CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Isnin, 31 Mei 2010

MODUL KARANGAN LEMAH 1

ARAHAN
Baca karangan di bawah.
1. Tentukan apa masalah pelajar ini.
2. cuba cari apakah soalan yang telah dijawab oleh pelajar ini
3. Cuba baiki semula karangan ini menjadi sebuah karangan yang menarik.

Contoh 1

Pada masa kelmarin malam , saya ingin pergi adalah peristiwa yang tiada senang berlupa pada saya.
Pada kelmarin malam , tepat pukul 8 pm saya serang menontoh television yang berhampir tamat. Pada masa ini , ibu pun bersedia untuk pergi ke pasar malam yang berdekatan dengan rumah saya . Saya cuba Tanya ibu saya hendak pergi mana dan saya hendak berikut . Selepas itu , saya membawa beberapa ringga untuk membeli- belah .

Selepas itu , saya menjalan bersama ibu saya ke pasar malam yang berdekatan dengan rumah saya . Ibu pergi gerai baju luluh , tetapi tidak ada yang adalah ibu minat . Selepas pergi gerai buah-buahan dan sedikit sayur-sayuran untuk esok pagi. Ibu saya keluar sehelai sepuluh ringgi kepada beg tangan ibunya.

Selepas itu saya tolong ambilkan ibu membeli itu , kerana ibu hendak bersimpankan duit yang baki itu. Aapabila saya dan ibu hendak pergi gerai lain tiba-tiba beg tangan ibu saya diragut oleh seorang pemuda yang tidak dikenali. Selepas itu ibu saya berjerit-jerit ada penculi. Saya berasa terkejut, sekarang ada beberapa orang pemuda berlari pergi untuk mencari penculi itu. Saya pun bersama beberapa orang pemuda pergi.

Kami mencari tepa 10 minit selapsa saya dan beberapa orang pemuda telah berusaha untuk mendapatkan beg tangan ibu saya . Selepas saya, ibu saya bersama beberpa pemuda tersebut itu serta penangkat itu pergi balai polis . Selepas polis hendak membuat laporan kepada peristiwa tadi . Oleh itu sampai pukul 10 pm baru boleh balik rumah. Sebelum balik rumah saya da ibu saya berucapkan terima kasih kepada pemuda-pemuda bekerjasama tangkat pemcuri itu .
Pada masa membuat laporan , polis memberitahu kami pencuri itu telah menrompas banyak kali di tempat pasar malam lain . Dan kadang kali mencuri jalan-jalan yang tidak orang banyak berjalan itu .
Kami kembali rumah tepat 10 pm. Alih keluarga bertanya tentang perkara yang kenapa lambat balik rumah , selepas kami mencakap tentang peristiwa tadi kepada alih keluarga saya . Bapa cakap saya sangat berani bertangkap pencuri .

contoh 2

Hari ini ialah hari Sabtu . Kampung kita telah mengadakan pasar malam setiap minggu . Tempat pasar malam itu berdekatan dengan rumah saya . Emak dan saya juga berbincang pukul berapa kita hendak pergi ke pasar malam itu .
Pada pukul 8.00 saya bersama ibunya telah berkunjung ke pasa malam yang berdekatan dengan rumah saya untuk membeli-belah . Sampai ke tempat itu , susaana itu sangat banyak orang , bising dan banyak barangan yang murah. Ibunya dan saya juga pergi membeli bela . Emak pergi tempat menjual makanan beli makanan untuk saya dan dia pergi membeli buah-buahan . Pada ketika itu saya sangat gembira kerana ada makanan boleh makan .
Pada ketika itu saya telah nampak seorang pemuda yang berpakaian mereh , topinya juga merah , rambutnya juga panjang. Perasaan pada ketika itu ialah saya berasa hairan kenapa lelaki itu hendak memakai pakaian yang macam ini . Saya tidak dapat berfikir kalau saying pakain macam ini ?
Tiba-tiba emak menjerit dengan kuat kerana beg tangan emaknya telah diragui oleh seorang pemuda yang tidak dikenali. Ketika ibunya menjerit , saya meraikan kuatnya usaha menangkap pemuda itu . Beberapa orang pemuda juga berusaha menolong saya menangkap pemuda itu kerana pasar malam sangat banyak orang dan sesak. Kita susah nak tangkap pemuda itu . Pemuda itu sambil melari sambil merosakkan gerai-gerai yang terletak di sebelah tepi jalan . Suasana itu sangat berselerak . Pemuda itu lari sangat cepat tetapi saya juga tidak kalah kepadanya kerana saya ada latihan berlari di sekolah . Akhirnya saya bersama beberapa orang pemuda telah berusaha menangkap pemuda itu dan mendapatkan beg tangan ibunya .
Selepas itu kami juga hantar pemuda itu ke balai polis . Pemuda itu ialah tadi yang saya nampak dan tidak setujui itu . Polis pun sangat terima kasih kepada kami kerana dapat menangkapkan pemuda itu kerana pemuda itu sentiasa mencuri di pasar malam tetapi pemuda itu sangat pandai sembunyi. oleh sebab itu tidak dapat ditangkap oleh polis .
Selepas itu saya dan ibunya mengucapkan ribuan terima kasih kepada 3 orang pemuda yang membantu saya menangkap pemuda itu .
Pada masa itu , saya berasa gembira kerana 3 orang pemuda itu menolong kita menangkap pencuri . Kita perlu menolong antara satu sama lain .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan