LATIH TUBI SELANGOR
1. Tulis
satu
ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham
akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan atau
menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
i.
urat
ii.
hiris
iii.
carik
iv.
kepal
v.
berkas
vi.
tongkol
2. Berdasarkan
ayat-ayat dibawah, bina ayat
tanya dengan
menggunakan kata tanya yang betul. Kata
tanya yang digunakan
hendaklah bersesuaian dengan rangkai kata yang berhuruf condong dalam ayat-ayat
yang diberi.
i.
Kamal pergi ke Johor Bahru petang semalam
ii.
Encik
Low Ah Ming
pengurus besar di Syrikat Maju Teras
iii.
Sumati disambut meriah setibanya di
sekolah kerana menjadi pemenang pingat
emas Sukan ASEAN
iv. Pameran
batik itu diadakan di Butik Seri Kencana
, Kota Bharu
v.
Komputer
telapak
digunakan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21
vi.
Bangunan bersejarah itu dibina dengan menggunkan batu bata yang bermutu
tinggi
3a. Dalam
petikan di bawah ini, terdapat tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan itu.
Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu
kesalahan ejaan dan satu kesalahan
penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
Kami selamat tiba di sempadan Kemboja setelah mengharung perjalanan
selama dua hari.
Setibanya kami di sana, pihak urussetia dari Kemboja telah menyediakan
pengangkutan khas
untuk kami bergerak ke distinasi kami, Kampung Khla Kham Chke. Telatah
kanak-kanak yang mahu ke sekolah berpimpin oleh ibu bapa mereka mencuit hati
kami sementara menunggu bas bergerak. Para jualan pula, sibuk menguruskan kedai
dan memberikan layanan baik kepada pelangan mereka.
3b. Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu
kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa.
Senaraikan dan betulkan kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan
ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin
ayat itu semula.
I. Kadar pcngangguran yang meninggi dalam kalangan belia di negara ini
disebabkan oleh
kekurangan kemahiran terhadap bekerja dalam sektor 3D.
II. Negara Mesir merupakan negara tengah timur yang pemah bergolak
kerana ketidakstabilan politik di antara penduduk.
III. Punca utama remaja yang telah diisytiharkan muflis di setiap tahun
termasuklah untuk
memenuhi keseronokan peribadi yang melebihi sumber kewangan.
[6 markah]
3c. Berikan maksud peribahasa yang bersesuaian dengan peribahasa di bawah.
(i) Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji pecah semua.
(ii) Di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung.
(iii) Sediakan payung sebelum hujan.
Soalan 2(d) - Puisi Moden
Baca sajak di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Dalam kebun diriku,
aku tanam saujana rancangan
untuk memerdekakan warga susahku
untuk menentang senja dan malam
Dalam parlimen diriku
aku bahas isu onak dan enak
untukku merdekakan warga fikirku
mengelak hidup dikotak-katikkan.
Dalam laut diriku
ombak gelora menampar pantai aman
untuk menguji amal dan iman.
Dalam gergasi diriku
terpedaya jua oleh permainan si kancil
namun sempat sedar dan beringat lagi.
Dalam pentas diriku
aku berlatih menangkis angin
aku berlatih memunggah awan
menghayati skrip demi skrip
yang tak duga klimaksnya.
Dalam dewan diriku
aku tak cemas lagi
oleh kata yang mengekang
aku tak lemas lagi
oleh kata yang menyerang.
Apabila sibermerdeka sampai
ke rumah cabaranku
aku panggil diriku bermesyuarah
menyokong, berkecuali atau menentang
aku ambil keputusan
waktu itu aku kenal batas diri
Kini, kapal diriku telah berlabuh di pangkalan usia
aku turun darinya menghadapi hidup nyata
peristiwa datang peristiwa pergi
bagai siang memanggil malam
dan siber merdeka terns berkaca
terus mengalirkan arus ingatan
elakkan dirimu menjadi sia-sia
hamparkan dirimu di persada tuhan.
