CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Isnin, 6 Julai 2015

PT 3 Sejarah - Perkaitan dan Rumusan



Perkaitan pembentukan persekutuan dengan kedulatan Malaysia.

Idea penubuhan Malaysia telah dikemukakan oleh Tunku Abdul Rahman pada 1961. Ianya akan menggabungkan Persekutuan Tanah Melayu, Sarawak, Sabah dan Singapura. Pada awalnya beliau mencadangkan penubuhan tersebut mampu bekerjasama dalam bidang politik dan ekonomi dengan lebih rapat.
Dengan Penyatuan negeri-negeri di bawah nama Malaysia yang dibentuk pada 1963 telah mampu menjadikan negara ini maju setanding dengan negara-negara maju yang lain. Selain kemajuan material, negara kita juga berjaya memodenkan sistem pentadbiran dengan cara mencontohi corak birokrasi dari negara barat dengan beberapa pengisian seperti penubuhan parlimen, kabinet, kementerian, jabatan dan pentadbiran diperingkat negeri.

Dengan penyatuan 14 negeri di Malaysia juga telah berjaya mebantu membangunkan negara ini kerana segala hasil bahan mentah seperti balak, petroleum dan gas asli dari negeri –negeri tertentu dapat dijana untuk membantu pembangunan negeri lain dalam bentuk pembinaan infrastruktur.Negeri Sarawak yang kaya dengan balak dan minyak contohnya merupakan antara negara yang menyumbang pada pendapatan negara ini. Hasilnya kerjaaan  pusat dapat membantu negeri lain dalam bentuk peruntukan tahunan.

Dengan penubuhan Malaysia juga tahap keselamatan negara ini semakin meyakinkan kerana kerajaan pusat bertanggungjawab menjaga keselamatan negara daripada ancaman daripada luar dan keselamatan dalam negeri juga dititikberatkan melalui peranan yang dimainkan oleh Kementerian Pertahanan dan Kementerian dalam negeri.




Pengetahuan 

Persetiaan 1895 sebenarnya menjadi rujukan yang baik ke arah pembentukan sebuah negara bergelar Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948.Walaupun terdapat beberapa ciri yang sama dalam pentadbiran Malayan Union tetapi beberapa klausa atau perkara tidak dipersetujui oleh orang Melayu menyebabkan rancangan Inggeris menjadikan negara ini sebagai tanah jajahan melalui Malayan Union gagal. Beberapa ciri penting seperti taraf raja dan takrifan negeri naungan menjadi antara perkara yang dikekalkan dalam perlembagaan 1948.

Sama seperti Persetiaan 1895, penggubalan perlembagaan melalui Suruhanjaya Reid pada 1956 juga mengambilkira beberapa aspek seperti hak kerajaan pusat dan negeri dan jaminan terhadap kedudukan raja . Cuma yang berbeza antara keduanya ialah penambahan beberapa isu seperti agama, bahasa, hak kerakyatan dan lain-lainnya.

Dalam nada yang sama kita seharusnya memahami dan menghayati peristiwa sejarah negara negara ini yang terjajah sekian lama dan memerlukan kekuatan segenap sudut bagi menjamin penjajahan ke atas negara ini tidak lagi akan berlaku .

Iktibar
Kita juga seharusnya mengambil iktibar bahawa perpaduan hanya dapat dicapai jika semua rakyat bersatu padu , bertolak ansur, hormat menghormati antara sesama angota masyarakat tanpa mengira latar belakang negeri, kaum atau bangsa

Harapan
Saya berharap agar semua warga negara ini akan sentiasa mematuhi undang-undang/ peraturan, tidak terpengaruh dengan anasir luar dan menghargai jasa tokoh yang telah banyak berjuang bagi mendapatkan kemerdekaan dan memenuhi kemerdekaan ini agar menjadi lebih bermakna akhirnya. Kita  harus bersatu padu dalam usaha menjadikan kemajuan negara yang kita kecapi ini berkekalan hingga akhirnya.

6 ulasan: