BAB 7 : ISLAM DI ASIA TENGGARA
Islam datang dari Tanah Arab
Dikemukakan oleh John Crawford
·
Islam
telah berkembang menerusi aktiviti
perdagangan
·
Buktinya
dari catatan China
·
Arab
dan Parsi mempunyai pusat perniagaan dan petempatan di Canton atau Amoy
·
Pedagang
Arab menguasai perdagangan laut dari pelabuhan Iskandariah hingga ke China
·
Mereka
berdagang secara berterusan di rantau Asia Tenggara pada abad ke-7 M
·
Dalam
perjalanan ke China pedagang Arab singgah di pelabuhan
·
Terutamanya
pelabuhan di selat Melaka
·
seperti
Melaka/Brunei/Perlak/Pasai/Bantam/Ceribon/Makasar dan Patani
·
Pelabuhan
tersebut menjadi tempat menunggu perubahan angin monsun ke China
·
Mereka
menetap beberapa bulan sebelum meneruskan perjalanan
·
Berkahwin
dengan wanita tempatan
·
Mereka
berbincang dan berinteraksi dengan pedagang tempatan tentang agama Islam
·
Pedagang
Islam dan pendakwah memperlihatkan
·
kehidupan
nilai Islam yang murni
·
Seperti
kejujuran/kebersihan dan berhemah tinggi
·
Berjaya
menarik minat masyarakat tempatan terhadap Islam
·
Wujud
perkampungan Islam
·
Seperti
Ta Shih di Sumatera Utara
Prof Syed Naquib menyokong John Crawford
·
Menggunakan
bukti bahan penulisan dan kesusasteraan
·
Tulisan
jawi diambil daripada bahasa Arab
·
Adat
resam dan kebudayaan orang Melayu
·
dipengaruhi
budaya Arab
·
Amalan
menghormati tetamu
·
Muzik
Melayu seperti dabus dan tarian zapin
·
Karya
tempatan menceritakan pengislaman raja di Asia Tenggara dilakukan oleh Syeikh
dari Tanah Arab
·
Hikayat
Raja-Raja Pasai menceritakan Syeikh Ismail mengislamkan Raja Pasai Merah Silu
·
Syeikh
Said mengislamkan Raja Pattani Phaya Tu Nakpa
Islam Datang Dari China
Pendapat ini dikemukakan oleh Emmanuel Gadinho Eredia
·
Khan
Fo atau Canton telah menjadi pusat perniagaan terkenal di kalangan peniaga Arab
·
Jalinan
hubungan antara peniaga ini sudah tentu membolehkan Islam berkembang dikalangan
peniaga China di Negara China
·
Apabila
peniaga China Islam berdagang di Asia Tenggara mereka menyebar Islam kepada
masyarakat Asia Tenggara
Pendapat S.Q Fatimi
·
Berlaku
perpindahan beramai-ramai pedagangIslam Canton ke Asia Tenggara
·
Pendapat
ini diperkukuhkan dengan penemuan Batu Bersurat Terengganu
·
Persamaan
unsur seni bina di China dengan unsur seni bina masjid-masjid di Kelantan, Melaka
dan Pulau Jawa
·
Terdapat
unsur seni bina China
·
dapat
dilihat pada bentuk bumbung masjid yang mempunyai persamaan dengan pagoda di
China
·
Bahagian
perabung atapnya melentik
·
Pengaruh
atap genting China serta warna merah dan kuning pada kayu kepala pintu/tingkap
masjid
·
jubin
lantai/dinding/tangga/kolam air
Islam Datang dari India
·
Teori
ini dikemukakan oleh sejarawan Belanda Snouk Huegronje
·
Islam
bertapak di Asia Tenggara melalui wilayah Gujerat dan Pantai Koromandel
·
Hubungan
perdagangan antara India dengan Asia Tenggara sudah lama wujud
·
Pada
zaman pemerintahan Alauddin Khilji Gujerat merupakan pelabuhan penting
·
Batu
bersurat dan batu nisan yang ditemui di Asia Tenggara menyerupai ciri buatan
India
·
Kebudayaan
masyarakat Asia Tenggara mempunyai perkaitan yang rapat dengan kebudayaan di
India
Tiada ulasan:
Catat Ulasan