PENDEKATAN PEMBELAJARAN
KONSTRUKTIVISME
Pengenalan
Pengajaran dan pembelajaran matematik melibatkan kemahiran mengira yang
melibatkan daya pemikiran dan kreativiti yang tinggi. Pembelajaran
matematik memerlukan kefahaman sesuatu konsep dengan mantap dan
menyeluruh. Perlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran matematik perlu
mengambil kira keperluan dan tahap pencapaian para murid.
Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) mempunyai matlamat memperkembangkan
fungsi murid secara menyeluruh dan bersepadu bagi mewujudkan insan
yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani.emosi dan jasmani supaya
mereka dapat menjalani kehidupan dengan berkesan dan bertanggungjawab.
Bagi mencapai matlamat ini, guru perlu memilih kaedah pengajaran dan
pembelajaran dengan bijaksana supaya kaedah yang dipilih itu sesuai dengan
murid-murid yang pelbagai kebolehan dan minat. Salah satu trend matematik yang
perlu diamalkan ialah melalui pendekatan Pembelajaran Konstruktivisme.
Pengertian Konstruktivisme
Pendekatan konstruktivisme merupakan proses
pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda
pelajar. Pengetahuan dikembangkan secara aktif oleh pelajar itu sendiri dan
tidak diterima secara pasif dari persekitarannya. Ini bermakna pembelajaran
merupakan hasil daripada usaha pelajar itu sendiri dan bukan dipindahkan
daripada guru kepada pelajar. Iaitu tidak lagi berpegang pada konsep pengajaran
dan pembalajaran yang lama , di mana guru hanya “menuang ilmu “ kepada
murid tanpa murid itu sendiri berusaha dan menggunakan pengalaman atau
pengetahuan sedia ada mereka .
Untuk membantu murid membina konsep atau pengetahuan baru, guru perlu mengambil
kira struktur kognitif yang sedia ada pada mereka. Apabila maklumat baru
telah disesuaikan dan diserap untuk dijadikan sebahagian daripada pegangan kuat
mereka, barulah bentuk baru tentang sesuatu ilmu pengetahuan dapat dibina.
Proses ini dinamakan Konstruktivisme.Beberapa ahli konstruktivisme berpendapat
bahawa pembelajaran bermakna bermula dengan pengetahuan atau pengalaman sedia
ada murid.
Rutherford dan Algren berpendapat bahawa murid mempunyai idea mereka sendiri
tentang hampir semua perkara sama ada betul atau salah.Jika kefahaman
dan pandangan
diabaikan dan tidak diatasi, kefahaman atau kepercayaan asal mereka itu akan
tetap kekal walaupun dalam peperiksaan , mereka memberi jawapan seperti yang
dikehendaki oleh guru.
John Dewey menguatkan lagi teori konstruktivisme dengan mengatakan bahawa
pendidik cekap harus melaksanakan pengajaran dan pembelajaran sebagai proses
menyusun atau membina pengalaman secara berterusan. Beliau juga
menekankan kepentingan penyertaan murid di dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran.
Ciri-ciri Utama
Pendekatan Konstruktivisme
Mengikut pandangan ahli konstruktivisme, setiap orang murid mempunyai
peranan dalam menentukan apa yang dipelajari. Ini bermakna kepala pelajar
bukanlah kosong. Penekanan diberi kepada murid supaya berpeluang untuk
membentuk kemahiran dan pengetahuan iaitu dengan mengaitkan pengalaman
lampau dengan kegunaan masa depan. Murid bukan sahaja diberi fakta sahaja
tetapi penekanan diberi kepada proses berfikir dan kemahiran berkomunikasi.
Peranan Guru Dalam Kelas Konstruktivisme
Melalui pendekatan konstruktivisme, guru perlu
mengubah peranannya dalam bilik darjah.. Guru akan berperanan sebagai
penyelidik . Dengan cara ini, guru lebih memahami bagaimana murid membina
konsep atau pengetahuan.
Ahli konstruktivisme menganggap peranan guru di dalam kelas adalah sebagai
pengurus atau fasilitator untuk menangani masalah disiplin dengan sempurna.
Murid diterima sebagai individu yang mempunyai ciri-ciri perlakuan yang berbeza
dan perlu diberi perhatian. Mereka diberi peluang untuk membina keputusan
sendiri.tentang perkara yang mereka pelajari. Melalui proses ini mereka lebih
bertanggungjawab dan melibatkan diri dalam aktiviti pembelajaran.
Sebaliknya mengikut ahli objektivisme berpendapat bahawa guru harus berperanan
sebagai pengawal kelas. Murid tidak ada pilihan kecuali menurut peraturan dan
undang-undang yang ditetapkan. Sekiranya ingkar mereka akan diberikan hukuman
atau didenda oleh guru tersebut.
Prinsip-prinsip
Pendekatan Konstruktivisme
Dalam pembelajaran secara konstruktivisme pengetahuan
tidak diterima secara pasif tetapi dibina secara aktif oleh pelajar. Manakala
fungsi pembelajaran adalah bersifat penyesuaian dan bertanggungjawab untuk
mengorganisasi dunia pengalaman dan bukan untuk menemui dunia realiti.
Model Pengajaran Konstruktivisme
1. Model
Pengajaran Interaktif (Biddulph & Osborne)
v v Guru lebih sensitif kepada
idea dan persoalan pelajar.
v v Guru menyediakan pengalaman
penerokaan yang membolehkan pelajar menimbul persoalan dan mencadangkan
penerangan yang munasabah.
v v Guru menyediakan aktiviti
yang memfokuskan kepada idea dan persoalan oleh pelajar.
v v Guru menyediakan aktiviti
yang menggalakkan pelajar membuat penyiasatan.
v v Guru berinteraksi dengan
pelajar untuk mencabar dan melanjutkan idea mereka.
2. Pengajaran
Model Berpusatkan Masalah (Wheatley)
v v Guru memilih tugasan
yang berkemungkinan menjadi masalah besar kepada pelajar.
v v Pelajar membuat tugasan
dalam kelompok kecil.
v v Kelas akan berkumpul semula
untuk membentangkan kepada kelas dan guru. Guru hanya berperanan sebagai
fasilitator.
Cara-cara Pelajar Membina Konsep
Matematik
v v Pelajar membuat penyelesaian
matematik dengan manipulatif.
v v Pelajar berbincang keputusan
penyiasatan mereka.
v v Pelajar menulis hasil
pengalaman mereka.
v v Pelajar belajar cara
penemuan mereka.
v v Pelajar berfikir secara
mencapah.
v v Pelajar menyelesaikan
masalah yang terbuka.
Keberkesanan
Strategi Pengajaran Matematik Melalui Pendekatan
Kontruktivisme
v v Pelajar berpeluang
mengemukakan pandangan mereka terhadap sesuatu konsep.
v v Pelajar dapat berkongsi
persepsi /pandangan / idea antara satu sama lain.
v v Pelajar dapat menerima serta
menghormati semua pandangan daripada rakan-rakan mereka.
v v Semua pandangan diterima dan
tidak dipandang rendah.
v v Pelajar dapat mengaplikasi
idea baru dalam konteks yang berbeza untuk mengukuhkan kefahaman tersebut.
v v Pelajar dapat merenung atau
mengimbas kembali proses pembelajaran yang telah dilalui.
v v Pelajar dapat
menghubungkaitkan idea yang asal dengan idea yang baru dibinanya.
v v Pelajar dapat mengemukakan
hipotesis daripada aktiviti yang dilaluinya tetapi bukan guru yang menerangkan
teori.
v v Pelajar dapat berinteraksi
dengan pelajar lain dan guru.
v v Memupuk semangat kerjasama
antara individu dan kumpulan melalui aktiviti koperatif.
v v Pengajaran berpusatkan
kepada pelajar.
v v Guru akan dapat meningkatkan
kemahiran berfikir di kalangan pelajarnya.
v v Guru menjadi lebih prihatin
terhadap keperluan , kebolehan serta minat pelajar.
v v Guru hanya mengemukakan soalan yang boleh
merangsangkan pelajar mencari jawapan.
Kesimpulan
Kesimpulannya
pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berasaskan konstruktivisme akan
memberi peluang kepada guru untuk memilih kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang sesuai dan murid dapat menentukan sendiri masa yang
diperlukan untuk memperolehi sesuatu konsep atau pengetahuan. Di samping itu,
guru dapat membuat penilaian kendiri dan menilai kefahamannya tentang
sesuatu bidang pengetahuan dapat ditingkatkan lagi. Selain itu, beban guru
sebagi pengajar akan berkurangan di mana guru lebih bertindak sebagai
pemudahcara atau fasilitator.
terima kasih
BalasPadamsangat bermanfaat... terima kasih...
BalasPadamilmu yg bermanfaat
BalasPadammaklumat yang bermanfaat, mohon kongsi ya ....Tuan Razak
BalasPadamilmu bermanfaaat.. terima kasih Tuan
BalasPadam