Sabtu, 20 April 2013

elemen 2 sebelum hasil kajian ...


TAJUK KAJIAN

Sistem ekonomi tradisional di Malaysia – penanaman pisang/ penternakan itik.


 SENARAI KANDUNGAN ( buatkan bahagian muka surat di bahagian kanannya )

Bil.
Perkara
1.
Tajuk  Kajian
2.
Penghargaan
3.
Objektif  Kajian
4.
Kaedah  Kajian
5.
Hasil  Kajian
5.1. maklumat asas
5.2. latar belakang
5.3 sumbangan / pengaruh kepada keluarga atau masyarakat
5.4.prospek
6.
Rumusan
7.
Lampiran
8.
Rujukan


PENGHARGAAN


Pertama sekali, saya ingin memanjatkan kesyukuran kehadrat illahi kerana dengan izinnya, kerja kursus sejarah saya dapat disiapkan  pada waktu yang tepat. Dalam menyiapkan folio kerja kursus  ini, saya telah dibantu dari pelbagai pihak.
Setelah itu, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada Puan Tarmidah Bt Mastuti  selaku Pengetua SMK Felcra Bukit Kepong kerana telah membenarkan saya membuat kerja kursus ini.

Tidak ketinggalan juga kepada kedua ibu bapa saya iaitu  salleh bin abdul hamid dan rokiah binti kasman kerana telah memberi dorongan terhadap saya bagi menyiapkan tugasan ini.

Seinfiniti penghargaan dan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada cikgu Razak bin Johar selaku penyelia kerja kursus saya yang  banyak membantu, membimbing dan juga pemudah cara saya sepanjang proses menyiapkan kerja kursus ini.
Selain itu, tidak ketinggalan juga penghargaan untuk rakan-rakan di kelas 3 rahman iaitu nur amira binti khamis, rozana binti nordin dan toh sin min yang turut sama membantu dari segi memberi tunjuk ajar dan idea dalam usaha untuk menghasilkan folio ini.

Sekian, terima kasih.



OBJEKTIF     KAJIAN


1.      mengkaji dan meneliti latar belakang sistem ekonomi tradisonal di Malaysia.
2.      Mengkaji dan menyelidik perihal pengeluaran hasil  berasaskan pertanian ,  penternakan  di negara kita.
3.      Meneliti kaedah , cara kajian lapangan dijalankan terutama daripada segi prosedur dan langkah bagi menghasilkan kajian bercorak tempatan
4.      Menentukan faedah tanaman tradisional / penternakan  di negara ini daripada segi ekonomi dan sosial.
5.      Menentukan jangkaan masa depan dan permasalahan pertanian tradisional  /penternakan  di negara kita.
Catatan – kaitkan dengan tajuk awak – kalau tukang jahit ( sistem ekonomi tradisional berasaskan perkhidmatan ) ternakan ( ikan/ lembu/ ayam/ ayam kampong dll )



KAEDAH KAJIAN


Terdapat 4 kaedah kajian yang saya lakukan bagi memenuhi keperluan melaksanakan Kerja Kursus Sejarah 2013 . Maklumat adalah seperti di bawah.

1.                  Kaedah kajian membaca buku ilmiah. Saya merujuk beberapa buku ilmiah  di perpustakaan sekolah bagi mendapatkan maklumat yang diperlukan berkaitan dengan tajuk ( xx ) kajian kerja kursus saya
2.                  Kaedah mengakses internet saya gunakan bagi mengetahui perkara berkaitan dengan tajuk kajian.kaedah kajian ini agak mudah kerana ianya dapat dilakukan pada bila-bila masa dan mempunyai banyak sumber yang diperlukan.
3.                  Kaedah Melawat Tempat Kajian saya praktikkan bagi mengetahui dengan lebih lanjut berkaitan hurian kajian kerja kursus ini.Saya telah melawat tempat kajian saya iaitu di xxxx ( alamat tempat kita kaji tu )
4.                  Kaedah seterusnya ialah dengan merujuk tajuk kajian pada akhbar dan majalah .






HASIL KAJIAN
Sambung yang saya dah beri contoh

142 ulasan:

  1. salam cikgu.. kalau kerepok lekor.. dari segi makanan ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf lambat balas. internet saya teruk. jawapannya ye.

      Padam
    2. Cikgu , mana yang lain ><

      Padam
  2. cikgu bagaimana pila kalau saya buat penanaman padi ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cikgu bagaimana pula kalau saya buat penanaman padi ?

      Padam
    2. gautnam. saya tidak dapat memberikan jawapan kepada semua permintaan pelajar sebab bahan saya tidak menepati semua kehendak anda. kawasan yang saya buat ada pisang/ keladi/ kelapa/ itik/ ayam sahaja. jadi apa yang saya dah buat awak boleh sesuaikan dengan penanaman padi. haraf maklum

      Padam
    3. cikgu kalau kajian saya tentang labu sayung , bagaimana untuk membuat hasil kajian?

      Padam
  3. cikgu mcm mne nak buat objektif kajian bagi penjualan nasi lemak

    BalasPadam
    Balasan
    1. http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.scribd.com%2Fdoc%2F98200713%2FKerja-Kursus-Sejarah-Pmr-2012&h=NAQG7U3lB

      Padam
    2. vivianne loo boleh bgi hasil kajian pasal nasi lemak..thanks..

      Padam
  4. cikgu macam mana buat objektif kajian bagi penjualan nasi lemak

    BalasPadam
    Balasan
    1. jadikan hasil kajian saya sebagai panduan untuk anda menulis. saya tidak dapat membantu anda secara perseorangan/ individu

      Padam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. Jika char kuey teow bagaimana saya boleh mendapat gambar- gambar prosesnya dalam internet

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba cari bahan makanan... mi . kalau gambar tentang char kueh tiau ada masukkan . kalau setakat gambar kedai, peralatan memasak pun boleh dimasukkan dalam lampiran. proses membuat char kueh tiau pun boleh.

      Padam
  7. Balasan
    1. tengok pada label bulan april. kat situ ada

      Padam
  8. cikgu kalau menggunakan komputer,tulisan untuk tajuk macam penghargaan tu boleh ke tulisan selain tulisan times roman dan tulisan dengan langkau 2.0 tu macam mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau tajuk hasil kajian ke objektif kajian ke pakai 12 boleh atau besar sikit pun boleh. tanya cikgu awak. kelas saya boleh besar besar.

      langkau dua baris- cara nak buat
      - pada hasil kajian tu hinglight semua sekali pada hasil kajian
      - pergi kat format /paragraph - ada kotak line spacing - pilih double.
      - pastikan setiap hasil kajian ikut muka surat yang betul turutannya

      Padam
  9. cik gu klau tjuk padi sawah cm nie pulak tlng tujuk ajar saya bleh x cik gu

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak boleh buat untuk semua tajuk. jadi tajuk saya tu saya dah tunjukkan pada bahagian hasil kajian sebagai ccontoh cara nak menghuraikannya. ikut macam saya buat tu.

      Padam
  10. Asalamualaikum, mcm mne nk uat lampiran?

    BalasPadam
    Balasan
    1. lampiran
      - masukkan plan lokasi tempat kajian kita.( peta mudah ke tempat lokasi kajian. contoh orang tanam pisang- buat pelan ke rumah orang yang tanam pisang tu.
      - kalau buat pasal peniaga pasar malam - buat pelan lokasi pasar malam kat mana dia berniaga

      lampiran 2
      - gambar proses ( contoh peniaga )
      - gambar kedai dia
      - gambar semasa dia berniaga
      - persiapan awal sebelum dia berniaga

      lampiran 3
      - lesen perniagaan dia ( kalau ada /kaalau tak ada tak apa

      Padam
    2. lampiran mesti tiga diatas ke?

      Padam
    3. cikgu, bagaimana saya dapatkan sijil?

      Padam
  11. sya x tau nk wt mcm na ni?? bleh spa2 tlong??

    BalasPadam
  12. kopok lekor makan tradisional ke cikgu?

    BalasPadam
  13. ini saja ke untuk elemen 2 ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah saya masukkan . cari kat label kerja kursus sejarah 2013. ada 4 contoh

      Padam
  14. Salam cikgu...bolehkah cikgu beri cara2 membuat rumusan..?jawapan cikgu amat saya hargai

    BalasPadam
    Balasan
    1. RUMUSAN


      Kajian yang dilakukan selama kira-kira 2bulan ini memberikan saya pelbagai pengalaman baru dan menarik. Tugasan ini menggerakkan saya untuk mempelajari tentang tatacara bagi mendapatkan bahan untuk keperluan kerja kursus ini. Melalui kajian ini, saya menyedari bahawa kita haruslah berbangga sebagai rakyat Malaysia dan berasa bersyukur kerana hidup dalam sebuah negara yang aman dan damai seperti Malaysia.

      Melalui pemerhatian secara tidak langsung, salah satu faktor yang membawa kepada kemajuan pesat ekonomi negara kita dalam pelbagai bidang adalah natijah daripada kepimpinan negara yang mengambil berat terhadap nasib dan masa depan bidang pertanian di negara ini. Di pihak pengurusan kejayaan beliau ialah hasil daripada kotmitmen yang jitu terhadap bidang tugasnya selama ini.

      Secara tuntasnya, kajian kerja kursus ini telah menyedarkan saya tentang pentingnya sifat bertanggungjawab, tabah, cekal dan prihatin . Pada masa yang sama, saya sedar bahawa banyak perkara sebenarnya mampu menyumbang kepada kemajuan negara.

      Padam
  15. salam ..cikgu saya aleeya ,, nak tanya elemen 3 cm na nak bt ? n hasil kajian mana ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah saya masukkan semuanya. tengok pada label kerja kursus sejarah 2013. ada kat menunya

      Padam
  16. Apa maksud cikgu sambung kan yang saya dah beri contoh.... yang hasil kajian tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini atas dia sebelum hasil kajian. hasil kajian dah dibuat sebelum ini. tengok pada label kerja kursus sejarah 2013

      Padam
  17. cikgu klau nak buat burger tu blh ke?

    BalasPadam
  18. cikgu macam mana nak buat rujukan?bukan ada format terentu ka untuk tulis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah saya jawab soalan ini rasanya. cuba rjuk balik

      Padam
    2. rujukan

      1. buku - nama pengarang, tahun terbit, nama buku, tempat terbit, nama penerbit

      2. jurnal- nama pengarang, tajuk eseinya, tajuk jurnal, bilangan ke berpapa, bulan dan tahun terbit

      3. surat khabar- nama surat khabar, tarikh, muka surat

      4. orang sumber - nama orang sumber, umur,alamat penuh

      5. melawat tempat kajian- alamat penuh

      6. majalah- nama majalah, tarikh, tahun

      7. televisyen
      -tajuk program, tarikh siaran , masa, rangkaian berapa

      Padam
  19. Cikgu, kalau tentang peniaga( Sate)
    Macamana tulis objektif kajian?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama macam saya punya pun boleh. tak kisah boleh pakai untuk semua

      Padam
  20. Selain itu, rumusannya macamana tulis? sila balas secepat mungkin. Saya benar-benar menghargai bahawa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. RUMUSAN


      Kajian yang dilakukan selama kira-kira 2bulan ini memberikan saya pelbagai pengalaman baru dan menarik. Tugasan ini menggerakkan saya untuk mempelajari tentang tatacara bagi mendapatkan bahan untuk keperluan kerja kursus ini. Melalui kajian ini, saya menyedari bahawa kita haruslah berbangga sebagai rakyat Malaysia dan berasa bersyukur kerana hidup dalam sebuah negara yang aman dan damai seperti Malaysia.

      Melalui pemerhatian secara tidak langsung, salah satu faktor yang membawa kepada kemajuan pesat ekonomi negara kita dalam pelbagai bidang adalah natijah daripada kepimpinan negara yang mengambil berat terhadap nasib dan masa depan bidang pertanian di negara ini. Di pihak pengurusan kejayaan beliau ialah hasil daripada kotmitmen yang jitu terhadap bidang tugasnya selama ini.

      Secara tuntasnya, kajian kerja kursus ini telah menyedarkan saya tentang pentingnya sifat bertanggungjawab, tabah, cekal dan prihatin . Pada masa yang sama, saya sedar bahawa banyak perkara sebenarnya mampu menyumbang kepada kemajuan negara.

      Padam
  21. cikgu lampiran tak ada ke cikgu razak

    BalasPadam
  22. Cikgu mcm mna nak buat prospek tu ?? tak seberapa faham lha ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. same saya tak tau nk buat ayat tang penglibatan pihak luar/swasta kerajaan...

      Padam
  23. blh tk ckgu bgi objktif kajian dan kaedah kajian mengenai koko?

    BalasPadam
  24. tukang baiki kasut boleh diterima x cikgu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tkang kasut bukan perikanan la....

      Padam
  25. salamm..
    saya nk tanya, kan ada 3 elemen.. elemen 1 tuu mcam mna..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah saya terangkan sebelum ini. tengok posting saya.

      Padam
  26. cikgu boleh ke buah pengusaha gerai makanan

    BalasPadam
    Balasan
    1. pilih satu sahaja makanan. tak boleh semua

      Padam
  27. cikgu , bagaimana pula dengan kegiatan tukang jahit ?

    BalasPadam
  28. salam cikgu razak. nak tanya, karipap pusing tu kuih tradisional kan ? saya buat pasal perniagaan karipap pusing.jadi nak tulis perniagaan makanan tradisional ataupun makanan tradisional?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pengusaha karipap pusing boleh, penjual kuih muih pun boleh

      Padam
  29. mcm mna klu saya buat psal batik? ape tajuk yg sesuai bgi batik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tajuk kajian saya ialah pengusaha batik.

      Padam
  30. Terima kasih Cikgu kerana memaparkan sampel elemen 2. Boleh saya tanya saya sekurang-kurangnya harus tulis berapa objektif kajian untuk dapat markah penuh? Bagaimana pula dengan rumusan? Berapa nilai atau iktibar yang harus saya selitkan sekurang-kurangnya? Bagaimana pula dengan Lampiran? Apakah yang boleh saya masukkan untuk dapat markah penuh? Terima kasih banyak-banyak, Cikgu.

    BalasPadam
  31. Assalam cikgu razak. Saya buat guna komputer, jadi saya nak tanya elemen 1 kena buat mcm mana? Perlu tulis muka surat ke? sebab, isi kandungan dibuat di elemen 2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak payah muka surat kat elemen satu. cukup buat kertas sempadan aja. contoh - muka sempadan internet belakang dia lampiran internet kita cetak tu.

      Padam
  32. assalamualaikum mua'llim.. kalau buku ilmiah 2 kene tulis ke tajuk buku?? kalau internet kene tulis ke dari laman ape?? kalau temu bual pun kene tulis ke nama responden??

    BalasPadam
    Balasan
    1. masukkan benda ni semua dalam rujukan pada elemen 2.

      nama buku/ pengarang/ penerbit/ tahun terbit/ tempat terbit

      internet
      - pergi kat web yang kita cari bahan tu kemudian hitamkan alamat, copy dan pastekan kat bahagian rujukan internet

      - mesti ada nama responden -
      saya : tanya.....
      Encik Ali : hahahahah llllllaa

      Padam
  33. Ok , Cigu sekarang ELEMEN 2 saya paham sikit 2 sudah , cuma saya x de IDEA sekarang nak tukar ayt ... Thax Cikgu :)

    BalasPadam
  34. klau xdak cikgu razak dah lama aku ternganga bler camna nk buat! thanks a lot cikgu razak 4 ur kind hearted! semoga Allah berada di samping cikgu selalu!

    BalasPadam
  35. hey blog ni menipu lah! saya type 11:10 MALAM tau! ini kata PG(PAGI)pulak!

    BalasPadam
  36. cikgu,klau nasi lemak boleh ke?

    BalasPadam
  37. Cikgu, saya buat folio tentang penorehan getah. Bagi Lampiran, saya letak gambar pisau toreh. Bagi peta kaw. kajian pula, boleh saya terus print dari Google? Adakah 2 cukup? Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. masukkan gambar pokok getah/ benih pokok getah/ ladang pokok getah/ hasil atau bahan barangan daripada getah. kalau nak masukkan ni lagi baik. rajin sikit. yg tu sikit sangat

      Padam
    2. peta daripada google tu lorekkan kawasan penanaman getah.

      Padam
    3. sabrina rajan, awk buat mngenai penorehan getah, mcm mana nk buat objektif kajian untuk penorehan getah...please help me!!!!!

      Padam
  38. cikgu, peta lakar tempat kajian yang letak dalam lampiran itu boleh lukis dengan tangan tak ? boleh terima ?

    BalasPadam
  39. bolehkah tajuk pasar malam ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. 请问下tajuk kajian怎么做??

      Padam
    2. masukkan penjual apa apa di pasar malam.

      Padam
  40. salam sejahtera cikgu.nak tanya sikit tentang tajuk kajian..tajuk kajian kena buat macam mana??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tajuk kajian kerja kursus ini ialah penanam padi. dah macam tu aja.

      Padam
  41. assalamualaikum.. kene buat dalam point2 ke dlm bntuk karangan??

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok contoh saya. banyak huraian

      Padam
  42. assalamualaikum cikgu,saya miza,kaedah kajian,kalau kita buat temu ramah,perlu ada transkrip perbualan ke ?

    BalasPadam
  43. salam cikgu,boleh bagi detail information cg. x??saya nak buat sgbai senarai rujukan

    BalasPadam
    Balasan
    1. blog saya tak boleh masuk dalam elemen 1 sebab saya tak buat tentang tajuk pertanian tradisonal. saya punya tentang kerja kursus sejarah.

      Padam
  44. salam, kalau kek lapis sarawak tajuk dia nak buat apa ? kalau macam sawah padi, pertanian. Kalau kek lapis sarawak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. makanan tradisional - kek lapis Sarawak

      Padam
  45. cikgu, kalau tauhu bakar dgn otak-otak,mana satu makanan tradisional?? cepat balas!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. dua dua boleh. tapi tauhu bakar macam susah sikit nak buat rujukan terutama internet.

      Padam
  46. tumpang tanya cikgu, kalau saya buat tentang pertanian, macamana nak buat objektif kajian tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mcam saya punya pun boleh. masukkan sahaja ayat mengkaji perkembangan industri ( tajuk awak ) di negara ini. macam tu aja.

      Padam
  47. assalamualaikum cikgu,nak tanya kalau objektif kajian tu buat point macam yang cikgu tunjuk tu boleh ke,atau kena buat point pastu huraian macam yang cikgu saya ajar di sekolah?harap dibalas.

    BalasPadam
  48. salam cikgu , objektif kajian & kaedah kajian tu ... kena buat dalam bentuk perenggan atau buat 1,2,3 je ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dua dua boleh. saya punya pakai nombor

      Padam
  49. cikgu,macam mna nak buat prospek bagi penanaman padi tapi saya tak pergi melawat tempat kajian?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok kat web jabatan pertanian . mungkin ada penciptaan benih padi baru yang bermutu tinggi yang boleh mengeluarkan lebih banyak hasil/ dapat meningkatkan pendapatan petani.

      Padam
  50. cikgu , kalau nelayan tu penternakan ka ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pun nak buat nelayan... macam mana tu cikgu ?

      Padam
  51. hai cikgu, jika buat tentang nasi lemak, mestilah gerai atau kedai?

    BalasPadam
  52. cikgu, saya dah give up betul nak buat folio sejarah ni. saya buat nasi lemak. satu contoh pun takda dekat dalam internet ni. Cikgu tolong lah saya .

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak boleh tolong macam tu. kalau semua tajuk saya tolong nnti saya demam. baca hasil kajian saya - pisang/ itik dan ubi. ikut cara huraian saya. cara buat- copy paste kat word. baca perlahan lahan dan masukkan maklumat awak. jangan replace.

      Padam
  53. macam pengusaha otak-otak bleh x ???

    BalasPadam
  54. Cikgu,macam mana kalau kaedah kajian saya menggunakan orang sumber. Bagaimana saya hendak huraikannya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat wawancara macam karangan jenis dialog tu. isinya ialah apa yang kita tanyakan pada pengusaha/ orang yang kita kaji tu. biasanya kena ambik gambar/ nama/ umur/ alamat dia sekali

      Padam
  55. kalau x buat KKS ne , ape jadi ? hahaha !

    BalasPadam
    Balasan
    1. dalam sijil pmr ada tulis - tidak melaksanakan kerja kursus sejarah. kalau buat ada tulis cemerlang/ kepujian/ baik

      Padam
  56. cikgu blh taip perkataan dalam kerja kursus dlm warna lain selain hitam. pls reply secepat mungkin cikgu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. tanya cikgu awak. kalau saya , warna hitam untuk huraian. untuk tajuk saya benarkan warna merah sahaja.

      Padam
  57. Cikgu ,website untuk asal usul pisang goreng ada ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mana ada......
      maksud soalan itu ialah latar belakang pengusaha itu memulakan usaha dia menjual pisang goreng. bila mula/ tahun berapa/ kat mana dia jual/ banyak tak dia jual/ modal awal macam mana dll.

      Padam
  58. cikgu,klau nak buat hasil kajian karipap canne???

    BalasPadam
  59. macam mana dengan nasi lemak ok tak cikgu

    BalasPadam
  60. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  61. Cikgu Razak, saya perlu menyerahkan dalam projek ini pada hari Isnin (17/6/13) dan saya masih tidak melakukan Lampiran dan Rujukan. Berharap anda boleh membantu saya. Saya benar-benar menghargai lepas dua kali anda membantu saya. Bolehkah saya menulis di Objektif Kajian saya-pemakanan sate? Akhir sekali, guru kita memberi kami kertas yang bernama Unsur Patrotisme, Lampiran 7. Apakah itu? Bolehkah kamu beritahu saya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. lampiran
      - masukkan gambar bahan membuat sate
      - masukkan gambar proses pembakaran dan menghidangkan sate
      - masukkan di mana kawasan peniaga sate ini berniaga ( masuk kat google map - taip direction- cari kawasan itu. besarkan dulu nnti nampak lorong dan nama jalan. print

      2. rujukan
      - ikut maklumat yang saya dah tunjukkan dalm posting saya yang terkini.

      3. objektif kajian saya dah betulkan
      4. senari nilai tu tak perlu kita hafalkan . saya dah tuliskan satu contoh esei bagi elemen 3. yang tanda merah tu ialah nilai yang terdapat dalam elemen 7 . takperlu risau. print sahaja pun ok.

      Padam
  62. Cikgu Razak, bolehkah saya menulis objektif kajian macam ni?
    Saya dikehendaki menjalankan satu kajian tentang kegiatan ekonomi tradisional di negara kita Malaysia. Saya telah memilih kegiatan ekonomi pemakanan sate sebagai hasil kajian saya. Kajian saya ini merangkumi objektif-objektif berikut:
    1. mengkaji dan meneliti latar belakang sistem ekonomi tradisonal di Malaysia.
    2. Menambah pengetahuan tentang latar belakang atau sejarah awal pemakanan sate di Malaysia. Disamping itu saya juga mendapat pengetahuan tentang pengaruh kepada masyarakat dan prospek masa depan pemakanan sate di Malaysia.
    3. Mengenalpasti sumber-sumber sejarah yang tepat dan benar. Malah, secara tidak langsung ini akan dapat memberi pemahaman dan melatih diri saya dalam membuatkan satu kajian yang bersifat ilmiah.
    4. Mengukuhkan hubungan sosial dengan masyarakat setempat. Ini disebabkan ketika menjalankan kajian ini, saya akan berhubung dengan masyarakat setempat untuk mendapatkan maklumat. Secara tidak langsung, hubungan dalam masyarakat dapat dieratkan dan semangat kerjasama akan wujud.
    5. Menghargai dan menanam semangat patriotisme dalam diri saya dan generasi muda yang lain. Dengan kajian ini, akan masyarakat akan lebih menghargai produk tempatan yang terdapat di negara ini.

    Terima Kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kajian saya ini merangkumi objektif-objektif berikut:

      1. mengkaji dan meneliti latar belakang sistem ekonomi tradisonal di Malaysia.
      2. mengkaji tentang latar belakang atau sejarah awal pemakanan sate di Malaysia. dan prospek pemakanan sate di Malaysia.
      3. Mengenalpasti sumber-sumber sejarah yang tepat dan benar.
      4. mempelajai dan mempraktikkan pelbagai cara mendapatkan maklumat berkaitan dengan pertanian tradisional di Malaysia
      5. Mengenali dan menghargai produk tempatan yang terdapat di negara ini.


      tak perlu huraian

      Padam
  63. salam cikgu kalau penoreh getah tu macam mana pulak?? penoreh getah berkaitan dengan pertanian la.....

    BalasPadam
  64. Cikgu maaf ganggu 、
    saya nak bahagian lampiran 3
    Bolehkah cikgu berikan ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak faham. tak ada lampiran 3 yang ada cuma elemen 3 - soalan esei. dah saya masukkan dalam blog saya. cuba tengok.

      kalau maksdu awak lampiran bahagian hasil kajian
      - gambar yang sesuai dengan tajuk awak
      - lokasi tempat orang sumber ( ringkas sahaja
      - kalau ada lesen perniagaan dia

      Padam
  65. Cikgu Ada contoh hasil kajian tentang nasi lemak ?

    BalasPadam
  66. cikgu ada hasil kajian tentang penanaman padi??

    BalasPadam
  67. cikgu tolonglah buat contoh untuk hasil kajian penanaman padi

    BalasPadam
  68. Cikgu, bagaimana saya dapatkan sijil tentang penanaman pisang?

    BalasPadam
  69. assalamualaikum cikgu
    saya memilih tajuk padi
    saya nak tanya cikgu apa yang perlu saya letak pada lampiran
    1) saya dah letak sijil
    2) saya dah letak gambar
    & than apa yang saya perlu tambah??????

    BalasPadam
  70. salam.. saya nak tanya macam mana nak buat kerja kursus tajuk labu sayong..??

    BalasPadam
  71. cikgu.. lampiran tu macam mana? nak letak apa lagi selain ilustrasi, peta dan gambar?

    BalasPadam
  72. untuk lampiran tu ilustrasi jenis jahitan pon boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh
      boleh ambik daripada internet atau lukis sendiri kalau pandai

      Padam
  73. SAYA NAK BUAT RUJUKAN CIKGU UNTUK FOLIO SEJARAH MELAKA TAHUN LIMA SAYA DAH PENING KEPALA CARI IDEA SAYA HARAP CIKGU DAPAT BALAS SECEPAT MUNGKIN

    BalasPadam