Para
pendidik perlu menjalankan kajian ke atas pelbagai kaedah pengajaran dan
pembelajaran di dalam merancang secara sistematik proses pengajaran dan
pembelajaran. Proses pengajaran dan pembelajaran tajuk lukisan dua dimensi dengan
Autodesk Computer Aided Design Releasa 14 ( ACAD R14) memerlukan strategi yang
tertentu dan pendekatan yang boleh diterapkan dan digunakan ke dalam pengajaran
dan pembelajaran agar matlamat dan objektif pengajaran tersebut boleh dicapai.
Antara strategi dan pendekatan yang digunakan dalam pengajaran tajuk lukisan
dua dimensi dengan perisian Autodesk Computer Aided Design Releasa 14 ( ACAD
R14) ialah seperti berikut:
Kaedah ini
membantu pelajar untuk belajar dengan lebih aktif dengan membentuk situasi atau
memberikan penerangan tertumpu pada sesuatu topik yang menarik.Suasana
pembelajaran dibina dalam keadaan untuk memupuk proses berfikir bagi membantu
pelajar membina kemahiran berfikir yang berkesan dan membantu untuk
menyelesaikan masalah dengan baik dan berfikir secara kritikal.Prinsip asas
bagi kaedah ini ialah aktiviti pembelajaran dan pengajaran perlulah ditumpukan
pada sesuatu topik yang mendatangkan minat kepada pelajar (Chen 2000).
Bahan pengajaran perlu datang dari sumber yang dapat memberikan maklumat dengan
banyak seperti perisian kursus. Maddux et. Al (1997) ada menjelaskan bagaimana
siri program yang disusun oleh Jasper Woodbury adalah satu program yang membina
simulasi untuk meletakkan pelajar pada suasana masalah yang sebenar di mana
mereka akan menyelesaikannya secara realistik dan bermakna. Kaedah ini sangat
sesuai untuk digunakan bagi subtajuk yang melibatkan proses penghasilan objek
dua(2) dimensi seperti pelan lantai dan tampak kerana terdapat masalah menarik
yang ada hubungan terus dengan kerjaya pelajar.
Teknik ini
menggalakkan pelajar untuk terlibat secara aktif di dalam aktiviti
pembelajaran seperti perbincangan terhadap sesuatu topik (D' Augustine 1973 ). Semua pelajar terlibat di
dalam mengupas sesuatu konsep yang diajar. Melalui penglibatan secara aktif ini
penekanan pembelajaran dapat diberikan kepada pemikiran konstruktif oleh semua
pelajar, dengan aktiviti biasanya tertumpu kepada pembinaan konsep baru atau
penguasaan kemahiran baru (Nik Azis 1992). Proses pemindahan dan penerimaan
maklumat hanya akan berlaku melalui penglibatan pelajar secara aktif. Teknik
ini sangat sesuai untuk digunakan apabila perbincangan dibuat dalam menjelaskan
kaedah yang akan digunakan apabila terlibat dengan proses pembinaan yang
melibatkan perintah untuk menggabungkan entiti yang kecil kepada satu komponen
objek.
Ini adalah
satu kaedah di mana pensyarah akan menerangkan kandungan topik secara lisan
atau dengan menggunakan alat bantu seperti LCD projektor dan perisian
kursus.Pelajar akan mendengar dan merekodkan maklumat penting yang diterangkan
oleh pensyarah sebelum memulakan aktiviti. Teknik ini juga dikenali dengan
‘systematic teaching’, ‘explicit teaching instruction’, ‘explicit teaching and
active teaching’ (Husen 1970). Teknik ini juga menyampaikan
maklumat dengan langkah yang sistematik dan di dalam proses penyampaian,
langkah akan diambil bagi menguji kefahaman pelajar (Rosenshine 1986). Kaedah penyampaian ini
berpegang kepada teori tingkahlaku. Rosenshine (1986) ada menggariskan enam(6) fungsi
pengajaran yang disusun mengikut urutan di dalam kaedah ini iaitu semakan
harian, mempersembahkan maklumat baru, latihan dipandu, pembetulan dan
tindakbalas, latihan kendiri serta semakan mingguan dan bulanan.
Di dalam kaedah ini pensyarah banyak menerangkan isi pelajaran secara lisan
atau dengan menggunakan alat bantu seperti audio visual. Pelajar akan mendengar
dan merekod maklumat penting yang diterangkan oleh pensyarah sebelum melakukan
sesuatu aktiviti. Pembelajaran dengan teknik ini akan memberikan penerangan,
menghuraikan ide dan konsep yang akan digunakan dalam menggunakan perisian
Autodesk Computer Aided Design Releasa 14 ( ACAD R14) sama ada dengan atau
tanpa alat bantu mengajar. Selain daripada itu kaedah ini juga melibatkan
demonstrasi cara menggunakan komputer untuk melaksanakan perintah-perintah yang
dipelajari serta menerangkan langkah yang perlu diambil sekiranya terdapat
masalah dalam melaksanakan sesuatu urutan arahan yang komplek. Ianya sesuai
untuk mengajar pelajar menggunakan perintah yang komplek seperti chamfer, array
dan mblock.Kaedah ini juga akan dapat menjimatkan masa pengajaran dan
pengendalian aktiviti akan menjadi lebih kemas dan teratur. Kaedah ekposisi
juga memerlukan perancangan yang teliti dari segi penggunaan alat bantu
mengajar bagi mengelakkan rasa bosan di kalangan pelajar.
3.4
Tugasan yang pelbagai dan konsisten
Kemahiran
menggunakan Autodesk Computer Aided Design Releasa 14 ( ACAD R14) melibatkan
kefahaman konsep dan penguasaan kemahiran. Untuk memantapkan kefahaman ini
latihan yang mencukupi perlu diberikan kepada pelajar secara konsisten sehingga
kemahiran dalam sesuatu tajuk itu dapat dikuasai oleh pelajar dengan
sepenuhnya. Menurut D’Augustine (1973) latihan yang mencukupi
perlu dilakukan dari masa ke semasa sehingga semua kemahiran dalam sesuatu
tajuk benar-benar telah dikuasai sepenuhnya.
Bagi setiap tugasan yang diberikan kepada pelajar ganjaran yang sesuai perlu
disediakan dan bagi subjek ini ganjaran yang sesuai untuk peringkat usia
pelajar politeknik ialah markah diberi bagi setiap tugasan yang dibuat. Ianya
adalah bersesuaian dengan teori Thorndike (1913) yang menyatakan proses
pembelajaran yang baik memerlukan ganjaran dan latihan. Thorndike (1913) juga menjelaskan proses
rangsangan dan tindakbalas yang berterusan ini akan memperkukuhkan kefahaman
pelajar terhadap sesuatu konsep. Miller et.al (1960) pula telah memperkenalkan
konsep TOTE (Test-Operate-Test-Exit) yang mana ianya akan memastikan objektif
sesuatu tajuk yang diberi telah tercapai. Teori ini juga menggalakkan
tugasan yang berterusan sehingga sesuatu objektif pembelajaran itu tercapai.
Latihan yang berterusan akan membina kemahiran yang mantap di dalam
menyelesaikan masalah yang bersangkutan dengan kaedah penghasilan lukisan.
Seterusnya perpindahan maklumat yang jitu akan berlaku bila mana latihan yang
melibatkan sesuatu topik itu berjalan berterusan.
3.5 Pembelajaran
koperatif
Kaedah
pembelajaran koperatif adalah satu kaedah pembelajaran yang melibatkan kumpulan
pelajar. Kaedah ini sangat sesuai bagi sesuatu kumpulan pelajar menyelesaikan
projek menghasilkan lukisan dua(2) dimensi. Pelajar boleh berkomunikasi di
antara satu dengan yang lain dengan menggunakan perkhidmatan Internet.Dengan
ini pelajar tidak kekang oleh masa, jarak dan tempat untuk menyiapkan projek.
Menurut Floyd (1991) pelajar yang belajar secara
bekerjasama dalam satu kumpulan akan dapat belajar dengan lebih baik dan
berupaya meningkatkan prestasi mereka. Manakala menurut Floyd (1991) pembelajaran koperatif boleh
meningkatkan motivasi pelajar semasa perbincangan dalam kumpulan. Kaedah
pembelajaran ini dikatakan lebih baik daripada kaedah pembelajaran tradisional
kerana ianya lebih menyeronokkan dan dapat juga meningkatkan motivasi,
akauntabiliti, tanggungjawab dan kesungguhan pelajar dalam melaksanakan sesuatu
projek yang diberi. Pelajar akan menjadi lebih bertanggungjawab kerana mereka
mempunyai matlamat pasukan yang perlu dicapai bersama. Kaedah ini juga akan
dapat menjimatkan masa proses pembelajaran pelajar. Untuk mengaplikasikan
kaedah ini pelajar akan diberikan projek kecil pada pertengahan semester yang
melibatkan pelan lantai dan butiran pintu serta tingkap. Pelajar
akan dibahagikan kepada kumpulan dan setiap kumpulan diminta untuk
menghasilkan set persembahan lukisan yang mudah.
Kaedah
pembelajaran ini berpusat kepada pelajar dimana pelajar akan lebih berdikari di
dalam mendapatkan ilmu terhadap sesuatu tajuk. Menurut Rogers (1994) pembelajaran kendiri adalah sama
dengan perubahan dan pembesaran seseorang. Rogers (1994) juga ada menyatakan secara
semulajadi semua manusia mempunyai keinginan untuk belajar. Pada pandangan Rogers (1994) tugas pensyarah ialah bertindak
sebagai fasalitator di dalam proses pembelajaran dimana tugas-tugas tersebut
boleh digariskan seperti di bawah iaitu :
a. Membina suasana
pembelajaran yang positif.
b. Menjelaskan
maksud pelajar.
c. Menyusun dan membina sumber maklumat.
d. Menyeimbangkan di antara komponen kecerdasan dan emosi.
e. Berkongsi perasaan dan pandangan dengan pelajar dan bukan cuba untuk menguasainya.
c. Menyusun dan membina sumber maklumat.
d. Menyeimbangkan di antara komponen kecerdasan dan emosi.
e. Berkongsi perasaan dan pandangan dengan pelajar dan bukan cuba untuk menguasainya.
Teknik ini
sangat sesuai untuk subtajuk yang mudah dikuasai oleh pelajar seperti
perintah-perintah ‘view’ dan ‘drawing aid’ yang terdapat di dalam perisian
Autodesk Computer Aided Design Release 14 ( ACAD R14).
Teori ini
mencadangkan fokus untuk sesuatu proses pembelajaran ialah masa yang diperlukan
oleh pelajar yang berlainan untuk menguasai perkara yang dipelajari(Mastery 2000). Ianya agak berbeza dengan teknik
pembelajaran secara tradisional dimana di dalam kaedah ini pelajar diberi
jumlah masa yang sama untuk menguasai sesuatu tajuk tetapi fokus kepada keupayaan
yang berbeza (Mastery 2000). Di dalam suasana
pembelajaran masteri ini cabaran terletak kepada menyediakan masa yang cukup
dan mengatur strategi-strategi pembelajaran untuk memastikan semua pelajar akan
mencapai keupayaan yang sama (Levine 1985 ; Bloom 1981). Elemen-elemen penting untuk kaedah
pembelajaran masteri ialah (Mastery 2000) :
a. Menjelaskan
secara spesifik kepada pelajar apa yang akan dipelajari dan menjelaskan
bagaimana ianya akan dinilai.
b. Membenarkan pelajar untuk belajar dengan kadar mereka sendiri.
c. Memantau kemajuan pelajar dan menyediakan tindakbalas berserta dengan langkah
d. pemulihan yang sesuai.
b. Membenarkan pelajar untuk belajar dengan kadar mereka sendiri.
c. Memantau kemajuan pelajar dan menyediakan tindakbalas berserta dengan langkah
d. pemulihan yang sesuai.
e. Menguji bagi
memastikan kriteria pembelajaran akhir tercapai.
Kaedah ini
sangat sesuai untuk digunakan bagi subtajuk yang mudah pada permulaan tajuk
lukisan dua(2) dimensi kerana ada di antara pelajar yang terdapat di dalam
kelas ini telah mahir dengan elemen tersebut. Pelajar yang mahir tentang
literasi komputer akan dibenarkan untuk maju secara kendiri terutama bagi tajuk
satu(1) iaitu berkenaan pengenalan kepada Autodesk Aided Design Release 14
(ACAD R14) yang menjelaskan tentang paparan skrin. Melalui kaedah ini pelajar
yang mahir dengan prinsip menu boleh menguasai tajuk ini dengan mudah dan mampu
untuk maju ke tajuk dua(2) dengan lebih cepat.
Teknik
pengajaran ini memecahkan konsep kepada beberapa bahagian kecil mengikut
langkah-langkah pengajaran. Dengan teknik ini pelajar akan mendapat kefahaman
yang lebih mendalam terhadap sesuatu konsep. Pelajar tidak hanya mengetahui
bagaimana sesuatu objek dua(2) dimensi seperti ‘rectangle’ itu dihasilkan
dengan menggunakan perisian Autodesk Computer Aided Design Releasa 14 ( ACAD
R14) , tetapi mereka akan dapat menjelaskan kenapa sesuatu prosedur itu
dilakukan. Menurut Newell (1972) analisis kritikal dengan kaedah GPS
akan membahagikan masalah keseluruhan kepada subkomponen dan setiap subkomponen
itu tadi akan diselesaikan. Sebahagian dari prinsip asas penyelesaian masalah
yang boleh dihubungkan dengan tajuk lukisan dua(2) dimensi ialah memecahkan
objek besar kepada objek yang lebih kecil supaya dapat dijelaskan bagaimana
objek tersebut dapat dihasilkan. Melalui kaedah ini pelajar akan dapat memahami
proses pembentukan butiran tingkap dengan perintah block dengan lebih jelas.
Dengan ini pelajar akan dapat mencari jalan keluar sekiranya timbul
masalah semasa menghasilkan lukisan butiran yang agak komplek dengan
menggunakan perintah block.
Di dalam
kaedah ini pelajar membina perkaitan konsep secara grafik dan ini akan
melibatkan pelajar dengan pemprosesan maklumat secara aktif. Kaedah ini selaras
dengan teori pembelajaran konstruktivisme. Kaedah ini membantu pembelajaran
dalam dua cara. Pertama, kaedah ini membantu pelajar menyedari dan mengawal
proses kognitif yang dilalui dalam pembelajaran. Kedua, pelajar dibantu untuk
menghasilkan rangka konsep yang terjalin di dalam sesuatu proses (Roth et al. 1993). Strategi ini juga membantu
pelajar untuk mengkaji dan dapat membuat refleksi terhadap proses awal yang
telah pelajari. Aktiviti menyusun dan mengintegrasikan maklumat dapat
mengukuhkan ingatan pelajar. Strategi ini juga dapat membantu pelajar
mempelajari konsep-konsep baru dengan lebih bermakna. Kesimpulannya kaedah ini
dapat membantu pelajar untuk mengingat proses kerja yang komplek sebagai contoh
dalam proses pembinaan pelan lantai ianya akan melibatkan penggunaan semula
perintah draw, block dan layer. Melalui strategi ini kaedah baru yang
dipelajari di dalam pembinaan pelan lantai iaitu perintah hatch dan text akan
dapat mengukuhkan perintah terdahulu yang telah dipelajari oleh pelajar.
Kaedah ini
dapat meningkatkan interaksi harmoni di kalangan pelajar disamping dapat
mengukuhkan apa yang telah dipelajari. Di samping itu kaedah ini akan dapat
memupuk semangat setia kawan di kalangan pelajar. Pask (1975) ada menjelaskan melalui kaedah
perbincangan pembelajaran akan berlaku berdasarkan perbincangan yang dibuat
bagi tajuk yang tertentu untuk menjadikan kefahaman ke atas sesuatu tajuk itu
lebih jelas. Pask (1975) seterusnya menjelaskan untuk
mempelajari sesuatu tajuk pelajar perlu faham hubungan yang wujud di antara
konsep di dalam sesuatu tajuk. Keupayaan yang wujud untuk menjelaskan sesuatu
tajuk akan dapat membantu pelajar untuk memahami sesuatu perkara dengan lebih
baik. Kaedah ini akan diaplikasikan untuk melibatkan pelajar dengan
perbincangan pra persembahan projek akhir yang diberikan kepada pelajar.
Apabila setiap kumpulan mempersembahkan proses yang telah dilalui untuk
menghasilkan set lukisan tersebut maka perbincangan akan wujud di kalangan
pelajar untuk memudahkan langkah kerja yang diambil semasa menyiapkan set
tersebut. Perbincangan ini akan mengukuhkan kefahaman pelajar terhadap perkara
yang telah dipelajari sebelum ini.
Kaedah ini
digunakan untuk melatih pelajar mendapatkan maklumat melalui aktiviti yang
dirancang. Sumber Internet adalah sumber penting yang dapat membantu pelajar
untuk mendapatkan maklumat tambahan terhadap topik yang dipelajari di dalam
kelas. AutoDesk ada menyediakan laman web seperti http://autodesk.com/caduser yang
akan membantu pengguna Autodesk Computer Aided Design Releasa 14 ( ACAD R14)
mendapatkan tip untuk menghasilkan lukisan dengan kaedah yang lebih cepat.
Disamping itu pelajar juga boleh dilatih untuk mendapatkan maklumat tambahan
dari CD-ROM yang terdapat di pasaran yang menjelaskan tentang penggunaan
teknologi komputer di dalam menghasilkan lukisan. Strategi ini akan dapat
digunakan dengan memberikan tugasan yang menjurus kepada pencarian maklumat
dari Internet ataupun dari e-book yang berkaitan dengan Autodesk Computer Aided
Design Releasa 14 ( ACAD R14).
Dalam
mengajar lukisan dua(2) dimensi dengan perisian Autodesk Computer Aided Design
Releasa 14 ( ACAD R14) pensyarah perlu mahir dan arif dalam strategi pengajaran
dan pembelajaran dalam proses memupuk pelajar membina konsep dan menguasai
kemahiran seterusnya dapat menyepadukan kemahiran ini dengan subjek lain.
Pensyarah juga perlu menunjukkan sifat matang, berfikiran terbuka, kreatif,
inovatif, konstruktif, rasional dan bijaksana (Nik Azis 1996). Strategi pengajaran yang
berkesan akan mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan. Kesimpulannya
untuk berjaya dalam mendidik pelajar untuk subjek lukisan dua(2) dimensi dengan
perisian Autodesk Computer Aided Design Releasa 14 ( ACAD R14) pensyarah perlu
memahami isi kandungan kurikulum dan dapat menguasai teori pengajaran seterusnya
kaedah mengajar dengan baik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan