Isnin, 1 April 2013

kerja kursus sejarah 2013 - contoh esei elemen 3


TUGASAN 2 ( elemen 3 )


Tulis satu esei tidak kurang daripada 100 patah perkataan yang mengandungi pengamalan
unsur patriotisme berdasarkan soalan di bawah.

Soalan:
Kegiatan ekonomi tradisional penting dalam memperkukuh semangat nasionalisme bangsa
Malaysia. Berikan pendapat anda.

Sejarah ekonomi tradisional negara kita melalui pelbagai fasa yang menarik kerana sejarah Malaysia banyak dikaitkan dengan faktor penjajahan yang mencorakkan sistem ekonominya. Sistem ekonomi sebelum kedatangan penjajah Inggeris ialah sistem ekonomi tradisional. Kedatangan Inggeris banyak berdasarkan faktor mencari keuntungan ekonomi untuk negara dibawa dan memakmurkan negara mereka.
Sistem ekonomi semasa penjajahan Inggeris ialah dengan  memperkenalkan penanaman tanaman baru bagi menggantikan tanaman tradisional yang diamalkan oleh masyarakat Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak. Kedatangan kaum imigran yang bekerja di ladang getah lombong telah menyebabkan kegiatan ekonomi terbahagi kepada dua iaitu bercorak tradisional dan bersifat komersial. Kegiatan eknomi tradisonal seperti penanaman gambir, kelapa, padi, menangkap ikan dan sebagainya terus memberi sumbangan walau dalam masa yang sama arus ekonomi bersifat moden mula dilaksanakan.
Dengan sistem eknomi yang dilaksanakan oleh Inggeris maka lahirlah masyarakat berbilang kaum di negara kita pada masa itu. Masyarakat dan rakyat negara ini pada masa tersebut  dapat hidup dalam keadaan aman dan harmoni dengan masing-masing menyumbang tenaga ke arah memakmurkan ekonomi negara ini dan saling berganding bahu membangunkan negara dalam bidang ekonomi.
Menjelang akhir abad ke 20 , negara kita telah dilanda dengan kemelesetan ekonomi. Ini menyebabkan  harga komoditi atau hasil bahan mentah negara kita seperti minyak sawit, getah dan bijih timah terpaksa menerima bahang dan percaturan sistem ekonomi dunia tetapi rakyat negara ini masih tabah menghadapi cabaran dan dugaan .Ianya ialah hasil daripada semangat juang yang tinggi rakyat negara ini terhadap usaha memajukan diri dan di pihak kerajaan pula ianya disebabkan oleh komitmen membantu rakyat negara ini  daripada cengkaman  kemiskinan dan kemunduran.
Warisan sejarah yang membentuk persekitaran ekonomi pada masa kini telah cuba diubah oleh pihak kerajaan dan kepimpinan negara ini. Kita memiliki kepimpinan yang peka kepada masalah dan isu tentang bangsa dan negara dan sedia membangunkan ekonomi tradisonal kepada ekonomi yang bersifat komersial melalui pendekatan dan pembaharuan .
Hasil kerjasama dengan pelbagai agensi kerajaan seperti FAMA, RISDA, FELDA, FELCRA , MARDI , Jabatan Perikanan, Pertanian, Jabatan Haiwan dan Penternakan dan beberapa kementerian sedia bergabung tenaga bagi memakmurkan ekonomi negara ini dan demi kesejahteraan rakyatnya. Tegasnya pelbagai program, insentif dan inisiatif dilakukan bagi menjana dan membantu para petani,pekebun ,  nelayan dan penternak di negara ini bagi memakmurkan ekonomi mereka. Natijahnya melalui pendekatan ini , kita dapat meningkatkan pendapatan petani dan menggalakkan kerjaya dalam bidang ini yang menjanjikan pulangan yang menguntungkan.
Kesimpulannya kita wajar bersyukur sebagai warganegara negara ini kerana kegiatan ekonomi negara ini berada di landasan yang betul dalam usaha mewujudkan peluang pekerjaan kepada penduduk negara ini dan menjanjikan hasil yang berpanjangan jika terlibat dalam bidang pertanian.


179 ulasan:

  1. ini pertanian .. bagaimanakah tukar ke perikanan ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. boleh copy paste aja
      2. boleh adjust sikit-sikit tapi yang merah tu jangan tukar
      3. boleh edit keseluruhan tapi kaitkan dengan kajian perikanan awak. tapi tak semestinya ikut tajuk... contoh tukang kasut takkan nak cerita pasal perkembangan tukang kasut ?

      Padam
    2. saya buat nasi lemak . camne nk tuko bnde ni :(

      Padam
    3. saya buat nasi lemak...kalau copy semua tak yah edit pape boleh ke cikgu???

      Padam
    4. cikgu kalau guna tajuk perkhidmatan...

      Padam
    5. terima kasih cikgu sangat membantu saya

      Padam
  2. terima kasih kerana membagi idea kepada saya :)

    BalasPadam
  3. boeh tunjuk cara membuat elemen 1

    BalasPadam
    Balasan
    1. rujuk label kerja kursus sejarah 2013

      Padam
  4. maklumat yang ckg bagi dalam blog ni amat membantu saya.. terima kasih cikgu.

    BalasPadam
  5. cg mcm mne nk buat elemen 3 dalam tajuk pemakanan ? saya tak faham laa .

    BalasPadam
    Balasan
    1. pakai saya punya pun boleh. kalau nak buat tentang isu pemakanan masukkan dalam satu perenggan - kepentingan penanaman x kepada negara eg padi ditanam untuk dimakan oleh penduduk negara ini disamping mengurangkan import makanan dll lebih kurang mcm tu.

      Padam
    2. salam , cikgu mcm mana kalau dengan sate ? kalau saya copy cikgu punya ni boleh ? ada kaitan tak sate dgn cikgu punya ayat ni ? adakah saya perlu tuka2 sikit ayat ?

      Padam
  6. Cikgu , macam mana nak buat elemen 3 tentang perusahaan makanan .Saya tak beberapa pasti sama ada rumusan yang telah saya buat diterima oleh cikgu Sejarah saya . Harap cikgu bagi contoh untuk elemen 3 tentang perusahaan makanan .

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau nak ikut saya punya pun boleh sebab elemen 3 tak semestinya merujuk kepada tajuk kajian kita

      Padam
    2. ikut sebulat-sebulat ataupun perlu diubah sedikit?

      Padam
  7. cikgu,macam mana dgn keropok lekor

    BalasPadam
    Balasan
    1. assalammualaikum cikgu..kalau buat keropok lekor macam mana nak buat..kalau tiru yang ayat ni boleh

      Padam
  8. cikgu, empat nilai ker lima nilai yang perlu saya letakkan dalam esei saya cikgu .

    BalasPadam
  9. ASSALAMUALAIKUM SAYA HAWANI ,SAYA NAK TANYA MACAM MANA NAK BUAT HASIL KAJIAN . TAJUK YANG SAYA PILIH UNTUK KERJA KURSUS SEJARAH IALAH PESAWAH . PENGHARGAAN,OBJEKTIF KAJIAN,KAEDAH KAJIAN SAYA SUDAH SIAP CUMA MACAM MANA NAK CERITA TENTAG PESAWAH DEKAT BAHGIAN HASIL KAJIAN

    BalasPadam
    Balasan
    1. rujuk macam mana yang saya cuba terangkan dalam hasil ubi dan pisang saya. cara buatnya lebih kurang. tengok bahagian tulisan berwarna merah untuk rujukan awak. aplikasi dari sana. saya tak boleh buat untuk semua. jadikan saya punya untuk memandu awak buat tajuk awak.

      Padam
  10. blog cikgu razak memang TERBAIK lah.. :) sangat2 membantu pelajar.. terima kasih cikgu.. :D

    BalasPadam
  11. cikgu kalau tajuk saya pasal makanan mcm mane?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pilih satu mcm saya punya huraian. boleh pilih -- jual kuih/ bahulu/ kerepek/ nasi lemak/ apam balik/ buah-buahan/ banyak sangat

      Padam
  12. cikgu jika saya mahu buat tentang makanan macam mana ? cikgu sejarah saya mahu saya buat tentang kegiatan ekonomi tradisional pada masa sekarang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat satu tajuk sahaja .. apa perushaannya contohnya penjual mi / cendol/ dll baru teruskan.

      Padam
  13. assalamualaikum cikgu . Contoh rumusan ada tak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah masukkan pada hasil kajian itik

      Padam
    2. okay , terima kasih cikgu .

      Padam
  14. assalammusalaikum cikgu,
    saya nak tanya, kalau saya buat pasal pertanian sawah padi, bahagian mana perlu saya tukar untuk elemen 3

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau nak adjustkan berkaitan sawah padi pada permulaan awak buatlah keperluan pertanian di negara kita untuk pembangunan ekonomi dan sebagainya. dalam sektor pertanian ada usaha menanam padi ( sawah/ huma ) teruskan dari situ sikit cukup. kemudian ikut huraian macam saya tuliskan pada elemen 3 tu

      Padam
  15. jadi klau tajuk saya PERUSAHAN PENANAMAN PADI boleh la saya guna esei ni cikgu???

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf. lambat balas. masalah internet. boleh guna.

      Padam
  16. Cikgu Razak Tajuk kajian says ialah sate elemen 3 saya boleh Salin cikgu punya??

    BalasPadam
  17. kalau pertukangan ( tukang jahit ) macam mne? same je ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. copy paste jea kea cekgu?Klau pertukangan mcm die?

      Padam
  18. cikgu , camne nak tulis prospek bagi candol?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pasaran tak ada masalah sebab peniaga boleh menjualnya di mana-mana sahaja di samping boleh dipelbagaikan bahan / ramuan didalamnya. harga yang stabil dripada segi bahan ramuan. belanja pengurusan pun tak banyak sebab tak memerlukan pekerja yang ramai. maksudnya boleh dimajukan lagi dengan cara membuka cawangan baru dsb

      Padam
  19. cikgu adakah esei elemen 3 mesti berpandukan elemen 1 dan 2?? cth saya buat penjaja dalam elemen 1 dan 2 tapi esei saya bolehkah buat pasal perkhidmatan??

    BalasPadam
    Balasan
    1. propo tak semestinya. boleh pakai untuk semua

      Padam
  20. Salam , cikgu . camne kalau tentang perniagaan runcit ?

    BalasPadam
  21. Salam , cikgu . macammana tukar kr tukang kasut????harap cikgu boleh bantu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk esei elemen 3 tak kisah ikt saya punya pun tak apa

      Padam
  22. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  23. cikgu bole kah.. tajuk sya tukang jahit tpi esei sya mcm yg cikgu bgi pasal pertanian.. tpi sya ubah ckit la.. tpi psal pertanian jga.. msalahnya tjuk sya tukang jhit.. boleh kah tu cikgu.. hrap cikgu blas bulan ni jga sbb minngu ni terakhir hntar sda:) tq teacher

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry lambat balas. boleh adjust sikit pun tak apa. tiru 100% pun boleh

      Padam
  24. Assalammualaikum, cikgu . Saye nak minta tolong boleh cikgu bagi idea macm mne nak buat hasil kajian dengan esei mengenai kraftangan/tembikar ? Saye dah cuba nak ubahkan sikit-2 or buat sendiri tapi .. tak menjadi :/ Cikgu skolah saye dah minta sruh hntar tapi tulah tinggal hasil kajian dgn esei tu jehh tak siap g . Cikgu tolong sye ? Btw, terima kasih bnyak-2 sebb bgi sye idea mcam mne nak buat element 1 kaedah kajian , objektif kajian tuh . ia sgat membntu . ^^ Kasih cikguu~
    Harap sgat cikgu balas minggu ni jugak , sebb minggu ni last seblom cikgu sye minta :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. maafkan saya. kraftangan tak dapat saya bantu sebab pengetahuan saya agak terhadp dan saya tak ada orang rujukan.

      Padam
  25. Kalau nak buat perikanan macam mana?

    BalasPadam
  26. Cikgu inilah nilai yang dibagikan :
    Berbangga Sebagai Rakyat Malaysia

    Ø menghormati raja dan pemimpin negara

    Ø menghargai jasa dan perjuangan tokoh-tokoh negara

    Ø menghormati lambang-lambang negara (seperti bendera, lagu kebangsaan, dan jata negara)

    Ø menjaga dan mempertahankan maruah bangsa dan negara

    Ø menghargai dan mengamalkan tradisi dan budaya bangsa

    Ø berbangga dengan sejarah negara

    Bersemangat Setia Negara

    Ø cinta akan bangsa dan negara

    Ø taat dan setia kepada raja dan pemimpin negara

    Ø sedia berkorban untuk bangsa dan negara

    Ø bertanggungjawab kepada bangsa dan Negara

    Ø berani dan sanggup mempertahankan kedaulatan bangsa dan Negara

    Ø peka kepada masalah dan isu tentang bangsa dan negara

    Ø bersyukur sebagai warganegara Malaysia

    Bersemangat Kekitaan

    Ø bersatu padu dan berharmoni-bertolak ansur dan bertoleransi

    Ø bekerjasama dan tolong-menolong

    Ø hormat-menghormati

    Ø bersefahaman dan bermuafakat

    Ø muhibah atau semangat bermasyarakat

    Berdisiplin

    Ø berakhlak dan berbudi pekerti mulia

    Ø mempertahankan dan menjunjung Perlembagaan Negara

    Ø mematuhi peraturan dan undang-undang

    Ø berkelakuan sopan, bertatasusila dan berhemah tinggi

    Ø bertindak wajar

    Ø bersifat amanah dan jujur

    Ø berlaku adil dan bertimbang rasa

    Berusaha dan Produktif

    Ø rajin dan gigih

    Ø berdikari

    Ø tabah menghadapi cabaran

    Ø menyokong dan melibatkan diri dalam usaha pembangunan

    Ø berganding bahu membangunkan Negara

    Ø berilmu dan berketrampilan

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang saya punya tu saya dah masukkan 5 nilai yang bertanda merah. pakai yang saya punya aja pun tak apa

      Padam
  27. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  28. kegiatan ekonomi tradisional menyumbang kepada pengeluaran Industri hiliran seperti hasil tayar dan kasut keropok lekor, ikan masin ,pekasam , budu , belacan ,cencaluk. produk tersebut menjadi kegemaran dan digunapakai oleh masyarakat Malaysia dan seluruh dunia. apabila membeli produk tersebut maka ia boleh menyumbang kepada sumber pendapatan negara. secara tidak langsung kita telah menyokong dan melibatkan diri dalam usaha pembangunan negara serta berganding bahu membangunkan negara.

    boleh ke ayat macam ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh. fokuskan satu-satu pun boleh.rasanya tajuk awak pasal perikanan.

      Padam
  29. Cikgu , kalau tajuk kajian saya bahulu , macam mana nak tukar esei ni ?

    BalasPadam
  30. assalamualaikum ckg..
    blh sy tau..mcm mana saya nk ubah?
    sbb sy pilih tjk bahulu

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak payah ubah. kalau rasa susah sangat ambik aja. cpy paste

      Padam
  31. Esei cikgu ni lebih 100 patah perkataan?

    BalasPadam
  32. cikgu..tolong saya...macamana saya nak buat objektif kajian..blur nih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikt macam saya punya. rujuk pada label kerja kursus sejarah 2013 pada sebelah kanan blog saya

      Padam
  33. Globalisasi ini, kebanyakan rakyat Malaysia tidak mengendahkan ekonomi tradisional di Malaysia. Pada pendapat mereka, semua ini sudah tidak penting dan tidak memberi apa2 kepentingan. Tetapi hakikatnya, ekonomi tradisional telah memberi banyak keuntungan untuk negaradan memakmurkan industri negara Malaysia.

    *kalau buat macam boleh tak cikgu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh. masukkan nilai. jangan lupa

      Padam
  34. salam cikgu, macam mana nak buat tentang penanaman padi ?

    BalasPadam
  35. Saya Muhammad Irfan dari SMK KUALA KUBU BHARU SELANGOR?Boleh cikgu buat kan contoh atau tip untuk buat kerja kursus MAKANAN TRADISIONAL.Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut macam saya punya hasil kajian . adjust sendiri

      Padam
  36. cikgu, boleh bagi contoh lain ? nak buat tentang penanaman padi dan sekurang-kurangnya hendak 5unsur. terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak sempat. minggu ini sibuk dengan peperiksaan tengah tahun. cuba baca yang saya punya , ikut cara penulisannya. adjust sendiri

      Padam
  37. cikgu razak memang terbaik..terima kasih cikgu

    BalasPadam
  38. Cikgu...COntoh lampiran xde kew???

    BalasPadam
    Balasan
    1. lampiran
      1. pelan lokasi tempat kajian
      2. gambar hasil kajian ( gambar proses pengeluaran / bahan yang digunakan dll )
      boleh ambil daripada internet aja.
      3. lesen perniagaan ( kalau ada )

      Padam
  39. terima kasih cikgu esei ni sangat membantu saya

    BalasPadam
  40. cikgu kalau sye buat ttng sate... tapi sye copy paste esei cikgu dan x adjust lansung ayat dia boleh cikgu???

    BalasPadam
  41. cikgu , kalau sye buat pasal andaman , bole ke gune esei ni ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh. masukkan sikit kepentingan andaman awak tu

      Padam
  42. Salam Cikgu, kalau bawah pemakanan tu, perniagaan makanan boleh ke contohnya perniagaan nasi lemak ke, nasi kandar ke, pau ke?

    BalasPadam
  43. assalamualaikum cikgu, nilai2 murni yg perlu kita bubuh dalam essei ni diWAJIBkan berapa?
    3,4,5 atau selebihnya?

    BalasPadam
  44. assalamualaikum cikgu, saya buat laksa, jadi esei nak wat cam na?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  45. salam....Cikgu terima kasih kerana memberi contoh esei kerana dapat memberi manfaat kepada saya.....kalau buat jahitan... Tiru semuanya x perr kan?

    BalasPadam
  46. SALAM....Cikgu... boleh tak beri contoh latar belakang utk saya...LATAR BELAKANG saya dah siap.... tetapi pendek.....

    harap cikgu dapat membantu saya...^_^

    SEKIAN.............aligator guzhaimazz...

    BalasPadam
  47. Salam, Cikgu. Boleh tak kita guna topik seperti- Ternakan Ayam / jual nasi kari ayam , kedai kopi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh masukkan dalam esei awak hal ini. esei saya buat ni am sahaja.

      Padam
  48. terima kasih .. esei cikgu mmg terbaik , ianya membantu saya 100 peratus :)

    BalasPadam
  49. cikgu macamana nak buat elemen 2 untuk nasi lemak dan cikgu tolong hantar kepada saya contoh kerja kursus itu

    BalasPadam
  50. as salam. cikgu mintak izin nk guna elemen 3 untuk pelajar sy.

    BalasPadam
  51. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  52. salam , saya amirah , esei ni boleh copy paste terus ke ? tak semestinya sama ye ? saya tengok dekat kertas cikgu saya yang minit mesyuarat penyelarasan kerja kursus ni dia buat

    1)berbangga sbgi. rakyat Malaysia
    2)Bersemangat setia negara
    3)Bersemangat kekitaan

    *tak ikut pun boleh ye ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang INI says ambil daripada PDF penskoran kerja kursus . Until rujukan cikgu ada.

      Padam
  53. Asalamualaikum , saya membua kegiatan ekonomi tradisional tentang nasilemak , boleh tk saya copy bulat2 , ataupun edit2 sikit ayat?

    BalasPadam
  54. cikgu macam mana buat itu perternakan itik lampiran?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. ambil gambar kat internet
      - search jenis itik ( ada banyak pilih la tiga empat jenis )
      - gambar reban itik
      - gambar makanan itik
      - gambar tumbesaran itik/ penjagaan itik

      2. gambar orang sumber jaga itik atau pekerjanya ( kalau dapat )

      3. jangan lupa pelan lokasi tempat itik ini dipelihara

      Padam
  55. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  56. cikgu sye buat pasal tukang jahit.. macam mana nk tukar ye ?

    BalasPadam
  57. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  58. Cikgu, saya tersalah binding kedua-dua belah bahagian iaitu kanan Dan Kiri. Adakah markah saya ditolak? Tapi org yg bindingkan tu kata kreatif. Boleh ke macam tu cg??

    BalasPadam
    Balasan
    1. tanya cikgu awak boleh tak. binding balik....?

      Padam
  59. cikgu,elemen 3 hanya buat 1 esei jeke???

    BalasPadam
  60. cikgu,,boleh x saya copy paste je..x ubah pon??boleh?

    BalasPadam
  61. cikgu , macam mana nak buat esei tu utk nelayan ??

    BalasPadam
  62. Cikgu, kawan-kawan saya sedang membuat tajuk perubatan tradisional cina. Bagaimanakah kami mahu tulis karangan ini?

    Soo Chin, Yue Xuan, Yu Ping

    BalasPadam
  63. MACAM MNA KLAU SYA UAD PASAL PENANAMAN PADI

    BalasPadam
  64. cikgu saya buat mengenai tukang jahit tradisional, boleh ikut ni ke?

    BalasPadam
  65. Cikgu saya Syimir dari SMK j3 Bangi , saya nak tahu , camne nak buat yang untuk nasi lemak punye .. and then , camne nak buat Elemen 1 tu , saya kurang paham la Cikgu , boleh tolong jelasakn tak ?

    BalasPadam
  66. Salam, cikgu. Klau buat tajuk lemang kene tukar jugak ke ?

    BalasPadam
  67. atau amik 100 % je yg cikgu buat ??

    BalasPadam
  68. Assalamualaikum , cikgu saya nak minta rujukan untuk hasil kajian penanaman padi ada ?

    BalasPadam
  69. Cikgu, kalau buat pasal kek lapis mcm mna nak buat ayat dia?

    BalasPadam
  70. Cikgu , kaalau buat Tajuk Perniagaan Chendul mcm mana buat ?? I tak tau buat la .. :(

    BalasPadam
  71. ckg, kalau buat tajuk keris boleh ambik 100% ke?

    BalasPadam
  72. ckgu...saye wat tajuk kuih tradisional kuih karas...bley ckgu tlng saye bagi tip atau isi untk elemen 3???

    BalasPadam
  73. cikgu...saya buat tentang kuih karipap boleh tak saya salin bulat-bulat...

    BalasPadam
  74. cikgu saya buat makanan tradisional boleh ke amik ke kene tukar

    BalasPadam
  75. Salam cikgu, kalau saya nak buat pasal seseorang yang menjual barangan agama, apa yang patut saya tulis di situ. Dan boleh ke saya copypaste esei di atas ataupun saya harus tukar sedikit.

    BalasPadam
  76. terima kasih cikgu...memang sangat membantu saya....

    BalasPadam
  77. Assalamualaikum cikgu. kalau saya copy pase esei ini pihak sekolah boleh terima ke tidak?

    BalasPadam
  78. Assalamulaikum cikgu, kalau tajuk saya keropok lekor . boleh x copypaste terus 100 ??

    BalasPadam
  79. salam , cikgu mcm mana kalau dengan sate ? kalau saya copy cikgu punya ni boleh ? ada kaitan tak sate dgn cikgu punya ayat ni ? adakah saya perlu tuka2 sikit ayat ?

    BalasPadam
  80. klau buat pasal batik pula mcm mana? boleh guna yg ni tak?

    BalasPadam
  81. terima kasih cikgu sbb bntu sye dan pljr f3 yang lain

    BalasPadam
  82. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  83. cikgu elemen 2 adalah berdasarkan elemen 1 ataupun tak sama ? maksud saya ialah jika elemen 1 saya buat nasi lemak tapi elemen 2 saya buat seperti cikgu.bolehkah ?

    BalasPadam
  84. Assalamualaikum cikgu,
    saya nak tanya, kalau saya buat pasal kuih bangkit,bahagian mana perlu saya tukar untuk elemen 3..??

    BalasPadam
  85. Thanks cikgu! :D Sangat membantu! :)

    BalasPadam
  86. Cikgu kalau saya buat pertanian sawah padi sesuai tak dengan tajuk ini?

    BalasPadam
  87. cikgu x da ka esei tentang kopi....

    BalasPadam
  88. cikgu kalau buat tajuk kuih muih tradisional "mek comel" tak payah tukar pape k cikgu ??

    BalasPadam
  89. cikgu esei bagi tukang urut nk buat macam mana?

    BalasPadam
  90. Assalamualaikum cikgu macam mana kalau Guru Al-Quran

    BalasPadam
  91. kalau tajuk dodol nak buat camna cikgu

    BalasPadam
  92. cikgu Kalau buat yang sate boleh tak ambil yang esei kat atas tu??

    BalasPadam
  93. ckgu,sya buat tentang penternakkan arnab..bleh copy paste yang nii ke???

    BalasPadam
  94. assalamuailakum, cikgu terima kasi kerana bgi idea tentang tajuk ni sebab cikgu saya suruh bt element 3 ini.Terima kasih tak payalah saya fikir lagi.Terima kasih cikgu,cikgu yang boleh bantu saya kalau saya ade masalah ngan kerje kursus saya terima kasih lagi.............

    BalasPadam
  95. cikgu kalau saya buat cendol macam mana pulak cgu?

    BalasPadam
  96. Assalam cikgu, saya nk tanya klu tajuk kajian sate mcm ne nk tukar esei ni ?

    BalasPadam
  97. cikgu, saya nak tukar ke nasi lemak, macam mana?

    BalasPadam
  98. terima kasih cikgu...saya tak tahu nak wat ape sbelom nie...

    BalasPadam
  99. salam sejahtera cikgu...saya hendak tanya kalau saya buat tajuk penanaman padi,bolehkah saya ikut esei cikgu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh, masukkan kalau rajin tajuk awak

      Padam
  100. salam cikgu,saya pelajar dari MCKK. Macamana hendak membuat prospek tentang dodol? Kerjasama amat dihargai,terima kasih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. dodol boleh dipasarkan di mana sahaja ( pelbagai jenis perniagaan / kedai/ supermarket/ jualan terus
      - dodol jjuga boleh dipelbagaikan penggunaa nya walaupun pada aslnya merupakan makanan untuk hari raya, sekarang ini dodl boleh dijadikan cenderahati pada majlis perkahwinan dan dijual begitu sahaja untuk dijadikan makanan / atau minum petang
      - dodol telah dipelbagaikan citarasanya seperti dodol perasa durian/ kelapa dan sebagainya ( mengikut tempat )
      - penggunaan mesin pengacau dodol mempercepat proses pengeluaran di samping menjimatkan masa pengeluaran dan menambah pengeluaran dalam masa-masa tertentu untuk memenuhi permintaan penduduk setempat// jualan

      Padam
  101. salam cikgu , kalau hendak ditukarkan esei ni kepada baju kurung macam mana eh ? boleh bantu tak cikgu ?

    BalasPadam
  102. Baguslah blog Cikgu Razak ni. Macam-macam maklumat kita boleh dapat tahu.

    BalasPadam
  103. Saya buat tentang perusahaan santan , nak ubah ayat macam mana ?

    BalasPadam
  104. cikgu razak esei tentang jahitan ada x .

    BalasPadam
    Balasan
    1. masukkan sikit tajuk awak kalau rajin dalam esei saya ni , nampak tak copy paste

      Padam
  105. cikgu kalau pasal bahulu.. boleh saya copy paste terus x ape yg ckg buat tue ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. adjust sikit. copy , paste , adjust ikut awak punya cara huraian, jangan hantar macam tu aja

      Padam
  106. assalamualikum cikgu , if i do kegiatan ekonomi jahitan , how the element 3 will be ? can i copy your element 3 ?

    BalasPadam
  107. Cikgu....saya nak buat tentang rotan...bagaimana saya nk tulis tentang unsur patriotisme??tolong cikgu

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak perlu masukkan isu rotan semata-mata. masukkan kesungguhan petani dalam mengusahakan perushaan rotan itu / ada daya usaha / ada nilai dedikasi/ usaha yang berterusan dan kreatif

      Padam
  108. Cikgu klu perniagaan jahitan mcm mna boleh ka guna karangan diatas tu ??

    BalasPadam
  109. Kalau makanan mcm mane pulak???

    BalasPadam
  110. assalamualaikum cikgu... boleh sy brtnya sesuatu...??cikgu sy nk karangan tentang keistimewaan makanan tradisional dan langkah mempromosi nya??? boleh cikgu tolong saya???

    BalasPadam