CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Ahad, 18 Ogos 2019

kerja rumah - cikgu roosezah


CUTI-CUTI BELAJAR OGOS 2019
SMK SUNGAI MANIK, 36000 TELUK INTAN

Tulis dua ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.

i.               daun
ii.             janji
iii.           kurang

Berdasarkan ayat-ayat dibawah, bina ayat tanya dengan menggunakan kata tanya yang betul. Kata tanya yang digunakan hendaklah bersesuaian dengan rangkai kata yang berhuruf condong dalam ayat-ayat yang diberi.

i.          Datuk Siti Nurhaliza penghibur nombor satu negara.

ii.        Pada cuti akhir tahun ini, mereka akan melancong ke Jepun.

iii.      Facebook ialah laman sosial yang paling terkenal dewasa ini.

iv.      Persembahan amal itu akan dilangsungkan di Stadium Merdeka.

v.        Pendaki yang sesat itu berjaya keluar dari hutan dengan bantuan orang Asli.

vi.      Projek itu ditangguhkan oleh sebab tidak memperoleh kelulusan daripada pihak berkuasa.

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian isi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.

Haziq tidak pernah membuang masa, setiap kali ada waktu terluang dia akan mengulang kaji pelajaran kerana dia ingin berjaya dengan cemerlang dalam SPM ibarat _______________________________. Dia perlu berusaha dengan gigih untuk mencapai kejayaan, tanpa usaha gigih dia tidak akan mencapai cita-cita kerana _____________________________. Dia sedar bahawa jika dia miskin dan susah, tiada sesiapa yang akan memandangnya kerana masyarakat kini begitu materialistik. Mereka bergaul dengan golongan yang setaraf sahaja seperti ________________________________________. Tentukan jenis-jenis ayat perintah di bawah ini sama ada ayat suruhan, ayat larangan, ayat silaan atau ayat permintaan.

i.               Makanlah nasi itu sehingga habis.
ii.             Usah dikenang kisah duka itu lagi.
iii.           Janganlah tidur ketika guru mengajar.
iv.           Tolong hantarkan buku latihan itu ke bilik pengetua.
v.             Sila duduk sebentar, saya sedang menyusun fail ini.
vi.           Minta kamu semua mengambil tempat duduk masing-masing.

Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan  ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

i.               Hang Tuah dikatakan tokoh lagenda kerana kisahnya hanya dapat dibaca berterusan naskhah-naskhah sastera lama.
ii.             Ramai petani mengambil manafaat pinjaman bank untuk membeli peralatan moden bagi tingkatan hasil pertanian.
iii.           Naim senyuman gembira apabila diberitahu bahawa dia terpilih sebagai murid bistari di sekolahnya.

Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan  ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

i.               Ezad lupa janji-janjinya kepada ibunya untuk mengubah perangai selepas keluar dari kurungan.
ii.             Saya sungguh gawat setiap kali melalui jambatan gantung yang teramat tinggi sekali itu.
iii.           Pembunuh kanak-kanak itu dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh Juri Mahkamah Tinggi.
Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan  ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

1.        Sejarah Malaysia dimulakan dengan adanya sistem kesultanan yang membentuk peradapan Melayu gemilang.
2.        Faktor geografi antara Semenanjong dengan Sabah dan Sarawak menimbulkan persepsi yang perbezaan daripada rakyat.
3.        Kedua-dua orang pelancong itu hampir menggelincir ke dalam longkang ketika asyik mengambil gambar keretapi lama di luar muzium itu.
4.        Jamuan bersara pengetua akan diadakan pada waktu tengahari di kafeteria sekolah.
5.        Penanaman nenas secara besar-besaran memberikan pendapatan yang lumayan kepada pengusaha yang berani menceburkan bidang pertanian komersial.
6.        Abang berhasrat untuk pulang ke kampung ibu mertuanya kerana ingin berusaha penternakan ikan air tawar.
7.        Iklan television yang berkaitan dengan makanan ringan berjaya dipengaruhi kanak-kanak sehingga menjejaskan kesihatan mereka.
8.        Tuan Majid yang pemurah itu membeli pekerja-pekerjanya mee goreng pada petang itu..
9.        Penduduk di kawasan pedalaman itu berpegang teguh pada mempercayai nenek moyang bagi memastikan jatidiri mereka sentiasa terpelihara.

Tukar ayat pasif di bawah kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya.

i.          Ruang tamu ini mesti kita kemaskan sebelum ibu pulang dari pasar.
ii.        Kertas kerja itu akan saya bentangkan dalam mesyuarat pada pagi esok.
iii.      Botol dan tin kosong di belakang rumah itu abang kumpulkan untuk dijual.
iv.      Istana Seri Menanti dibina oleh rakyat dalam masa tujuh tahun.
v.        Tugas berat ini akan kami pikul dengan penuh rasa tanggungjawab.
vi.   Mangsa kemalangan itu telah dihantar oleh penduduk kampung ke hospital


Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu kesalahan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan  kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

1.      Sikapnya yang keras itu meninggalkan kesan yang buruk pada adiknya.
2.       Dato Siti Nurhaliza merancang untuk mengadakan mini konsert pada tahun hadapan dengan menjemput beberapa orang artis dari Korea..
3.       Semburan bunga api itu kelihatan sungguh indah di malam sambutan Hari Kemerdekaan negara yang diadakan di Dataran Merdeka.
4.       Pelbagai usaha-usaha telah dilakukan oleh pihak polis untuk mengenal pasti pengenalan mangsa pembunuhan itu.
5.       Banyak isu-isu semasa yang menjadi bahan pertengkaran masyarakat semasa mereka berkumpul dalam sesuatu majlis.
6.       Kerusi yang diperbuat dari rotan itu menjadi tempat beristirahat datuk pada waktu petang sambil melihat televisyen..
7.       Sekumpulan penari-penari yang mendendangkan tarian tradisional itu mendapat tepukan yang gemuruh daripada para penonton.
8.       Sebahagian besar kes-kes pengedaran minyak masak ke negara jiran dapat diatasi dengan kerjasama antara penduduk tempatan dengan pihak berkuasa.
9.       Remaja yang kekeringan kasih sayang keluarga ialah antara individu yang mudah terjebak dalam penyalahgunaan dadah.


Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian nyatakan tiga peribahasa yang menggambarkan maksud dan situasi dalam petikan.

Dalam usaha untuk mencapai kemajuan dan kejayaan, nilai kerjasama antara rakyat perlu untuk menjamin dan meningkatkan kedudukan negara. Nilai kerjasama ini perlu disuburkan dalam kalangan rakyat, terutamanya kanak-kanak, sejak mereka berada di bangku sekolah lagi. Mereka perlu dididik sejak kecil tentang kepentingan nilai kerjasama. Sebagai rakyat Malaysia, kita mestilah membentuk perpaduan yang kukuh dan berjuang bersama-sama untuk mempertahankan Malaysia sehingga titisan darah yang terakhir daripada serangan musuh. Jika kita tidak bersatu, negara kita akan hancur atau akan dijajah sekali lagi.
Tukar ayat cakap pindah di bawah kepada ayat cakap ajuk  tanpa mengubah maksud asalnya.

Ibu menyuruh Aleea mengambilkan segelas air untuk datuknya. Aleea mematuhi arahan ibunya. Datuk mengucapkan terima kasih kepada cucunya, Aleea. Aleea menghargai ucapan datuknya dan berjanji untuk membawa datuknya berjalan-jalan di Langkawi. Datuk Aleea bersetuju tetapi mahu berehat dahulu kerana berasa penat setelah berada di dalam kapal terbang sebelum itu. Aleea bersetuju dan ingin menolong membawakan beg datuknya ke bilik.

Berdasarkan ayat-ayat di bawah, bina ayat tanya dengan menggunakan kata tanya yang betul. Kata tanya yang digunakan hendaklah bersesuaian dengan rangkai kata yang bergaris dalam ayat-ayat yang diberikan.

i.          Pertandingan bola sepak Piala Dunia diadakan di Brazil.
ii.        Perceraian ibu bapa merupakan puncaanak-anak bermasalah di sekolah.
iii.      Aizat yang telah memakan buah pisang di atas meja makan itu.
iv.      Kejadian angin kencang yang menumbangkan banyak pokok telah berlaku awal pagi semalam.
v.        Bagi membuat kuih semperit yang sedap perlulah menggunakan tepung kastard yang berkualiti.
vi.      Penumpang bas persiaran itu dikejarkan ke hospital akibat kecederaan parah semasa bas itu kemalangan.

Pisahkan setiap ayat majmuk di bawah ini menjadi dua ayat tunggal dengan mengekalkan maksudnya.

i.               Malaysia mempunyai kelebihan menerajui pengeluaran produk halal kerana orang Islam akan lebih yakin membeli produk keluaran negara Islam.
ii.             Kehidupan hari ini lebih mencabar dan kita perlu peka terhadap setiap perubahan yang berlaku.
iii.           Antioksida pada teh hijau dan teh hitam mampu melambatkan pembentukan bakteria di dalam mulut.
iv.           Perbuatan vandalisme ini meninggalkan kesan buruk kerana dinding bangunan itu rosak akibat contengan grafiti.
Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan  ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

i.          Hasbullah mengilap kasut kulitnya agar kelihatan baharu dan cantik untuk dipakai pada hari raya Aidil fitri nanti.
ii.        Liza akan menghadiri sessi temu duga pada hari Selasa untuk penjawat pegawai sains di Jabatan Kimia Petaling Jaya.
iii.      Semua murid berkerjasama membersihkan kawasan sekolah sebelum Mesyuarat Agong PIBG berlangsung.

Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan  ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

i.          Ibu meminta Rina memasak ikan kembung itu sehingga garing agar sedap dimakan dengan kerabu nasi.
ii.        “Pilihan raya akan diadakan pada bila masa yang sesuai,” kata Perdana Menteri dalam satu majlis akhbar semalam.
iii.      Pokok pisang yang ditebang oleh saya mempunyai buah yang banyak tetapi rasanya tawar kerana belum cukup masak.

Berikan maksud peribahasa di bawah.

i.          Bagai isi dengan kuku
ii.        Bagi betis hendak paha
iii.      Alah sabung, menang sorak
iv.      Antan patah, lesung pula hilang
v.        Di mana bumi dipijak , di situ langit dijunjung
vi.      Anak kera di hutan disusui, anak sendiri di rumah kebuluran
Baca petikan prosa tradisional di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

         Setelah hari malam, maka Temenggung pun menyuruh orangnya berkawal, terlalu banyak dengan lembing perisai dan segala saudagar pun masing-masing berkawal pada kampungnya.
          Sebermula maka Kertala Sari pun masuk ke dalam. Maka dilihatnya oleh Kertala Sari orang berkawal terlalu banyak dengan alat senjatanya. Maka Kertala Sari pun membaca pustakanya lalu berjalan di tengah orang banyak itu. Maka ia pun pergi ke rumah seorang kaya. Maka dicurinya harta yang kemas-kemas itu lalu dibawanya kembali dan bini orang kaya-kaya itu dicabulinya. Maka ia pun kembali ke tempatnya.
          Setelah hari pun siang maka orang kaya-kaya itu pun datang menghadap raja mengadukan halnya kecurian semalam itu. Maka baginda pun hairan serta bertitah pada Temenggung, “Hai Temenggung, tiadakah menyuruhkan orangnya berkawal tadi?”
          Maka sembah Temenggung, “Daulat tuanku Syah Alam, patik menyuruh orang berkawal semalam tadi, seorang pun tak bertemu. Patik hamba itu pun hairanlah akan penjurit itu.”
           Maka titah baginda, “Apakah sebabnya maka dapat dicurinya oleh penjurit itu?
          Maka baginda pun murka sedikit akan Temenggung. Maka baginda pun menyuruh memanggil Laksamana; Laksamana pun segera datang lalu duduk menyembah.

                                                  (Dipetik daripada “Kepimpinan Melalui Teladan”
                                            dalam antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul, DBP)

1.        Berikan maksud terlalu banyak dengan lembing perisai.

2.        Orang kaya-kaya telah mengadu kepada raja bahawa rumah mereka kecurian semalam.
Nyatakan reaksi raja apabila mendengar aduan tersebut.

Sekiranya anda Temenggung, apakah tindakan-tindakan yang akan anda lakukan untuk meredakan kemarahan raja?
Baca petikan cerpen di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

          Selepas saya memperkenalkan diri, dia mula tersenyum meramahi saya sebelum menjemput saya masuk.
          Kami bersalaman erat. Saya menyampaikan salam bonda kepadanya sebelum menghulurkan beg berisi puluhan kitab lama yang saya bawa dari kampung.
          Minggu-minggu pertama saya berada di kota mewah ini, dapat saya saksikan kerapuhan jiwa anak-anak muda sebangsa saya. Mereka dihanyutkan keseronokan hidup dengan memperdagangkan maruah dan peribadi. Saya berasa jelik dan aib menyaksikan adegan sumbang wajah-wajah anak muda peribumi tanah air ini yang tidak segan silu menjual bahasa ibunda dan merosakkan agama yang murni. Anak-anak muda lelaki perempuan berpelesiran dalam pergaualan bebas  sambil bercakap dalam bahasa yang entah apa-apa. Mereka bergelak ketawa dalam loghat yang direka-reka konon untuk menunjukkan kemodenan. Saya jadi keliru dengan setiap patah slanga dan klausa yang tidak saya faham.


                                            (Dipetik daripada cerpen “Munsyi” oleh Husna Nazri
                                            dalam antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul, DBP)



1.             Apakah perkara-perkara yang dilihat oleh ‘saya’ apabila berada di kota?

2.             Pada pendapat anda, mengapakah anak-anak muda  mudah terpengaruh dengan gejala yang bertentangan dengan budaya kita?
Berikan tiga sebab.

3.             Huraikan satu perwatakan ‘saya’ yang terdapat dalam petikan di atas dan satu perwatakan lain ‘saya’ daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam petikan.
Baca gurindam di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

GURINDAM DUA BELAS (FASAL YANG KETIGA)

Apabila terpelihara mata,
Sedikitlah cita-cita.

Apabila terpelihara kuping,
Khabar yang jahat tiadalah damping.

Apabila terpelihara lidah,
Nescaya dapat daripadanya faedah.

Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
Daripada segala berat dan ringan.

Apabila perut terlalu penuh,
Keluarlah fiil yang tiada senonoh.

Anggota tengah hendaklah diingat,
Di situlah banyak orang yang hilang semangat.

Hendaklah peliharakan kaki,
Daripada berjalan yang membawa rugi.

LATIHAN

1.        Berikan maksud Apabila terpelihara mata, Sedikitlah cita-cita.

2.        Pada pendapat anda, mengapakah kita perlu menjaga percakapan kita? Berikan tiga sebab.

3.        Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk menghindari daripada melakukan kejahatan?
Berikan tiga cara.

4.        Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam gurindam tersebut.
Jawab soalan-soalan di bawah ini berdasarkan novel-novel yang berikut:

i.          Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaini Matdarin
ii.        Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip


a)        Watak dalam sesuatu cerita berperanan untuk menghidupkan penceritaan.
       Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, jelaskan satu watak  sampingan perempuan dan perwatakannya.

b)       Jelaskan dua perwatakan watak utama yang dapat memberikan teladan kepada pembaca berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari.

c)        Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, kemukakan satu peristiwa yang dapat menggambarkan nilai ketabahan seperti yang terkandung dalam setiap novel tersebut.

d)       Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, huraikan satu peristiwa yang berlaku pada waktu malam yang terdapat dalam setiap novel tersebut.
e)         

SELAMAT BERCUTI
&
 *TAHNIAH KERANA MENYIAPKAN TUGASAN ANDA*

Disediakan oleh,  
                                              
(ROOSEZAH BINTI SABRI)  
Guru Bahasa Melayu,
SMK Sungai Manik,
36000 Teluk Intan, Perak.  

3 ulasan:

  1. Bagaimana jawapan ayat cakap ajuk untuk ayat : Aleea mematuhi arahan ibunya.

    BalasPadam
  2. Terima kasih cikgu. Nak tanya, ada jawapan tak?

    BalasPadam
  3. Cikgu, saya mohon untuk menggunakan bahan latihan ini untuk Ulang kaji Intensif bersama murid-murid saya. Cuma hendak bertanya- ada skema kah?

    BalasPadam