SOALAN
RAMALAN 6
(KBAT)
Penggunaan
telefon bimbit dalam kalangan remaja semakin leluasa. Walau
bagaimanapun,
remaja boleh memanfaatkan telefon bimbit untuk pelbagai
tujuan
yang baik.
Huraikan
pernyataan di atas.
[100
markah]
PENDAHULUAN
Telefon
bimbit – ciptaan teknologi yang paling popular selepas
Internet
– hampir semua manusia di dunia ini memerlukannya –
telefon
bimbit banyak manfaatnya – remaja boleh memanfaatkannya
dengan
tujuan yang baik
ISI
PENTING
1.
remaja bolehlah menggunakan telefon bimbit untuk tujuan
telekomunikasi
– perhubungan antara manusia menjadi erat bagai isi
dengan
kuku – bertukar cerita dan pandangan melalui perbualan –
menjalin
ukhuwah dengan cara yang betul melalui teknologi telefon
2.
remaja dapat menggunakan telefon bimbit untuk tujuan
pembelajaran
– memuat turun aplikasi yang berguna dalam sistem
android
– aplikasi Kamus, kalkulator, perisian nota sejarah dan
geografi
– memudahkan pencarian maklumat – masa itu emas –
menjimatkan
masa
3.
remaja dapat menyimpan data waima maklumat – bergantung pada
kapasiti
memori telefon – nota dalam bentuk PDF, JPEG, dan
multimedia
lain – memudahkan kerja ulang kaji – maklumat di hujung
jari
– dapat membuat persiapan untuk menghadapi peperiksaan
4.
remaja dapat membina laman web atau laman blog sendiri –
meluahkan
perasaan dan idea dalam bentuk media – membina laman
blog
kehidupan, pelajaran waima hiburan – mengisi masa lapang
dengan
bijak – tidak mensia-siakan kemahiran yang diperoleh
5.
remaja juga dapat membina jaringan sosial yang sihat – bertukar-
tukar
idea dan pendapat tentang ilmu dan pengetahuan – membina
kumpulan
belajar secara maya – menggunakan kemudahan aplikasi
Telegram
– memudahkan perhubungan dan penyebaran maklumat
PENUTUP
Remaja
– bijak memanfaatkan ciptaan teknologi – tidak
menyalahgunakan
telefon bimbit – menghargai dan menggunakan
telefon
bimbit untuk tujuan baik – memudahkan kehidupan moden
SOALAN
RAMALAN 7
(KBAT)
Kejayaan
atlet Malaysia dalam pertandingan sukan antarabangsa mampu
melonjakkan
nama negara dalam bidang tersebut pada peringkat antarabangsa.
Huraikan
pernyataan di atas.
[100
markah]
PENDAHULUAN
Sukan
– bidang yang penting kepada negara – pelaburan negara dalam
bidang
sukan bukan sedikit jumlahnya – berbilion-bilion ringgit
dilaburkan
dalam pembinaan prasarana sukan – melahirkan atlet yang
mampu
melonjakkan nama Malaysia pada peringkat antarabangsa
ISI
PENTING
1.
Dalam bidang badminton – Malaysia antara jaguh utama dunia –
pernah
meraih Piala Thomas – mengharumkan nama Malaysia –
Misbun
Sidek, Jalani Sidek, Rashid Sidek adalah antara nama besar
pada
zaman kegemilangan mereka – Datuk Lee Chong Wei – harapan
utama
negara – meraih pingat emas dalam Sukan Olimpik
2.
Dalam sukan skuasy – Malaysia memiliki puteri yang tersendiri –
Datuk
Nicol Ann David pemenang Piala Skuasy Dunia sebanyak 11
kali
– melonjakkan nama Malayisa – memegang rekod juara dunia
terbanyak
– banyak berkorban demi negara – tinggal dan berlatih di
luar
negara – berjaya melakarkan nama negara di pentas dunia
3.
Malaysia – juga ada juara yang hebat dalam bidang sukan akuatik –
Pandalela
Renong, gadis daripada Masyarakat Orang Asli di Sarawak
–
berpisah daripada keluarga – menempa nama dengan kejayaan hebat
–
mendapat pingat gangsa dalam Sukan Olimpik – menjadi harapan
negara
kecil seperti Malaysia – mencapai kejayaan lebih gemilang
4.
Pasukan hoki kebangsaan Malaysia – pernah melonjakkan nama
negara
di pentas dunia – merangkul pingat emas dalam Sukan Asia
dan
Sukan Komanwel – memiliki barisan pemain yang profesional
dan
digeruni – berani mengasak dan bersaing dengan jaguh hoki dunia
dari
Pakistan dan India – menempa nama tersendiri dalam bidang
sukan
hoki
PENUTUP
Atlet
Malaysia – ada kehebatan tersendiri – berjaya atas nama usaha
dan
pengorbanan – tidak berputus ada walaupun pernah menghadapi
kegagalan
– berani berjuang demi nama Malaysia – menggalas
tanggungjawab
negara – melonjakkan bidang sukan Malaysia –
menjadi
idola rakyat Malaysia – bersemangat “Malaysia Boleh” –
berjaya
kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya.
SOALAN RAMALAN 8
(KBAT)
Negara-negara
Asia merupakan negara pelancongan yang utama. Huraikan bentuk
kerjasama
yang boleh dijalankan oleh negara-negara serantau untuk menjadikan
bidang
pelancongan sebagai pendapatan utama.
[100
markah]
PENDAHULUAN
Rantau
Asia – antara rantau paling “hidup” dan “bernyawa” – banyak
bidang
yang sedang mengalami pembangunan pesat – bidang
pelancongan
menjadi nadi kehidupan penduduk rantau ini – negara-
negara
Asia – bergantung pada kerjasama antara negara di sini –
menjadikan
bidang pelancongan sebagai pendapatan utama
ISI
PENTING
1.
Pemimpin negara serantau perlu mengadakan persidangan –
rundingan
meja bulat untuk membincangkan keperluan dan
kemaslahatan
industri pelancongan – merangka dasar pelancongan
serantau
– menghapuskan penggunaan visa – menarik pelancong asing
–
melawat di Asia – menguntungkan negara yang terlibat
2.
Kerjasama dari segi kemahiran memajukan pelancongan perlu
dijalankan
– mengadakan perbincangan tentang produk pelancongan –
memastikan
setiap negara yang terlibat memiliki produk istimewa –
menampilkan
keunikan dan kelainan – mengelakkan konflik tarikan
pelancong
– meningkatkan pendapatan negara – memajukan negara
3.
Perkongsian ilmu – perlu dijalankan di rantau Asia – ilmu
pemanduan
pelancongan – ilmu promosi pelancongan – ilmu
pemasaran
produk pelancongan – menarik perhatian pelancong –
membeli
pakej pelancongan melalui laman web pelancongan serantau
–
keuntungan sama dibahagikan – pendapatan negara yang utama
4.
Ejen pelancongan serantau – memiliki portal pelancongan tersendiri
–
menjadi pusat pengumpulan data pelancong – berguna untuk tujuan
promosi
– memudahkan penyebaran maklumat kepada pelancong –
memiliki
sistem yang mesra pelanggan – mengutamakan kemudahan
pelancong
– memilih Asia sebagai destinasi pelancongan yang utama
PENUTUP
Industri
pelancongan – sumber pendapatan utama negara – mesti
dimajukan
dengan sedaya upaya – menjenamakan Asia sebagai
destinasi
pelancongan termasyhur – pasti dapat meningkatkan
ekonomi
negara – peluang pekerjaan dan perniagaan terbuka luas – di
mana
ada kemahuan, di situ ada jalannya – sama-sama berusaha
membentuk
kerjasama – pelancongan ialah sumber pendapatan utama
(KBAT)
Orang
tua-tua pernah berkata bahawa “membaca itu jambatan
ilmu”.
Huraikan langkah-langkah untuk membudayakan amalan
membaca
dalam kalangan murid sekolah.
[100
markah]
PENDAHULUAN
“Membaca
itu jambatan ilmu” – kata orang tua-tua yang
meninggalkan
makna yang mendalam – amalan membaca bagaikan
pembangunan
modal insan secara tidak langsung – melahirkan warga
yang
bijak pandai – pelbagai langkah harus diambil untuk
membudayakan
amalan membaca – melahirkan warga yang bijaksana
ISI
PENTING
1.
Pihak pentadbir sekolah – menaik taraf perpustakaan sekolah –
menjadikan
perpustakaan sebagai gedung ilmu – membeli buku yang
berkualiti
dan bersesuaian – melahirkan warga sekolah yang suka
membaca
– ilmu itu pelita hidup – menerangi hidup kita dengan ilmu
2.
Guru pusat sumber – berusaha untuk mempromosikan pusat sumber
–
menjadikan pusat sumber sebagai nadi Program Nadi Ilmu Amalan
Membaca
(NILAM) – memberitahu anak-anak murid kepentingan
membaca
– mendedahkan mereka kepada kepentingan ilmu kehidupan
3.
Guru kelas – mencadangkan pembinaan sudut bacaan – murid
mendermakan
buku yang berkualiti – menyusun buku di sudut khas –
memudahkan
murid membaca buku pada masa lapang – membantu
murid
menimba ilmu pengetahuan – meningkatkan pengalaman diri
4.
Pengetua sekolah – memperkenalkan kepentingan membaca melalui
kempen
membaca – menganjurkan pameran buku di sekolah –
menjemput
penulis buku untuk menyampaikan ceramah motivasi
tentang
kepentingan membaca – menarik minat murid untuk membaca
PENUTUP
Amalan
membaca – penting dalam kehidupan kita – menjadikan kita
berfikiran
matang dan rasional – mengatasi masalah dalam kehidupan
–
menghadapi pelbagai cabaran dalam kehidupan – amalan membaca
mesti
terus disuburkan – membaca itu jambatan itu – membina
jambatan
ilmu yang kukuh memerlukan usaha yang gigih dan
berterusan
– melahirkan warga yang berwawasan dan berilmu!
(KBAT)
Anda
akan menyertai pertandingan menulis cerpen yang dianjurkan oleh
Dewan
Bahasa dan Pustaka. Tema cerpen yang diutarakan ialah perpaduan.
Tulis
cerpen tersebut selengkapnya.
[100
markah]
PENDAHULUAN
Kampung
sentosa – penduduk berbilang kaum – hidup aman damai
–
hujan ribut melanda – kerosakan jambatan utama –
menghubungkan
ampung ke bandar – penduduk berasa gusar dan
bimbang
– berjalan dengan hati yang gundah – menemui penghulu
PERKEMBANGAN
Tok
Penghulu muncul di serambi rumah – didatangi Mega, Salim,
dan
Tauke Tan – meluahkan kebimbangan mereka – Mega tidak
dapat
ke bandar untuk mengambil roti – Salim tidak dapat
menghantar
anak ke sekolah – Tauke Tan tak dapat berniaga
KONFLIK
Tok
Penghulu meminta cadangan – Salim mencadangkan agar
kutipan
wang dibuat – Tauke Tan membantah – kerugian dalam
perniagaan
– Mega pula membantah kerana keuntungannya tak
cukup
untuk keluarga – Tok Penghulu menggaru kepala – berfikir
Tok
Penghulu bimbang akan konflik yang berlaku – membuat
perbincangan
dengan orang kampung – mengumpulkan orang
kampung
di dewan orang ramai – masing-masing berkumpul dan
menantikan
kedatangan Tok Penghulu – masalah mesti diselesaikan
KLIMAKS
Tok
Penghulu muncul – menyampaikan ucapan – menceritakan
masalah
yang berlaku – kerosakan jambatan utama menjejaskan
kehidupan
penduduk – malapetaka datang tanpa diduga – penduduk
harus
bersatu padu – menghadapinya dengan tabah – gotong-royong
Penduduk
dibahagikan kepada tiga kumpulan – kumpulan pertama
mendapatkan
derma daripada penduduk – kumpulan dua dalam
kalangan
tukang kayu – kumpulan ketiga suri rumah tangga yang
bercadang
untuk memasak untuk penduduk yang bekerja keras
PELERAIAN
Selama
6 jam berusaha – melibatkan 50 orang penduduk – kerja
pembinaan
jambatan kukuh berjaya – hasil perpaduan berbilang
bangsa
– hidup bersatu padu – mendapat pujian Tok Penghulu –
Mega,
Tauke Tan, dan Salim berasa syukur – sedar bahawa
perpaduan
amat penting – bersatu kita teguh, bercerai kita roboh –
Tok
Penghulu meminta penduduk terus mengekalkan perpaduan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan