PANDUAN MESYUARAT PANITIA KALI PERTAMA
1. AGIHAN TUGASAN
AHLI PANITIA
·
Penetapan tugasan setiap ahli panitia
dari segi kurikulum termasuk setiausaha panitia, penyelaras mata pelajaran
setiap tingkatan/tahun dan aktiviti koakademik.
2. AGIHAN BELANJA
MENGURUS/KEWANGAN PANITIA
·
Perancangan belanjawan perlu dibuat
semasa mesyuarat yang pertama. Panitia perlu membincangkan barangan yang ingin
dibeli untuk kegunaan tahun sama di samping pemakluman tempat penyimpanan
peralatan/buku yang telah dibeli tahun sebelumnya untuk pengetahuan dan
kegunaan semua ahli panitia.
·
Ambil kira juga jumlah keseluruhan yang
panitia dapat secara kasar
·
Tentukan jumlah mengikut peratusan yang
sesuai bagi setiap bahagian yang dirancang termasuk untuk pembelian bahan pdpc,
abm, pendaftaran pertandingan , bengkel menjawab soalan, cetakan soalan / jika ada
dan aktiviti / pertandingan peringkat sekolah
3. PASCANILAI
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN/PT3/UPSR
·
Analisis peperiksaan akhir tahun, PT3
perlu dibincangkan dalam mesyuarat pertama untuk makluman dan tindakan semua
ahli.
·
Lihat kelemahan dan kekuatan pelajar
dengan memberikan focus setiap kelas bagi satu-satu mata pelajaran
·
Lihat juga peratus kelulusan dan GP
mata pelajaran dalam usaha menentukan ETR yang sesuai untuk dibincangkan semasa
mesyuarat/ audit dalam penentuan ETR sekolah
·
Fikirkan juga masalah dalam proses pdpc
pada tahun lepas bagi mendapatkan gambaran awal persiapan kepada guru baru yang
akan mengajar mata pelajaran tersebut
4. PERANCANGAN
STRATEGIK PANITIA
·
Fokus kepada perancangan peningkatan
prestasi tahun semasa berdasarkan TOV dan ETR yang dibuat berdasarkan analisis
peperiksaan akhir tahun yang telah dibuat. Setiap program perlu ada perancangan
untuk dilaksanakan, orang yang menjadi penyelaras, fokus sasaran dan skop
latihan/program.
·
Pastikan program rutin tidak dimasukkan
dalam perancangan strategic kita seperti kelas tambahan, pembinaan modul, latih
tubi, bengkel menjawab dsb
·
Contoh program yang sesuai – kumpulan guru
muda, kumpulan intan ( gred A ) ,
bengkel pelajar cemerlang dll
5. PENGGUBALAN RPT
·
Mengikut keputusan Mesyuarat
Jawatankuasa Kurikulum, tarikh akhir sukatan pelajaran perlu dihabiskan dan
susunan berdasarkan takwim persekolahan yang telah digubal oleh pihak sekolah.
·
Pastikan semua RPT tingkatan dibuat
sama setiap guru yang mengajar tingkatan yang sama
·
Rujuk JKD jika ada masalah dengan
penulisan RPT/RPH
·
Tarikh semakan dan tarikh penyerahan
kepada semua guru yang mengajarkan subjek.
·
6. BUKU REKOD MENGAJAR
·
Penetapan bahagian yang perlu
dilengkapkan dan tarikh untuk penghantaran perlu dibincangkan dalam Panitia.
7. PENULISAN RPH
·
Panitia perlu memberi atau
membincangkan format penulisan RPH yang telah diputuskan dalam mesyuarat
kurikulum yang pertama pada tahun semasa.
8. PENETAPAN JUMLAH
BUKU LATIHAN/ BUKU NOTA
·
Jumlah buku perlu ditetapkan dalam mesyuarat bagi
memastikan setiap kelas bagi tingkatan/tahun yang sama mempunyai jumlah dan
menggunakan buku yang sama.
9. AGIHAN LATIHAN
·
Agihan latihan mesti mengikut tahap
kebolehan murid. Setiap panitia perlu menetapkan jumlah latihan minimum untuk
tempoh tertentu. Sebagai contoh, tiga bulan pertama, murid perlu mempunyai 12
latihan penulisan.
10. SEMAKAN LATIHAN
DAN BUKU LATIHAN
·
Semakan untuk penandaan latihan juga
perlu dibincangkan untuk menyelaraskan semakan latihan murid. Contohnya, indeks
yang perlu disediakan oleh setiap murid pada muka surat pertama dan kedua
setiap buku latihan. Simbol penandaan dan sebagainya.
·
Tarikh semakan buku latihan oleh
pentadbir yang telah diputuskan dalam mesyuarat jawatankuasa kurikulum yang
pertama juga perlu dimaklumkan dalam mesyuarat panitia.
11. PENGGUBALAN
SOALAN PEPERIKSAAN
·
Mengikut takwim persekolahan.
Perbincangan mesti meliputi tarikh serahan JSU, soalan dan skop soalan serta
nama penggubal bagi setiap peperiksaan atau ujian yang telah diputuskan dalam
mesyuarat jawatankuasa kurikulum yang pertama.
·
Biasanya Penilaian kurikulum 1 – Mac ,
Peperiksaan Pertengahan Tahun – JUN, peperiksaan percubaan ( disediakan oleh
JKD ) dan peperiksaan akhir tahun
12. PENCERAPAN
·
Bulan pencerapan berserta senarai nama
pencerap dibincangkan untuk makluman semua ahli panitia.
·
Biasanya boleh dirujuk dalam buku
pengurusan sekolah bagi setiap mata pelajaran
13. ULBS/PBS
·
Gerak kerja (prosedur) untuk ULBS dan
PBS mesti dibincangkan untuk makluman semua ahli. Borang yang digunakan perlu
dibincangkan untuk makluman semua.
·
Lihat juga pekeliling terkini jika ada
sebarang perubahan format semasa mengikut tahun tersebut
14. PLC/PENINGKATAN PROFESIONALISME
GURU DALAM PANITIA
·
Perancangan pelaksanaan PLC/LADAP perlu
dibincangkan berdasarkan keperluan setiap ahli panitia.
·
Contoh – pengajaran TB/ bengkel menulis
karangan/ mentor mantee guru baru dan
lama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan