CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Sabtu, 6 Mac 2021

BAB 1 KEDAULATAN NEGARA

 

NOTA SEJARAH TINGKATAN 5 TAHUN 2021 ( SPM 2021 )

KANDUNGAN

 

Bab 1 – Kedaulatan negara

1)     Konsep Kedaulatan

o   Ditakrifkan sebagai kekuasan tertinggi dan kewibawaan sesebuah negara yang bebas serta mempunyai hak untuk melaksanakan pemerintahan dan pentadbiran negara

o   negara – kemerdekaan negara mulai 1957

o   pembentukan Malaysia pada 1963 mengukuhkan / memantapkan negara

o   takrifan

§  bahasa yunani – supernuus atau superanus – agung/ tertinggi . merujuk kepada negara yang bebas dan merdeka

§  bahasa inggeris – sovereignty / negara mempunyai kuasa penuh terhadap pemerintahan

§  bahasa arab – daulah/ kuasa pemerintahan sesebuah kerajaan

§  bahasa Melayu – daulat / kekuasaan tertinggi terhadap pemerintahan negara

o   pandangan tokoh

§  Aristotle – kuasa tertinggi dalam sistem pemerintahan sesebuah negara. Merujuk kepada kerajaan yang terikat oleh undang-undang

§  Ibnu Khaldun – kekuatan dan kekuasaan sesebuah negara berasaskan semangat kekitaan bangsanya.

§  Jean Bodin – kuasa tertinggi dalam sesebuah negara, mempunyai sifat kekal dan mempunyai kuasa tidak terbatas untuk membuat undang-undang, mentafsir dan melaksanakannya

§  Tunku Abdul Rahman – kedaulatan dibina berdasarkan prinsip kebebasan dan keadilan yang sentiasa memperjuangkan kebajikan dan kesejahteraan rakyat

§  Tun Dr Mohamed Salleh Abas  - kedaulatan merupakan asas negara yang merdeka , memiliki kebebasan pada peringkat antarabangsa bersama dengan hak dan kuasa untuk mengatur urusan dalam negara tanpa telunjuk asing

o   Jenis kedaulatan

§  Kedaulatan tradisional- pemerintahan berkuasa mutlak / mempunyai kuasa sepenuhnya untuk semua urusan negara. negara kedaulatan raja-raja Melayu. Ianya diperkukuh melalui konsep taat setia kepada raja

§  Kedaulatan moden

·         Muncul seiring dengan revolusi yang tersetus di negara England dan Perancis

·         Dikaitkan dengan kuasa rakyat ( menentang raja ) dan kerajaan yang mempunyai perlembagaan

·         Juga dikaitkan dengan konsep negara bangsa ( gabungan pelbagai negeri/ menjadi negara)

§  Kedaulatan undang-undang

·         Merujuk kepada kerajaan dan rakyat terikat dengan perlembagaan dan undang-undang yang ada

§  Kedaulatan antarabangsa

·         Merujuk pada pengiktirafan oleh PBB terhadap sesebuah negara/ tidak boleh dicabuli/ dicerobohi oleh negara lain

·         Prinsip persamaan kedaulatan dari segi undang-undang antarabangsa ( semua negara yang merdeka adalah bebas dan berdaulat )

 

2)     Ciri negara Yang Berdaulat

o   Mempunyai   pemerintahan – untuk menjaga kestabilan politik/ keamanan, pertahanan dan ekonomi

o   Mempunyai sempadan –sempadan darat/.air/ udara/ memudahkan pentadbiran

o   Mempunyai perundangan – untuk memelihara kesejahteraan / menjamin keadilan dan melindungi rakyat

o   Mempunyai rakyat – penduduk sesebuah negara/ pelbagai kaum/ agama/ budaya/ disatukan melalui bahasa dan budaya/  perkongsian identiti nasional

3)     Kepentingan Mewujudkan negara Berdaulat

o   Keberkesanan pentadbiran

§  Member kebebasan kepada negara untuk menjalankan urusan pentadbiran tanpa campur tangan pihak luar

§  Peranan jemaah menteri dan pelbagai kementerian yang ditubuhkan

§  Pengagihan kuasa antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri

§  Adanya undang-undang / perlembagaan

o   Kemakmuran ekonomi

§  Memajukan taraf hidup rakyat

§  Mempelbagaikan eknomi – pertanian/ perindustrian/ perdagangan

o   Kesejahteraan sosial

§  Melaksanakan dasar sosial

§  Dasar – bahasa/ kebudayaan/ sukan/ rukun negara

§  Pupuk semangat perpaduan dalam kalangan rakyat

o   Kecemerlangan hubungan luar

§  Jalin hubungan dengan negara luar/ hubungan diplomatik

§  Ada dasar luar yang jelas

§  Buat hubungan antara negara/ pertubuhan serantau dan antarabangsa

4)     Langkah Mempertahankan Kedaulatan

a.       Mewujudkan kestabilan politik dan kemakmuran ekonomi

§  Pemerintah

·         Wujudkan pentadbiran yang cekap

·         Elakkan amalan rasuah dalam pentadbiran

·         Agihan ekonomi yang adil

·         Laksana undang-undang menurut perlembagaan

§  Rakyat

·         Setia kepada raja dan negara

·         Sokong dasar kerajaan

·         Wujudkan kestabilan politik

·         Pupuk kerjasama sesama rakyat

·         Patuhi undang-undang

b.       Mengekalkan perpaduan kaum

§  Pemerintah

·         Gubal dasar dan undang-undang

·         Memastikan dasar yang dilaksanakan berkesan

·         Rangka program/ kempen/ aktiviti ke arah pemupukan kaum

·         Dana kewangan untuk program integrasi kaum

§  Rakyat

·         Guna bahasa kebangsaan

·         Hayati rukun negara

·         Memahami/ menghormati kepelbagaian dalam masyarakat

·         Amalan toleransi/kerjasama

·         Melibatkan diri dalam program kemasyarakatan

 

c.       Memupuk patriotisme ( cinta yang mendalam terhadap negara/ sanggup mempertahankan sejarah/ bangsa/ undang-undang/ warisan/ budaya )

§  Pemerintah

·         Anjurkan sambutan Hari Kebangsaan/ hari pahlawan

·         Mata pelajaran Sejarah – pupuk nasionalisme

·         Kempen/ filem / program ke arah patriotik

·         Abadikan tokoh/ berjasa pada nama bangunan/ jalan dll

§  Rakyat

·         Menghormati lambang negara – lagu/ jata

·         Sanjung adat/ warisan

·         Menaikkan nama negara dalam pelbagai bidang/  mengharumkan nama negara

·         Menghargai jasa tokoh negara/ negarawan

 

d.       Mengukuhkan pertahanan negara

§  Pemerintah

·         Gubal undang-undang dan peraturan lindungi keselamatan negara

·         Menjalinkan kerjasama pertahanan

·         Memodenkan sistem pertahanan / pembelian peralatan

·         Pasukan keselamatan sentiasa bersiap sedia

§  Rakyat

·         Peka pada isu keselamatan negara

·         Mengelakkan membocorkan rahsia negara

·         Menganggotai pasukan sukarelawan pertahanan – wataniah/ rela

·         Sanggu berkorban demi negara

5 ulasan:

  1. saya pelajar smk laksamana kota tinggi johor mahu mengucapkan terima kasih.... nota ini sngat membntu bagi saya... sya harap sir razak dpt teruskan buat nota yg sebegini

    BalasPadam
  2. dari smk manek urai kuala krai kelantan ,nota yg sgt padat dan mudah difahami❤

    BalasPadam
  3. dari SMK BS KUCHING SARAWAK......nota yang mudah untuk difahami dan sangat berguna

    BalasPadam
  4. Dri smk tebedu mngucapkan terima kasih atas nota yang dberikan sir razak Dan harap sir teruskan buat nota bgini

    BalasPadam
  5. SYa pelajar smk tebedu mngucapkan terima kasih atas nota yang dberikan sir razak...harap sir razak truskan buat nota yang bgini utk memudhkan para plar yang lain

    BalasPadam