BM
SPM KERTAS 1
(KBAT)
Kemalangan
di jalan raya semakin meningkat dari tahun ke tahun. Sebagai
remaja,
apakah peranan yang perlu anda mainkan untuk mengurangkan
kemalangan
di jalan raya.
[100
markah]
PENDAHULUAN
Jalan
raya – dibina oleh kerajaan – bertujuan memudahkan perjalanan
dan
kemudahan pengangkutan bergerak – kemalangan semakin
meningkat
– saya harus memainkan peranan untuk mengurangkan
kemalangan
di jalan raya
ISI
PENTING
1.
Saya tidak akan menyalahgunakan lesen kenderaan yang saya
miliki
– menggunakan lesen tersebut untuk tujuan kemudahan
bergerak
– tidak menyalahgunakan lesen memandu untuk berlumba
haram
– kemalangan dapat dikurangkan
2.
Saya perlu bertimbang rasa – menghormati pengguna jalan raya
yang
lain – memberikan laluan kepada pejalan kaki – menunggu
dengan
kesabaran – sikap sabar itu separuh daripada iman –
mengurangkan
kemalangan jiwa
3.
Saya mesti mematuhi peraturan lalu lintas – mengikut arahan dan
peraturan
yang ditetapkan – tidak memandu melebihi had laju – sikap
ini
membahayakan diri dan nyawa orang lain – biar lambat asalkan
selamat
– sentiasa mengingati pesanan ibu bapa
4.
Saya mesti berbudi bahasa di jalan raya – bersikap tolak ansur
terhadap
pengguna jalan raya yang lain – tidak menunjukkan sikap
biadab
seperti mencabar pemandu lain untuk bersaing dan berlagak
ngeri
– menghargai nyawa yang dianugerahkan oleh Tuhan
5.
Saya wajib memandu dengan berhemat dan berhemah – merancang
perjalanan
yang jauh – rehat apabila berasa letih – tidak memaksa diri
memandu
dalam keadaan penat – menggelakkan kemalangan jalan
raya
– pandu cermat jiwa selamat
PENUTUP
Setiap
pengguna jalan raya termasuk saya – berusaha untuk
mengurangkan
risiko kemalangan – tidak lagi melabelkan jalan raya
sebagai
mulut harimau yang berbahaya – menjamin keselamatan diri
dan
orang lain di jalan raya – rakyat Malaysia boleh!
SOALAN
RAMALAN 5
SOALAN
RAMALAN 2
(KBAT)
Rakyat
sesebuah negara yang bersatu padu dapat membina negara yang
maju
dan moden. Huraikan kepentingan semangat bersatu padu dalam
kalangan
rakyat di sesebuah negara.
[100
markah]
PENDAHULUAN
Sebatang
kayu – mudah dipatahkan – seberkas kayu – sukar
dipatahkan
– analogi ini membuktikan kepentingan semangat bersatu
padu
– rakyat dan negara saling memerlukan – memahami tugas
membina
negara yang maju dan moden dengan semangat bersatu padu
ISI
PENTING
1.
Semangat bersatu padu – mengelakkan tragedi hitam negara
berulang
– peristiwa 13 Mei 1969 berlaku kerana perpecahan kaum –
rakyat
berbilang kaum harus bersatu – membina kefahaman bawah
perlindungan
payung kedaulatan – menjamin keamanan dan kemajuan
2.
rakyat yang bersatu padu – membangunkan negara – tidak akan
menyalurkan
khidmat dan jaga di negara orang lain – pulang ke tanah
air
dan bersatu dengan tenaga muda tempatan – sama-sama
membangunkan
negara – berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
3.
penduduk yang bersatu hati – mengelakkan persengketaan dan
konflik
– memahami kebudayaan dan adat resam – tidak menghina
agama
orang lain sebaliknya menghormati kebudayaan masing-
masing
– membina mentaliti yang unik demi membangunkan bangsa
4.
penduduk mesti bersatu hati – membanteras jenayah di dalam
negara
– menangkap anasir jahat yang cuba mengancam keselamatan
negara
– melaporkan kejadian jenayah kepada pihak berkuasa –
mengamalkan
konsep rukun tetangga demi keamanan dan keselesaan
5.
penduduk Malaysia – harus berpegang pada prinsip bersatu kita
teguh,
bercerai kita roboh – rakyat berpecah jika tidak bersatu – rakyat
memiliki
jati diri kukuh juga bersatu hati – mementingkan agenda
pembangunan
negara daripada agenda peribadi – cinta akan negara
PENUTUP
Negara
– perlu didiami rakyat yang bersatu hati – tidak mudah
dipatahkan
oleh pengaruh luar – terus kukuh berdiri dan teguh
berjalan
di alur cabaran kehidupan – mendepani masalah dengan hati
yang
tabah – membina bangsa yang bersatu demi negara tercinta –
negara
kita akan terus makmur dan maju demi mencapai kejayaan
SOALAN
RAMALAN 3
(KBAT)
Kesesakan
lalu lintas di negara kita sudah mencapai tahap yang membimbangkan.
Huraikan
peranan pelbagai pihak untuk mengatasi kesesakan lalu lintas pada waktu
puncak.
[100
markah]
PENDAHULUAN
Jalan
raya yang sesak – menggusarkan nadi dan membimbangkan jiwa
–
lewat tiba ke suatu destinasi – hati mula memberontak untuk
memprotes
kesesakan jalan raya – sikap ini salah – harus sedar
bahawa
semua pihak berperanan untuk mengatasi kesesakan lalu lintas
pada
waktu puncak
ISI
PENTING
1.
Kerajaan – memperlebar jalan yang sesak – jumlah kenderaan
meningkat
– pemilikan lesen semakin meningkat – jalan perlu lebar
untuk
mengatasi kesesakan pada awal pagi dan lewat petang –
mengurangkan
tekanan hidup penghuni kota konkrit
2.
Ibu bapa – menggalakkan anak-anak mereka berbasikal ke sekolah
–
sesuai untuk jarak sekolah yang dekat – mengurangkan kesesakan –
mengurangkan
jumlah kenderaan di atas jalan raya pada waktu puncak
–
menjamin kelancaran jalan raya – usaha yang sesuai dan pragmatik
3.
Pihak swasta – menarik minat pelabur asing ke negara kita –
membina
jaringan trend dan sistem aliran ringan (LRT) –
meningkatkan
kesedaran rakyat tentang kegunaan LRT –
mengurangkan
kesesakan jalan raya – masa dapat dijimatkan
4.
Pihak sekolah – mengadakan seminar tentang kempen di atas jalan
raya
– menyeru murid dan guru berkongsi kereta jika berjiran –
mengurangkan
kesesakan di jalan raya – mengurangkan tempat letak
kereta
di sekolah – mengurangkan pencemaran udara dan bunyi
5.
Media massa – menyiarkan rancangan yang berkaitan dengan
kesesakan
jalan raya – menyedarkan rakyat agar tidak memandu
kenderaan
jika tidak perlu – mengurangkan kesan rumah hijau –
menghijaukan
bumi di samping mengurangkan kesesakan lalu lintas
PENUTUP
Penduduk
Malaysia – dapat memainkan peranan masing-masing –
memastikan
perjalanan kita lancar – kesesakan lintas hanya
menjejaskan
kualiti kehidupan dan mengancam kesejahteraan bumi –
mula
memainkan peranan masing-masing – mengurangkan kesesakan
lalu
lintas pada waktu puncak – pergi dan pulang ke rumah tanpa stres
SOALAN
RAMALAN 4
(KBAT)
Industri
penerbangan di Malaysia mampu menggalakkan industri pelancongan negara.
Huraikan
kebaikan daripada syarikat penerbangan tambang murah kepada rakyat dan
negara.
[100
markah]
PENDAHULUAN
Industri
pelancongan – periuk nasi negara kita – pendapatan utama
negara
sejak 1990 – Kempen Tahun Melawat Malaysia – penubuhan
syarikat
penerbangan tambang murah – AirAsia pada 1993 dan mula
beroperasi
pada 1996 – membawa kebaikan kepada rakyat dan negara
ISI
PENTING
1.
Rakyat – dapat melancong dengan kos yang rendah – sesuai dengan
moto
“Semua Orang Boleh Terbang” – menikmati cuti dengan
bermanfaat
– mengurangkan stres dan tekanan kehidupan – jauh
perjalanan
luas pemandangan – pengalaman dan pengetahuan luas
2.
rakyat – dapat melancong ke mana-mana sahaja – jaringan
penerbangan
yang luas – menghubungkan negara dengan negara dan
benua
dengan benua – rakyat didatangi pelancong berbilang bangsa
dan
agama – mempelajari kebudayaan mereka – mesra pelancong
3.
rakyat – mendapat peluang pekerjaan dan perniagaan – menjadi
pramugara
dan pramugari – AirAsia, Malindo Air, FireFlyz dan
beberapa
syarikat penerbangan tambang murah di Asia – produk
pelancongan
juga dapat dijual – barangan tempatan dijual di dalam
penerbangan
– nasi lemak dan sate – memajukan perusahaan makanan
4.
negara – meningkatkan kemajuan dalam bidang penerbangan –
industri
yang semakin rancak – melebarkan sayap ke negara jiran
untuk
membuka cawangan – bekerjasama dengan syarikat tambang
murah
yang lain – menerima pendapatan daripada fi lapangan terbang
5.
negara – menjadikan sektor pelancongan dan perhotelan di
Malaysia
– hotel dibina demi menampung permintaan yang tinggi –
menjamin
imej Malaysia – mengharumkan nama negara dari segi
perkhidmatan
baik dan mesra pelanggan – pilihan utama pelancong
PENUTUP
Industri
penerbangan tambang murah – perlu memperluas jaringan –
rakyat
dapat makan angin – negara dapat meraih keuntungan –
membangunkan
bidang penerbangan – menjadi hab pengangkutan
udara
yang penting – sesuai dengan lokasi yang strategik –
memberikan
faedah yang banyak kepada semua pihak
(KBAT)
Banyak
institusi pendidikan tinggi swasta (IPTS) membuka
cawangan
di negara kita. Huraikan kesan pembukaan IPTS di
negara
kita.
[100
markah]
PENDAHULUAN
Pendidikan
– kekayaan yang tidak dapat dijual beli – kerajaan mementingkan
pendidikan
negara – meluluskan pembinaan Institusi Pendidikan Swasta (IPTS) –
universiti
bertaraf antarabangsa membuka cawangan di Malaysia – Australia,
Amerika,
Britain – membawa pelbagai kesan kepada negara kita
ISI
PENTING
1.
meningkatkan kualiti pendidikan negara – membawa masuk tenaga pengajar yang
berkualiti
dan bertauliah – mempunyai pengalaman luas yang boleh dikongsi
bersama
rakyat Malaysia – generasi muda kini sangat bertuah – diajar oleh
pensyarah
yang berkelayakan tinggi – meningkatkan ilmu dan kualiti pendidikan
sedia
ada
2.
menarik kedatangan penuntut di rantau Asia – membawa masuk pelajar asing
yang
ingin melanjutkan pelajaran – membawa masuk pendapatan sampingan kepada
negara
dan rakyat – membeli barangan buatan Malaysia – menyewa di rumah
penduduk
tempatan – membawa faedah kepada bidang ekonomi – bersaing dengan
negara
maju yang lain
3.
banyak tenaga mahir dan profesional dapat dilahirkan – tidak perlu ke luar
negara
–
modal insan kekal di negara sendiri – menjimatkan wang perbelanjaan pendidikan
–
mendapat ijazah daripada universiti yang bertaraf dunia – ibu bapa tidak perlu
berjauhan
dengan anak mereka – usaha serampang dua mata ini juga memanfaatkan
negara
– bekerja di negara sendiri selepas tamat belajar
4.
rakyat tempatan dapat mengenali kebudayaan penuntut antarabangsa –
berpeluang
untuk berkenalan dengan pelajar dari seluruh dunia – mengetahui
budaya
mereka dan adat resam mereka – hidup harmoni sambil beramah mesra –
menjadikan
mereka hidup aman dan diterima oleh rakyat – mesra pelajar asing –
tidak
memulaukan mereka – menghidupkan semangat hidup serumpun yang
harmoni
PENUTUP
Penubuhan
IPTS – wajar digalakkan – membawa kesan yang baik – memastikan
pelajar
antarabangsa tidak menyalahgunakan pas pelajar untuk tujuan jenayah –
menjadikan
Malaysia sebagai hab pendidikan utama – Malaysia Boleh! – bidang
pendidikan
terus menjadi pemangkin pembangunan negara yang utama – melakar
sejarah
pendidikan yang tersendiri
Tiada ulasan:
Catat Ulasan