9. MEMISAHKAN AYAT
Arahan :
Pisahkan ayat-ayat majmuk di bawah ini kepada ayat-ayat tunggal.
PRAKTIS 1
1.
Mereka bertepuk tangan sambil bersorak.
2.
Pengajaran guru itu mudah difahami, tambahan
pula penyampaiannya sangat menarik.
3.
Saya tidak pernah menceritakan keburukannya,
justeru saya sering memujinya.
4.
Ibu ke pasar dahulu, kemudian ke kedai runcit.
5.
Ayah dan ibu akan menghadiri majlis itu.
6.
Yogeswaran otak cair tetapi malas berusaha.
7.
Kehadiran murid sangat baik pada hari biasa,
tetapi kehadiran murid pada hari Sabtu sangat tidak memuaskan.
8.
Saya akan ke Kuala Lumpur, manakala abang akan
ke Seremban.
9.
Harga pakaian itu terlalu mahal, pada hal
kualitinya rendah.
10.
Kita mesti bertolak sekarang kerana hari semakin
gelap, sementelahan tempat perkehemahan itu masih jauh.
Praktis 2:
Pengajaran
komponen sastera bukan saja dapat meningkatkan penguasaan bahasa Melayu,malah
dapat mewujudkan patriotisme dalam kalangan pelajar,membina jati
diri,mengukuhkan minat membaca,dan membolehkan pelajar menghargai karya sastera
yang banyak berisi pengajaran.
Praktis 3 : Pisahkan
kepada enam ayat dengan mengekalkan maksud dan struktur asalnya.
Komputer
dan teknologi maklumat telah menjadi sebahagian daripada kehidupan masyarakat
masa kini. Bilangan pengguna semakin meningkat setiap hari yang terdiri
daripada pelbagai golongan . Keadaan ini telah merangsang sebilangan usahawan
untuk menceburkan diri dalam bidang perniagaan yang berasaskan teknologi
maklumat.
Praktis 3: Pisahkan
kepada enam ayat dengan mengekalkan maksud dan struktur asalnya.
Warga
tua yang memerlukan perhatian dan kasih sayang daripada ahli keluarga. Mereka
tidak suka ditempatkan di rumah-rumah kebajikan yang terdapat di seluruh
negara. Oleh sebab itu, anak-anak tidak wajar mengabaikan ibu bapa mereka,
sebaliknya perlu membelai mereka.
Praktis 4: Pisahkan
kepada enam ayat dengan mengekalkan maksud dan struktur asalnya.
Sasterawan
merupakan golongan yang memiliki kesedaran tentang kelemahan dan kekuatan
masyarakatnya. Mereka berkarya tanpa memikirkan faedahnya dan mereka mendapat
kepuasan serta keseronokan apabila buah fikiran mereka dihargai oleh
masyarakat.
Praktis 5: Pisahkan
kepada enam ayat dengan mengekalkan maksud dan struktur asalnya.
Universiti
Malaya yang tersergam megah di Kuala Lumpur merupakan universiti yang tertua
dan ternama di Malaysia. Mahasiswa dan mahasiswi datang dari seluruh Malaysia
kerana hendak menimba ilmu di situ.
Praktis 6: Pisahkan
kandungan petikan itu kepada enam ayat dasar.
Dewan
Bahasa dan Pustaka (DBP) bertanggungjawab menyelaraskan projek dan aktiviti
pengembangan bahasa kebangsaan di peringkat negeri. Selain itu, Dewan Bahasa
dan Pustaka diamanahkan juga untuk membina kesedaran dan mewujudkan budaya
berbahasa kebangsaan dalam kalangan rakyat Malaysia. Oleh sebab itu, badan
induk dalam bidang bahasa ini turut menjalankan kegiatan apresiasi sastera
dalam kalangan remaja dan masyarakat umum.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan