SPM
2016
BAHASA
MELAYU KERTAS 2 RUMUSAN
Latihan Rumusan 1 (Negeri Perlis)
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu
rumusan tentang langkah-langkah menghadapi tekanan ketika peperiksaan dan peranan
ibu bapa untuk mengurangkan tekanan. Panjang rumusan anda hendaklah
tidak melebihi 120 patah perkataan.
Proses
penilaian melalui peperiksaan awam yang penting seperti Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) yang dilaksanakan
dalam sistem pendidikan negara masih relevan. Melalui penilaian inilah pelajar
yang cemerlang dalam bidang akademik dan disokong dengan kecemerlangan dalam
bidang koakademik atau kokurikulum mempunyai peluang cerah untuk melanjutkan
pengajian di universiti awam.
Namun
begitu, isu yang paling menarik untuk diperkatakan bukanlah tentang puluhan
ribu pelajar yang dapat melanjutkan pelajaran di universiti awam tetapi situasi
yang dihadapi oleh pelajar sebelum menjelangnya kedua-dua peperiksaan penting
itu.
Pelbagai
ragam pelajar sama ada yang positif atau negatif sebelum menjelangnya
peperiksaan awam termasuklah tekanan perasaan atau stres yang rata-ratanya
dihadapi oleh pelajar. Tekanan ialah perkara yang berkaitan dengan ketegangan
yang dialami oleh mental atau emosi seseorang disebabkan oleh pelbagai faktor.
Pelajar atau remaja perlu mempunyai kemahiran untuk mengatasi masalah tekanan
perasaan supaya fokus mereka untuk menghadapi peperiksaan tidak terjejas.
Pelajar biasanya mendapat tekanan daripada ibu bapa,
guru
atau rakan untuk meraih kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan. Dalam
konteks ini, pelajar seharusnya berasa tenang dan sentiasa fokus tentang
peperiksaan yang akan dihadapi. Ketenangan yang diperlukan tidak akan datang
dengan tiba-tiba atau secara terpaksa tetapi akan terzahir apabila pelajar
bersedia dengan sebaik-baiknya. Lantaran itu, pelajar perlu melaksanakan
perancangan yang sesuai berdasarkan kemampuan dan komitmen mengikut keupayaan
sebagai persiapan menjelang peperiksaan. Malahan mereka sepatutnya mengadakan
jadual pembelajaran yang sistematik dan boleh diikuti agar tidak menggelabah
atau mengalami kerisauan yang kronik sebelum peperiksaan.
Tekanan
perasaan perlu ditangani dengan segera untuk mengelakkan perkara yang lebih
buruk berlaku terutamanya bagi para pelajar. Pelajar perlu memahami Falsafah
Pendidikan Negara yang mahu melahirkan pelajar yang seimbang dari segi jasmani,
emosi, rohani, intelektual dan sosial. Oleh itu, mereka seharusnya belajar
dalam persekitaran yang menyeronokkan agar emosi mereka berkembang secara
natural dan memenuhi keperluan mereka sebagai remaja. Pelajar juga perlu
menjauhkan diri daripada perkara yang merosakkan emosi dan ketenangan.
Seelok-eloknya pelajar harus mempunyai hala tuju yang konsisten tentang masa
depan mereka. Perkara sampingan yang mampu menjejaskan kestabilan emosi seperti
hubungan peribadi dengan rakan-rakan, masalah keluarga, masalah dengan guru dan
masalah kewangan perlu ditangani dengan bijaksana kerana dikhuatiri mampu
menjejaskan tumpuan mereka terhadap peperiksaan.
Sekiranya
pelajar menghadapi masalah kritikal yang mampu menjejaskan ketenangan, mereka
perlu segera berjumpa dengan guru yang rapat atau kaunselor di sekolah. Guru
atau kaunselor pasti mempunyai kaedah bagi mengatasi masalah ini. Di samping
itu, pelajar perlu menjaga kesihatan diri kerana tanpa kesihatan yang baik
sukar bagi pelajar untuk mengulang kaji pelajaran dan melakukan latihan
intensif dengan baik. Pelajar sepatutnya membanyakkan amalan kerohanian yang
dapat memberikan ketenangan kepada jiwa sebagai persiapan penting untuk
menghadapi peperiksaan. Kesimpulannya, tugasan atau bebanan yang keterlaluan
kepada pelajar semata-mata mahu menjadikan mereka cemerlang dalam bidang
akademik perlu dielakkan demi melahirkan insan yang cemerlang dari segi ilmu
dan akhlaknya.
(
Dipetik dan diubahsuaikan daripada
“Tekanan
Perasaan Menggugat Peperiksaan” oleh Nizar Parman
Dewan
Siswa, September, 2015)
Soalan 2(a) – Petikan
Umum
Berdasarkan
petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
(i)
Berikan maksud rangkai kata kerisauan yang kronik.
[
2 markah]
(ii)
Dalam petikan terdapat beberapa perkara sampingan yang mampu menjejaskan
kestabilan emosi pelajar.
Apakah
perkara-perkara sampingan tersebut?
[3
markah]
(iii)
Sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan menyebabkan pelajar
mengalami tekanan yang kronik.
Huraikan
pendapat anda tentang tindakan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk membendung
masalah ini.
[4 markah]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan