CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Isnin, 5 Julai 2010

SKEMA NOVEL

Soalan 4 : Novel

Di Hadapan Pulau
• Kapten Hebat sanggup memakan mokmeng hidup-hidup.
• Rugiah gadis yang selama ini bersopan santun dan berakhlak mulia telah berubah menjadi gadis liar setelah ditahan oleh askar Jepun selama empat hari.
• Peristiwa Syed Zuhri menjual batu akek yang kononnya mempunyai hikmat.
• Peristiwa Aziz dan Afidah, dua orang kanak-kanak yang mempunyai keberanian luar biasa menyusuri kubu lama yang penuh misteri untuk mencari makana, sedangkan orang dewasa pun dikatakan tidak berani pergi ke tempat itu.
• Peristiwa Aziz dan Afidah, yang boleh mengetahui kepulangan Dorani setelah dibebaskan oleh Jepun, sedangkan Dorani hanya pulang ke rumahnya setelah lewat malam.

Putera Gunung Tahan
• Terdapat perkara-perkara/benda-benda ajaib contohnya teropong terus, pohon beringin bercakap, dan burung pesuruhjaya.
• Dalam upacara majlis perkahwinan Tuan Robert daan gadis sakai – Tuan Robert terpaksa memanjat pokok kerana akur dengan budaya masyarakat Sakai.
• Peristiwa Tuan William dibawa oleh Kusina mengadap Ratu Bongsu di puncak Gunung Tahan dalam waktu yang sangat singkat.
• Peristiwa Ratu Bongsu yang mempunyai semangat patriotik yang begitu tinggi boleh jatuh hati terhadap bangsa penjajah.
• Peristiwa Ratu Bongsu yang boleh berkomunikasi dengan orang Bunian.
• Peristiwa Ratu Bongsu yang boleh tinggal di puncak Gunung Tahan dengan hanya ditemani orang-orang Bunian



(b) Berdasarkan dua novel yang anda pelajari, bandingkan dua nilai kemasyarakatan dalam setiap novel itu.
[8 markah]


Dalam novel Putera Gunung Tahan, terdapat latar masyarakat yang masih berpegang teguh kepada adat dan tradisi, contohnya Tuan Robert terpaksa menjalani majlis perkahwinannya dengan gadis sakai mengikut adapt istiadat kaum sakai. Novel Di Hadapan Pulau pula terdapat latar masyarakat yang runtuh moralnya. Contohnya Rosiah sanggup menjual maruah diri untuk mendapatkan makanan.

Dalam novel Putera Gunung Tahan, terdapat masyarakat Sakai, contohnya masyarakat Sakai yang tinggal dalam hutan belantara yang diberi nama Kampung Rimau Putih. Dalam novel Di Hadapan Pulau terdapat masyarakat yang terdiri pelbagai kaum atau keturunan. Contohnya masyarakat Melayu diwakili oleh Tuk Marzuki dan Aziz, masyarakat berketurunan Arab, diwakili Syed Fikri dan Syed Zuhri dan masyarakat keturunan Indonesia, diwakili oleh Soejono.

Dalam novel Putera Gunung Tahan, terdapat masyarakat yang mementingkan diri sendiri. Contohnya perempuan tua yang telah ditinggalkan seorang diri oleh rakan-rakannya di dalam hutan ketika hendak melahirkan anak. Dalam novel Di Hadapan Pulau terdapat masyarakat yang tolong menolong, contohnya Dorani, Zubir, dan Raihan bergotong-royong membina shelter untuk Mak Ketong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan