BAB 2
: NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA
PERANG DUNIA KEDUA
a) Faktor-faktor pemangkin
nasionalisme di Tanah
Melayu sehingga Perang Dunia
Kedua.
Pengenalan Sistem politik Barat dan memusnahkan sistem politik tempatan
·
British
meletakkan seorang Residen
·
Residen
mengambil alih pentadbiran negeri daripada pembesar tempatan
·
Pembesar
diberikan pencen
·
Pembesar
digantikan dengan oleh pegawai British
·
Kesannya
perubahan ini menjatuhkan maruah orang tempatan /mencabar sistem
tempatan/amalan tradisi
·
Keadaan
ini telah membangkitkan kebencian penduduk terhadap British
Perkembangan sistem pendidikan
·
Melahirkan
golongan intelek Melayu yang mampu berfikir tentang kemajuan bangsa
·
Menggunakan
idea baru untuk memajukan diri dan menolak
penjajahan British
·
Mereka
menyedari perlunya sumbangan tenaga dan fikiran mereka untuk menyedarkan bangsa
Melayu
·
Mereka
menggunakan idea baru untuk memajukan diri dan menolak penjajahan
Dasar British dalam sistem pentadbiran
·
Menggalakkan
sesiapa sahaja datang ke Tanah Melayu
·
Untuk
melabur, berniaga, berdagang, bekerja dan menetap di Tanah Melayu
·
Ramai
orang asing telah datang ke Tanah Melayu dan menetap di sini
·
Kemasukan
orang asing yang berterusan telah meningkatkan jumlah imigran di Tanah Melayu
·
Ini
menimbulkan persaingan kepada penduduk tempatan
·
Orang
asing menguasai bidang perlombongan, perladangan getah dan perniagaan.
·
Orang
Melayu kekal dengan pertanian padi yang tidak dimajukan oleh British
·
British
membuka bandar baru sebagai pusat pentadbiran
·
Orang
Melayu tetap tinggal di kampung-kampung dengan segala
kekurangan
·
Kemajuan
ekonomi seperti perniagaan/prasarana / elektrik / perkhidmatan
pos/telefon/sekolah/hospital
·
Telah
meningkatkan taraf hidup di bandar
·
Keadaan
ini menjarakkan lagi jurang taraf hidup antara orang tempatan di luar bandar
dengan imigran lain di bandar
·
Dasar
British telah memundurkan lagi taraf hidup orang Melayu
·
Golongan
intelek Melayu menjadikannya sebagai isu gerakan nasionalisme
Pendudukan Jepun menjadi pemangkin terhadap gerakan nasionalisme.
·
konsep
Kawasan Kesemakmuran Asia telah menekankan kebebasan negara negara Asia
·
Untuk
menentukan kemajuan masing-masing dan meningkatkan persaudaraan dalam kalangan
negara tersebut
·
Jepun
menggalakkan orang tempatan bekerjasama/berjanji untuk memerdekakan Tanah
Melayu
·
Kesengsaraan
hidup akibat kekurangan makanan/ubat-ubatan /kekejaman pentadbiran Jepun
menyebabkan penduduk Tanah Melayu membenci penjajahan oleh kuasa Barat atau
Timur
·
Semua
penjajah tetap zalim/menekan kehidupan orang tempatan
·
Kesannya,
apabila British memperkenalkan Malayan Union tahun 1946, orang Melayu menentang
·
Mereka
tidak mahu dijajah oleh sesiapa pun
Penguasaan Parti Komunis Malaya selama 14
hari tahun 1945 membangkitkan semangat
menentang penjajah
·
PKM
menguasai balai-balai polis dan memerintah dengan kejam
·
Mereka
membunuh dan menangkap sesiapa sahaja yang dianggap penyokong Jepun
·
Gerakan
ini mencetuskan konflik perkauman
·
Banyak
orang Melayu terbunuh/rumah dibakar oleh anggota PKM
·
Dibalas
oleh orang Melayu di Perak/Johor Sembilan/Pahang
Kemunculan mesin cetak
·
Memberikan
kesan kepada penyebaran ilmu pengetahuan
·
Mendorong
kepada penentangan terhadap British
·
Melalui
buku, akhbar, majalah, kitab agama dan lain-lain, idea menentang penjajah dapat
disebarkan
Gerakan Pan-Islamisme Sedunia memberi kesan
terhadap kesedaran
semangat kebangsaan
·
Merupakan
gerakan intelektual Islam seluruh dunia untuk membangkitkan pemahaman yang
lebih progresif terhadap Islam
·
Bertujuan
untuk menentang penjajahan Barat ke atas negara-negara Islam
·
Gerakan
reformis oleh Syed Muhammad Abduh, pensyarah di Universiti al-Azhar, Mesir
telah tersebar luas
·
Dalam
tulisannya, beliau memberikan kupasan bahawa Islam ialah cara hidup yang menekankan kepentingan dunia
dan akhirat
·
Islam
juga mendorong umatnya menuju kejayaan
·
Tulisannya
disebarkan dalam majalah al-Manar
·
Gerakan
Wahabi yang berlaku di Arab Saudi juga mendesak matlamat yang sama
Kesedaran Politik Serantau
·
Indonesia
yang rapat dengan Tanah Melayu(geografi) dan budaya telah mempengaruhi gerakan nasionalisme di Tanah Melayu
·
Kesedaran
politik dan pendidikan Indonesia yang lebih matang telah melahirkan ramai
golongan intelektual
·
Penulis
yang hebat telah menghasilkan karya yang menjadi bacaan masyarakat di Tanah
Melayu
·
Idea
kebebasan politik dan penentangan terhadap penjajahan telah tersebar luas dan
dihayati oleh penduduk tempatan
·
Kemasukan
orang Indonesia ke Tanah Melayu memudahkan penerimaan unsur kegiatan
nasionalisme Indonesia di Tanah Melayu
GERAKAN ISLAH DI TANAH MELAYU
Maksud Gerakan Islah
·
Gerakan
Islah adalah satu gerakan pemulihan yang berusaha membetulkan pandangan
masyarakat Melayu terhadap Islam.
·
Ia
bertujuan untuk memajukan umat Islam berdasarkan ajaran al-Quran dan Hadis.
·
dipimpin
oleh Kaum Muda setelah tamat belajar di Universiti al-Azhar di Mesir
Tokoh-tokoh /pelopor
·
Sheikh Tahir Jalaludin
·
Syed Syeikh al-Hadi
·
Dr. Burhanuddin al-Helmy
Matlamat
/ tujuan / isu
·
menyampaikan
idea mereka demi kemajuan umat Islam selaras dengan kemajuan dunia pada waktu
itu.
·
Memajukan
ekonomi, pendidikan, politik dan sosial orang Melayu.
·
Menyematkan
sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Melayu
·
Mengkritik
raja yang tidak berperanan dalam memajukan orang Melayu.
·
Mengkritik
pembesar Melayu yang tidak berperanan dalam memajukan orang Melayu.
Akhbar/
Majalah
·
Al-Imam Neracha Edaran Zaman Pengasuh Saudara
Tokoh-tokoh
Sheikh Tahir Jalaluddin
·
Tokoh gerakan Kaum Muda.
·
merupakan seorang tokoh yang menjadi pendukung kepada akhbar al-Imam
·
menulis dalam majalah al-Manar.
Syed Syeikh al-Hadi
·
tokoh gerakan Kaum Muda
·
menubuhkan Jelutung Press
·
menerbitkan majalah Saudara.
·
mendirikan madrasah al-Masyhor di Pulau Pinang
·
mengarang
Novel Hikayat Faridah Hanum.
Halangan/Tentangan
·
Perjuangan Kaum Muda ini telah ditentang oleh
Kaum Tua yang terdiri daripada golongan alim ulama dan telah lama menguasai
masyarakat dengan fahaman lama mereka.
·
Bagi mereka Islam itu hanyalah akhirat dan fardu
ain semata-mata sehingga sukar untuk Kaum Muda mempengaruhi masyarakat Melayu
megenai ajaran Islam yang sebenarnya.
·
Gerakan
gologan Kaum Muda ini tidak dapat bergerak dengan baik di negeri-negeri Melayu
kerana terdapat beberapa undang-undang yang menghalang pengaruh Kaum Muda.
·
Undang-undang
tersebut tidak membenarkan sebarang kegiatan dakwah Islam dilakukan tanpa
kebenaran Sultan.
·
Risalah
dan Buku karya tokoh-tokoh Kaum Muda juga dilarang di bawa masuk ke
negeri-negeri Melayu.
·
Tekanan
British dan Kaum Tua tidak dapat menghalang sepenuhnya Gerakan Islah dalam
masyarakat Melayu, terutamanya dalam bentuk pendidikan.
Sumbangan
•
Beberapa
buah madrasah telah ditubuhkan oleh kaum Muda yang menjalankan sistem
pendidikan Islam.
•
Pendidikan
tersebut meliputi pendidikan untuk dunia dan akhirat seperti fardu ain, ilmu
hisab dan bahasa Inggeris.
•
Kaum perempuan juga diberi peluang untuk
mendapatkan pendidikan.
Akhbar, Majalah Dan Novel ; Penggerak Kesedaran Kebangsaan
·
Akhbar,
majalah dan Novel memainkan peranan yang
penting dalam melahirkan semangat kebangsaan di Tanah Melayu.
·
Salah
seorang penulis terkenal pada tahun 1920-an ialah Zainal Abidin bin Ahmad (
Zaa’ba ) yang merupakan seorang tokoh bahasa, pemikir dan cendekiawan ulung
Melayu.
·
Antara
karya yang terkenal yang dihasilkan oleh Za’ab ialah Ilmu Mengarang Melayu dan
Pelita Bahasa Melayu.
·
Pada
tahun-tahun 1930-an muncul pula tokoh-tokoh seperti Dato’ Onn Ja’afar dan Abdul
Rahim kajai.
·
Tulisan
mereka telah membangkitkan kesedaran untuk memajukan diri dan bersatu padu, di
samping mengkritik dasar-dasar British yang menekan orang Melayu.
·
Akhbar,
majalah dan novel yang dihasilkan pada ketika itu ialah untuk menyedarkan dan
seterusnya memajukan bangsa Melayu.
Akhbar
·
Warta Melayu Lembaga
Malaya Majlis Utusan Melayu
·
Warta Negara Fajar
Sarawak
Akhbar dan Isu yang dibangkitkan
Sosial/Pendidikan
·
Memajukan
pendidikan tinggi orang Melayu.
·
Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan
·
Menyeru
orang Melayu supaya meninggalkan sikap negative seperti memilih kerja dan tidak
mahu berusaha
·
Menggalakkan
tabungan di kalangan orang Melayu untuk pendidikan anak-anak.
·
Mementingkan
kemahiran tradisional orang Melayu seperti pertukangan dan kerja tangan
·
Mementingkan
pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan orang Melayu
·
Meminta
taraf sekolah Melayu dibaiki dengan memberikannya nilai ekonomi
·
Memartabatkan
bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam pentadbiran British.
·
Mengekalkan
nilai-nilai baik masyarakat Melayu
Aspek ekonomi
·
Kurangkan
kemasukan pedagang luar yang mengancam ekonomi tempatan
·
Galakkan
orang Melayu terlibat dalam aktiviti ekonomi
·
Melarang
orang Melayu daripada menjual tanah mereka
·
Menyeru
orang Melayu supaya berjimat cermat
·
Meminta
British mengadakan kampong Khas orang Melayu di Kuala Lumpur
·
Manakala isu-isu yang dibangkitkan oleh akhbar dari
aspek politik ialah
·
Mengkritk
British kerana mengurangkan kuasa Raja-Raja Melayu
·
Mengkritik
para pembesar dan raja-raja Melayu kerana tidak melaksanakan -kemajuan kepada
masyarakat Melayu
·
Menolak
dasar pilih kasih British dalam pentadbiran kerajaan.
·
Menuntut
diadakan Malay Administrative ( M.A.S) untuk melindungi orang -Melayu dalam
perkhidmatan kerajaan.
·
Menyeru
orang Melayu di seluruh Tanah Melayu supaya bersatu dalam sebuah -pertubuhan
kebangsaan
·
Menentang
tuntutan orang luar terhadap politik tempatan
Majalah
Pengasuh
·
Majalah
pengasuh ini telah membangkitkan isu
berikut:
·
Membincangkan soal pentafsiran Islam yang
progresif bagi kemajuan ummah
·
Menggalakkan pendidikan dikalangan orang Melayu
·
Memperluaskan ilmu dalam semua bidang
·
Memberikan
pentafsiran kepada persoalan orang Islam
·
Menggesa
orang Melayu menjauhkan diri daripada sifat buruk
Guru
·
Pada tahun 19 24, Majalah Guru telah diterbitkan
dan pengarangnya terdiri daripada Muhamad Dato’ Muda Linggi, Yusuf Ahmad dan
Mohd Sidin Rashid.
·
Antara
isu-isu yang dibangkitkan oleh Majalah Guru ialah ;
·
Memberikan
pendidikan yang secukupnya kepada anak-anak Melayu
·
Menyeru
perpaduan di kalangan orang Melayu.
·
Meniupkan
semangat Cinta Negara dan menentang penjajahan
·
Membaiki taraf hidup orang Melayu
·
Memajukan bahasa dan sastera Melayu
·
Menggalakkan
perpaduan di kalangan guru sebagai pemimpin bahasa.
·
Pada
tahun 1930, Majalah Bulan Melayu telah diterbitkan oleh Zainon Sulaiman.
·
Majalah
Bulan Melayu ini telah membincangkan isu-isu berikut:
·
Menggalakkan
perpaduan di kalangan guru perempuan Melayu Johor.
·
Menggalakkan
wanita mendapat pendidikan untuk kemajuan diri
·
Mendorong
wanita menjaga kesopanan dengan nilai-nilai Islam dan budaya Timur
·
Menggalakkan wanita menjadi obor untuk memajukan
bangsa.
Novel
·
Novel-novel yang banyak menyempaikan mesej-mesej
kesedaran bangsa ialah :
·
Keris
Melaka yang dikarang oleh Ahmad Bakhtiar
·
Anak Mat Lela Gila oleh Ishak Haji Muhammad
·
Putera
Gunung Tahan oleh Ishak Haji Muhammad
·
Melor Kuala Lumpur oleh Harun Aminurrashid
Keris Melaka Ahmad Bakhtiar
·
Semangat
perjuangan menentang penjajah Barat
·
Sumbangan tokoh-tokoh Kesultanan Melayu Melaka
seperti Hang Tuah
·
Gunakan
Sejarah sebagai ispirasi dan pedoman untuk mendorong semangat perjuangan bangsa
bagi generasi muda
Anak Mat Lela Gila- Ishak Haji Muhammad
·
Semangat anak muda menentang penjajah
·
Hargai warisan bangsa
·
Semangat cintakan tanah air
·
Maruah
bangsa lebih berharga daripada kesenangan
Melor Kuala Lumpur- Harun Aminurrashid
·
Emansipasi wanita
·
Kepentingan
pendidikan moden di kalangan wanita Melayu
·
Membuang
pandangan negative yang boleh menghalang kemajuan bangsa
Persatuan Sahabat Pena Malaya ( PASPAM )
·
Persatuan
Sahabat Pena Malaya ( Paspam ) telah ditubuhkan pada 7 April 1934, bertujuan
untuk membaiki kedudukan ekonomi dan sosial orang Melayu.
·
Paspam
ialah sebuah bertubuhan yang berlandaskan sastera, tetapi ia cuba
menyatupadukan orang Melayu, Sabah dan Sarawak.
·
Persatuan
ini telah dipimpin oleh cendekiawan Pulau Pinang seperti S.M Zainal Abidin B.A
·
Melalui
pertubuhan ini orang Melayu dapat berkenal-kenalan dan bertukar-tukar pendapat
bagi memajukan diri dan bangsa.
·
Ia
juga dapat menggalakkan perpaduan dan persaudaraan di kalangan orang Melayu di
seluruh Semanjung Tanah Melayu.
·
Paspam
telah mendapat sambutan yang hangat kerana organisasinya adalah lebih kemas dan
mempunyai perlembagaannya sendiri.
·
Paspam adalah merupakan asas kepada kesedaran
perpaduan Melayu.
Kesatuan Melayu Muda ( KMM )
·
KMM dipimpin oleh Ibrahim Haji Yaakob bersifat
politik
·
Bersifat radikal dan anti-penjajah British
·
Keanggotaan terdiri daripada lepasan MPSI
Tanjung Malim,Perak
·
Menggalakkan
pepaduan di kalangan pemuda melayu
·
Meningkatkan
tahap pendidikan orang melayu
·
Semasa
pendudukan Jepun KMM telah bekerjasama dengan Jepun untuk menghalau British
dari Tanah Melayu
·
KMM
menjadi alat propaganda Jepun dengan membeli akhbar Warta Malaya
·
Ahli
KMM telah mengelilingi Tanah Melayu untuk mendapatkan sokongan
KMM telah menubuhkan cawangannya di Maahad Ihya Assyariff di Gunung Semanggol untuk
melatih kader-kader yang dikenali tentera semut
Tiada ulasan:
Catat Ulasan