LATIHAN
11
Tukarkan
ayat cakap pindah di bawah kepada ayat cakap ajuk tanpa mengubah maksud
asalnya.
1. Cikgu Mazan menerangkan bahawa dunia pada hari
ini semakin panas kerana berlakunya penipisan ozon.
_________________________________________________________________
2. Guru disiplin ingin tahu punca Raju datang
lewat ke sekolah pada hari itu.
_________________________________________________________________
3. Mak cik Lela menjemput Lim supaya makan kuih
itu.
_________________________________________________________________
4. Fai Shin menegur Sally sambil bertanyakan
khabar.
_________________________________________________________________
5. Doktor tersebut menasihati pesakitnya supaya
memakan ubat yang diberinya itu.
_________________________________________________________________
LATIHAN
12
Tukarkan
ayat cakap pindah di bawah kepada ayat cakap ajuk tanpa mengubah maksud
asalnya.
1. Azlin menjemput Shila datang ke majlis hari
jadinya pada hari Ahad nanti.
_________________________________________________________________
2. Jamilah memuji lauk-pauk yang disediakan oleh
ibu Karina.
3. Swee Lin memberitahu rakannya bahawa latihan
bola jaring pada petang itu dibatalkan.
_________________________________________________________________
4. Hisyam mengajak Samy menyertai kegiatan
bergotong-royong di balai raya.
_________________________________________________________________
5. Lee melarang rakan-rakan sekelasnya berbuat
bising semasa guru tiada di dala kelas.
_________________________________________________________________
LATIHAN
13
Cerakinkan
ayat majmuk di bawah untuk membentuk dua ayat tunggal.
1. Perempuan yang sedang sarat mengandung itu
kakak saya.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
2. Saya dan adik saya sangat suka bermain bola
keranjang.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
3. Adik berlari sambil mengibarkan Jalur Gemilang.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
4. Awak hendak pergi ke perpustakaan atau hendak
ke makmal?
____________________________________________________________________
5. Budak lelaki itu yang sedang menangis itu adik
Ahmad.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
LATIHAN
14
Tentukan
jenis-jenis ayat di bawah ini sama ada ayat perintah, ayat tanya, ayat seru
ataupun ayat penyata.
1. Jangan buang sampah merata-rata.
____________________________________________________________________
2. Puan Kamariah sangat gembira menyambut
kelahiran cucunya yang sulung semalam.
____________________________________________________________________
3. Bilakah kamu hendak bertolak ke Australia?
____________________________________________________________________
4. Wah, tingginya bangunan-bangunan yang terdapat
di Kuala Lumpur!
____________________________________________________________________
5. Usahlah dikenang segala kisah sedih kau itu
nanti merana diri.
____________________________________________________________________
LATIHAN
15
Gabungkan
ayat-ayat tunggal di bawah supaya menjadi satu ayat majmuk.
1. Kami yakin. Pihak sekolah dapat menyelesaikan
masalah
_________________________________________________________________
2. Pangkat pegawai itu dinaikkan. Beliau amat
berjasa kepada syarikat.
3. Encik Faizul menghulurkan tangannya. Encik
Faizul bersalam-salaman dengan para tetamu.
_________________________________________________________________
4. Ramesh akan mendirikan rumah tangga dengan
gadis itu. Gadis itu dicintainya.
_________________________________________________________________
5. Murid itu rajin belajar. Murid itu aktif dalam
aktiviti kokurikulum
____________________________________________________________________
LATIHAN
16
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian tukarkan ayat
penyata kepada ayat tanya berlandaskan perkataan yang dihuruftebalkan.
Penjanaan ayat tersebut mestilah menepati maksud asal pada ayat.
1. Ali
dan keluarganya tinggal di Slim River.
_________________________________________________________________
2. Puan
Chong mengajarkan subjek Sejarah dengan video dan multimedia lain.
3. Che Ta suka
menggunakan khidmat solek antarabangsa.
_________________________________________________________________
4. Lorong yang
sepi itu berbahaya kerana menjadi tempat penagih dadah bersarang.
_________________________________________________________________
5. Lima
orang guru cemerlang itu datang dari Pantai Timur.
__________________________________________________________
LATIHAN
17
Baca ayat-ayat penyata di bawah
dengan teliti, kemudian tukarkan ayat penyata kepada ayat seruan berlandaskan
perkataan yang dihuruftebalkan. Penjanaan ayat tersebut mestilah menepati
maksud asal pada ayat.
1. Dengan
perasaan terkejut, ibu bertanya tentang kemunculan dua ekor tikus
di dapur.
_________________________________________________________________
2. Kakak meraung kesakitan
kerana jarinya berdarah.
_________________________________________________________________
3. Ayah mengeluh sambil
berkata bahawa anak-anak gadis zaman ini semakin liar.
_________________________________________________________________
4. Shasmita mengagumi keindahan
pantai yang bersih itu.
_________________________________________________________________
5. Dengan
perasaan marah, Rianna menghalau pengemis itu keluar dari kedainya.
_________________________________________________________________
LATIHAN
18
Tukarkan ayat-ayat aktif di bawah kepada ayat pasif
tanpa mengubah maksud asal ayat.
1. Bapa saudara
saya sedang menebang sebatang pokok kelapa di sebelah rumah baharunya.
_________________________________________________________________
2. Guru
disiplin yang garang itu sedang memarahi pelajar lelaki yang tidak memakai
lencana sekolahnya.
_________________________________________________________________
3. Saya telah
melukis gambar pemandangan di tepi pantai itu.
_________________________________________________________________
4. Awak belum
menjelaskan yuran keahlian persatuan Bahasa Melayu.
_________________________________________________________________
5. Kucing
jantan berbulu lebat itu menangkap seekor tikus yang sangat besar.
_________________________________________________________________
LATIHAN
19
Tukarkan
ayat-ayat pasif di bawah kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asal ayat.
1. Bola itu ditendang dengan kuat oleh pemain
Brazil itu.
_________________________________________________________________
2. Para pelanggan yang berkunjung ke pusat beli
belah itu telah ditawarkan harga diskaun yang hebat.
_________________________________________________________________
3. Hadiah menyertai pertandingan drama itu telah
diberi oleh sebuah syarikat tempatam bagi menarik penyertaan orang ramai.
_________________________________________________________________
4. Kemahiran penyelesaian masalah telah diperkenalkan oleh kerajaan di semua
sekolah bagi semua mata pelajaran.
_________________________________________________________________
5. Mat Piah ditanduk oleh seekor kerbau yang
sedang mengamuk berhampiran sawah padinya semalam.
_________________________________________________________________
LATIHAN
20
Nyatakan jenis-jenis ayat perintah di bawah sama ada ayat permintaan, ayat
suruhan, ayat silaan, ayat larangan.
1. Jangan pijak
rumput di kawasan itu.
_________________________________________________________________
2. Simpan wang
demi masa depan kalian.
_________________________________________________________________
3. Hantar kerja
rumah yang telah disiapkan kepada Cikgu Basri.
_________________________________________________________________
4. Minta semua
pelajar berdiri untuk menyanyikan Lagu Negaraku.
_________________________________________________________________
5. Sila basuh
tangan anda bersih-bersih sebelum menjamah makanan.
_________________________________________________________________
6. Tolong
bersihkan kelas masing-masing sebelum kelas setiap hari.
_________________________________________________________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan