CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Isnin, 31 Mei 2010

MODUL TB 15- PERIBAHASA III

BEBERAPA BENTUK SOALAN PERIBAHASA
Contoh 1
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan situasi yang terdapat dalam petikan ini.

Rakyat Malaysia hari ini semakin luntur pegangan bahawa walaupun di mana-mana juga mereka berada di Malaysia ini, mereka hendaklah patuh akan undang-undang supaya kehidupan lebih harmoni. Keadaan bertambah teruk apabila terdapat segelintir pendatang asing yang datang ke bumi Malaysia ini menganggap negara ini seperti negara mereka sendiri dan bebas melakukan apa-apa sahaja. Kesannya, perpaduan dalam kalangan masyarakat semakin goyah. Keadaan ini tidak boleh dibiarkan berlarutan kerana mampu menjadi barah yang lebih kronik pada masa akan datang.
[ 6 markah ]
Jawapan contoh :

1. dimana bumi dipijakdi situ langit dijunjung

2.

3.

Contoh 2
Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan situasi yang terdapat dalam ayat-ayat ini.

(i) Kehidupan penduduk Taman Bukit Indah sentiasa berada dalam keadaan harmoni dan sentosa kerana penduduknya bahu-membahu setiap kali apabila ada sesuatu majlis.
(ii) Para pekerja asing di syarikat itu patuh sahaja akan arahan yang diberikan oleh majikan mereka kerana bimbang akan diberhentikan kerja.
(iii) Jika kita hendak berjaya dalam pelajaran,kita perlu belajar dengan bersungguh-sungguh sehingga berjaya dan tercapai cita-cita.
[ 6 markah ]
Jawapan contoh :

1. berat sama dipikul ringan sama dijinjing

2. bagai kerbau dicucuk hidunga

3. di mana ada kemahuan disitu ada jalan

Contoh 3
Bina ayat berdasarkan peribahasa yang diberikan di bawah ini.

(i) Bagai aur dengan tebing.
(ii) Bak cendawan tumbuh selepas hujan.
(iii) Melentur buluh biarlah dari rebungnya.

[ 6 markah ]
Jawapan Contoh :
1. Dengan berpandukan maksud peribahasa _____________________________________ , Effendi memajukan syarikat ayahnya bersama-sama dengan adik-adiknya.

2. Bangunan pencakar langit semakin banyak di ibu kota Kuala Lumpur ibarat cendawan tumbuh selepas hujan

3. Pak cik Johari mendidik anak-anaknya sejak kecil lagi kerana dia berpegang pada peribahasa melentur buluh biar dari rebungnya

Contoh 4
Isi tempat kosong di bawah ini dengan peribahasa yang sesuai.
(i) Sewaktu usia masih muda dan tenaga masih kuat, seseorang perlu bekerja dengan tekun dan berjimat cermat seperti kata peribahasa ______________________________________________________________.
(ii) Sejak Mustafa berjawatan tinggi dan mempunyai rumah yang besar di ibu kota,dia mulai sombong dan tidak mahu pulang ke kampung lagi.Sikap Mustafa ini umpama ______________________________________________________________.
(iii) Apabila kerja sukar dilakukan dengan bersama-sama ,maka kerja itu akan menjadi lebih mudah.Situasi ini sama dengan maksud peribahasa ______________________________________________________________ .

[ 6 markah ]
Jawapan contoh :
(i)
(ii)
(iii)


Contoh 5
Berikan maksud setiap peribahasa di bawah ini.
(i) Biar mati anak, jangan mati adat
(ii) Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit
(iii) Kalau tidak dipecahkan ruyung,manakan dapat sagunya.

Jawapan contoh :
(i)
(ii)
(iii)
[ 6 markah ]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan