CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Isnin, 5 Julai 2010

TATABAHASA

Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa

[30 markah]

Jawab semua soalan

(a) Tulis satu ayat daripada perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan maksudnya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan serta menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa dan nama khas.

(i) lalu
(ii) berlalu
(iii) melalui
(iv) terlalu
(v) laluan
(vi) keterlaluan
[6 markah]
(b) Tukar ayat majmuk dalam petikan di bawah ini menjadi enam ayat tunggal tanpa mengubah maksud asalnya.

Ombak besar yang melanda beberapa buah negeri di Pantai Timur itu dikenali sebagai fenomena “ekor naga”. Para nelayan tidak berani turun ke laut kerana bimbang nyawa mereka terancam. Kejadian tersebut menyebabkan jalan raya Kampung Pulau Tok Gajah dan Kampung Dasar Sabak ditenggelami air. [6 markah]

(c) Dalam setiap ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat-ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.

(i) Majlis pelantikan pengawas yang berlangsung di perkarangan sekolah itu telah diresmikan oleh Pengarah Pelajaran Negeri Johor pada pukul 9.00 pagi.

(ii) Orang ramai membanjiri pusat membeli-belah yang baru dibuka itu kerana tidak mahu ketinggalan daripada memenangi hadiah sebagai pengunjong bertuah.

(iii) Walaupun sibuk sebagai akedemik, Amir Faris masih bersempat menabur bakti dalam aktiviti kemasyarakatan.

[6 markah]


(d) Dalam ayat-ayat di bawah, terdapat kesalahan penggunaan kata atau istilah atau kesalahan bahasa. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.

(i) Golongan remaja haruslah mempunyai ketahanan diri yang teguh demi untuk menangkis gejala negatif yang boleh memporakperandakan masa depan mereka.

(ii) Ahli korporat berpendapat yang anaknya juga patut dibenarkan melanjutkan pendidikannya ke seberang laut.

(iii) Rencana itu mengkhabarkan tentang kegigihan tiga orang belia mengusahakan ladang limau madu di Mersing.
[6 markah]


(e) Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti dan kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai dengan ayat-ayat tersebut.


(i) Sebaik-baik sahaja pihak mahkamah menjatuhkan hukuman mati mandatori kerana terlibat dengan pengedaran dadah, Lai Kin Sheng menitiskan air matanya penyesalan atas perbuatannya itu.

(i) Haji Rusli sentiasa menasihati anak bongsunya Razlan agar menjauhi najis dadah kerana mendatangkan pelbagai kesan buruk, namun langsung tidak dihiraukan oleh anaknya itu.

(ii) Cikgu Latifah mengingatkan anak-anak murid supaya tidak mudah jemu membuat latihan seperti yang diberikan oleh guru. Katanya, “sesuatu yang susah itu akan menjadi lebih mudah jika kita selalu mempraktikkannya.”

[6 markah]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan