Draf pendek
1. Tajuk rencana -
Perpaduan kaum di Malaysia
(a) Pengenalan
Perpaduan boleh
ditakrifkan sebagai
satu proses yang menyatupadukan anggota masyarakat dan negara seluruhnya
melalui ideologi negara supaya tiap-tiap anggota masyarakat dapat membentuk
satu identiti dan nilai bersama serta satu perasaan kebangsaan dalam kalangan mereka.
Bersama-sama
dengan kedatangan imigran ini ialah sistem pendidikan mereka yang dibawa ke negara ini. Orang Cina
dan India memiliki sistem sekolah vernakular sendiri yang membawa masuk guru,
buku dan sukatan pelajaran dari negara mereka. Kesannya di negara ini telah
wujud satu sistem pendidikan yang di dalamnya terdapat sekolah aliran agama ,
Inggeris, Cina , Tamil dan aliran Melayu.
Kesan langsung wujudnya sistem
pendidikan zaman British ini menyebabkan terhalangnya proses asimilasi
yang boleh memungkinkan pergaulan kaum dapat dilakukan dengan sempurna.
Penaklukan
Jepun juga mendatangkan
kesan yang hebat ke atas hubungan integrasi kaum di negara ini. Pihak Jepun
pula mengamalkan dasar anti-Cina dan pro-Melayu yang ternyata mengeruhkan lagi
keadaan semasa dengan menyebabkan timbulnya perasaan benci dan prasangka buruk
masyarakat Cina terhadap orang Melayu. Orang Cina bertindak mengambil
kesempatan utuk membalas dendam dengan menganggotai Bintang Tiga .Kekosongan
politik ketika inilah berlakunya keganasan 14 hari seperti membunuh, menculik,
membakar masjid dan bangunan sebagai cara membalas dendam . Keadaan ini menyebabkan berlakunya persengketaan kaum
antara orang Melayu dan orang Cina.
Tragedi 13 Mei 1969 juga merupakan hal yang sangat berkaitan dengan
isu perpaduan Negara ini.Kejadian yang berdarah ini merupakan satu bentuk
natijah daripada kebebasan yang dikecapi setelah kemenangan di pihak
pembangkang pada pilihan raya 1969 yang berkesudahan Parti Perikatan gagal
mendapat majority 2/3 daripada kerusi parlimen
. Pada masa inilah memuncaknya perasaan anti antara kaum Melayu dan Cina yang ternyata
menimbulkan kekacauan kepada Negara ini.
Perpaduan
negara ini juga diuji dengan pelbagai
isu berkaitan dengan agama dan soal hak kerakyatan dan beberapa isu
sensitif lain yang mampu menjejaskan perpaduan kaum di negara ini . Ianya
dibawa dan dimainkan oleh beberapa badan bukan kerajaan yang cuba mendapatkan
nama dalam usaha mendapatkan sokongan . Jika dibiarkan begitu sahaja tanpa
diselesaikan atau dirungkai terlebih awal hal ini mampu merobek perpaduan kaum
sedia ada pada masa sekarang.
Selain
itu, keharmonian ini juga
mestilah dikekalkan untuk melahirkan perasaan cintakan tanah air dan
sanggup berkorban untuk negara kita.
Perpaduan dalam kalangan etnik di negara ini juga akan dapat mengukuhkan lagi keselamatan
negara daripada ancaman luar dan
dalam negara. Warganegara yang memiliki semangat nasionalisme akan melahirkan
kekuatan dalam mempertahankan negara ini daripada campurtangan kuasa luar
seterusnya memelihara
kedaulatan negara ini dan mengekalkan kemerdekaan negara ini seterusnya.
(c) Faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan
kaum
Penubuhan parti
politik di negara kita sebenarnya bermula pada 1940 apabila
kesedaran politik mula melonjak hasil pengenalan Malayan Union oleh Inggeris di negara ini. Penubuhan UMNO ,
MCA dan MIC pada awalnya bermaksud untuk membela masyarakat atau kaum
masing-masing dalam bidang politik, ekonomi dan sosial. Perpaduan kaum mula
dibentuk apabila Parti Perikatan mula ditubuhkan hasil gabungan UMNO,MCA dan
MIC yang merapatkan hubungan antara orang Melayu, Cina dan India dalam bidang
politik dalam usaha memuju kerjasama kaum ke arah mencapai kemerdekaan. Proses
ini dilakkukan mulai 1948 hinggalah 1956 . Dapat dilihat pada masa ini
kesedaran pentingnya perpaduan kaum dibentuk bagi menjamin keadaan negara yang aman dan damai
dengan penduduknya dapat bekerjasama antara satu sama lain.
Kerajaan telah merangka Dasar Pendidikan Kebangsaan sebagai landasan
mewujudkan masyarakat yang bersatu padu. Penyata Razak dan Ordinan Pelajaran
yang telah termaktub sebelum merdeka telah disemak semula menghasilkan Laporan
Rahman Talib dan seterusnya dimaktubkan dalam Akta Pelajaran, 1961 merupakan
antara usaha awal kerajaan dalam sektor Pendidikan. Matlamat Dasar Pendidikan
Kebangsaan diharapkan dapat memenuhi keperluan tenaga rakyat negara ini dalam
jangka pendek dan panjang demi melahirkan masyarakat yang bersatu padu,
berdisiplin dan terlatih. Antara strategi yang dirancang untuk mencapai
matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan ialah menjadikan Bahasa Kebangsaan bahasa
pengantar yang utama, mengadakan kurikulum yang sama dan berorientasikan
Malaysia bagi semua jenis sekolah, mewujudkan sistem peperiksaan yang sama dan
sebagainya.
(d) Cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum
Cabaran
kepentingan etnik dari aspek politik iaitu
politik perkauman
boleh menimbulkan perasaan kurang senang hati dan mengukuhkan semangat
perkauman jika sesuatu tindakan diambil tanpa mendapat kata sepakat oleh semua
pihak. Isu-isu perkauman seperti bahasa, kebudayaan, pendidikan, agama,
kerakyatan, dan ekonomi jika dipergunakan untuk tujuan berpolitik, pastinya, ia
tidak akan menyumbang ke arah masyarakat yang bersatu padu.Ianya ditambah lagi
dengan usaha parti tertentu yang mengemukakan ideologi Malaysian Malaysia
bagi mendapatkan hak yang sama rata
dalam kalangan penduduk di negara ini.Sekali pandang ianya merupakan suatu isu
yang kecil tetapi sebenarnya isu ini berlawanan dengan kontrak sosial yang
dibuat sebelum negara ini mencapai kemerdekaan.
Sejak zaman penjajahan lagi, masalah integrasi telah
wujud terutamanya semasa penjajahan British. Mereka menjalankan dasar “divide
and rule” iatu dasar pecah
dan perintah agar dapat memerintah dan mengeksploitasi ekonomi negara.
Dasar ini jugalah yang memisahkan kaum-kaum utama negara ini mengikut bidang
ekonomi yang dijalankan. Masyarakat melayu mengendalikan pertanian dan
ditempatkan di kawasan luar Bandar iaitu di kampong-kampung. Masyarakat Cina
ditempatkan dilombong-lombong bijih timah dan bandar-bandar kerana aktiviti
perlombongan dan perdagangan yang dijalankan mereka. Manakala masyarakat India
pula ditempatkan di lading-ladang getah. Perubahan fungsi ini telah menyebabkan
ketiga-tiga kaum ini terpisah dan hubungan semakin terhada dan menjadi
bertambah renggang.
Sistem
persekolahan yang wujud di negara ini, pada dasarnya berpandukan
sistem Barat yang diperkenalkan oleh pentadbiran British mulai abad ke 19,
Pelajaran Cina telah memberi kesedaran kebangaaan pemuda –pemuda Cina. Sekolah
Cina bukan hanya menggunakah bahasa Cina sebagai bahasa pengantar, gurunya
datang dari negara China, buku teks diimport dari negara China dan berkiblatkan
China.
Sekolah Tamil pula menggunakan bahasa Tamil sebagai
bahasa pengantar yang tunggal. Kebanyakan sekolah Tamil terletak di kawasan
ladang dan sebahagian besarnya dibiayai oleh syarikat-syarikat yang memiliki
ladang-ladang berkenaan. Kerajaan sebelum merdeka menganggap sekolah Inggeris
sebagai sistem persekolahan yang unggul. Kelulusan sekolah Inggeris terdedah
kepada pemikiran Barat. Perbezaan di antara sekolah Inggeris dengan
sekolah-sekolah lain bukan dari segi bahasa pengantar sahaja, sukatan pelajaran
juga tidak sama dan sekolah Inggeris juga memberi kesan kepada perpecahan yang
berlaku di dalam masyarakat. Jelas sekali, sistem persekolahan sebelum merdeka
memainkan peranan penting mengekalkan keperibadian satu-satu golongan etnik
dan, di samping itu, mewujudkan dua golongan terdidik – berpelajaran Inggeris
dan berpelajaran vernakular yang tidak
mempunyai pandangan dunia (world – view) yang sama. Pihak Inggeris tidak
memberatkan objektif perpaduan dalam sistem pelajarannya. Tidak ada satu dasar
pendidikan kebangsaan sepertimana yang kita lihat hari ini. Yang penting bagi
mereka ialah memberi pelajaran kepada segolongan rakyat untuk membolehkan
sebahagian mereka memenuhi keperluan tenaga dan ekonomi.
Beberapa kempen dan program yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan mampu
mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di negara ini. Pelan Tindakan Perpaduan
& Integrasi Nasional telah dirancang oleh Jabatan Perpaduan Negara dan
Integrasi Nasional. Ia merupakan rancangan lima tahun iaitu dari 2005-2010 yang
merancang pelbagai usaha untuk memupuk dan mempertingkatkan perpaduan dan
integrasi nasional. Pelan ini mengandungi pelbagai strategi yang dirancang dari
pelabagai aspek seperti strategi politik, ekonomi, pendidikan, penggunaan
Bahasa Kebangsaan, Agama, Kebudayaan, Integrasi Wilayah, Keselamatan,
Pembangunan Kawasan, Penggunaan Tenaga Manusia, Media Massa, Kesukanan,
Pemasyarakatan Perpaduan, Pertubuhan Sukarela, Penyelidikan Dan Penerbitan
Bahan Bacaan, Pemantauan Isu-isu Semasa dan Konflik, Penubuhan Panel Penasihat
Perpaduan Negara (PANEL) dan Jawatankuasa Penasihat Perpaduan Peringkat Negeri
(JKPPN), program dan aktiviti perpaduan, Sekolah Wawasan dan Program Latihan
Khidmat Negara. Kesemua program, pelan dan aktiviti yang dirancang telah
dijalankan dengan bertujuan supaya masyarakat dapat melibatkan diri dan memupuk
hubungan etnik yang erat antara rakyat di negara ini.
Kerajaan melalui Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
memperkenalkan program Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) sejak tahun 1986.
Program ini pada awalnya telah dilaksanakan di peringkat sekolah rendah dan
kini diperluaskan ke semua sekolah rendah dan menengah pada tahun 2005. KPM
memandang berat akan pentingnya dijalin hubungan yang rapat antara murid
pelbagai kaum di sekolah supaya wujud kesefahaman dan perpaduan antara mereka.
Dengan adanya persefahaman dan berbaik sangka maka akan timbul suasana
hormat-menghormati terhadap agama, budaya dan adapt resam sesuatu kaum dengan
kaum yang lain. KPM menyediakan peluang kepada murid pelbagai kaum untuk
bergaul mesra secara sedar dan terancang. Proses perpaduan ini dapat dipupuk
dan dibina agar semangat tersebut dapat diamalkan dalam masyarakat. Usaha ini
dijana semula kea rah merealisasikan hasrat kerajaan untuk menjadikan rakyat
Malaysia hidup bersatu padu dan harmoni.Antara aktiviti yang dilaksanakan ialah
lawatan sambil belajar, kursus motivasi, kem perpaduan , sambutan hari perayaan
, pameran kebudyaan dan persembahan pentas.
Sekiranya isu ini diperinci secara mendalam, kerajaan
telah mewajibkan remaja yang berumur 17 tahun ke atas menyertai Program Latihan
Khidmat Negara (PLKN).
Modul kenegaraan PLKN sememangnya bertujuan untuk melahirkan semangat perpaduan
dalam sanubari remaja daripada masyarakat majmuk yang merupakan bakal pemimpin
negara. Selaras dengan modul kenegaraan, para remaja berbilang kaum berpeluang
untuk bekerjasama bagai aur dengan tebing dan seterusnya perpaduan dapat
disemai melalui aktiviti-aktiviti berkumpulan yang dilaksanakan dalam PLKN.
Sesungguhnya, tidak dapat disangkal bahawa PLKN turut memainkan peranan dominan
dalam iltizam membentuk perpaduan kaum.
Pengetahuan
Keamanan negara ini sangat penting dalam usaha negara
ini menginjak menjadi sebuah negara maju menjelang tahnun 2020. Antara
faktor utama kejayaan ini boleh dicapai
ialah melalui situasai keamanan dan kesejahteraan negara sentiasa terjamin atau
tidak boleh dikompromi oleh sebarang faktor lain.
Berdasarkan peristiwa
13 Mei 1969 kita wajar memperkuat semula perpaduan kaum di negara
ini agar semua anggota masyarakat dapat hidup dalam keadaan aman dan harmoni di
negara yang kita cintai ini.
Dalam nada yang sama kita seharusnya memahami dan
menghayati peristiwa sejarah negara negara ini yang terjajah sekian lama dan
memerlukan kekuatan segenap sudut bagi menjamin penjajahan ke atas negara ini
tidak lagi akan berlaku .
Iktibar
Kita juga seharusnya mengambil iktibar bahawa
perpaduan hanya dapat dicapai jika semua rakyat bersatu padu , bertolak ansur,
hormat menghormati antara sesama angota masyarakat
Harapan
Saya berharap agar semua warga negara ini akan
sentiasa mematuhi undang-undang/ peraturan, tidak terpengaruh dengan anasir
luar dan menghargai jasa tokoh yang telah banyak berjuang bagi mendapatkan
kemerdekaan dan memenuhi kemerdekaan ini agar menjadi lebih bermakna akhirnya.
(g) sumber
rujukan
kamsahamida cikgu !!
BalasPadamcikgu terima kasih~~
BalasPadamCikgu !! sayang cikgu ! . hehe . terima kasih sanggup buatkan contoh rencana . saya hargainya cikgu ^^ . bukan senang ni kaji semua ni . sekarang saya hanya perlu cari bukti 4 sumber je . terima kasih bebanyak ye cikgu . ;)
BalasPadamcikgu memang best
BalasPadamterima kasih ....cikgu .....banyak membantu
BalasPadamTERIMA KASIH CIKGU SEMOGA TUHAN MERAHMATI CIKGU DAN MELIMPAHKAN HIDUP CIKGU DENGAN REZEKI YANG TIDAK PUTUS PUTUS INSHAALLAH
BalasPadamterima kasih ~ byk mmbantu .
BalasPadamTerima kasih cikgu.Kamsahamnida sosangnim,You help us a lot.Sekali lagi syukran.
BalasPadamthanks cikgu
BalasPadamtrimas bebanyak! saya bru form 1 so,saya x thu nk wat sume nie...trimas bebanyak!it is very useful and helpful.
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadambest:P
BalasPadamThankiew very much, Cikgu Razak 😃
BalasPadam