Tips belajar Cemerlang
1)PANDUAN MENCATAT NOTA
• Nota adalah merupakan bahan yang dicatat oleh seseorang pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Mencatat nota perlu kerana anda tidak perlu mengingat semua apa yang telah dipelajari. Nota menjadi bahan rujukan apabila kita terlupa sesuatu maklumat atau fakta.
• Mencatat nota adalh satu seni. Nota yang sistematik, tersusun dan dalam bentuk yang menarik, dapat meningkatkan daya ingatan pelajar dan keberkesannya dalam proses pembelajaran. Kemahiran ini boleh dipelajari dan diperbaiki dengan usaha, latihan dan minat pelajar-pelajar.
• Oleh itu, seorang pelajar seharusnya mencari dan berusaha untuk mempraktikan teknik-teknik dan selok belok untuk menyediakan nota yang bermutu.
Mengapa perlu Membuat nota ?
• Semasa mencatat nota, anda menggunakan otak untuk berfikir secara kritis, analitik, dan kreatif untuk menapis isi-isi penting semasa cikgu mengajar atau semasa sedang membaca.
• Dapat membantu pelajar mengimbau kembali apa yang telah diipelajari daripada guru atau apa yang kita baca.
• Nota merupakan rekod kekal yang boleh dirujuk bila-bila masa atau apabila terlupa.
• Mencatat nota adalah satu kaedah berkesan untuk pengukuhan.
• Nota membolehkan pelajar tidak perlu mengingat semua yang telah dipelajari.
• Nota yang telah disediakan pada peringkat awal boleh membantu pelajar membuat rujukan akhir sebelum menghadapi peperiksaan.
Nota daripada buku teks
Pelajar yang menganggap mencatat nota daripada buku teks hanya membuang masa , haruslah berfikir semula. Mencatat nota daripada buku teks atau rujukan ada banyak kelebihannya. Misalnya:
• Membantu pelajar memhami pelajaran
• Berguna jika tidak mampu membeli buku rujukan
• Dapat melatih berfikir dapat memningkatkan penguasaan berfikir dalam sesuatu topik.
Teknik Mencatat Nota
Berikut ada beberapa panduan di mana pelajar boleh menggunakannya untuk mencatat nota:
• Buat persediaan yang lengkap-misalnya pen,pensil,kertas dan buku.
• Tuliskan tajuk nota yang hendak dibuat.
• Kenalpasti kata kunci. Gunakan formula [4 w + h]
What [Apa]
Why [kenapa]
When [bila]
Where [di mana]
How [bagaimana]
• Catatkan isi-isi penting sahaja seperti definisi, keterangan dan penjelasan.
• Lukiskan gambarajah atau carta yang sesuai.
Ciri-Ciri Nota Yang Baik
• Terdiri daripada isi-isi penting [utama].
• Nota biarlah terang, kemas dan mudah dibaca.
• Nota ditulis di dalam buku catatan yang khas untuk sesuatu mata pelajaran.
• Catatkan isi-isi penting sahaja dengan menggunakan ayat sendiri.
• Gunakan dalam bentuk point, elakan menyalin ayat yang panjang.
• Kalau perlu gunakan kependekan ejaan yang anda boleh faham.
• Gunakan pen pelbagai warna untuk menarik perhatian mata dan minda anda seterusnya membawa kepada penumpuan ketika membaca.
• Contoh-Contoh Nota
Peta Minda
Carta
Grafik
2)TEKNIK BELAJAR BERKESAN
Bagi mereka yang telah berjaya dengan cemerlang,beberpa pendekatan belajar telah diamalkan. Para pengkaji teknik belajar telah juga menghasilkan beberapa pendekatan pembelajaran yang berkesan.
Terpulang kepada kita sebagai pelajar untuk mengikuti teknik mana yang paling sesuai dan paling mudah difahami. Untuk membantu pelajar di sini terdapat beberapa teknik belajar akan diutarakan.
Teknik Belajar 5R-STUV
• Recopy [salin semula]
• Rework all model 5 x [buat semula contoh/cepat/5x]
• Recite out loud Repeatedly [lafaz kuat berulang kali]
• Recheck [semak semula]
• Reasonnablenes [jawapan berpatutan/sebaliknya]
• S-sumarize [ringkaskan nota penting]
• T-test your self [uji diri anda]
• U-use [gunakan]
• V-visualize [bayangkan selalu]
Teknik Belajar Secara Pembayangan
• Kita mempunyai apa yang dinamakan otak kanan dan otak kiri. Otak kiri melibatkan pemikiran bercorak 'akademik' seperti perkataan, nombor, kebolehan saintifik, matematik, bahasa, analisisi dan penggunaan tangan kanan.
• Otak kanan pula melibatkan aktiviti bersangkutan irama, imaginasi, warna, khayalan, ilham, corak, dimensi dan penggunaan tangan kiri.
• Persoalan yang timbul adakah kita menggunakan kedua-dua bahagian otak dengan bijaksana. Umpamanya adakah kita selalu menggunakan otak kanan kita untuk menghayalkan pelajaran atau atau adakah ia selalu digunakan untuk menghayalkan dan mengimaginasi masalah peribadi, angan-angan kosong, dendam, hasad-dengki,amalan ilmu hitam dan perasaan yang tidak berhubungkait dengan pelajaran.
• Jika otak bahagian kanan ini belum lagi digunakan sepenuhnya untuk mengkhayalkan pelajaran, maka masanya telah tiba kita mengkikis semua khayalan dan imaginasi kosong dan segerakan gunakan setiap saaat yang ada untuk khayalan digunakan untuk membayangkan pelajaran.
• Teknik pembayangan perlu penumpuan. Penumpuan yang serius amat perlu. Sebaik-baik suasana ialah yang sunyi sepi seperti semasa berehat, semasa berbaring sebelum tidur malam, semasa duduk berseorangan menenangkan fikiran, semasa menumpang bas atau teksi, semasa di stesen bas dan lain-lain.
Sebagai contoh kita ambil suasan berbaring sebelum tidur. Bilik sudah gelap> Keadaan sunyi sepi. Dalam suasana ini, tenangkan fikiran. Mula bayangkan soalan-soalan, raja, sifir, graf dan apa juga yang telah dipelajari. Bayang ia satu demi satu. Untuk menguatkan tumpuan tulis, lukis apa yang diingat di atas tilam dengan menggunakan telunjuk anda. Amalakan ini setiap malam. soal diri anda, satu ke satu soalan, mata pelajaran ke mata pelajaran sehinggalah tertidur. Ulangi bila terbangun di tengah malam. Amalkan ia dari sehari ke sehari, seminggu ke seminggu, sebulan ke sebulan bermula ddari tingkatan 1 hingga ke tingkatan 6. Bila ruangan khayalan ini dipositifkan dengan fikiran sehat, anda akan rasakan hasil usaha ini. Bagi anda yang belum mengamalkannnya, cuba mula dari sekarang.
Teknik Belajar PV3RQUS
• Preview (tinjauan awal)
• Question (soal diri)
• Read & Underline (Baca,garis dan tanda)
• Recite & write (lafaz dan tulis nota)
• Review (tinjauan akhir)
• Sumarize (ringkaskan)
• Test your self (uji diri anda)
• Use (gunakan)
• Visualize (bayangkan)
7 Cara Cemerlangkan Otak
• Positive mental attitude & positive physical action.
• Air-clean air for the brain.
• Mental Challenges for the brain.
• Food for the brain.
• Exercise for the brain.
• Sleep for the brain.
• Meditation & power brain.
Amalan peningkatan daya ingatan
• Faham.
• Jarakkan/pecahkan masa belajar.
• Lafazkan isi penting dengan cara yang kuat.
• Percaya pada diri sendiri.
• Ulang berkali-kali.
• Guna kata kunci, kata isyarat. kata rahsia & ungkapan lucu.
• Ulangkaji semasa berbaring sebelum tidur & semasa bangun tidur.
• Bayangkan selalu (20 peringkat masa cemerlang).
3)PENGURUSAN MASA
Kepentingan Masa
Masa amat penting untuk semua makhluk di dunia ini. Di dalam al Quran banyak ayat yang menyentuh tentang pentingnya mengurus masa. Salah satu ayat al Quran yang menyentuh kepentingan masa adalah seperti berikut. Maksdunya:
"Demi masa.Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian. Kecuali merka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran"
Pembahagian Masa
Pembahagian masa kepada semua manusia adalah sama banyak. Setiap orang akan menerima masa yang sama dalam sehari iaitu 24 jam. Penggunaan masa dalam sehari, seminggu,sebulan dan seterusnya akan memberi faedah hanya kepada merka yang pandai mengurus masa.
Dalam hal ini Rasullulah s.a.w berpesan:Bersedialah
• Masa hidup sebelum mati
• Masa sihat sebelum sakit
• Masa muda sebelum tua
• Masa kaya sebelum miskin
• Masa senang sebelum susah
Peringatan ini kepada semua pihak terutamanya kepada para pelajar yang akan menempuh alam peperiksaan.Persediaan masa belajar diperingkat awal akan memudahkan pelajar menghadapi persediaan peperiksaan pada peringkat akhir.Jika penggunaan masa dapat diatur dengan bijak sudah pasti akan membawa kejayaan yang cemerlang.
Faktor-Faktor Pengurusan masa.
Sebelum dapat mengurus masa dengan bijak, terdapat beberapa perkara atau faktor yang boleh menyebabkan seseorang kehilangan masa dengan cara tidak berfaedah. Misalnya:
• keluarga
• rakan-rakan
• aktiviti yang tidak berfaedah
• pengaruh media massa
• sikap
Cara mengurus masa
Terdapat beberapa kaedah mengurus masa agar tidak terbuang begitu saja.
Misalnya:
• senaraikan semua aktiviti yang dijalankan dalam satu hari.
• susun atur aktiviti berdasarkan kepentingannya.
• elakan menyenarai aktiviti yang tidak berfaedah.
• agihkan masa dalam sehari untuk setiap aktiviti.
• buat satu jadual untuk aktiviti anda dengan masa yang diperuntukkan.
• Disiplinkan diri melakukan semua aktiviti yang telah anda tetapkan.
• Jika berjaya dalam sehari,cuba buat jadual aktiviti dalam masa seminnggu.
• Jika amalan di atas dapat dilakukan dengan teratur dan berdisiplin,sudah pasti para pelajar dapat menggunakan masa dengan baik.
Rahsia-rahsia di sebalik pengurusan masa pelajar cemerlang.
• Masa sebelum tidur - masa berbaring sebelum tidur. Aamalkan teknik belajar secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam.
• Masa terbangun di tengah malam(sama seperti belajar sebelum tidur)
• Masa bangun tidur. Subuh/pagi.Bayangkan pelajaran semalam.
• Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)
• Masa ke tandas waktu malam (ingatkan perkara yang terlupa)
• Masa bercermin (Lekatkan Nota penting Dekat cermin)
• Masa sarapan pagi (Baca selembar dua suratkhabar)
• Masa berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan formula)
• Masa menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau bayangkan)
• Masa di dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)
• Masa berjalan ke sekolah ( Tanya diri pasal sifir , formula dan lain-lain lagi)
• Masa sampai awal pagi ke sekolah ( ulangkaji harian/cepat)
• Masa menunggu cikgu yang terlewat(ulangkaji cepat)
• Masa rehat (ke perpustakaan baca ringkas buku-buku)
• Masa sebelum pulang (Lwatkan pulang buat kerja rumah)
• Masa berjalan pulang ( tanya diri pasal sifir)
• Masa berada dalam bas ( baca kad nota)
• Masa rehat selepas makan (baca novel/majalah)
• Masa rehat selepas maka n malam (Baca rencana akhbar dan lain-lain)
• Masa menonton tv (melukis rajah-rajah, peta, tulis formula dan lain-lain)
MASA TERPENTING DALAM PEMBELAJARAN CEMERLANG
Tiada ulasan:
Catat Ulasan