CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Rabu, 20 Mei 2020

LATIHAN TB BM SPM


3d. KESALAHAN ISTILAH & KESALAHAN TATABAHASA

Praktis 1: Setiap ayat mengandungi satu kesalahan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Sila betulkan.
1.      Adakah/ Apakah menu yang dihidangkan oleh tukang masak di hotel itu?” tanya para peserta perlawanan/ pertandingan memasak yang dianjurkan oleh hotel tersebut.

2.      Bapa saudaranya memperoleh pendapat/ pendapatan yang agak lumayan hasil jualan pisang goreng/ goreng pisang yang dia buat.

3.      Biarpun wajah kedua-dua pemuda itu agak sempadan/ seiras, tetapi perangai pemuda bertubuh gempal itu lebih baik dari/ daripada seorang pemuda lagi.

4.      Seorang pegawai tinggi/ atasan syarikat itu telah didakwa di mahkamah di atas tuduhan memalapkan/ menggelapkan wang syarikat tersebut.

5.      Azmir tidak melepaskan peluang untuk menyertai pertandingan menjajah/ menjelajah ke seluruh negeri Melaka yang syarikat itu anjurkan.

6.      Beribu/ beribu-ribu ayam ternakan dimusnahkan oleh kerajaan Maxico akibat sindrom selsema burung yang menyerang/ melanda di beberapa buah daerah di negara itu.

Praktis 2:

1.      Semua mangsa tsunami dipindahkan oleh kami/ kami pindahkan ke pusat petempatan/pemindahan sementara sebaik-baik menerima arahan daripada pihak berkuasa.

2.      Buku-buku Syarikat Maju Jaya paling laris sekali/ paling laris jualannya kerana penulis-penulis di syarikat tersebut begitu mengutamakan kuantiti/ kualiti.

3.      Setelah meneliti semua syarat-syarat yang ditetapkan/terkandung di dalam surat perjanjian oleh peguam, akhirnya Ah Chong bersetuju untuk menulis/menandatangani surat perjanjian tersebut.

4.      Buku itu telah saya hantar ke pengirimnya semalam mengikut/ berdasarkan alamat yang tercatat pada/ di bungkusan buku tersebut.

5.      Sebelum mesyuarat pada hari itu berakhir, pengerusi mesyuarat telah meminta pandangan ahli yang hadir untuk membincangkan lain-lain hal/ hal-hal lain dan seterusnya menunda / mengangguhkan mesyuarat tersebut.

6.      Pada hari ini, masalah penggunaan/ penyalahgunaan dadah di/ dalam kalangan remaja semakin membimbangkan dan jalan penyelesaian perlu segera diambil.

Praktis 3:
1.      Pada masa kini/ ini, bangunan-bangunan lama di kawasan bandar yang sudah buruk/ usang akan dibaik puluh bagi menarik kehadiran pelancong ke negara kita.

2.      Pemilik kilang yang masih berdegil kerana membuang sisa toksik ke dalam sungai akan disenaraihitam/ disenarai hitam supaya menjadi teladan kepada pekilang yang lain.

3.      Remaja yang menunggang motosikal di lebuh raya itu saling potong-memotong/ memotong tanpa memikirkan takat / tahap keselamatan diri mereka sendiri.

4.      Ayah sangat gemarkan/gemar akan makanan yang dimasak oleh ibu terutamanya ayam goreng yang dibaluti/disalut tepung itu.

5.      Berdasarkan kepada/pada maklumat yang diberi oleh orang awam, akhirnya pe            njenayah berbahaya itu berjaya ditangkap dan didakwa di muka perbicaraan/pengadilan.

6.      Peminat bola sepak itu sedang membincangkan tentang / - corak permainan yang ditunjukkan oleh kedua-dua buah kumpulan/pasukan bola sepak dari luar negara.

Praktis 4:
1.      Mereka-mereka/ mereka yang hadir ke majlis makan malam perdana pada malam itu dihiburkan dengan petikan/ gesekan biola seorang ahli muzik tanah air yang amat terkenal.

2.      Pihak polis di negara tersebut sedang giat memburu sekumpulan/ segerombolan penjenayah yang dipercayai masih berada pada/ di ibu negara berkenaan.

3.      Seorang daripada peserta kereta lumba/ lumba kereta itu telah menarik diri daripada pertandingan kerana dua butir/ buah tayar kereta yang dipandunya meletup.

4.      Tiap/ Setiap pagi hari minggu, ibu akan membangunkan kami daripada/ dari tidur dan mengajak kami berjoging di taman yang berhampiran.

5.      Pekerja di kilang menjahit/ menenun songket itu memberi syarahan/ penerangan kepada kami tentang perjalanan kilang tersebut sebaik sahaja kami sampai di situ.

6.      Mereka menempuh berbagai cabaran sejak/semenjak ketua keluarga itu tidak bekerja kerana terlibat dalam kecederaan/ kemalangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan