CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Rabu, 20 Mei 2020

LATIHAN TB BM SPM


3c: KESALAHAN EJAAN DAN PENGGUNAAN IMBUHAN
Praktis 1: Dalam di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Betulkan.
1.      Pengusha/ pengusaha ternakan ayam diminta tidak menjual ayam ternakan mereka dengan harga tinggi suka/ sesuka hati kepada pemborong ayam.

2.      Pembenaan/ pembinaan jambatan di kampung itu tergendala selama berapa/ beberapa bulan kerana masalah bekalan simen.

3.      Latipah hanya terdiam/ berdiam diri apabila disindir oleh rakan setugasnya kerana dia tidak mahu membesar-besarkan cerita yang dianggap rimih/ remeh itu.

4.      Perompak yang sangat merbahaya/ berbahaya itu berjaya diberkas berdasarkan bukti yang ditemui/ ditemukan oleh pihak polis.

5.      Semua pelajar di sekolah itu diwajibkan melibat/ melibatkan diri dalam kegiatan ko-kurikulum/ kokurikulum yang dijalankan.

6.      Walau pun/ walaupun telah lama berada di luar negara, sikap Farisya yang keanak-anak/ keanak-anakan masih tidak berubah.

Praktis 2:

1.      Satu lapuran/ laporan lengkap tentang kejadian kemalangan yang dilibatkan/ melibatkan bas ekspres itu diserahkan kepada Menteri Pengangkutan.

2.      Kosmitik/ kosmetik yang dibuat daripada bahan yang beracun tidak dibenarkan jualan/ penjualannya di negara ini.

3.      Kedudukkan/ kedudukan Lim Hui Man di syarikat ayahnya dicemburu/ dicemburui oleh adik-beradiknya.

4.      Panel hakim memutuskan pihak pembangkang menang dalam debatan/ perdebatan itu kerana pihak pencadang gagal mengemukakan definasi/ definisi tajuk perbahasan dengan tepat.

5.      Beranika/ beraneka jenis barang dijual di kedai yang meletak/ terletak di hujung jalan itu dan harga yang ditawarkan berpatutan juga.

6.      Pelancung/ pelancong asing yang datang ke majlis kebudayaan itu turut terhibur oleh persembahan tarian asli yang ditontonkan/ dipertontonkan.

Praktis 3:

1.      Calun/ calon lepasan Sijil Pelajaran Malaysia yang ingin melanjutkan pelajaran diingatkan supaya menyertakan semua salinan sijil yang telah disah/ disahkan oleh pihak sekolah.

2.      Kehabisan peterol/ petrol menyebabkan pelumba kereta dari Bulgaria itu tidak dapat menamatkan perlumbaan kerana suntuk/ kesuntukan masa.

3.      Peninju / petinju yang berbadan gempal itu berjaya tumbang/ ditumbangkan pencabarnya pada pusingan yang kelima.

4.      Oleh sebab dia menghadap/ menghadapi masalah kewangan, dia terpaksa menolak tawaran yang diberikan oleh pegawai harta tanah/ hartanah itu.

5.      Masih banyak orang yang mempercayai kaedah perubatan tradesional/ tradisional kerana mereka menganggap kaedah tersebut mampu menyembuhi / menyembuhkan pelbagai penyakit kronik.

6.      Runtuh/ keruntuhan akhlak dalam kalangan remaja mengakibatkan ramai remaja tersebut terjebak dengan gejala gengsterisma/ gangsterimse.

Praktis 4:
1.      Lepasan sekolah teknik dan vokaysional/ vokasional akan diberi peluang bagi menceburi diri dalam bidang perniagaan dan industry/ industeri kecil.

2.      Walaupun tewas tetapi pasukan bola sepak remaja kebangsaan mempamirkan/ mempamerkan permainan yang menarik dan penuh semangat sukan/ kesukanan.

3.      Kanak-kanak itu bertepok/ bertepuk tangan sebaik-baik sahaja persembahan nyanyian sempena disambut/ sambutan kemerdekaan tanah air selesai.

4.      Selepas upacara peresmian/ perasmian dewan, pegawai daerah itu dibawa lawatan/ melawat ke bilik seminar.

5.      Pendidikan pra-sekolah/ prasekolah dikenalkan/ diperkenalkan kepada kanak-kanak dalam lingkungan usia 4 hingga 6 tahun bagi tujuan mendedahkan mereka pada persekitaran sosial.

6.      Atlit/ atlet yang mewakili negara dalam Sukan Asia akan menerima imbuhan sekiranya menangi/ memenangi pingat dalam acara yang disertai.

Praktis 5:

1.      Pemandu teksi di ibu kota sudah biasa diperangkap/ terperangkap dalam kesesakan jalanraya/ jalan raya terutama pada waktu puncak.

2.      Pilihan raya/ pilihanraya kecil di kawasan itu bakal mengadakan/ diadakan berikutan kematian ahli parlimennya pada awal minggu lepas.

3.      Kami singgah di Restoren/ Restoran Dusun Damai untuk menikmati pelbagai hidangan dan masak/ masakan tradisional Melayu pada minggu yang lalu.

4.      Lima orang lelaki yang disyaki mencolek/ menculik anak hartawan itu telah tertangkap/ ditangkap oleh pihak polis di sebuah gudang kosong yang terletak di Ipoh.

5.      Kelayakkan/ kelulusan dalam bidang perakaunan sangat penting kepada seseorang yang ingin melibat/ melibatkan diri dalam lapangan perniagaan.

6.      Majlis pelancaran album baharu/ baru penyanyi popular itu telah diadakan secara besar-besar/ besar-besaran di sebuah hotel terkemuka di ibu kota.

Praktis 6:

1.      Jabatan Alam Sekitar akan bertindak tegas kepada mana-mana pehak/ pihak yang melakukan kebakaran/ pembakaran secara terbuka untuk menangani masalah jerebu yang semakin meruncing.

2.      Jabatan Pengangkutan Jalan akan menguatkuasa/ menguatkuasakan undang-undang dari semasa ke semasa untuk mendisplinkan pengguna jalan raya terutama pada musim perayaan.

3.      Sebagai anak, kita mestilah sentiasa menjaga marwah/ maruah keluarga dengan menghindari/ menghindarkan diri daripada perbuatan yang mengaibkan keluarga.

4.      Penduduk Kampung Permai Maju sedang bergotong royong/ bergotong-royong untuk memperlebarkan/ memperlebar jalan kerana bilangan kenderaan yang melalui kampung itu semakin bertambah.

5.      Dalam majlis itu, pelbagai persembahan telah mengadakan/ diadakan sempena hari keputeraan baginda yang ke 52/ ke - 52 tahun.

6.      Mereka kesali/ kesal akan sikap pihak kontrekter/ kontraktor yang tidak dapat menyiapkan projek perumahan tersebut mengikut jadual yang terdapat dalam butir-butir perjanjian.

Praktis 7:

1.      Untuk mempastikan/ memastikan komputer sentiasa selamat samada daripada serangan virus atau daripada penceroboh/ pencerobohan sistem komputer, beberapa panduan telah disediakan oleh pembekal.

2.      “Saya mempunyai kaki tangan/ kakitangan yang berpengalaman luas dalam bidang kecantikan termasuk khidmatan/ perkhidmatan menggunting rambut,” katanya dengan ramah.

3.      Dalam perhimpunan raksaksa/ raksasa itu, Perdana Menteri telah menasihatkan rakyat supaya sentiasa bersatu padu/ bersatu-padu untuk mengekalkan perpaduan yang sudah terjalin sekian lama.

4.      Untuk membenteras / membanteras kejadian jenayah yang semakin berleluasa, pihak kerajaan mestilah memperbesarkan/ memperbesar pasukan anggota polis dengan menambahkan bilangan anggotanya.

5.      Dalam sambutan ulang tahun kemerdekaan kali ke 51/ ke-51 itu, pelbagai acara telah dirancangkan termasuk acara boria yang akan disembahkan/ dipersembahkan oleh peserta dari negeri Pulau Pinang.

6.      Semua ejensi/ agensi kerajaan diarahkan bergabung untuk menjalani/ menjalankan kajian bagi mencari punca sebenarnya yang menyebabkan berlakunya banjir besar sejak beberapa hari yang lalu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan