CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Jumaat, 22 Januari 2010

LATIH TUBI TB 2

1. Tulis semula petikan di bawah dalam bentuk cakap ajuk / pindah

Latihan 1 ( CP kepada CA )

Anis menanyakan Meena sama ada Meena boleh mengajarnya memasak nasi beriani . Meena bersetuju dengan permintaan Anis . Anis kemudiannya meminta Meena menulis resepi nasi beriani pada masa itu juga . Meena mengatakan Anis supaya dia tidak risau kerana dia berjanji akan memberikan resepi tersebut sebelum balik sekolah pada hari itu . Anis kemudiannya memberitahu Meena bahawa dia ingin memasak nasi beriani tersebut pada minggu hdapannya . Dia juga akan menyediakan bahan-bahan yang akan ditulis oleh Meena . Meena menyetujui rancangan Anis dan dia berjanji bahawa dia akan datang ke rumah Anis untuk mengajar Anis cara-cara memasak nasi tersebut .

Latihan 2 ( CA kepada CP )

Firdaus : Eh kamu nak ke mana tu ? Tergesa-gesa nampaknya !
Munir : Oh , Farid rupanya , saya nak ke hospital , adik saya kemalangan
Farid : Bila dan di mana ?
Munir : Pagi tadi sewaktu dia dalam perjalanan ke pasar raya . Dia dilanggar oleh seorang pekerja kilang
di Jalan Haji Yaacob !
Farid : Bagaimana keadaannya , teruk ke ?
Munir : Menurut pihak hospital teruk juga keadaannya . Dia cedera di kaki dan kepala . Maklumlah dia
jatuh daripada motor dan masuk ke dalam longkang di tepi jalan .
Farid : Kalau begitu baiklah saya ikut awak sekarang !
Munir : Boleh . Marilah naik kereta saya .





Latihan 3 ( CA kepada CP )

Faisal : Eh Ibrahim , dah lama aku tak nampak engkau. Engkau ke mana ?
Ibrahim : Oh Faisal , aku ke Kedah kerana ada kerja luar! Syarikat aku sedang menyiapkan projek
menanam rumput permaidani di sebuah tempat rekreasi baru
Faisal : Patutlah aku cari engkau tak ada !
Ibrahim : Apa halnya engkau cari aku ?
Faisal : Aku sebenarnya nak ganti rumput di depan rumah aku sebab rumput yang aku tanam
dulu tak cantik , bercampur dengan lalang . Puas aku mencabutnya tapi hasilnya sama.
Aku fikir nak buang semuanya dan ganti dengan yang baru !
Ibrahim : Kalau macam tu datanglah pejabat aku , nanti kita rundingkan !
Faisal : Bila aku boleh datang ?
Ibrahim : esok bolehlah !


Tugasan 4

Tulis semula perbualan di bawah dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah .
Asmah : Bibah , nak ke mana ?
Bibah : Saya nak ke perpustakaan , nak pulangkan buku ni .
Asmah : Hari minggu nanti kamu tak ke mana-mana ?
Bibah : Tidak . ada apa?
Asmah : Saya nak ajak kamu menonton wayang gambar .
Bibah : Kamu sudah ada tiketnya ?
Asmah : Dah , aku beli minggu lepas lagi . Cerita Hindustan .
Bibah : Bagus juga idea engkau . Aku mesti pergi .
Asmah : Dah sampai masa nanti , janganlah engkau lupa pula !


Tugasan 5

Tulis semula perbualan di bawah dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah .
Muthu : Selamat pagi doktor
Doktor : Selamat pagi. Silakan duduk .
Muthu :Terima kasih .
Doktor : Sama-sama . Apa masalah kamu ?
Muthu : Sudah dua hari saya batuk-batuk , doktor .
Doktor : Nganga mulut , biar saya periksa kamu . Anak tekak awak agak merah .
Muthu : Seriuskah penyakit saya doktor ?
Doktor :Jangan bimbang . Batuk biasa saja .
Muthu : Saya harap begitulah doktor . Penyakit ini menjejaskan pekerjaan saya .
Doktor : Saya bagi awak cuti hari ini . Sila ambil ubat di kaunter .

Tugasan 6


Tulis semula perbualan di bawah dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah .


“ Poskad daripada siapa tu , Jalil ? tanya Samat sambil memandang Jalil yang tersenyum .
“ Daripada Mydinlah , budak Tanjung tu ,” jawab Jalil tersengih . Dia meletakkan poskad itu di hadapan kawan-kawannya .
“ Ha , apa ceritanya ?” tanya Kim pula ingin tahu .
“ Tak ada apa-apa yang istimewa , biasa aja ,” balas Jalil .
“ Takkan begitu pula , ” kata Idris hairan . Muka Jalil yang berhidung kecil itu ditatapnya .
“ Dia mengajak kita ke Pulau Pinang , boleh tengok pesta katanya ,” kata Jalil tegas .
“ Bagus juga tu . Lagipun kita bercuti panjang tak lama lagi . Kita mesti merancang cuti kita daripada sekarang , ” kata Kim




Tugasan 7
Tulis laporan di bawah ini dalam bentuk dialog mengikut susunan asal dengan mengekalkan maksud asalnya dengan menggunakan bahasa yang gramatis.

Isa ingin tahu tentang orang yang menelefonnya . Sebelum memperkenalkan diri , Abu secara bergurau mengatakan bahawa Isa sudah tidak mengingati kawan lamanya . Setelah mengetahui Abu yang bercakap , maka Isa menanyakan sebab Abu menelefonnya pada lewat malam begitu . Abu menyatakan bahawa dia memerlukan pertolongan Isa .Isa bertanyakan bentuk pertolongan yang diperlukan oleh Abu . Abu menyatakan bahawa dia memerlukan seorang penjamin untuk menjadi penjamin untuk membeli sebuah kereta . Isa bertanyakan jenis kereta yang bakal dibeli oleh Abu . Abu menyatakan bahawa dia berkeinginan membeli sebuah kereta Waja . Isa bersetuju untuk menjadi penjamin tersebut . Abu mengucapkan terima kasih kepada Isa .

1 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam