NOTA SEJARAH TINGKATAN 5 TAHUN 2021 ( SPM 2021 )
KANDUNGAN
Bab 1 – Kedaulatan negara
1)
Konsep Kedaulatan
o
Ditakrifkan sebagai kekuasan tertinggi
dan kewibawaan sesebuah negara yang bebas serta mempunyai hak untuk
melaksanakan pemerintahan dan pentadbiran negara
o
negara – kemerdekaan negara mulai 1957
o
pembentukan Malaysia pada 1963
mengukuhkan / memantapkan negara
o
takrifan
§ bahasa
yunani – supernuus atau superanus – agung/ tertinggi . merujuk kepada negara
yang bebas dan merdeka
§ bahasa
inggeris – sovereignty / negara mempunyai kuasa penuh terhadap pemerintahan
§ bahasa
arab – daulah/ kuasa pemerintahan sesebuah kerajaan
§ bahasa
Melayu – daulat / kekuasaan tertinggi terhadap pemerintahan negara
o
pandangan tokoh
§ Aristotle
– kuasa tertinggi dalam sistem pemerintahan sesebuah negara. Merujuk kepada
kerajaan yang terikat oleh undang-undang
§ Ibnu
Khaldun – kekuatan dan kekuasaan sesebuah negara berasaskan semangat kekitaan
bangsanya.
§ Jean
Bodin – kuasa tertinggi dalam sesebuah negara, mempunyai sifat kekal dan
mempunyai kuasa tidak terbatas untuk membuat undang-undang, mentafsir dan
melaksanakannya
§ Tunku
Abdul Rahman – kedaulatan dibina berdasarkan prinsip kebebasan dan keadilan
yang sentiasa memperjuangkan kebajikan dan kesejahteraan rakyat
§ Tun
Dr Mohamed Salleh Abas - kedaulatan
merupakan asas negara yang merdeka , memiliki kebebasan pada peringkat
antarabangsa bersama dengan hak dan kuasa untuk mengatur urusan dalam negara
tanpa telunjuk asing
o
Jenis kedaulatan
§ Kedaulatan
tradisional- pemerintahan berkuasa mutlak / mempunyai kuasa sepenuhnya untuk
semua urusan negara. negara kedaulatan raja-raja Melayu. Ianya diperkukuh
melalui konsep taat setia kepada raja
§ Kedaulatan
moden
·
Muncul seiring dengan revolusi yang
tersetus di negara England dan Perancis
·
Dikaitkan dengan kuasa rakyat ( menentang
raja ) dan kerajaan yang mempunyai perlembagaan
·
Juga dikaitkan dengan konsep negara
bangsa ( gabungan pelbagai negeri/ menjadi negara)
§ Kedaulatan
undang-undang
·
Merujuk kepada kerajaan dan rakyat
terikat dengan perlembagaan dan undang-undang yang ada
§ Kedaulatan
antarabangsa
·
Merujuk pada pengiktirafan oleh PBB
terhadap sesebuah negara/ tidak boleh dicabuli/ dicerobohi oleh negara lain
·
Prinsip persamaan kedaulatan dari segi
undang-undang antarabangsa ( semua negara yang merdeka adalah bebas dan
berdaulat )
2)
Ciri negara Yang Berdaulat
o
Mempunyai pemerintahan – untuk menjaga kestabilan
politik/ keamanan, pertahanan dan ekonomi
o
Mempunyai sempadan –sempadan darat/.air/
udara/ memudahkan pentadbiran
o
Mempunyai perundangan – untuk memelihara
kesejahteraan / menjamin keadilan dan melindungi rakyat
o
Mempunyai rakyat – penduduk sesebuah negara/
pelbagai kaum/ agama/ budaya/ disatukan melalui bahasa dan budaya/ perkongsian identiti nasional
3)
Kepentingan Mewujudkan negara Berdaulat
o
Keberkesanan pentadbiran
§ Member
kebebasan kepada negara untuk menjalankan urusan pentadbiran tanpa campur
tangan pihak luar
§ Peranan
jemaah menteri dan pelbagai kementerian yang ditubuhkan
§ Pengagihan
kuasa antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri
§ Adanya
undang-undang / perlembagaan
o
Kemakmuran ekonomi
§ Memajukan
taraf hidup rakyat
§ Mempelbagaikan
eknomi – pertanian/ perindustrian/ perdagangan
o
Kesejahteraan sosial
§ Melaksanakan
dasar sosial
§ Dasar
– bahasa/ kebudayaan/ sukan/ rukun negara
§ Pupuk
semangat perpaduan dalam kalangan rakyat
o
Kecemerlangan hubungan luar
§ Jalin
hubungan dengan negara luar/ hubungan diplomatik
§ Ada
dasar luar yang jelas
§ Buat
hubungan antara negara/ pertubuhan serantau dan antarabangsa
4)
Langkah Mempertahankan Kedaulatan
a.
Mewujudkan kestabilan politik dan
kemakmuran ekonomi
§ Pemerintah
·
Wujudkan pentadbiran yang cekap
·
Elakkan amalan rasuah dalam pentadbiran
·
Agihan ekonomi yang adil
·
Laksana undang-undang menurut
perlembagaan
§ Rakyat
·
Setia kepada raja dan negara
·
Sokong dasar kerajaan
·
Wujudkan kestabilan politik
·
Pupuk kerjasama sesama rakyat
·
Patuhi undang-undang
b.
Mengekalkan perpaduan kaum
§ Pemerintah
·
Gubal dasar dan undang-undang
·
Memastikan dasar yang dilaksanakan
berkesan
·
Rangka program/ kempen/ aktiviti ke arah
pemupukan kaum
·
Dana kewangan untuk program integrasi
kaum
§ Rakyat
·
Guna bahasa kebangsaan
·
Hayati rukun negara
·
Memahami/ menghormati kepelbagaian dalam
masyarakat
·
Amalan toleransi/kerjasama
·
Melibatkan diri dalam program
kemasyarakatan
c.
Memupuk patriotisme ( cinta yang mendalam
terhadap negara/ sanggup mempertahankan sejarah/ bangsa/ undang-undang/
warisan/ budaya )
§ Pemerintah
·
Anjurkan sambutan Hari Kebangsaan/ hari
pahlawan
·
Mata pelajaran Sejarah – pupuk
nasionalisme
·
Kempen/ filem / program ke arah patriotik
·
Abadikan tokoh/ berjasa pada nama
bangunan/ jalan dll
§ Rakyat
·
Menghormati lambang negara – lagu/ jata
·
Sanjung adat/ warisan
·
Menaikkan nama negara dalam pelbagai
bidang/ mengharumkan nama negara
·
Menghargai jasa tokoh negara/ negarawan
d.
Mengukuhkan pertahanan negara
§ Pemerintah
·
Gubal undang-undang dan peraturan
lindungi keselamatan negara
·
Menjalinkan kerjasama pertahanan
·
Memodenkan sistem pertahanan / pembelian
peralatan
·
Pasukan keselamatan sentiasa bersiap
sedia
§ Rakyat
·
Peka pada isu keselamatan negara
·
Mengelakkan membocorkan rahsia negara
·
Menganggotai pasukan sukarelawan
pertahanan – wataniah/ rela
·
Sanggu berkorban demi negara
saya pelajar smk laksamana kota tinggi johor mahu mengucapkan terima kasih.... nota ini sngat membntu bagi saya... sya harap sir razak dpt teruskan buat nota yg sebegini
BalasPadamdari smk manek urai kuala krai kelantan ,nota yg sgt padat dan mudah difahami❤
BalasPadamdari SMK BS KUCHING SARAWAK......nota yang mudah untuk difahami dan sangat berguna
BalasPadamDri smk tebedu mngucapkan terima kasih atas nota yang dberikan sir razak Dan harap sir teruskan buat nota bgini
BalasPadamSYa pelajar smk tebedu mngucapkan terima kasih atas nota yang dberikan sir razak...harap sir razak truskan buat nota yang bgini utk memudhkan para plar yang lain
BalasPadam