ABDUL GHAFFAR IBRAHIM
Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
Kementerian Pendidikan Malaysia
(i) Apakah nasihat penyajak kepada pembaca dalam rangkap kelapan? [2 markah]
(ii) Pada zaman globalisasi, peranti elektronik semakin meluas seperti
cendawan tumbuh
selepas hujan.Pada pendapat anda, apakah cabaran yang dihadapi oleh
masyarakat dalam mendepani
era globalisasi? [3 markah]
(iii) Jelaskan dua pengajaran yang
terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang peranan sekolah dalam
memupuk perpaduan antara kaum dan kekangan mewujudkan perpaduan antara kaum.
Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Perpaduan merujuk satu bentuk penyatuan pelbagai kelompok yang mempunyai
latar belakang sosial, agama, budaya dan bahasa yang berbeza di bawah satu
bentuk identiti serta dapat diterima oleh majoriti golongan etnik di negara
ini. Sejarah juga menunjukkan bahawa perpaduan penting dalam sesebuah negara
untuk mengekalkan keharmonian dan keamanan negara. Negara yang mengamalkan perpaduan
temyata mampu mencapai kemajuan dan membina peradaban dengan lebih gemilang di puncak
jaya. Merujuk Penyata Razak dan Laporan Rahman Talib, penekanan telah diberikan
kepada sistem persekolahan yang bercorak kebangsaan. Jelaslah bahawa sistem
pendidikan, khususnya sekolah merupakan satu kaedah untuk mengekalkan perpaduan
dalam kalangan kaum. Oleh hal yang demikian, penekanan kepada sikap berbangga
menjadi warganegara Malaysia perlu diterapkan dalam jiwa pelajar.
Sekolah juga berperanan dalam memupuk semangat muhibah dan semangat
toleransi antara
kaum. Hal ini dapat membantu menyuburkan semangat perpaduan kaum dan
membolehkan mereka
berinteraksi sesama mereka. Setiap subjek yang diajarkan di sekolah juga
harus menitikberatkan aspek pendidikan yang harmonis. Nilai-nilai rohani dan
budaya bersama perlu diberikan keutamaan dalam setiap subjek. Semangat
perpaduan juga perlu merentasi kurikulum untuk membentuk dan menguatkan peribadi
dan moral pelajar. Di samping itu, peranan bahasa Melayu ini perlu dilihat
sebagai medium utama yang mampu menyempumakan banyak perkara seperti mewartakan
arahan-arahan untuk dipatuhi, menyuburkan nilai manusiawi dan mengukuhkan
semangat kekitaan dalam jati diri warga sekolah. Perpaduan sesama pelajar akan
dapat dieratkan sekiranya bahasa kebangsaan digunakan secara meluas mencakupi
urusan rasmi atau tidak rasmi, dalam perbualan sehari-harian dan menjadi bahasa
pendidikan dalam proses pengajaran dan pemudahcaraan.
Pelaksanaan Sekolah Wawasan telah memberikan kesan yang positif dalam
menanam sifat perpaduan ke dalam diri pelajar sekolah pada peringkat sekolah
rendah lagi. Pelajar dan guru dapat mewujudkan hubungan komunikasi yang baik
dengan berkongsi infrastruktur yang sama, sekali gus mewujudkan perpaduan dalam
kalangan kaum. Selain itu, pihak sekolah juga boleh menerapkan perpaduan
melalui aktiviti kokurikulum di sekolah. Aktiviti kokurikulum yang dilaksanakan
seperti aktiviti sukan, pengurusan kelab dan persatuan serta aktiviti ceramah
kesedaran haruslah dipergiat dan ditingkatkan. Aktiviti ini bukan sahaja dapat
mengukuhkan perpaduan dan semangat kekitaan dalam diri pelajar, malah aktiviti
ini dapat menjadi platform yang berguna untuk membina daya kepemimpinan diri dan
mengasah kemahiran insaniah para pelajar.
Kesimpulannya, di sebalik isu-isu perkauman yang dibakar apinya oleh
sesetengah pihak, hakikatnya kita dapat melihat bahawa peranan sekolah sebagai
agen penyatuan untuk memupuk nilai perpaduan tidak dikesampingkan. Kepelbagaian
merupakan kekuatan kita, namun jika tersilap langkah boleh juga menjadi
malapetaka yang bakal menimpa kita pada bila-bila masa. Semua pihak harus mempunyai
kesedaran dan sama-sama berganding bahu mempertingkatkan nilai-nilai perpaduan
antara kaum dan mewujudkan masyarakat madani yang cinta akan negara dan saling
bekerjasama.
Dipetik dan diubah suai daripada
‘Perpaduan Kaum Sekolah Sebagai Agen Penyatuan'
oleh Zulfazlan Jumrah,
Dewan Siswa, Ogos 2017.
Soalan 2 : Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2(a) - Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan
menggnnakan ayat anda sendiri.
(i) Berikan maksud rangkai kata mengasah kemahiran berdasarkan
petikan. [2 markah]
(ii) Dalam petikan, pengarang menjelaskan beberapa kepentingan perpaduan
dalam sesebuah
negara.
Nyatakan kepentingan-kepentingan tersebut. [3 markah]
(iii) Ibu bapa berperanan penting dalam memupuk perpaduan antara kaum
kepada generasi
muda.
Apakah usaha-usaha yang boleh diambil oleh ibu bapa untuk memupuk
perpaduan antara
kaum kepada generasi muda? [4 markah]
Bahagian A
[30 markah]
[Masa dicadangkan : 45 minit]
Gambar di bawah menunjukkan sebahagian daripada langkah untuk
meningkatkan minat
remaja terhadap permainan tradisional.
Huraikan pendapat anda tentang langkah-langkah untuk meningkatkan minat remaja
terhadap permainan tradisional.
Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.
LANGKAH-LANGKAH MENINGKATKAN MINAT REMAJA TERHADAP
PERMAINAN TRADISIONAL
Sepak raga
Gasing
Wau
Layang-layang
-
Pendedahan ibu bapa
-
Mengadakan festival permainan
tradisional
-
Mengadakan kempen melalui media massa
Bahagian B
-
[100 markah\
-
[.Masa
dicadangkan : 1 jam 30 minit]
-
Pilih satu daripada soalan di bawah dan tulis sebuah
karangan yangpanjangnya lebih daripada
-
350 patah
perkataan.
-
-
1. Penggunaan media sosial telah menguasai kehidupan sebahagian besar
remaja masa ini
walaupun mereka mengetahui terdapat banyak
keburukan daripada kebaikan.
Sebagai seorang remaja, huraikan
langkah-langkah yang perlu anda lakukan untuk memastikan
penggunaan media sosial akan memberi faedah
kepada diri anda.
2. Pada era teknologi tanpa sempadan ini, masyarakat semakin sibuk
sehingga menyebabkan
semangat kejiranan semakin terhakis dalam
kalangan mereka.
Huraikan langkah-langkah untuk memupuk
semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat.
3. Selaku Setiausaha Kelab Pelancongan sekolah, anda telah menyertai
lawatan ke salah sebuah
tempat yang bersejarah di negara kita.
Tulis sebuah laporan tentang keistimewaan
tempat bersejarah tersebut.
4. Teknologi perubatan yang semakin canggih telah meningkatkan tahap
kesihatan masyarakat di
seluruh dunia.
Ulas pemyataan tersebut.
5. Pantun, gurindam, syair, dan seloka merupakan puisi tradisional
warisan bangsa yang semakin
dilupakan oleh generasi kini.
Huraikan peranan pelbagai pihak supaya puisi tradisional tersebut
kembali diminati.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan