SOALAN
RAMALAN 13
(KBAT)
Orang
tua-tua pernah berkata bahawa “membaca itu jambatan
ilmu”.
Huraikan langkah-langkah untuk membudayakan amalan
membaca
dalam kalangan murid sekolah.
[100
markah]
PENDAHULUAN
“Membaca
itu jambatan ilmu” – kata orang tua-tua yang
meninggalkan
makna yang mendalam – amalan membaca bagaikan
pembangunan
modal insan secara tidak langsung – melahirkan warga
yang
bijak pandai – pelbagai langkah harus diambil untuk
membudayakan
amalan membaca – melahirkan warga yang bijaksana
ISI
PENTING
1.
Pihak pentadbir sekolah – menaik taraf perpustakaan sekolah –
menjadikan
perpustakaan sebagai gedung ilmu – membeli buku yang
berkualiti
dan bersesuaian – melahirkan warga sekolah yang suka
membaca
– ilmu itu pelita hidup – menerangi hidup kita dengan ilmu
2.
Guru pusat sumber – berusaha untuk mempromosikan pusat sumber
–
menjadikan pusat sumber sebagai nadi Program Nadi Ilmu Amalan
Membaca
(NILAM) – memberitahu anak-anak murid kepentingan
membaca
– mendedahkan mereka kepada kepentingan ilmu kehidupan
3.
Guru kelas – mencadangkan pembinaan sudut bacaan – murid
mendermakan
buku yang berkualiti – menyusun buku di sudut khas –
memudahkan
murid membaca buku pada masa lapang – membantu
murid
menimba ilmu pengetahuan – meningkatkan pengalaman diri
4.
Pengetua sekolah – memperkenalkan kepentingan membaca melalui
kempen
membaca – menganjurkan pameran buku di sekolah –
menjemput
penulis buku untuk menyampaikan ceramah motivasi
tentang
kepentingan membaca – menarik minat murid untuk membaca
PENUTUP
Amalan
membaca – penting dalam kehidupan kita – menjadikan kita
berfikiran
matang dan rasional – mengatasi masalah dalam kehidupan
–
menghadapi pelbagai cabaran dalam kehidupan – amalan membaca
mesti
terus disuburkan – membaca itu jambatan itu – membina
jambatan
ilmu yang kukuh memerlukan usaha yang gigih dan
berterusan
– melahirkan warga yang berwawasan dan berilmu!
SOALAN
RAMALAN 14
(KBAT)
Anda
akan menyertai pertandingan menulis cerpen yang dianjurkan oleh
Dewan
Bahasa dan Pustaka. Tema cerpen yang diutarakan ialah perpaduan.
Tulis
cerpen tersebut selengkapnya.
[100
markah]
PENDAHULUAN
Kampung
sentosa – penduduk berbilang kaum – hidup aman damai
–
hujan ribut melanda – kerosakan jambatan utama –
menghubungkan
ampung ke bandar – penduduk berasa gusar dan
bimbang
– berjalan dengan hati yang gundah – menemui penghulu
PERKEMBANGAN
Tok
Penghulu muncul di serambi rumah – didatangi Mega, Salim,
dan
Tauke Tan – meluahkan kebimbangan mereka – Mega tidak
dapat
ke bandar untuk mengambil roti – Salim tidak dapat
menghantar
anak ke sekolah – Tauke Tan tak dapat berniaga
KONFLIK
Tok
Penghulu meminta cadangan – Salim mencadangkan agar
kutipan
wang dibuat – Tauke Tan membantah – kerugian dalam
perniagaan
– Mega pula membantah kerana keuntungannya tak
cukup
untuk keluarga – Tok Penghulu menggaru kepala – berfikir
Tok
Penghulu bimbang akan konflik yang berlaku – membuat
perbincangan
dengan orang kampung – mengumpulkan orang
kampung
di dewan orang ramai – masing-masing berkumpul dan
menantikan
kedatangan Tok Penghulu – masalah mesti diselesaikan
KLIMAKS
Tok
Penghulu muncul – menyampaikan ucapan – menceritakan
masalah
yang berlaku – kerosakan jambatan utama menjejaskan
kehidupan
penduduk – malapetaka datang tanpa diduga – penduduk
harus
bersatu padu – menghadapinya dengan tabah – gotong-royong
Penduduk
dibahagikan kepada tiga kumpulan – kumpulan pertama
mendapatkan
derma daripada penduduk – kumpulan dua dalam
kalangan
tukang kayu – kumpulan ketiga suri rumah tangga yang
bercadang
untuk memasak untuk penduduk yang bekerja keras
PELERAIAN
Selama
6 jam berusaha – melibatkan 50 orang penduduk – kerja
pembinaan
jambatan kukuh berjaya – hasil perpaduan berbilang
bangsa
– hidup bersatu padu – mendapat pujian Tok Penghulu –
Mega,
Tauke Tan, dan Salim berasa syukur – sedar bahawa
perpaduan
amat penting – bersatu kita teguh, bercerai kita roboh –
Tok
Penghulu meminta penduduk terus mengekalkan perpaduan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan