BAB
8 : PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN UNTUK
KESEJAHTERAAN
1. Cadangan Laporan Barnes :
• semua
sekolah vernakular Melayu,Cina dan Tamil dibubarkan
• Digantikan
dengan sekolah kebangsaan
• Pada
peringkat sekolah rendah bahasa pengantar ialah bahasa Melayu
• Pada
peringkat sekolah menengah dan peringkat
yang lebih tinggi bahasa pengantar ialah
bahasa Inggeris
• Tentangan
terhadap Laporan Barnes - masyarakat Cina menganggap bahasa ibunda
mereka akan tergugat
2 Cadangan
laporan Fenn-Wu
·
Sekolah vernakular Cina terus kekal dan
bersetuju dengan sistem pendidikan kebangsaan
3 Cadangan
Ordinan Pelajaran 1952 :
• Dua
sistem persekolahan yang menggunakan dua bahasa pengantar iaitu bahasa Inggeris
dan bahasa Melayu
• Pengajaran
bahasa Cina dan Tamil akan disediakan sekiranya ada permintaan daripada ibubapa
• Bahasa
Melayu diwajibkan diajar di sekolah Inggeris dan bahasa Inggeris diwajibkan
diajar di sekolah Melayu
• .Masalah
dalam pelaksanaan Ordinan Pelajaran - Tentangan masyarakat Cina , Tentangan masyarakat dan India ,
kekurangan kewangan dan ancaman komunis
4 Dua
elemen penting Penyata Razak untuk memupuk perpaduan • Sistem persekolahan yang sama bagi semua penduduk
• Penyeragaman
kurikulum yang bercorak kebangsaan
5 Cadangan
Penyata Razak :
• Penubuhan
sekolah umum ( rendah ) yang menggunakan bahasa Melayu sebagai pengantar
• Sekolah
menengah melayu menggunakan bahasa melayu sebagai bahasa pengantar
• Sekolah
menengah Inggeris menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar
• Bahasa
Melayu dan bahasa Inggeris diwajibkan diajar di semua sekolah
6 Syor/Cadangan
Laporan Rahman Talib 1960
• sekolah
umum dijadikan sekolah kebangsaan
• sekolah
jenis umum dijadikan sekolah jenis kebangsaan
• pelajaran
percuma diberikan kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan tanpa mengira
keturunan dan agama
• sekolah
rendah yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ditukar kapada
bahasa Melayu
• Bahasa
Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah menengah
• Pelajaran
agama Islam diajarkan di semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai tidak kurang 15 pelajar Islam
• Bahasa
Cina dan bahasa Tamil akan diajar di sekolah kebangsaan sekiranya terdapat sekurang-kurangnya 15 orang pelajar
• Semua
peperiksaan awam akan diadakan dalam bahasa kebangsaan
7 Kajian
Aminudin Baki :
• sistem persekolahan aneka jurusan
diperkenalkan
• menyediakan pelajaran pada peringkat menengah rendah sehingga berumur
15 tahun
• memberikan pelbagai kursus kemahiran
untuk melahirkan tenaga kerja mahir sebagai persediaan untuk pasaran kerja
• kursus kemahiran yang diajarkan ialah
perdagangan , sains rumah tangga , seni perusahaan dan sains pertanian
• mata pelajaran wajib adalah seperti
yang diajarkan di sekolah menengah biasa
8 Jawatankuasa
Kabinet 1974
Objektif penubuhan Jawatankuasa Kabinet 1974 :
·
menilai sejauh mana pelaksanaan dasar
pelajaran kebangsaan yang sedia ada dapat
melahirkan sumber tenaga manusia yang diperlukan oleh negara
·
mengenalpasti sejauh mana dasar
pelajaran kebangsaan dapat melahirkan masyarakat yang bersatu padu, berdisiplin
dan terlatih
Kandungan
Laporan Jawatankuasa Kabinet 1974:
• penguasaan
dalam kemahiran membaca, menulis dan mengira ( 3M )
• kenaikan
darjah secara automatik
• penekanan
terhadap sekolah vokasional
• sukatan
pelajaran sekolah swasta
• bahasa
melayu sebagai mata pelajaran wajib dalam peperiksaan
• penekanan
terhadap kokurikulum dan disiplin sebagai asas perpaduan
Kesan
Laporan Jawatankuasa Kabinet :
• pelaksanaan Kurikulum Baru Sekolah
Rendah ( KBSR ) 1982
• pelaksanaan Kurikulum Baru Sekolah
Menengah (KBSM ) 1988
• penekanan perkembangan diri pelajar
dari segi jasmani, emosi, rohani dan
intelek
9 Kandungan/
Penekanan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan :
• memperkembangkan
potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu
• melahirkan
insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani , emosi dan jasmani
berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan
• melahirkan
warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan , berketerampilan , berakhlak
mulia, bertanggungjawab , berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
• memberikan
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara
AKTA
BAHASA KEBANGSAAN
Langkah/Usaha/Cara Memajukan Bahasa Melayu
• Penubuhan
Dewan Bahasa dan Pustaka
• Pelancaran
Minggu Bahasa dan Bulan Bahasa
• Pelancaran
slogan “ Minggu Bahasa “ dan “ Bulan Bahasa
• Penubuhan
sekolah menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
seperti Sekolah Alam Syah
• Meluluskan
Akta Bahasa Kebangsaan 1967
• Menukarkan
bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris kepada bahasa kebangsaan secara
berperingkat-peringkat
• Penubuhan
Universiti Kebangsaan pada 1977
• Mulai
1982 bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan
bahasa Inggeris
• Penggunaan
bahasa Melayu di mahkamah pada tahun 1990
Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Sejarah
penubuhan :
·
Lahir daripada gagasan
Kongres kebudayaan Kebangsaan yan dianjurkan oleh Kementerian Kebudayaan Belia
dan Sukan pada tahun 1971
Tujuan
Dasar Kebudayaan digubal :
• Menjadi panduan dalam membentuk dan
mengekalkan identiti negara Malaysia
• Bertujuan memperkukuh perpaduan
melalui kebudayaan
• Memupuk dan memelihara keperibadian
kebangsaan
• Memperkaya dan mempertingkat kualiti
kehidupan dari aspek kemanusiaan
• Memperkaya dan mempertingkat kualiti
kehidupan dari aspek kerohanian
• Mempertingkat kualiti kehidupan seimbang dengan pembangunan
sosio ekonomi
Tiga Prinsip
utama Dasar Kebudayaan Kebangsaan :
• kebudayaan rakyat asal rantau Melayu
sebagai tunjang
• unsur-unsur kebudayaan lain yang wajar
dan sesuai boleh diterima
• Islam sebagai unsur yang terpenting
SUKAN UNTUK
PERPADUAN
Usaha untuk
memupuk perpaduan dalam kalangan generasi baru negara kita
• penyertaan dalam sukan tanpa mengira
ideologi
• dapat menyemarakkan semangat patriotik
di kalangan rakyat
• aktiviti sukan tidak menghadkan
penyertaan kepada sesuatu kaum sahaja
• aktivit sukan membuka peluang
seluas-luasnya kepada mereka yang berminat pada peringkat sekolah, sukan
merupakan aktiviti sukan yang digalakkan
• Majlis Sukan sekolah-sekolah
ditubuhkan di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan
• Temasya Sukan Malaysia ( SUKMA )
diadakan dua tahun sekali
• SUKMA
dapat mengeratkan perpaduan antara kaum / hubungan antara negeri
Tiada ulasan:
Catat Ulasan