CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Rabu, 13 Januari 2010

CONTOH SOALAN KARANGAN PMR

Contoh soalan karangan

1. Tulis laporan tentang sebuah tempat menarik yang pernah anda lawati .
2. Anda seorang pegawai kebajikan masyarakat di tempat anda . Anda telah diminta berucap pada upacara keraian yang diadakan di Rumah Orang Tua . Tuliskan teks ucapan anda itu .
3. Bermain wau .
4. Anda telah pergi ke pasar tani bersama kakak anda . Ceritakan suasana di pasat tani tersebut .
5. Tuliskan sebuah karangan peribahasa yang bertajuk “ Masa Itu Emas ” .
6. Tuliskan sepucuk surat rasmi kepada sebuah pertubuhan untuk memohon kebenaran menggunakan peralatan khemah .
7. Tulis sebuah cerita berdasarkan peribahasa berikut “ Genggam bara biar sampai jadi arang”.
8. Buruk dan baiknya iklan Bahasa Inggeris di televisyen .
9. Sebagai setiausaha Persatuan Geografi anda dikehendaki menyediakan sebuah laporan minit mesyuarat tahunan .
10. Akhiri karangan anda dengan . “ .... ketika melangkah meninggalkan balai polis itu , aku berjanji tidak akan ke situ lagi”.
11. Beberapa pasukan beruniform sekolah anda telah mendaki Gunung Ledang selama tiga hari . Sebagai ketua , anda dikehendaki membuat catatan semasa berada di situ .
12. Adik kamu telah berjaya dalam peperiksaan dengan mendapat keputusan yang cemerlang . Dia juga menjadi pelajar terbaik di sekolah itu . Tuliskan sepucuk surat untuk menyampaikan ucapan tahniah kepadanya .
13. Kempen menghijaukan bumi berjaya menarik perhatian rakyat negara ini . Bincangkan .
14. Tulis sebuah rencana tentang penderaan kanak-kanak .
15. Anda bermimpi dilarikan oleh makhluk asing . Ceritakan mimpi anda itu .
16. Kelas anda mengadakan jamuan perpisahan . Jamuan perpisahan itu dibuat khusus untuk guru kelas kamu yang akan berpindah . Kamu sebagai ketua kelas dikehendaki membuat ucapan mewakili murid-murid lain .
17. Pencemaran yang berlaku sekarang ini disebabkan oleh perbuatan manusia .
18. Tuliskan sebuah surat kiriman kepada rakan pena anda tentang sambutan menyambut Hari Raya / Tahun Baru Cina baru-baru ini .
19. Permainan tradisonal sekarang ini semakin pupus dan semakin tidak disukai oleh golongan muda . Berikan pendapat anda .
20. Pasukan rumah sukan anda telah berjaya menjadi johan dalam temasya sukan tahunan sekolah.Tuliskan langkah-langkah yang telah dibuat oleh pasukan rumah sukan anda sehingga berjaya dalam pertandingan tersebut.
21. Sejak akhir-akhir ini permainan tradisional kian dilupakan.
Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang perlu diambil bagi mempopularkan permainan ini semula?
22. Baru-baru ini anda telah terbaca berita di sebuah akhbar tempatan tentang kejayaan seorang rakan anda yang memenangi pertandingan menulis cerpen peringkat negeri.Tuliskan sepucuk surat mengucapkan tahniah kepada kawan anda itu.
23. Pihak sekolah anda akan mengadakan satu majlis perpisahan untuk meraikan seorang guru yang akan bersara. Dalam majlis tersubut, anda diminta menyampaikan ucapan.Sediakan teks ucapan anda itu.
24. Peribahasa "jika tidak dipecah ruyung, di mana boleh mendapat sagu", sering kali disebut dalam masyarakat kita.Tuliskan sebuah cerita berdasarkan peribahasa itu.
25. Di tempat tinggal anda, kemudahan awam sering dirosakkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Anda sebagai wakil penduduk kawasan itu dikehendaki menulis surat kepada pihak berkuasa tempatan untuk mengambil tindakan terhadap perkara itu.Tulis surat anda itu selengkapnya.
26. Anda telah mewakili sekolah anda ke Program Bina Semangat dan Motivasi yang dianjurkan oleh pejabat pendidikan daerah tempat anda. Pelbagai pengalaman yang menarik telah anda tempuhi.
Ceritakan pengalaman anda itu.
27. Teknologi maklumat telah berkembang pesat di negara kita sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Sebagai pelajar, bagaimanakah perkara ini dapat dimanfaatkan?Terangkan pendapat anda itu.
28. Anda telah berpeluang menemu ramah seorang tokoh sukan untuk mengetahui penglibatan, kejayaan dan perancangan beliau dalam bidang sukan yang diceburuinya.Tulis temu ramah itu selengkapnya
29. Pemuliharaan alam sekitar di negara kita menjadi tanggungjawab pihak berkuasa.Bincangkan pernyataan di atas.
30. Dari setahun ke setahun, semakin banyak pendatang asing yang berhijrah untuk mencari kehidupan baru di Malaysia.Bincangkan faktor-faktor yang pada pendapat anda menyebabkan keadaan ini berlaku.
31. Kawan anda menghadapi masalah dalam pelajaran. Dia sering mendapat markah yang kurang memuaskan. Sebagai kawan baiknya, anda ingin memberikan nasihat dan pandunan bagi meningkatkan prestasi pelajarannya.Tulis nasihat dan panduan anda itu.
32. Masyarakat Melayu dahulu kaya dengan peribahasanya. Antaranya, "Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna".Tulis sebuah cerita berdasarkan peribahasa tersebut.
33. Anda telah menyertai pertandingan syarahan anjuran sekolah anda. Tajuk syarahan itu ialah "Perpaduan Menjamin Kesejahteraan Negara".Tulis syarahan anda itu selengkapnya.
34. Sekolah anda baru sahaja selesai mengadakan acara Merentas Desa. Sebagai setiausaha rumah sukan, anda diminta menulis laporan tentang perjalanan acra tersebut untuk disampikan kepada guru penasihat rumah sukan.Tulis laporan itu selengkapnya.
35. Persatuan sejarah sekolah anda akan mengadakan lawatan sambil belajar ke satu tempat bersejarah di negara ini.Sebagai setiausaha persatuan tersebut, anda diminta menulis sepucuk surat kepada pihak yang berkenaan memohon kebenaran melawat ke tempat tesebut.Sediakan surat tesebut selengkapnya.
36. Memang tidak dapat dinafikan bahawa penubuhan unit berpakaian seragam seperti Pengakap, Puteri Islam, Kadet Remaja dan sebagainya banyak memberi faedah kepada pelajar.Huraikan faedah-faedah yang akan anda dapati dengan menyertai satu daripada pasukan pakaian seragam itu.
37. "Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna". Begitulah bunyi peribahasa Melayu.Tuliskan sebuah cerita berdasarkan peribahasa tersebut.
38. Pada musim cuti yang lalu, anda telah berpeluang menyertai Kem Jaya Diri yang dianjurkan oleh sekolah anda.Ceritakan pengalaman anda itu.
39. Faktor utama yang mempengaruhi kecemerlangan sesebuah sekolah ialah disiplin.Pada pendapat anda bagaimana kita dapat mengatasi masalah disiplin di sekolah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan