CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Sabtu, 6 Mac 2021

BAB 7 MEMBINA KESEJAHTERAAN NEGARA

 

Bab 7 – Membina Kesejahteraan negara

a.       Perpaduan Dan Integrasi Nasional

·         Maksud perpaduan

o   Perpaduan kaum ialah keadaan rakyat daripada pelbagai etnik/ agama dan wilayah hidup dengan aman dalam masyarakat yang bersatu

o   Integrasi  nasional – proses dinamik yang merapatkan hubungan antara negeri dengan wilayah bagi membentuk satu bangsa. Identity mereka masih dikekalkan.

o   Latar belakang hubungan kaum

§  Pentadbiran British menyebabakan berlakunya pemisahan kaum dari segi ekonomi dan pertempatan

§  Pekerja buruh Cina dan India – terlibat dalam sector perlombongan/ perladangan dan perniagaan

§  Kaum bumiputera tertumpu di kawasan luar bandar dan terlibat dengan kegiatan ekonomi tradisional ( petani/ nelayan / pesawah )

§  Pemisahan pertempatan – bandar dan luar bandar/ lading – menyebabkan kurang interaksi antara kaum

§  Sistem pendidikan –wujudnya sekolah vernacular Melayu / cina/ india dan inggeris. Pendidikan ini berkembang sehingga merdeka. Ia mewujdukan perbezaan pemikiran

§  Fahaman politik/ parti politik yang ditubuhkan berasaskan memenuhi tuntutan kaum masing-masing

o   Memperkasakan perpaduan dan integrasi nasional

§  Pendekatan politik

·         Penubuhan Jabatan Perpaduan negara – melahirkan Rukun negara

·         Penubuhan Majis Muhibah negara – 1969

·         Penubuhan Majlis Perundingan negara – 1970- beri garis panduan kerjasama antara kaum

·         Membentuk gabungan parti politik pelbagai kaum – Parti Perikatan

·         Menyelaraskan perkhidmatan awam antara semua negeri

§  Pendekatan ekonomi

·         Menerusan Rancangan Pembangunan Lima Tahun Malaysia – focus pada pertumbuhan ekonomi semua kaum

·         Memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru/ Dasar Pembangunan Nasional

·         Member tumpuan pada pembangunan masyarakat luar bandar

§  Memajukan bidang perindustrian dan perdagangan

§  Penghijrahan penduduk luar bandar ke bandar

§  Pembangunan ekonomi wilayah

o   Pendekatan sosial

§  Menambah baik dasar Pendidikan Kebangsaan – Akta Pendidikan 1996

§  Laporan Rahman Talib/ Laporan JK cabinet dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan

§  Pendidikan untuk melahirkan patriotic / semangat cinta akan negara

§  Memperkasakan bahasa Melayu – penubuhan DBP/UKM

§  Menggalakkan pengamalan satu kebudayaan / dikongsi bersama

§  Menjadikan sukan sebagai medium perpaduan

§  Memperkenalkan Rukun negara

 

 

b.       Dasar Pendidikan Kebangsaan

o   Latar belakang

§  Dibentuk untuk memupuk perpaduan kaum

§  Dilaksanakan melalui Penyata JK Pelajaran 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957

o   Laporan Rahman Talib

§  Untuk semak semula dan kukuhkan Penyata JK

§  Menjadi asas pada Akta Pelajaran 1961

§  Menjadikan BM sebagai bahasa penghantar

§  Mengadakan kurikulum yang sama/ berorientasikan negara bagi semua jenis sekolah

§  Menekankan mata pelajaran sejarah untuk menanam perasaan cinta dan setia kepada negara

§  Mewajibkan mata pelajaran Tatarakyat – membentuk tolerasni/ kerjasama dan persefahaman antara kaum

o   Laporan JK Kabinet 1974

§  Memperkenalkan KBSR ( kurikulum baru sekolah rendah ) 1982/ KSSM ( 1988 )

§  Bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan

§  Menekankan pendidikan kerohanian ( Pendidikan Islam dan Moral )

§  Aktiviti kokurikulum – unit beruniform/ sukan dan permainan

o   Falsafah Pendidikan Kebangsaan

§  Digubal pada 1988 untuk memperteguh hala tuju dan matlamat pendidikan negara

§  Menekankan pendidikan yang menyeluruh dan bersepadu dan seimbang dari segi jasmani/emosi/rohani dan intelek

o   Akta Pendidikan 1996

§  Memperkukuh peranan Bahasa Melayu

§  Pengajaran bahasa Melayu sebagai mp wajib di semua institusi pendidikan

§  Di IPT / IPTS – Pengajian Malaysia/ Pendidikan Islam/ Pendidikan Moral

 

c.       Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Ilmu Dan Perpaduan

o   Akta Bahasa Kebangsaan 1967

o   Bahasa rasmi pentadbiran – dalam semua urusan rasmi kerajaan / dalam mahkamah mulai 1990

o   Memperkasakan bahasa Melayu dalam sistem pendidikan – guru bahasa digunakan di sekolah hebat pada awalnya

o   Penubuhan UKM 1970

§  Menggunakan BM sebagi bahasa penghantar dalam pengajaran

§  Menjalankan penyelidikan dalam bidang bahasa /sastera dan budaya Melayu

§  Menjadikan UKM sebagai pusat keilmuan BM

o   DBP

§  Ditubuhkan pada 1956

§  Mengembangkan aktiviti berbahasa dan saatera melalui penerbitan buku dan majalah/ risalah/ seminar/ bengkel

§  Menganjurkan minggu/ bulan bahasa kebangsaan

§  Slogan Bahasa Jiwa Bangsa 1960

 

d.       Dasar Kebudayaan Kebangsaan

o   Sejarah pembentukan - 1971

o   Matlamat pembentukan

§  Mengukuhkan perpaduan bangsa dan negara melalui kebudayaan

§  Pupuk/ pelihara keperibadian kebangsaan

§  Memperkaya dan mempertingkat kualiti kehidupan manusia

o   Agensi pelaksana

§  Melibatkan semua kementerian/ agenda dan jabatan

§  Contoh – Kementerian Pelancongan kesenian dan Pelancongan/ istana budaya/ ASWARA

o   Citrawarna Malaysia

§  Sebagai program anjuran kementerian kebudayaan

§  Dianjurkan pada 1999

§  Memperagakan kebudayaan/ pakaian/ tarian dan nyanyian rakyat pelbagai kaum

§  Di adakan di dataran merdeka

o   Penggiat budaya

§  Melahirkan tokoh budayawan – Azah Aziz/ tokoh seni muzik – Hamzah Dolmat/  Lim Swee Tin -Tokoh sastera Shuhaibun Yussuf – budaya dan kesusasteraan Sabah, Mathew Ngau Jau – pemuzik sape dari Sarawak

e.       Sukan Sebagai Alat Perpaduan

o   Sukan dan perpaduan melalui pendidikan

§  Dasar satu murid satu sukan/ RIMUP

§  Mempelbagaikan penglibatan pelajar dalam sukan dan permainan

§  Kejohanan olahraga  tahunan

o   Majlis Sukan Universiti Malaysia ( MASUM ) 1974 – dianjurkan antara university secara dwitahunan

o   SUKMA- mulai 1986 disertai oleh 13 negeri dan wilayah persekutuan

o   Penganjuran sukan bertaraf dunia = hoki/ sukan komanwel/ piala Thomas/ sukan sea/ formula 1/ le tour de langkawi

o   Kejayaan Malaysia kebanggan bersama

§  Kejayaan pasukan negara membanggakan semua rakyat

§  Sokongan kepada pasukan negara tanpa mengira kaum

o   Laungan Malaysia Boleh – dapat menunjukkan semangat patriotism dalam kalangan masyarakat / mulai Piala Thomas 1992

o   Peranan organisasi – Kementerian Belia dan sukan/ Majlis sukan negara/ majlis olimpik Malaysia/ persatuan sukan

o   Kepimpinan sukan yang berwibawa- lahir tokoh pemimpin sukan / melibatkan pelbagai lapisan masyarakat

 

f.        Rukun negara Sebagai Tonggak Kesejahteraan

o   sejarah  pembentukan

o   matlamat kea rah kesejahteraan

o   prinsip

§  kepercayaan kepada tuhan

§  kesetiaan kepada raja dan negara

§  keluhuran perlembagaan

§  kedaulatan undang-undang

§  kesopanan dan kesusilaan

Tiada ulasan:

Catat Komen