang ada di dalamnya. Para pengunjungnya pula tekun membaca
R2 – pengarang merasakan ilmu yang dimilikinya terlalu sedikit jika dibandingkan dengan lautan ilmu yang terdapat di perpustakaan.hanya sedikit ilmu yang mampu diperolehinya
R3 – pengarang berusaha mencari ilmu tetapi ilmu tidak akan habis dipelajari

Tema dan persoalan
- perpustakaan merupakan gedung ilmu pengetahuan yang menjadi tempat kunjungan pencinta ilmu

persoalan
- khazanah ilmu yang terdapat di perpustakaan amat banyak dan perlu dimanfaatkan
- kecintaan terhadap ilmu pengetahuan
- ilmu itu amat luas ( pelbagai jenis ilmu )
- kepentingan menuntut ilmu

nada – sinis

nilai
- kerajinan – menuntut ilmu
- dedikasi – minat yang mendalam terhadap ilmu / ingin mendalami
- ketekunan – tekun dalam mempelajari ilmu

pengajaran
- kita hendaklah menuntut ilmu


Sajak 3 – mengintai ruang insaf

R1 – seseorang yang ingin mencari keredaan Tuhan ( petunjuk ) semakin menghadapi masalah ( menjadi sukar ) kerana kekurangan ilmu
R2 – dalam menjalani kehidupan seharian penyajak mengakui bahawa dia juga tetap melakukan kesalah ( lumrah manusia ) . kesan daripad melakukan kesalahan tersebut menyebabkan usaha mencari keredaan Tuhan akan semakin sukar diperolehi
R3 – penyajak masih dalam keadaan sukar mempercayai sama ada dia sudah memiliki kesedaran atau tidak dalam dirinya
R4 – penyajak berharap agar peluang menebus kesalahan yang telah dilakukannya masih lagi mampu dilakukan olehnya.


Tema dan persoalan

- bertemakan keinsafan seseorang yang berada dalam keadaan muhasabah diri atas kesilapan / kesalahan yang telah dilakukan selama ini dan menyatakan keinginan dan harapan untuk bertaubat.

Persoalan
- manusia biasa tidak terlepas daripada melakukan kesalahan dan kesilapan semasa hidup
- kepentingan perasaan untuk insaf bagi seseorang yang melakukan kesalahan
- perasaan kesal atas kesalahan yang dilakukan
- keinginan dan ruang untuk bertaubat

nada
- melankolik
- menggambarkan perasaan penyajak yang berada dalam keadaan insaf ( lebih kepada monolog ) yang mengharapkan peluang untuk bertaubat masih terbuka kepadanya

nilai
- keinsafan – perasaan kesal / insaf penyajak terhadap kesalahan yang telah dilakukannya
- rasional – pengakuan / rasa bersalah atas perkara / kesalahan yang telah dilakukan
- kejujuran – memohon keampunan dan kemaafan dan mengakui kesalahan

pengajaran
- kita hendaklah insaf akan kesalahan yang kita lakukan
- kita hendaklah ikhlas dalam memohon keampunan daripada Tuhan
- kita hendaklah segera bertaubat selepas melakukan kesalahan

2 ulasan:

  1. tema persoalan nilai gaya bahasa sajak mahsuri, adat sezaman n tiba waktunya takde ke?

    BalasPadam
  2. belum sempat buat lagi. saya sibuk dengan kajian sejarah tempatan tingkatan 3 sekarang ini. kalau saya sempat nanti saya buatkan ye

    BalasPadam