BAB 1 : KEMUNCULAN TAMADUN AWAL
MANUSIA
Tamadun Indus
(a)
Ciri-ciri bandar terancang
·
Bandarnya
terbahagi kepada dua bahagian
·
dikelilingi
oleh tembok
·
Bahagian
utama merupakan pusat pentadbiran dan keagamaan
·
yang
menempatkan bangunan pentadbiran, tempat mandi awam yang digunakan untuk upacara
ritual dan pembersihan serta tempat penyimpanan hasil pertanian
·
Bahagian
kedua ialah kawasan perumahan
·
Perancangan
bandarnya dibantu oleh oleh kemajuan ilmu geometri dan pembinaan
·
Bandar
disusun berasaskan blok-blok berbentuk segi empat
·
Setiap
blok dipisahkan oleh satu rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambung antara
satu sama lain
·
Setiap
bandar mempunyai sistem kumbahan yang terancang
·
Selain
jalanraya, bandar-bandar ini juga dihubungkan dengan sungai yang berfungsi sebagai jalan perhubungan
(b) Organisasi Sosial
·
Jumpaan
arkeologi membayangkan masyarakat di Lembah Indus terbahagi kepada dua golongan
iaitu golongan atasan dan bawahan
·
Golongan
atasan terdiri daripada pendeta dan pedagang
·
Kelas
atasan yang utama ialah pendeta
·
Mereka
mempunyai kuasa dan pengaruh yang besar dalam mengawal aktiviti masyarakat
terutamanya yang melibatkan kegiatan keagamaan
·
Golongan
bawahan memberi ketaatan kepada golongan pendeta
·
Sejarawan
berpendapat tampuk pemerintahan dipegang oleh pendeta
·
Golongan bawahan terdiri daripada petani dan buruh
·
Golongan petani menjalankan aktiviti pertanian dan menyalirkan
sebahagian daripada hasil tersebut kepada pihak berkuasa
·
Golongan buruh menjalankan kerja perburuhan seperti menjaga kebersihan
bandar, membina tembok di benteng dan membina terusan
(c) Pengkhususan pekerjaan
·
Masyarakat
Indus menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi seperti perdagangan, pertanian,
pertukangan dan pembuatan
·
Aktiviti
perdagangan secara khusus membabitkan perdagangan luar termasuklah dengan
Mesopotamia
·
Dapat
dibuktikan melalui penemuan cap mohor buatan masyarakat Lembah Indus di
Mesopotamia
·
Hasil
perdagangan yang penting seperti emas, gading gajah, manik, dan hasil pertanian
·
Petani
menanam barli, kacang dan sebagainya
·
Terdapat
juga penduduk yang menjadi artisan dan terlibat dalam pembinaan dan penghasilan
barangan logam dan barangan tembikar
(d) Amalan agama
·
Penemuan
patung dan ukiran yang mempunyai unsur keagamaan membuktikan masyarakat Indus mempunyai amalan agama
·
Penemuan
patung proto-Siva – seseorang duduk bersila dengan stail
yoga dan
terdapat tiga tanduk di kepalanya yang melambangkan Dewa Brahma.Vishnu dan Siva
·
Kewujudan
objek proto-Siva ini menjadi sangat penting yang berkaitan dengan agama Hindu
·
Mereka
juga percaya kepada Tuhan Ibu
·
Dapat
dibuktikan dengan penemuan patung wanita. Tuhan Ibu
disembah oleh masyarakat Lembah Indus bagi
melambangkan kesuburan
(e) Sistem Tulisan
·
Berbentuk
piktograf
·
Tulisan
Tamadun Indus masih lagi menjadi misteri dan masih belum dapat ditafsirkan
Sumbangan Tamadun Indus
(a) Perancangan Bandar
·
Bandar
terancang seperti Mohenjo-Daro dan Harappa
·
Pemahaman
tentang ilmu geografi, kesenian, dan matematik sangat diperlukan
·
Berkait
rapat dengan kemajuan dalam bidang geometri dan
pembinaaan
·
Pemahaman
geometri hasil daripada pertembungan tamadun ini dengan tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba
·
membolehkan
perancangan bandar disusun berasaskan
bentuk
segiempat /
jalanraya yang lurus
·
Masyarakat
Indus berusaha meningkatkan mutu binaan
·
Mereka
tidak bergantung pada panas matahari untuk membuat batu bata daripada tanah liat
·
Batu
bata dihasilkan melalui pembakaran dengan dengan suhu yang
tinggi
·
Kecemerlangan
perancangan bandar dalam Tamadun Indus merupakan gabungan daripada pelbagai pengetahuan dan pencapaian termasuklah geometri
dan matematik serta teknologi pembakaran batu bata
(b) Sifat keterbukaan
·
Hubungan
dengan tamadun Mesopotamia serta tamadun Mesir Purba membolehkan kedua-dua pihak mendapat manfaat dari segi
pertukaran teknologi
·
Pengaruh
luar disesuaikan dengan keadaan dan suasana tempatan
Tamadun Hwang Ho
(a) Lokasi tamadun Hwang Ho
·
Dilembah
Hwang Ho yang subur(Sungai Kuning)
( b) Bersifat setempat kerana
bergunung ganang dan berpadang pasir
.
( c) Dinasti yang wujud dalam
tamadun Hwang Ho
·
Dinasti
Hsia Dinasti
Shang Dinasti Chou Dinasti Ching
·
Dinasti
Chin
Ciri-Ciri Tamadun Hwang Ho
(a) Petempatan awal
·
Berasaskan
pertanian membawa kepada kemunculan bandar
·
Anyang
merupakan negara kota dalam tamadun Hwang Ho
·
Terletak
di kawasan tanah tinggi di Sungai Huan
·
Di
bandar ini, terdapat istana, kuil, dan pusat pentadbiran
·
Ketua
pemerintah iaitu raja, golongan pembesar, dan golongan agama juga tinggal di
kawasan bandar
·
Bandar
Anyang dilengkapi dengan tembok untuk menghalang pencerobohan musuh
·
Bandar
ini juga dikelilingi oleh perkampungan yang didiami oleh masyarakat petani
(b) Organisasi sosial
masyarakat Shang
·
Golongan
raja dan pembesar menduduki lapisan paling atas yang diterajui oleh raja
·
Lapisan
bawah terdiri daripada petani yang membentuk sebahagian besar penduduk
·
Golongan
petani mendiami kawasan luar bandar
·
Golongan
artisan mempunyai kemahiran dalam teknologi gangsa
·
Gangsa
digunakan untuk bagi menghasilkan senjata, perisai dan hiasan pada kereta kuda
yang digunakan oleh tentera serta peralatan untuk upacara keagamaan
·
Disebabkan
hanya golongan pembesar sahaja yang mampu miliki tentera dan senjata gangsa,
mereka menggunakan keistimewaan ini untuk menundukkan golongan bawahan.
·
Golongan
hamba ialah golongan paling bawah
·
Perhambaan
merupakan satu ciri utama dalam Dinasti Shang
(c) Ciri-ciri pengkhususan
pekerjaan masyarakat Tamadun Hwang
·
Golongan
pembesar mempunyai tentera masing-masing iaitu tentera berkuda dan tentera
berjalan kaki
·
Petani
sebagai tonggak ekonomi dan pentadbiran berperanan memenuhi keperluan golongan
atasan
·
Golongan
artisan mencipta pelbagai barangan tembaga seperti bekas minuman dan makanan,
senjata dan barang tembikar
·
Golongan
hamba sebagai tentera paksaan
·
Selain
itu, golongan hamba digunakan untuk membantu kerja-kerja perburuhan
·
Golongan
hamba juga dijadikan korban dalam
upacara penyembahan
(d) Sistem pemerintahan Dinasti
Shang.
·
Sistem
pemerintahan berbentuk beraja
·
Pengganti
raja dilantik daripada kalangan saudara yang lebih muda atau anak lelaki raja
·
Raja
mempunyai wibawa politik, ekonomi, sosial dan agama
·
Raja
berkuasa di kawasan pusat pentadbiran
·
Kuasa
raja merupakan mandat daripada tuhan
·
Tidak perlu mendapat pengesahan politik kerana mereka adalah
daripada keturunan pemerintah agama
·
Raja
dibantu oleh bangsawan dan pegawai kerajaan yang berhak mentadbir wilayahnya
·
Golongan
bangsawan berhak mewujudkan pentadbiran sendiri seperti pungutan cukai, pertahanan dan undang-undang
(e) Sistem pentadbiran
Dinasti Chou
·
Raja-Raja
Chou membahagikan pemilikan tanah kepada wilayah-wilayah
·
melantik
pembesar tempatan di setiap wilayah
·
Raja
Chou dibantu oleh ketua menteri dan enam badan yang
Menguruskan
soal pertanian, tentera, kerja awam, upacara agama, hal
ehwal
monarki dan undang-undang
·
Pentadbiran
pada peringkat wilayah dikendalikan oleh pembesar-
pembesar
feudal
·
Raja-Raja
Chou mengikat pembesar tempatan melalui ikrar taat setia
kepada pemerintah, memberikan hadiah
seperti kereta kuda, senjata gangsa, hamba dan binatang
·
Mereka
juga diminta melindungi raja dan memberikan bantuan tentera pada masa perang
·
Pembesar
tempatan juga diberikan hak untuk bertindak sebagai ketua agama untuk
menjalankan upacara pengorbanan
(f) Agama dan kepercayaan
·
Masyarakat
tamadun Hwang Ho mengamalkan banyak kepercayaan termasuk animisme dan politisme
·
Masyarakat
Shang mengamalkan penyembahan roh nenek moyang
·
Mereka
juga menyembah tuhan syurga(Shang Ti) dan tuhan bumi(tu), menyembah sungai,
bukit dan gunung
·
Upacara
penyembahan melibatkan permainan muzik.tarian dan upacara korban
·
Upacara
ini diketuai oleh golongan bomoh
·
Tulang
oracle digunakan untuk meramal sesuatu keadaan
·
Golongan
bomoh yang terlibat dalam upacara penilikan ini meletakkan tulang ini di atas
unggun api sehingga timbul rekahan
·
Rekahan
ini ditafsirkan dan disabitkan dengan sesuatu kejadian
·
Amalan
ini membawa kepada kemunculan sistem tulisan awal di China
·
Rekahan-rekahan
pada tulang ini menimbulkan idea untuk mencipta tulisan.
·
Tulisan
China berbentuk ideogram, iaitu tulisan berbentuk simbol
·
Tulisan
asal ini kebanyakannya mempunyai gambar seperti kanak-kanak. Bulan, matahari
dan sungai
(g) Penciptaan Sistem Kalendar
·
Dicipta
semasa Dinasti Shang.
·
30
hari dalam sebulan dan 360 hari setahun.
·
Untuk
menentukan musim menanam dan menuai.
·
Untuk
menjalankan aktiviti harian.
·
Amalan
menggunakan kalendar diteruskan untuk upacara perkahwinan / perburuan / pengkebumian.
Sumbangan Tamadun Hwang Ho
(a) Bidang
politik/pemerintahan
·
Sistem
pemerintahan berbentuk monarki diteruskan hingga ke zaman Dinasti Ching
·
Gelaran
raja ditukar kepada maharaja
·
Raja
dikaitkan dengan konsep anak syurga dan mandat dari syurga
·
Amalan
dinasti diteruskan hingga abad ke-20
(b) Bidang ekonomi
·
Pembinaan
sistem pengairan dengan membina terusan untuk mengairi
·
kawasan
pertanian dan mengelakkan berlakunya banjir
·
Kemajuan
dalam teknologi pembajakan
·
Penciptaan
cangkul dan sabit
·
Penggunaan
batas untuk tujuan penanaman
·
Petani
menggantikan alat pertanian yang dibuat daripada kayu dengan yang dibuat daripada besi
(c) Sistem Tulisan
·
Berkembang secara evolusi dan masih digunakan oleh
orang China sehingga hari ini
·
Pengunaan tulisan ini adalah meluas dan digunakan
dalam bidang penulisan dan percetakan
·
Tulisan ini juga diajar di sekolah-sekolah China
·
Terus berkembang dengan penggunaannya oleh orang
Korea dan Jepun
(d) Bidang agama dan kepercayaan
·
Pemujaan
roh nenek moyang
·
Unsur
pemujaan yang dijalankan sejak zaman Shang telah diteruskan mengikut kesesuaian masa
·
Unsur
korban manusia tidak lagi diamalkan dan digantikan dengan unsur makanan , duit kertas dan barangan perhiasan
·
Konsep
Yin dan Yang serta Feng Hsui diteruskan
hingga ke hari ini
·
Orang
China mempercayai alam semesta dan kejadiannya terdiri
daripada unsur saling melengkapi
iaitu Yin dan Yang
·
Konsep
Feng Hsui berlandaskan falsafah Taoisme yang berlandaskan falsafah alam semesta yang merujuk pada hubungan antara manusia dengan alam sekitar
( e ) Sistem kalendar
·
Kalendar
dicipta semasa Dinasti Shang.
·
30
hari dalam sebulan dan 360 hari setahun.
·
Raja
menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam dan
menuai
·
Untuk
menjalankan aktiviti harian.
·
Amalan
menggunakan kalendar diteruskan untuk upacara perkahwinan / perburuan / pengkebumian.
(f) Pengamalan falsafah perang
Sun Tzu
·
Karyanya the Art of War
membincangkan selok belok perang dan
cara menangani musuh dalam pelbagai
bahasa
·
Falsafah
tersebut diaplikasikan sebagai taktik dalam perniagaan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan