Dalam teori
tingkahlaku , terdapat tiga prinsip utama iaitu rangsangan, gerakbalas dan
peneguhan. Teori ini dilihat sebagai satu kaedah yang berobjektif. Pelajar akan
bertindakbalas kepada apa yang diberikan kepada mereka. Kebanyakan proses
pembelajaran akan tertumpu kepada pensyarah. Teori ini juga bergantung kepada
tanggapan bahawa pelajar akan mengekalkan sesuatu tindakan jika peneguhan yang
bersesuaian diberikan kepadanya (Thorndike 1913). Sebagai contoh, apabila
seseorang pelajar diberikan ganjaran markah yang sesuai selepas di berikan
ujian dan tugasan, ia akan mengulangi tindakbalas tersebut setiap kali
rangsangan yang sama diberikan. Teori ini juga menjelaskan ilmu adalah sesuatu
yang aktif dan terbina pada suatu tempat (Wilhelmsen et al. 1998). Teori ini sesuai untuk
diaplikasikan kepada subtajuk yang menjelaskan pendedahan asas kepada Autodesk
Computer Aided Design Release 14 ( ACAD R14), prinsip kordinat dan
perintah-perintah assists.Sebagai contoh pendedahan pelajar kepada ikon di
peringkat awal pembelajaran akan merangsang pelajar untuk menggunakan ikon
tersebut bagi memastikan apa yang terhasil apabila ikon disebut ditekan semasa
menggunakan perisian.
.2 Teori Konstruktivisme
.2 Teori Konstruktivisme
Dalam teori
konstruktivisme, pelajar tidak lagi dianggap belajar daripada apa yang
diberikan oleh pensyarah tetapi pelajar secara aktif membina realiti mereka
sendiri dan pada masa yang sama mengubahsuai realiti tersebut (Dick 1997). Dick (1997) turut menyatakan bahawa
konstruktivisme hanya mencadangkan kaedah dalam mana persekitaran pembelajaran
boleh disusunatur dan diurus supaya dapat membekalkan pelajar dengan konteks
terbaik untuk belajar. Golongan konstruktivis juga menyatakan bahawa ilmu
adalah satu entiti yang dibina oleh setiap pelajar melalui proses pembelajaran (Briner 1999). Golongan konstruktivis juga
percaya ilmu adalah sesuatu yang tidak boleh dipindahkan tetapi ianya dibina
oleh setiap pelajar (Briner 1999). Di dalam konstruktivisme ilmu
adalah sesuatu yang relatif dan berubah mengikut masa. Menurut prinsip
konstruktivisme lagi proses pembelajaran bertindak sebagai fungsi
penyesuaian. Pembelajaran bukan merupakan tempat simpanan maklumat tetapi ia
adalah merupakan pengetahuan peribadi yang berguna. Teori ini sesuai untuk
tajuk yang mudah difahami oleh pelajar melalui pendedahan yang minima. Sebagai
contoh kefahaman pelajar keatas prinsip kordinat dan line pada awal proses
pembelajaran akan memudahkan pelajar untuk belajar secara kendiri perintah yang
melibatkan penghasilan objek segi empat dan bulat di mana proses pembinaan
objek ini melibatkan kefahaman yang betul terhadap prinsip kordinat dan perintah
line.
Dalam teori
ini pelajar akan memperolehi maklumat secara aktif, menstruktur maklumat
tersebut dan mengkaji pengetahuan yang diperolehi supaya menjadi sesuatu yang
bermakna. Teori ini lebih menjurus kepada pengetahuan yang terkini dan
pengetahuan yang lepas.Teori ini memandang ilmu itu sebagai sesuatu yang
simbolik, pembinaan mental di dalam pemikiran seseorang dan menjadi satu proses
yang membentuk gambaran simbolik itu kepada ingatan apabila ianya diproses.
Penemuan komputer pada tahun 1960 an dengan prinsip pemprosesan maklumat telah
menguatkan lagi prinsip pemprosesan maklumat dari sudut pembelajaran. Teori ini
mewujudkan satu perspektif baru di dalam menjelaskan idea pemprosesan maklumat
dan tidak seperti andaian tingkahlaku di mana pelajar bertindakbalas dengan
suasana sekeliling dan menyesuaikan diri dengan keadaan tersebut secara pasif.
Teori ini boleh diapplikasikan kepada proses pembelajaran yang melibatkan
proses kerja yang komplek dimana pelajar akan menggunakan kemahiran mengingat
jangka pendek dan dibantu latihan yang berterusan bagi memahami urutan
penghasilan lukisan yang melibatkan langkah kerja yang komplek seperti
pembelajaran perintah wblock.
Ini adalah
teori yang dikeluarkan oleh Knowles (1975) di mana ianya menghuraikan
pendekatan yang perlu diambil di dalam mengajar golongan dewasa. Knowles (1975) menekankan bahawa golongan pelajar
yang matang memandu diri sendiri dan bertanggungjawab untuk membuat keputusan.
Program pembelajaran golongan pelajar yang matang perlu mengambilkira aspek
asas ini. Knowles (1975) membuat andaian di bawah terhadap
reka bentuk pembelajaran untuk golongan dewasa iaitu :
a. Golongan
pelajar matang kena tahu kenapa mereka perlu belajar.
b. Golongan pelajar matang perlu belajar kendiri.
c. Golongan pelajar matang mendekati proses pembelajaran dengan kaedah penyelesaian
masalah.
d. Golongan pelajar matang akan mempelajari sesuatu topik itu dengan baik sekiranya mereka
menyedari kepentingan topik tersebut.
b. Golongan pelajar matang perlu belajar kendiri.
c. Golongan pelajar matang mendekati proses pembelajaran dengan kaedah penyelesaian
masalah.
d. Golongan pelajar matang akan mempelajari sesuatu topik itu dengan baik sekiranya mereka
menyedari kepentingan topik tersebut.
Prinsip asas
yang terdapat pada teori ini ialah :
a. Golongan dewasa
perlu terlibat di dalam perancangan dan penilaian pengajaran mereka.
b. Pengalaman
menjadi asas kepada aktiviti pembelajaran.
c. Golongan dewasa begitu berminat untuk mempelajari subjek yang mempunyai hubungan
dengan kerjaya mereka dan kehidupan mereka.
c. Golongan dewasa begitu berminat untuk mempelajari subjek yang mempunyai hubungan
dengan kerjaya mereka dan kehidupan mereka.
d. Proses
pembelajaran lebih berpusat kepada masalah berbanding dengan berpusat
kepada
2.5
Teori Minimal
Teori ini
telah dibina oleh Caroll (1998) untuk membentuk rangka kerja yang
akan membina kaedah penerangan khususnya bahan latihan untuk komputer. Teori
ini mencadangkan beberapa perkara di bawah iaitu :
a. Semua aspek
pembelajaran perlulah bermakna dan di dalam lingkungan sendiri.
b. Pelajar perlu
di beri projek yang realistik secepat mungkin.
c. Penyampaian membenarkan sebab kendiri dan memperbaiki keadaan dengan
menambahkan bilangan pembelajaran yang aktif.
d. Bahan dan aktiviti pembelajaran perlu menyediakan aktiviti untuk mengenal masalah dan
membaikinya.
c. Penyampaian membenarkan sebab kendiri dan memperbaiki keadaan dengan
menambahkan bilangan pembelajaran yang aktif.
d. Bahan dan aktiviti pembelajaran perlu menyediakan aktiviti untuk mengenal masalah dan
membaikinya.
e. Perlu ada
hubungan yang rapat di antara latihan dan situasi sebenar.
Teori ini juga menekankan pembelajaran disusun berdasarkan kepada
pengalaman yang ada pada pelajar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan