DASAR KURIKULUM
KEMENTERIAN PELAJARAN
MALAYSIA
1. Latar Belakang.
Kurikulum merupakan urusan utama yang menjadi
tumpuan dalam bidang pendidikan. Satu dasar yang komprehensif, selaras dan
berkesan mengurus pencapaian akademik serta mampu menangani keseluruhan
masalahnya amat perlu disediakan. Objektif.
Penetapan
dasar kurikulum ini amat penting bagi mencapai objektif-objektif berikut :-
1.1.1
Menjadi garis panduan kepada warga sekolah
dalam melaksanakan pengurusan kurikulum
di sekolah
1.1.2
Memantapkan pengurusan kurikulum dan
pentadbiran di sekolah pada semua peringkat iaitu Pengetua, GPK Akademik dan
Pentadbiran, Guru Kanan Bidang, Ketua Panitia, setiausaha-setiausaha
jawatankuasa kurikulum dan juga guru-guru penolong.
1.2
Memenuhi keperluan standard kualiti
pengurusan pendidikan yang ditetapkan di dalam instrument Standard Kualiti
Pendidikan Malaysia (SKPM).
2. Dasar.
2.1
Setiap dasar dan peraturan yang
digunapakai hendaklah selaras dengan
Dasar Pendidikan Kebangsaan.
2.2
Kurikulum yang dilaksanakan hendaklah
memenuhi kehendak Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat
Pelajaran Daerah.
2.3
Mematuhi segala peraturan dari masa ke semasa
dari Sektor Pendidikan
2.4
Dalam apa-apa keadaan program
kurikulum/akademik perlulah diutamakan berbanding program lain sekiranya
berlaku pertindihan program di sekolah.
3. Mesyuarat.
3.1
Jawatankuasa Kurikulum.
3.1.1
Ahli jawatankuasa kurikulum dikehendaki
sekurang-kurangnya mengadakan mesyuarat sebanyak 4 kali setahun termasuk post
mortem peperiksaan.
3.1.2
SU Kurikulum hendaklah menyediakan minit
mesyuarat setiap kali mesyuarat dan mengedarkan kertas tindakan minit dalam
tempuh satu minggu sebelum setiap mesyuarat kepada setiap pihak yang berkenaan
dalam minit untuk dilaporkan tindakan yang perlu dan dibentang dalam mesyuarat.
3.1.3
Minit mesyuarat hendaklah diedarkkan kepada
ahli mesyuarat sekurang-kurangnya seminggu selepas mesyuarat untuk makluman dan
tindakan ahli mesyuarat.
3.1.4
Setiap panitia dikehendaki mengadakan
mesyuarat masing-masing minima 4 kali termasuk post mortem mata pelajaran
masing-masing.
3.1.5
Minit mesyuarat panitia mata pelajaran
hendaklah disimpan di dalam fail pengurusan panitia, satu salinan kepada GP
Kanan Pentadbiran dan SU Kurikulum untuk simpanan/rekod.
3.1.6
Agenda mesyuarat kurikulum hendaklah meliputi
:-
3.1.6.1
Pembentangan dan pengesahan minit mesyuarat.
3.1.6.2
Laporan tindakan minit dan perkara
berbangkit.
3.1.6.3
Laporan peruntukan dan perbelanjaan kewangan
bidang/panitia
3.1.6.4
Laporan GK Mata Pelajaran
3.1.6.5
Takwim aktiviti kurikulum.
3.1.6.6
Rancangan program peningkatan pencapaian
akademik.
3.1.6.7
Pelan strategi, taktikal dan operasi bersama
analisa SWOT.
3.1.6.8
Penetapan gred peperiksaan menengah rendah
dan menengah atas.
3.1.6.9
Pengurusan peperiksaan/ujian dalaman dan awam
3.1.6.10
Kerja kursus dan pentaksiran serta
pemeriksaan buku latihan/ujian
3.1.6.11
Pengurusan buku rekod mengajar, kelas dan
P&P.
3.1.6.12
Kursus-kursus dalaman/perkembangan staf.
3.1.6.13
Pengurusan P & P.
3.1.7
Agenda mesyuarat post mortem hendaklah
melibatkan perbincangan :-
3.1.7.1
Analisa pencapaian panitia mata pelajaran.
3.1.7.2
Laporan post mortem analisa mata pelajaran
3.1.7.3
Laporan pelaksanaan dan keberkesanan program
akademik
3.1.7.4
Cadangan penambahbaikan program
3.1.7.5
Takwim program-program.
3.2
Sukatan dan huraian sukatan pelajaran.
3.2.1
Isi kandungan.
3.2.1.1
Sukatan pelajaran setiap subjek hendaklah
sentiasa terkini termasuk huraian sukatan pelajaran (HSP).
3.2.1.2
Sukatan dan Huraian Sukatan Pelajaran yang
terkini mesti ada dalam simpanan / fail panitia mata pelajaran.
3.2.1.3
Setiap guru mata pelajaran mesti meletakkan /
menampalkan sukatan dan huraian sukatan pelajaran terkini di dalam buku rekod
mengajar.
3.2.1.4
Sekiranya tidak disertakan di dalam rekod
mengajar hendaklah dimasukkan ke dalam fail dan boleh disediakan / diserahkan
dalam tempuh lima minit apabila diminta berbuat demikian oleh pihak pemantau /
pencerap / penyelia.
3.2.1.5
Bagi kes disimpan di dalam fail, pada ruangan
sukatan dan huraian sukatan pelajaran di dalam buku rekod mengajar hendaklah
dituliskan “sila rujuk fail sukatan pelajaran”.
3.2.1.6
Fail hendaklah diserahkan bersama-sama buku
rekod mengajar untuk semakan dan pengesahan oleh pengetua pada penghantaran
pertama awal sesi persekolahan.
3.2.2
Penyimpanan dan senggaraan.
3.2.2.1
Buku Rekod Mengajar hendaklah dilengkapkan
sebelum memulakan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran di- dalam bilik
darjah.
3.2.2.2
Guru hendaklah membawa buku rekod mengajar
setiap kali melaksanakan proses P&P.
3.2.2.3
Buku Rekod Mengajar hendaklah dihantar untuk
disemak oleh pengetua atau GPK atau guru kanan bidang mengikut ketetapan
sekolah pada akhir hari persekolah setiap minggu.
3.2.2.4
Buku Rekod Mengajar adalah dokumen rasmi
setiap orang guru dan kehilangannya perlu dilaporkan kepada pihak polis.
3.2.2.5
Setiap maklumat di dalam Buku Rekod Mengajar
hendaklah diisi dengan lengkap dan sempurna.
3.2.2.6
Setiap guru adalah bertanggungjawab menjaga
keselamatan, kebersihan dan kekemasan Buku Rekod Mengajar masing-masing.
3.2.2.7
Rancangan pelajaran harian mestilah
sekurang-kurangnya mengandungi lima (5) perkara asas seperti di dalam Surat
pekeliling Ikhtisas (SPI) Bil 3/1999 :-
3.2.2.7.1
Tajuk / Isi Pelajaran
3.2.2.7.2
Objektif pelajaran
3.2.2.7.3
Aktiviti
3.2.2.7.4
KBKK
3.2.2.7.5
Refleksi
3.2.2.8
Rancangan pelajaran mestilah dipatuhi semasa
melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.
3.2.2.9
Sekiranya seseoranng guru itu tidak dapat
hadir bertugas atau tidak dapat melaksanakan proses P&P, bukuk rekod mesti
dilengkapkan dan diserahkan kepada pengetua sehari sebelum bagi maksud diambil
alih tugas oleh guru pengganti.
3.2.2.10
Buku rekod mengajar mestilah diserahkan
kepada pihak sekolah pada akhir sesi persekolahan hujung tahun.
3.2.2.11
Menulis buku rekod mengajar hendaklah
menggunakan dakwat warna hitam atau biru sahaja.
3.2.2.12
Bagi sekolah yang menggunakan system e-book
bagi tujuan rancangan mengajar, hendaklah dipastikan bahawa setiap rancangan
telah dicetak dan dibawa masuk ke dalam kelas.
3.3
Pelaksanaan dan ketetapan tempuh sukatan.
3.3.1
Sukatan pelajaran hendaklah dihabiskan setiap
tahun seperti berikut :-
3.3.1.1
Tingkatan 1, 2 dan 4 dihabiskan pada bulan
September.
3.3.1.2
Tingkatan 3 dihabiskan pada bulan Julai.
3.3.1.3
Tingkatan 5 dihabiskan pada bulan Ogos.
3.3.1.4
Tingkatan 6B dihabiskan pada bulan Oktober
3.3.1.5
Tingkatan 6A dihabiskan pada bulan Ogos.
3.3.2
Pendidikan Bestari – kaedah pengajaran dan
pembelajaran hendaklah:-
3.3.2.1
Berpusatkan murid.
3.3.2.2
Menggunakan bahan bantu mengajar (BBM)
3.3.2.3
Menggunakan dan menguasai kaedah P&P
terkini seperti konteksual, pembelajaran masteri dan lain-lain.
3.3.2.4
Kualiti pengajaran dan pembelajaran hendaklah
sentiasa dipertingkatkan.
4. Sistem fail.
4.1
Satu sistem fail sekolah hendaklah diguna
selaras dengan sistem pengurusan fail JPN negeri masing-masing.
4.2
Fail pengurusan kurikulum/bidang/panitia
hendaklah disimpan di satu tempat yang teratur bagi memudahkan rujukan dan seliaan.
4.3
GK Mata Pelajaran hendaklah menyelia
fail-fail panitia setiap 6 bulan dan memberi teguran sekiranya perlu terutama
berkaitan dengan perbelanjaan kewangan.
4.4
Bilangan fail sebanyak 10 buah sepertimana
yang telah ditetapkan oleh JPN meliputi :-
4.4.1
Fail surat menyurat
4.4.2
Fail minit mesyuarat
4.4.3
Fail sukatan pelajaran dan huraian sukatan
pelajaran
4.4.4
Fail pekeliling ikhtisas
4.4.5
Fail jadual waktu guru
4.4.6
Fail profil guru mata pelajaran
4.4.7
Fail takwim akademik
4.4.8
Fail analisa peperiksaan / post mortem
4.4.9
Fail bank soalan
4.4.10
Rekod pemantauan
5.
Peperiksaan.
5.1
Pengurusan peperiksaan dan penilaian
5.1.1
AJK peperiksaan dan penilaian adalah terdiri
daripada:-
5.1.1.1
Pengerusi - Pengetua
5.1.1.2
N.Pengerusi - PK Pentadbiran
5.1.1.3
Setiausaha - GK Bidang
5.1.1.4
Penyelaras PMR
5.1.1.5
Penyelaras SPM
5.1.1.6
Penyelaras STPM
5.1.1.7
Penyelaras STAM
5.1.1.8
Penyelaras tingkatan (Tingkatan 1-6)
5.2
Takwim peperiksaan.
5.2.1
Ujian bulanan
5.2.2
Peperiksaan penggal.
5.2.3
Ujian topikal
5.2.4
Peperiksaan Percubaan PMR, SPM dan STPM
5.3
Jadual kerja.
5.3.1
Panitia mesti menentukan jadual penyediaan
dan penggubalan soalan mengikut tingkatan.
5.3.2
Semua soalan mestilah disemak oleh Ketua
Panitia dan mendapat sokongan Guru Kanan Bidang
5.3.3
Soalan hendaklah dicetak 2 minggu sebelum
peperiksaan dan disimpan dalam bilik soalan.
5.3.4
Setiap kertas soalan mesti dicetak secara
mencukupi untuk semua tingkatan.
5.3.5
Setiap soalan mestilah siap dibungkus dan
dicatatkan kelas/tingkatan, nama pengawas dan pemeriksa.
5.3.6
Ditaip menggunakan huruf “Times Roman” dengan
saiz 12.
5.3.7
Soalan objektif hendaklah ditaip dalam satu
kolum atau dua kolum sahaja.
5.3.8
Semua bungkusan kertas soalan hendaklah ditampalkan
“cover” bermaklumat yang telah disediakan oleh unit peperiksaan.
“cover” bermaklumat yang telah disediakan oleh unit peperiksaan.
5.4
Panduan penggubal soalan.
5.4.1
Digubal mengikut peperiksaan sebenar.
5.4.2
Soalan mestilah meliputi sukatan pelajaran
yang telah diajar pada setiap kelas/tingkatan dan dipersetujui oleh setiap guru
mata pelajaran.
5.4.3
Setiap set soalan mestilah dibina berdasarkan
JSU sama ada aras soalan dan juga jumlah soalan
5.4.4
Penggubal hendaklah menyediakan skema jawapan
bagi setiap soalan dan diperbanyakkan bagi keperluan pemeriksa.
5.4.5
Penggubal hendaklah mendapat pengesahan dari
ketua panitia dan juga Guru Kanan Bidang sebelum mencetak soalan.
5.4.6
Satu salinan kertas soalan hendaklah
diserahkan kepada SU Kurikulum bagi tujuan rekod / bank soalan selain simpanan
panitia.
5.4.7
Bagi tujuan cetakan, penggubal hendaklah
mendapatkan pengesahan dari Penolong Kanan.Borang cetakan disediakan.
5.4.8
Penggubal hendaklah memastikan tiada berlaku
kebocoran soalan sehingga waktu peperiksaan.
5.5
Pengawasan peperiksaan.
5.5.1
Setiausaha peperiksaan bertanggungjawab
menguruskan penyediaan dewan dan bilik peperiksaan.
5.5.2
Jarak kedudukan meja peperiksaan hendaklah
memenuhi peraturan peperiksaan sebenar.
5.5.3
PK Akademik dan SU peperiksaan
bertanggungjawab mengumumkan tarikh peperiksaan dan jadual pengawasan.
5.5.4
Satu peraturan peperiksaan hendaklah
dimaklumkan kepada guru dan juga murid.
5.5.5
Pengawas hendaklah berada di dalam bilik atau
dewan peperiksaan sekurang-kurangnya 10 minit sebelum waktu peperiksaan
berlangsung bagi memastikan kesediaan murid menghadapi peperiksaan.
5.5.6
Sebuah jam besar perlu disediakan di hadapan
bilik/dewan peperiksaan bagi keperluan murid merancang masa menjawab soalan.
5.5.7
Pengawas bertanggung jawab memastikan murid
bersedia menjalani dan mematuhi segala peraturan peperiksaan.
5.5.8
Pengawas bertanggungjawab mengumpul dan
menyerahkan kertas jawapan kepada guru pemeriksa setelah tamat peperiksaan.
5.5.9
Pengawas bertanggungjawab memastikan murid
tidak menipu dalam peperiksaan dan mengawal keluar masuk murid dari bilik atau
dewan peperiksaan sepanjang waktu peperiksaan.
5.6
Dasar peratusan markah untuk menengah rendah.
5.6.1
Peperiksaan Pertengahan Tahun 100% markah.
5.6.2
Jumlah markah akhir tahun 100% akan
menentukan kedudukan kelas pada tahun berikutnya.
5.7
Dasar peratus markah menengah atas.
5.7.1
Peperiksaan Pertengahan Tahun 100% markah
5.7.2
100% markah akhir tahun untuk menentukan kedudukan
kelas tahun berikutnya.
5.8
Format peperiksaan.
5.8.1
Ujian bulanan – masa menjawab hanya 1 jam
sahaja dan melibatkan topik-topik yang diajar pada bulan-bulan semasa.
5.8.2
Peperiksaan penggal – masa menjawab adalah
mengikut masa sebenar. Soalan hendaklah meliputi sukatan yang perlu dihabiskan.
Pengendalian peperiksaan juga perlu mengikut piawaian peperiksaan yang
ditetapkan oleh pihak JKuasa Kurikulum.
5.9
Jadual pengawasan.
5.9.1
Ujian bulanan - Mengikut jadual peribadi guru.
5.9.2
Masa ujian - Serentak selama seminggu
5.9.3
Peperiksaan penggal - Mengikut
jadual berpusat
5.9.4
Masa peperiksaan - Mengikut
keperluan peperiksaan awam.
5.10
Rekod markah.
5.10.1
Markah ujian bulanan dan peperiksaan penggal
dicatatkan di dalam buku rekod mengajar guru dan juga buku rekod pencapaian
akademik.
5.10.2
Buku rekod pencapaian akademik murid
hendaklah disediakan oleh guru tingkatan tidak lewat tiga minggu dari tarikh
tamat peperiksaan dan hendaklah ditandatangani oleh guru tingkatan dan Pengetua
atau GPK Akademik.
5.10.3
Buku rekod pencapaian akademik murid
hendaklah ditandatangani oleh ibubapa atau penjaga pada majlis yang ditetapkan
oleh sekolah.
5.10.4
Slip peperiksaan hendaklah dihantar kepada
ibubapa atau penjaga secara pos. Satu salinan hendaklah disimpan dalam
fail/folder khas pelajar dan disimpan di bilik bimbingan dan kaunseling.
5.10.5
Rekod pencapaian kelas hendaklah ditampal di
hadapan bilik darjah dan juga papan kenyataan umum untuk tatapan warga sekolah
dan juga ibubapa/penjaga.
5.11
Syarat lulus.
5.11.1
Bagi menengah rendah (tingkatan 1 hingga 3)
syarat lulus adalah mengikut keputusan mesyuarat jawatankuasa kurikulum.
5.11.2
Bagi menengah atas (tingkatan 4, 5 dan 6)
syarat lulus adalah mengikut garis panduan PPD, Jabatan Pelajaran Negeri dan
BPI.
5.11.3
Pelajar yang mendapat gred “D” dalam
mana-mana matapelajaran peperiksaan penggal dianggap sebagai tidak mencapai
tahap memuaskan untuk tingkatan 1, 2 dan 3.
5.12
Gred markah peperiksaan.
5.12.1
Menengah Rendah (tingkatan 1, 2 dan 3)
5.12.1.1
A = 85 – 100= Cemerlang
5.12.1.2
B = 70 – 84 = Terbaik
5.12.1.3
C = 65 – 69 = Kepujian
5.12.1.4
D = 50 – 54 = Lulus
5.12.1.5
E = 0 – 49 = Gagal
5.12.2
Menengah atas (tingkatan 4 dan 5)
5.12.2.1
A+ = 95 – 100= Cemerlang
5.12.2.2
A = 80 – 94 = Cemerlang
5.12.2.3
A- = 70 – 79 = Cemerlang
5.12.2.4
B+ = 65 – 69 = Kepujian
5.12.2.5
B = 60 – 64 = Kepujian
5.12.2.6
C+ = 55 – 59 = Kepujian
5.12.2.7
C = 50 – 54 = Kepujian
5.12.2.8
D = 45 – 49 = Lulus
5.12.2.9
E = 40 – 44 = Lulus
5.12.2.10
G = 0 – 39 = Gagal
5.12.3
Menengah Atas (tingkatan 6 bawah dan 6 atas)
5.12.3.1
A = 80 – 100- Lulus penuh
5.12.3.2
A- = 70 – 79 - Lulus penuh
5.12.3.3
B+ = 65 – 69 - Lulus penuh
5.12.3.4
B = 60 – 64 - Lulus penuh
5.12.3.5
B- = 55 – 59 - Lulus penuh
5.12.3.6
C+ = 50 – 54 - Lulus penuh
5.12.3.7
C = 40 – 49 - Lulus penuh
5.12.3.8
C- = 35 – 39 - Lulus sebahagian
5.12.3.9
D+ = 30 – 34 - Lulus sebahagian
5.12.3.10
D = 25 – 29 - Lulus sebahagian
5.12.3.11
F = 0 – 24 - Gagal
5.13
Post Mortem.
5.13.1
Satu mesyuarat bersama guru mata pelajaran
hendaklah diadakan bagi membincangkan post mortem setiap mata pelajaran.
5.13.2
Post mortem secara bertulis hendaklah disediakan
dan dibentangkan oleh Ketua Panitia setiap kali peperiksaan PMR, SPM dan STPM
dan peperiksaan penggal dikeluarkan dalam mesyuarat Jkuasa kurikulum.
5.13.3
Kekuatan dan kelemahan hendaklah dikenalpasti
secara individu dan secara keseluruhan.
5.13.4
Setiap guru ada fail pelajar cemerlang dan
pelajar kritikal untuk diambil tindakan sewajarnya.
5.13.5
Maklumat terperinci pelajar berkenaan perlu
disalurkan kepada HEM dan guru kaunseling.
6. Jadual Waktu.
6.1
Pengurusan jadual waktu.
6.1.1
Ketua Panitia dan Guru kanan mata pelajaran
hendaklah bertanggungjawab menyediakan “work load” jadual waktu.
6.1.2
“Work Load” jadual waktu yang telah disahkan
hendaklah diserahkan kepada Penolong Kanan Akademik untuk diserahkan kepada
jawatankuasa jadual waktu ada akhir sesi persekolahan.
6.1.3
Jadual waktu persekolah hendaklah disediakan
sebelum sesi persekolah baru bermula dan diserahkan kepada guru berkenaan pada
hari mesyuarat guru kali pertama.
6.1.4
Jumlah waktu setiap mata pelajaran hendaklah
mengikut ketetapan seperti yang termaktub di dalam akta pelajaran.
6.1.5
Tambahan waktu setiap mata pelajaran
dibenarkan mengikut keperluan sekolah dengan persetujuan mesyuarat kurikulum.
6.1.6
Jadual waktu anjal disarankan diamalkan pada
waktu yang difikirkan perlu.
6.1.7
Dasar pengagihan mata pelajaran hendaklah
wujudkan di sekolah. Keutamaan mengajar sesuatu mata pelajaran hendaklah kepada
guru opsyen terlebih dahulu, pemeriksa kertas dan seterusnya.
6.1.8
Jadual guru ganti hendaklah disediakan pada
setiap hari termasuk hari peperiksaan/ujian.
6.1.9
Penolong Kanan hendaklah mengesahkan ketidak
hadiran guru dan memaklumkan kepada penyelaras jadual waktu agar menyediakan
jadual guru ganti.
6.1.10
Guru yang telah mengetahui akan menjalankan
tugas di luar sekolah digalakkan menawarkan waktu P&P mereka kepada guru
lain.
7. Buku teks, Pusat Sumber Sekolah,
7.1
Buku teks.
7.1.1
Semua guru hendaklah sentiasa menggunakan
buku teks Kementerian Pelajaran secara optimum dan menjadikannya sebagai
rujukan utama dalam P&P. Buku-buku rujukan lain dibenarkan sebagai rujukan
tetapi tidak dibenarkan dipaksakan kepada murid memilikinya.
7.1.2
Semua guru Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris
mesti memastikan Komponen Sastera dibaca oleh semua pelajar dalam masa 60 hari
selepas menerima buku teks. Semakan perlu dibuat melalui hasil sinopsis pelajar
dalam Rekod Bacaan Nilam.
7.2
Pusat Sumber sekolah.
7.2.1
Penggunaan PSS pada waktu P&P hanya
dibenarkan untuk tujuan pengajaran berfokus di bawah bimbingan guru.
7.2.2
Guru-guru ganti digalakkan membawa pelajar ke
PSS untuk mencari maklumat.
7.2.3
Program NILAM PSS harus diselia oleh guru
bahasa. Slip Peperiksaan Pertengahan Tahun dan Akhir Tahun perlu dicatatkan
bilangan buku Program NILAM yang dibaca oleh pelajar.
7.2.4
Buku-buku rujukan dan bahan bantu mengajar
hendaklah dijadikan aset panitia dan digunakan secara optimum.
7.2.5
Jawatankuasa PSS perlu mengadakan mesyuarat
sekurang-kurangnya 4 kali setahun.
7.2.6
GPK 1 perlu memantau penggunaan PSS melalui
buku log dan senarai semak.
8. Pemantauan dan Penyeliaan.
8.1
Pengajaran dan Pembelajaran.
8.1.1
Pengajaran dan pembelajaran guru / pelajar di
dalam bilik darjah hendaklah dicerap sekali dalam seminggu
8.1.2
Guru-guru Kanan akan dicerap oleh Pengetua,
Guru Penolong dan Guru-guru kanan matapelajaran.
8.1.3
Jadual waktu pencerapan kan dikeluarkan pada
setiap tahun.
8.1.4
Guru dinasihatkan berbincang untuk menetapkan
tarikh dan masa yang sesuai untuk dicerap
8.1.5
Ketua panitia perlu mencerap guru-guru di
bawah panitia masing-masing.
8.1.6
Semua penolong kanan dan guru kanan akan
diselia oleh Pengetua.
8.2
Pengurusan Panitia.
8.2.1
Pengurusan panitia diletakkan sepenuhnya di
bawah pengawasan guru kanan mata pelajaran
yang berkenaan.
8.2.2
Penolong Kanan akan menyelia semua panitia
dua kali setahun.
8.2.3
Semua fail pengurusan panitia akan disemak /
selia dan diletakkan di dalam bilik khas.
8.2.4
Panitia mesti menentukan dalam mesyuarat
bahawa jumlah latihan yang berkesan perlu diberikan kepada para pelajar sepanjang
tahun.
8.2.5
Semua panitia perlu membuat perancangan
strategik, perancangan taktikal dan perancangan operasi yang lengkap dan
menepati format KPM sesuai dengan keperluan sekolah.
8.2.6
Panitia juga perlu menyediakan penetapan TOV,
OTI, ETR dan ATR bagi setiap mata pelajaran.
8.2.7
Guru-guru Kanan hendaklah memastikan panitia
membelanjakan peruntukan kewangan secara optima, berkesan dan mematuhi
peraturan kewangan sedia ada.
8.3
Penilaian dan peperiksaan.
8.3.1
Penolong Kanan bertanggungjawab sepenuhnya
membantu Pengetua dalam pengurusan dan penyeliaan ujian dan peperiksaan di
sekolah.
8.3.2
Jawatankuasa Unit Penilaian dan peperiksaan
sekolah dibentuk dan diberikan senarai tugas tahunan.
8.4
Bilik-bilik khas.
8.4.1
Semua bilik khas akademik mesti diurus dengan
sempurna.
8.4.2
Penyeliaan adalah seperti berikut :-
8.4.2.1
Bilik Bahasa - Guru Kanan Bahasa
8.4.2.2
Bilik Kemanusiaan - Guru
Kanan Kemanusiaan
8.4.2.3
Bilik PPSMI/Makmal - Guru Kanan
Sains/Matematik
8.4.2.4
Bilik Pendidikan Islam - Guru Kanan
Pendidikan Islam
8.4.2.5
Bilik APD - Guru Media
8.4.2.6
Bilik KKQ - Penyelaras PSS
8.4.2.7
Bengkel KH - Guru
Kanan Teknik / Vokasional.
8.5
Jadual, Buku Rekod dan peraturan Penggunaan
serta sebuah jawatankuasa pengurusan bilik-bilik khas perlu diwujudkan dan
berfungsi.
8.6
Keceriaan, kebersihan dan keselamatan bahan
dan peralatan hendaklah sentiasa
diutamakan sepanjang masa.
8.7
Jawatankuasa Pemantauan adalah terdiri dari
:-
8.7.1
Pengetua.
8.7.2
Penolong Kanan Pentadbiran
8.7.3
Penolong Kanan HEM
8.7.4
Penolong Kanan Kokurikulum
8.7.5
Guru-Guru Kanan Bidang / Mata Pelajaran.
8.8
Penyeliaan Buku Latihan Murid
8.8.1
Tugasan murid akan diselia oleh pihak pengurusan
dua kali setahun.
8.8.2
Semua guru akan menyerahkan 10 buah buku
latihan secara rawak dari setiap kelas yang diajar untuk disemak oleh ketua
panitia.
8.8.3
Semua ketua panitia dikehendaki menyerahkan 10 buah buku latihan
pelajar dan kelas yang diajar kepada Guru Penolong Kanan Akademik untuk
disemak.
8.8.4
Semua Penolong Kanan hendaklah menyerahkan 10
buah buku latihan pelajar kepada Pengetua untuk semakan.
8.9
Mekanisma kawalan
8.9.1
Setiap bukti pentaksiran (evidence) mestilah
disimpan di tempat yang selamat dan mudah dipantau.
8.9.2
Semua bahan bukti pentaksiran (evidence)
hendaklah disimpan selama tempuh tiga (3) tahun sebelum dicadangkan untuk
hapuskira.
8.10
Pelajar / murid
8.10.1
Semua Pelajar mestilah menyiapkan kerja
kursus seperti yang ditetapkan oleh guru/panitia
8.10.2
Urusan penskoran pelajar yang berpindah
hendaklah diuruskan oleh pihak sekolah.
8.10.3
Setiap panitia perlu mengeluarkan sijil PBS
kepada setiap pelajar.
8.11
Pentaksir.
8.11.1
Pentaksir sekolah terdiri daripada guru matapelajaran
yang ditetapkan oleh sekolah
8.11.2
Ketua pentaksir sekolah (ketua panitia) akan
mengambil alih tugas pentaksir sekiranya berlaku kes-kes khas.
8.11.3
Setiap pentaksir perlu diberi surat
pelantikan oleh pihak sekolah bagi tahun semasa..
8.12
Pentaksiran.
8.12.1
Mata pelajaran yang ditaksir adalah
berdasarkan arahan Lembaga Peperiksaan Malaysia.
8.12.1.1
Setiap pentaksir mesti akur dan patuh kepada
Jadual Kerja yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan dan Sekolah
8.12.1.2
Pentaksiran hendaklah dilaksanakan mengikut
piawaian format Lembaga Peperiksaan Malaysia.
8.12.1.3
Pentaksir digalakkan mengadakan pemeriksaan
semula pentaksiran sekiranya pelajar tidak mencapai tahap yang diperlukan atau
tidak puas hati dengan markah yang diperolehi (peperiksaan penggal dan
peperiksaan percubaan sahaja).
8.12.2
Surat pemberitahuan pelaksanaan pentaksiran
perlu diedarkan kepada ibubapa untuk maklumat dan tindakan yang perlu dilakukan
oleh ibubapa pelajar.
9. Perkembangan staf, kajian tindakan dan Bimbingan Taulan.
9.1
Perkembangan staf.
9.1.1
Sebuah jawatankuasa perkembangan staf hendaklah
diwujudkan di sekolah bagi merancang dan menentukan kandungan serta hala tuju
kursus yang dilaksanakan.
9.1.2
Mesyuarat boleh dilakukankan
sekurang-kuranngnya 3 kali setahun mengikut keperluan sekolah.
9.1.3
Setiap guru dikehendaki menghadiri tidak
kurang dari 7 hari dalam setahun dan dicatatkan dalam kad biru yang disediakan
dan ditandatangani oleh urusetia kursus.
9.1.4
Kursus-kursus dalaman (in house training)
boleh diadakan mengikut keperluan sekolah dengan menyediakan proses
pelaksanaannya :-
9.1.5
Mengedarkan borang keperluan dan senarai
kursus untuk dipilih oleh guru.
9.1.6
Menganalisis semua borang dan menentukan
kandungan kursus yang lebih utama dan diperlukan.
9.1.7
Keutamaan kursus yang hendakl dilaksanakan
adalah yang boleh mempertingkatkan penguasaan dan kemahiran P&P guru di
dalam kelas.
9.1.8
Penilaian impak kursus perlulah dilakukan
bagi menilai keperluan membuat kursus susulan dan sebagainya kepada para guru.
Cadangan penambahbaikan hendaklah disediakan sekiranya terdapat kekurangan
dalam pelaksanaan kursus.
9.1.9
Laporan perkembangan staf hendaklah dihantar
ke PPD, JPN dank e Bahagian Pendidikan Islam.
9.1.10
Salinan kad biru yang telah disahkan
hendaklah dihantar ke Unit Perkhidmatan, Jabatan Pendidikan Negeri untuk
direkodkan dalam Buku Rekod Perkhidmatan (BRP) di awal tahun berikutnya.
9.2
Kajian Tindakan.
9.2.1
Sebuah jawatankuasa kajian tindakan hendaklah
ditubuhkan di bawah Jawatankuasa Kurikulum Sekolah yang dipengerusikan oleh
Pengetua.
9.2.2
Jawatankuasa perlulah bermesyuarat
sekurang-kurangnya 3 kali setahun mengikut keperluan sekolah.
9.2.3
Setiausaha hendaklah dilantik dari kalangan
guru yang memiliki pendidikan peringkat Sarjana.
9.2.4
Pihak Pengurusan Sekolah hendaklah mengenal
pasti isu-isu penting yang berlaku di sekolah dan menentukan topik yang perlu
dibuat kajian tindakan.
9.2.5
Kumpulan kajian tindakan ditentukan oleh
pihak Pengurusan Sekolah dan diselia oleh seorang mentor bagi setiap kumpulan.
9.2.6
Jawatankuasa hendaklah dimaklumkan tentang
perkembangan kajian tindakan tersebut dalam mesyuarat.
9.2.7
Pembentangan hasil kajian hendaklah dibuat
dalam mesyuarat JKuasa dan diikuti dengan keputusan cadangan tindakan kepada
pihak pengurusan sekolah.
9.2.8
Hasil kajian juga perlu dibentang dalam
mesyuarat guru bersama dengan keputusan-keputusan jawatankuasa untuk
dilaksanakan oleh warga sekolah.
9.2.9
Hasil kajian tindakan dan laporan pelaksanaan
hendaklah dihantar ke Unit Kurikulum JPN (Sektor Pendidikan Islam), Bahagian
Pendidikan Islam dan EPRD.
9.3
Bimbingan dan Taulan.
9.3.1
Sebuah Jawatankuasa Bimbingan dan Taulan
hendaklah ditubuhkan di peringkat sekolah dai bawah Jawatankuasa PPSMI.
9.3.2
Pihak Pengurusan Sekolah hendaklah melantik
guru Rakan Pembimbing mengikut syarat dan kelayakan yang ditetapkan.
9.3.3
Guru-guru matematik dan sains yang mendapat
aras 1 dan 2 diwajibkan mengikuti modul yang disediakan oleh Kementerian
berdasarkan jangkamasa yang telah ditetapkan oleh Kementerian.
9.3.4
Laporan hendaklah dihantar 3 kali setahun ke
Bahagian Pendidikan Guru dan juga PPD daerah masing-masing.
9.3.5
Satu salinan guru-guru yang telah menghadiri
kursus modul hendaklah dihantar ke Bahagian Pendidikan Islam, Unit Pengurusan
Akademik untuk makluman dan rekod.
10.
Program Kementerian Pelajaran.
10.1
Program Kementerian/Jabatan.
10.1.1
Sekolah hendaklah memastikan segala program
Kementerian dan Jabatan yang diarahkan sama ada program kurikulum, dilaksanakan
mengikut ketentuan masa yang ditetapkan.
10.1.2
Pihak sekolah juga dikehendaki menyediakan
dokumentasi dan laporan pelaksanaan program-program Kementerian/Jabatan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan