Draf awal huraian - jangan salin bulat-bulat. ini cadangan saya sahaja
1.
Tajuk rencana - Perpaduan kaum di
Malaysia
2.
Nama penulis – Nama kita
3.
Isi kandungan: bahagikan isi kandungan berdasarkan konstruk yang dikehendaki
(a)
Pengenalan
Perpaduan boleh ditakrifkan sebagai satu
proses yang menyatupadukan anggota masyarakat dan negara seluruhnya melalui
ideologi negara supaya tiap-tiap anggota masyarakat dapat membentuk satu
identiti dan nilai bersama serta satu perasaan kebangsaan dalam kalangan mereka. Perpaduan masyarakat
merupakan antara aspek yang penting dalam membentuk perpaduan negara. Malaysia kini dihuni oleh
beberapa kaum dan etnik yang bersifat
majmuk yang membawa kepada wujudnya jurang perpisahan .
Pada zaman
pemerintahan British di negara ini , mereka mengamalkan dasar pecah dan perintah terutama membiarkan penduduk negara ini mengamalkan kegiatan ekonomi
masing-masing mengikut komposisinya. Orang Melayu dibiarkan berada di kampung
yang terlibat dalam bidang pertanian dan
penanaman padi serta menangkap ikan
manakala tenaga buruh di ladang diambil dari negara India dan di kawasan lombong bijih
timah tenaga imigran dari China diambil. Kesannya jurang perpaduan mula timbul
disebabkan kegiatan ekonomi yang diusahakan di samping tempat tinggal yang berbeza . Keadaan ini mengurangkan
kebarangkalian penduduk Melayu , Cina dan India bersama-sama dalam satu
lokaliti.Kesan jangka panjang keadaan ini ialah wujudnya jurang pemisahan
antara kaum.
Bersama-sama
dengan kedatangan imigran ini ialah sistem pendidikan mereka yang dibawa ke negara ini. Orang Cina
dan India memiliki sistem sekolah vernakular sendiri yang membawa masuk guru,
buku dan sukatan pelajaran dari negara mereka. Kesannya di negara ini telah
wujud satu sistem pendidikan yang di dalamnya terdapat sekolah aliran agama ,
Inggeris, Cina , Tamil dan aliran Melayu. Kesan langsung wujudnya sistem pendidikan zaman British ini menyebabkan
terhalangnya proses asimilasi yang boleh memungkinkan pergaulan kaum dapat
dilakukan dengan sempurna.
Penaklukan
Jepun
di Tanah Melayu pada Perang Dunia Kedua iaitu pada 1941-1945 juga tak kurang
mendatangkan kesan yang hebat ke atas hubungan integrasi kaum di negara ini.
Pihak Jepun pula mengamalkan dasar anti-Cina dan pro-Melayu yang ternyata
mengeruhkan lagi keadaan semasa dengan menyebabkan timbulnya perasaan benci dan
prasangka buruk masyarakat Cina terhadap orang Melayu. Orang Cina bertindak
mengambil kesempatan utuk membalas dendam dengan menganggotai Bintang Tiga atau
lebih dikenali sebagai Parti Komunis Malaya (PKM) dalam tempoh masa Jepun
menyerah kalah dan sebelum kedatangan kembali pihak British. Ketika inilah berlakunya keganasan
14 hari seperti membunuh, menculik, membakar masjid dan bangunan sebagai cara
membalas dendam . Keadaan ini
menyebabkan berlakunya persengketaan kaum antara orang Melayu dan orang
Cina.
Lebih memburukkan lagi keadaan adalah apabila kebanyakan orang Cina terlibat
dalam pergerakan PKM manakala orang Melayu kebanyakannya merupakan anggota
pasukan keselamatan ketika zaman darurat pada 1948-1960.
Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon
pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah
membangkitkan soal-soal Bangsa Malaysia berkaitan dengan Bahasa
Kebangsaan (Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu sebagai
(Bumiputera)
dan hak kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah memberi kesempatan kepada
ahli-ahli politik yang ingin mendapatkan faedah dalam pilihanraya.
Pada pilihanraya umum 1969 Parti
Perikatan yang dianggotai oleh (UMNO-MCA-MIC) telah gagal
memperolehi majoriti 2/3 diparlimen, walaupun masih berjaya membentuk kerajaan
persekutuan. Hal ini disifatkan oleh parti pembangkang sebagai satu kemenangan
yang besar buat mereka. Jumlah kerusi yang dimenanginya dalam Dewan Rakyat
(Parlimen)
telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun
1969.Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) menang 25
buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala PAS menang 12 kerusi.
Pihak pembangkang yang memperoleh
pencapaian gemilang dalam pilihanraya telah meraikan kemenangan mereka pada 11
Mei 1969. Perarakan tersebut sebenarnya tidak bermotif untuk menimbulkan isu
perkauman. Malah terdapat segelintir pengikut perarakan telah mengeluarkan slogan-slogan sensitif
berkenaan isu perkauman semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di
sekitar Kuala Lumpur.
Perarakan turut dijalankan pada 12 Mei 1969 di mana kaum Cina berarak menerusi
kawasan Melayu, melontar penghinaan sehingga mendorong kepada kejadian
tersebut. Pihak pembangkang yang sebahagian besar darinya kaum Cina dari Democratic Action Party dan Gerakan yang menang, mendapatkan permit
polis bagi perarakan kemenangan melalui jalan yang ditetapkan di Kuala Lumpur.
Bagaimanapun perarakan melencong dari laluan yang ditetapkan dan melalui
kawasan Melayu Kampung Baru, menyorak penduduk di situ.
Sesetengah penunjuk perasaan membawa penyapu, kemudiannya dikatakan sebagai
simbol menyapu keluar orang Melayu dari Kuala Lumpur, sementara yang lain
meneriak slogan mengenai tengelamnya kapal Perikatan . Orang Melayu memandang perisitiwa ini sebagai kaduk naik junjung. Natijahnya
berlaku kemarahan yang meluap-luap dalam kalangan orang Melayu sehingga
menumpahkan darah .Maka berlakulah kejadian yang dinamakan Tragedi 13 Mei 1969. Kepanasan isu ini cepat menular sehingga ke
seluruh negara dalam masa yang begitu singkat sahaja.
Perpaduan negara
ini juga diuji dengan pelbagai
isu berkaitan dengan agama dan soal hak kerakyatan dan beberapa isu
sensitif lain yang mampu menjejaskan perpaduan kaum di negara ini . Ianya
dibawa dan dimainkan oleh beberapa badan bukan kerajaan yang cuba mendapatkan
nama dalam usaha mendapatkan sokongan berterusan sehingga ke tarikh pilihanraya
akan datang. Jika dibiarkan begitu sahaja tanpa diselesaikan atau dirungkai
terlebih awal hal ini mampu merobek perpaduan kaum sedia ada pada masa
sekarang.
(b)
Kepentingan perpaduan kaum
Perpaduan dalam kalangan pelbagai etnik di negara kita haruslah
dikekalkan untuk menjamin
keselamatan negara agar kemerdekaan
yang kita kecapi sekarang ini berkekalan .Hal
ini adalah untuk mengelakkan
berulangnya perkara yang tidak diingini seperti rusuhan kaum pada 13 mei 1969
yang telah berlaku di negara kita. Kesan daripada rusuhan ini kita dapat lihat
betapa ramai masyarakat negara kita yang mati dalam peristiwa berdarah ini.
Oleh itu, perpaduan penting agar kejadian yang sama tidak akan
berulang. Dalam nada yang sama kita akan dapat mengekalkan kestabilan politik jika kejadian
rusuhan kaum ini dapat dielakkan oleh semua anggota masyarakat yang memiliki
semangat nasionalisme dan patriotik yang tinggi.
Selain itu, keharmonian
ini juga mestilah dikekalkan untuk melahirkan perasaan cintakan tanah air
dan sanggup berkorban untuk negara kita.
Perpaduan dalam kalangan etnik di negara ini juga akan dapat mengukuhkan lagi keselamatan negara
daripada ancaman luar dan dalam negara.
Warganegara yang memiliki semangat nasionalisme akan melahirkan kekuatan dalam
mempertahankan negara ini daripada campurtangan kuasa luar seterusnya memelihara kedaulatan negara
ini dan mengekalkan kemerdekaan negara ini seterusnya.
Perpaduan negara yang jitu juga dapat membina sebuah masyarakat yang
saling menghormati antara satu sama lain disebabkan faktor rasa bersama
dan kekitaan yang lahir dalam jiwa seluruh anggota masyarakat. Sifat dengki dan
khianat akan terlebur begitu sahaja jika
semua anggota masyarakat memiliki sifat saling menghormati yang dipupuk sejak
kita kecil lagi.
(c)
Faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum ( pilih 3 sahaja )
Peristiwa
13 Mei
telah menjadi catatan sejarah yang suram di negara ini. Hal ini demikian kerana
peristiwa ini memperlihatkan bahawa hubungan kaum akan menjadi rapuh jika
ada tindakan luar batasan dilakukan dan
tindakan mencegah tidak dilakukan dengan secukupnya. Peristiwa berdarah ini
menjadi iktibar bahawa perpaduan kaum boleh menjadi bom jangka yang boleh
meletup pada bila-bila masa memandangkan terdapat sebahagian anggota masyarakat
yang gemar menjaja isu sensitif bagi meraih sokongan politik mudah untuk bangsa
mereka. Selepas kejadian ini lahir kesedaran untuk menyatupadukan kaum di negara
ini dengan terbentuknya Rukun Negara yang menjadi satu identiti bagi semua
anggota masyarakat. Dalam masa yang sama kekurangan orang Melayu dalam bidang
ekonomi cuba diselesaikan dengan pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru yang
dilancarkan pada 1970.
Rentetan peristiwa tersebut juga telah terbentuknya MAGERAN pada 17 Mei 1969
yang berfungsi sebagai pengembali keamanan dan undang-undang negara; penentu
pentadbiran yang licin dan sempurna; dan pengembali keharmonian dan kepercayaan
antara kaum. MAGERAN didapati berjaya mengembalikan keamanan kepada negara
selepas dua tahun ditubuhkan. Seterusnya, pada tahun 1969 juga, Jabatan
Perpaduan Negara(JPN) dan Majlis Muhibah Negara(MMN) telah dibentuk. JPN yang
diketuai Tan Sri Mohd Ghazali Shafie telah ditubuhkan untuk membantu kerajaan
menggerakkan dan membimbing rakyat ke arah perpaduan negara. MMN pula
ditubuhkan pada 18 Julai 1969 bertujuan memulihkan kepercayaan dan keyakinan
antara kaum, mengkaji dan mengatasi masalah untuk menghapuskan perselisihan
faham, membantu dan menyusun kerja-kerja sukarela. MMN dan JPN telah
digabungkan pada 1Januari 1972 menjadi Kementerian Perpaduan Negara yang kini
bergelar Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat yang
ditugaskan untuk mengendalikan aktiviti-aktiviti bercorak muhibah untuk
masyarakat yang berbilang kaum
Penubuhan parti politik di negara kita sebenarnya
bermula pada 1940 apabila kesedaran politik mula melonjak hasil pengenalan
Malayan Union oleh Inggeris di negara
ini. Penubuhan UMNO , MCA dan MIC pada awalnya bermaksud untuk membela
masyarakat atau kaum masing-masing dalam bidang politik, ekonomi dan sosial. Perpaduan
kaum mula dibentuk apabila Parti Perikatan mula ditubuhkan hasil gabungan
UMNO,MCA dan MIC yang merapatkan hubungan antara orang Melayu, Cina dan India
dalam bidang politik dalam usaha memuju kerjasama kaum ke arah mencapai
kemerdekaan. Proses ini dilakkukan mulai 1948 hinggalah 1956 . Dapat dilihat
pada masa ini kesedaran pentingnya perpaduan kaum dibentuk bagi menjamin keadaan negara yang aman dan damai
dengan penduduknya dapat bekerjasama antara satu sama lain.
Kerajaan telah
merangka Dasar Pendidikan
Kebangsaan sebagai landasan mewujudkan masyarakat yang bersatu padu.
Penyata Razak dan Ordinan Pelajaran yang telah termaktub sebelum merdeka telah
disemak semula menghasilkan Laporan Rahman Talib dan seterusnya dimaktubkan
dalam Akta Pelajaran, 1961 merupakan antara usaha awal kerajaan dalam sektor
Pendidikan. Matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan diharapkan dapat memenuhi
keperluan tenaga rakyat negara ini dalam jangka pendek dan panjang demi
melahirkan masyarakat yang bersatu padu, berdisiplin dan terlatih. Antara
strategi yang dirancang untuk mencapai matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan
ialah menjadikan Bahasa Kebangsaan bahasa pengantar yang utama, mengadakan
kurikulum yang sama dan berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah,
mewujudkan sistem peperiksaan yang sama dan sebagainya.
(d)
Cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum ( pilih 3 sahaja )
Cabaran kepentingan etnik dari aspek
politik iaitu politik perkauman boleh menimbulkan
perasaan kurang senang hati dan mengukuhkan semangat perkauman jika sesuatu
tindakan diambil tanpa mendapat kata sepakat oleh semua pihak. Isu-isu
perkauman seperti bahasa, kebudayaan, pendidikan, agama, kerakyatan, dan
ekonomi jika dipergunakan untuk tujuan berpolitik, pastinya, ia tidak akan
menyumbang ke arah masyarakat yang bersatu padu.Ianya ditambah lagi dengan
usaha parti tertentu yang mengemukakan ideologi Malaysian Malaysia bagi mendapatkan hak yang sama rata dalam kalangan
penduduk di negara ini.Sekali pandang ianya merupakan suatu isu yang kecil
tetapi sebenarnya isu ini berlawanan dengan kontrak sosial yang dibuat sebelum negara
ini mencapai kemerdekaan.
Sejak zaman penjajahan lagi, masalah
integrasi telah wujud terutamanya semasa penjajahan British. Mereka menjalankan
dasar “divide and rule” iatu dasar
pecah dan perintah agar dapat memerintah dan mengeksploitasi ekonomi negara.
Dasar ini jugalah yang memisahkan kaum-kaum utama negara ini mengikut bidang
ekonomi yang dijalankan. Masyarakat melayu mengendalikan pertanian dan
ditempatkan di kawasan luar Bandar iaitu di kampong-kampung. Masyarakat Cina
ditempatkan dilombong-lombong bijih timah dan bandar-bandar kerana aktiviti
perlombongan dan perdagangan yang dijalankan mereka. Manakala masyarakat India
pula ditempatkan di lading-ladang getah. Perubahan fungsi ini telah menyebabkan
ketiga-tiga kaum ini terpisah dan hubungan semakin terhada dan menjadi
bertambah renggang.
Cabaran
dari segi ekonomi
yang paling nyata ialah perbezaan dari segi pekerjaan di mana perbezaan ini
diwujudkan oleh pihak British melalui pecah dan perintah sepertimana dinyatakan
sebelum ini. Masalah ini telah mewujudkan perasaan curiga dan telah mewujudkan
jurang ekonomi antara kaum-kaum terbabit. Akibat daripada dasar yang dicipta
oleh British itu, kesannya masih lagi dapat dilihat sampailah sekarang di mana
sektor perniagaan masih lagi didominasi oleh orang Cina dan kebanyakkan orang
India masih lagi tinggal di lading-ladang. Perbezaan pekerjaan ini telah
membataskan interaksi sosial antara mereka kerana masa banyak diluangkan
ditempat kerja dan sekiranya rakan sekerja terdiri daripada kaum atau etnik
yang sama maka interaksi dan komunikasi hanya berlaku dan berada dalam
lingkungan kaum yang sama sahaja. Kesannya adalah di mana perasaan prasangka
dan perkauman akan menjadi semakin kuat dan menebal di antara sesama kaum
terbabit.
Sistem
persekolahan
yang wujud di negara ini, pada dasarnya berpandukan sistem Barat yang
diperkenalkan oleh pentadbiran British mulai abad ke 19, Pelajaran Cina telah
memberi kesedaran kebangaaan pemuda –pemuda Cina. Sekolah Cina bukan hanya
menggunakah bahasa Cina sebagai bahasa pengantar, gurunya datang dari negara
China, buku teks diimport dari negara China dan berkiblatkan China.
Sekolah
Tamil pula menggunakan bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar yang tunggal.
Kebanyakan sekolah Tamil terletak di kawasan ladang dan sebahagian besarnya
dibiayai oleh syarikat-syarikat yang memiliki ladang-ladang berkenaan. Kerajaan
sebelum merdeka menganggap sekolah Inggeris sebagai sistem persekolahan yang
unggul. Kelulusan sekolah Inggeris terdedah kepada pemikiran Barat. Perbezaan
di antara sekolah Inggeris dengan sekolah-sekolah lain bukan dari segi bahasa
pengantar sahaja, sukatan pelajaran juga tidak sama dan sekolah Inggeris juga
memberi kesan kepada perpecahan yang berlaku di dalam masyarakat. Jelas sekali,
sistem persekolahan sebelum merdeka memainkan peranan penting mengekalkan
keperibadian satu-satu golongan etnik dan, di samping itu, mewujudkan dua
golongan terdidik – berpelajaran Inggeris dan berpelajaran vernakular yang tidak mempunyai pandangan dunia (world –
view) yang sama. Pihak Inggeris tidak memberatkan objektif perpaduan dalam
sistem pelajarannya. Tidak ada satu dasar pendidikan kebangsaan sepertimana
yang kita lihat hari ini. Yang penting bagi mereka ialah memberi pelajaran
kepada segolongan rakyat untuk membolehkan sebahagian mereka memenuhi keperluan
tenaga dan ekonomi.
Penyalahgunaan
media sosial telah mula menular sejak akhir-akhir ini.
Media sosial seperti web dan blog serta face book menyebabkan timbulnya kerenggangan kaum kerana banyak menimbulkan
isu sensitif . Beberapa laman web yang bebas bergerak telah memperkatakan
begitu banyak isu bersifat sensiti di samping menaburkan fitnah serta berita
palsu menyebabkan wujudnya keresahan dalam masyarakat di negara ini. Beberapa
kenyataan bersifat rasis dan berunsur perkauman begitu berleluasa pada masa
sekarang. Keadaan ini pula tidak diambil tindakan oleh pihak berkuasa kerana
pertindihan tugas dan bidang kuasa antara badan penguatkuasa dan badan pengawal
komunikasi. Penyebaran berita palsu dan
tohmahan juga menjadi punca perbalahan dan persengketaan terhadap anggota
masyarakat di negara ini. Isu kalimah Allah dalam bible yang diterbitkan dalam
Bahasa Melayu contohnya menyebabkan
berlaku pertentangan pendapat dalam kalangan rakyat di negara ini. Ianya bakal
menyebabkan wujudnya rasa benci dan dendam dalam masyarakat yang mampu
mengguggat keamanan negara.
Campurtangan
kuasa luar
juga boleh menlunturkan perpaduan di negara ini.Beberapa individu yang
dikenalpasti sedang berusaha mendapatkan kerjasama daripada Amerika Syarikat dan
Australia dalam usaha mendapatkan sokongan dan dokongan terhadap permasalahan
yang mereka hadapi. Kehadiran beberapa pemimpin dari luar ini boleh dianggap
cuba mencampuri urusan negara ini kerana cuba mempertikaikan isu hubungan
sesama jenis dan hak golongan lesbian,
gay dan transgender di negara ini.Segelintir anggota masyarakat juga mengaitkan
isu di atas sebagai isu hak asasi manusia di negara ini. Dengan menjadikan isu
ini sebagai isu hak asasi maka ianya mendapat sokongan sebahagian daripada
anggota masyarakat.
(e)
langkah-langkah untuk mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia ( pilih 3 sahaja )
Beberapa kempen dan program yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan
mampu mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di negara ini. Pelan Tindakan
Perpaduan & Integrasi Nasional telah dirancang oleh Jabatan Perpaduan Negara
dan Integrasi Nasional. Ia merupakan rancangan lima tahun iaitu dari 2005-2010
yang merancang pelbagai usaha untuk memupuk dan mempertingkatkan perpaduan dan
integrasi nasional. Pelan ini mengandungi pelbagai strategi yang dirancang dari
pelabagai aspek seperti strategi politik, ekonomi, pendidikan, penggunaan
Bahasa Kebangsaan, Agama, Kebudayaan, Integrasi Wilayah, Keselamatan,
Pembangunan Kawasan, Penggunaan Tenaga Manusia, Media Massa, Kesukanan,
Pemasyarakatan Perpaduan, Pertubuhan Sukarela, Penyelidikan Dan Penerbitan
Bahan Bacaan, Pemantauan Isu-isu Semasa dan Konflik, Penubuhan Panel Penasihat
Perpaduan Negara (PANEL) dan Jawatankuasa Penasihat Perpaduan Peringkat Negeri
(JKPPN), program dan aktiviti perpaduan, Sekolah Wawasan dan Program Latihan
Khidmat Negara. Kesemua program, pelan dan aktiviti yang dirancang telah
dijalankan dengan bertujuan supaya masyarakat dapat melibatkan diri dan memupuk
hubungan etnik yang erat antara rakyat di negara ini.
Kerajaan melalui Kementerian Pendidikan
Malaysia (KPM) memperkenalkan program Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan
(RIMUP) sejak tahun
1986. Program ini pada awalnya telah dilaksanakan di peringkat sekolah rendah
dan kini diperluaskan ke semua sekolah rendah dan menengah pada tahun 2005. KPM
memandang berat akan pentingnya dijalin hubungan yang rapat antara murid
pelbagai kaum di sekolah supaya wujud kesefahaman dan perpaduan antara mereka.
Dengan adanya persefahaman dan berbaik sangka maka akan timbul suasana
hormat-menghormati terhadap agama, budaya dan adapt resam sesuatu kaum dengan
kaum yang lain. KPM menyediakan peluang kepada murid pelbagai kaum untuk
bergaul mesra secara sedar dan terancang. Proses perpaduan ini dapat dipupuk
dan dibina agar semangat tersebut dapat diamalkan dalam masyarakat. Usaha ini
dijana semula kea rah merealisasikan hasrat kerajaan untuk menjadikan rakyat
Malaysia hidup bersatu padu dan harmoni.Antara aktiviti yang dilaksanakan ialah
lawatan sambil belajar, kursus motivasi, kem perpaduan , sambutan hari perayaan
, pameran kebudyaan dan persembahan pentas.
Sekiranya isu ini diperinci secara mendalam, kerajaan
telah mewajibkan remaja yang berumur 17 tahun ke atas menyertai Program Latihan
Khidmat Negara (PLKN).
Modul kenegaraan PLKN sememangnya bertujuan untuk melahirkan semangat perpaduan
dalam sanubari remaja daripada masyarakat majmuk yang merupakan bakal pemimpin negara.
Selaras dengan modul kenegaraan, para remaja berbilang kaum berpeluang untuk
bekerjasama bagai aur dengan tebing dan seterusnya perpaduan dapat disemai
melalui aktiviti-aktiviti berkumpulan yang dilaksanakan dalam PLKN.
Sesungguhnya, tidak dapat disangkal bahawa PLKN turut memainkan peranan dominan
dalam iltizam membentuk perpaduan kaum.
Perpaduan kaum juga dapat dipupuk melalui aktiviti kemasyarakatan
yang memerlukan setiap kaum mengambil bahagian dalam setiap aktiviti yang
dijalankan. Cara ini dapat memupuk semangat kerjasama dan saling membantu
antara satu sama lain dengan menghapuskan sikap mementingkan diri yang tertanam
di dalam jiwa masyarakat kini. Namun, sikap negative masyarakat terutamanya
masyarakat yang duduk di bandar yang hanya bekerja tidak tentu masa dan
melakukan kerja sendiri menyebabkan usaha memupuk semangat perpaduan sukar
untuk diterapkan. Aktiviti memperteguh jalinan kemesraan harus dijalinkan
seperti aktiviti gotong royong yang memerlukan sumbangan setiap pihak untuk
menjayakan aktiviti tersebut supaya perpaduan secara maksimum dapat dilahirkan.
Pendek kata, aktiviti kemasyarakatan dapat menjadi wadah yang terbaik bagi
memupuk semangat perpaduan yang perlu ada dalam diri setiap rakyat seiring
dengan hasrat negara untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu walaupun
berlainan bangsa mahupun agama
Satu daripada cara mencapai perpaduan di
antara kaum ialah menjaga budi bahasa serta akhlak dalam pergaulan. Perbezaan
agama serta kepercayaan tidak mengurangkan kepentingan pemupukan budi bahasa.
Adat istiadat adalah peraturan yang sentiasa dlpatuhi dan diamalkan dalam masyarakat
Malaysia terutamanya pada hari
perayaan. Adat istiadat ini mencirikan Kebudayaan Kebangsaan. Antara
hari-hari perayaan yang sama-sama dihormati ialah Hari Kebangsaan Malaysia pada
31 Ogos, Hari Deepavali, Tahun Baru Cina, Hari Raya, Sambutan Maulud Nabi
Muhammad s.a.w,
Slogan 1Malaysia
atau 'Satu Malaysia' adalah satu gagasan peribadi yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia keenam, Datuk
Seri Najib Tun Razak pada 2 April 2009. Intipati
gagasan ini idea satu bangsa tanpa mengira kepelbagaian etnik, sub-etnik dan
kebudayaan. Semua pihak mestilah bersama-sama menjayakannya. Pelaksanaannya
bukan dibuat semalaman tetapi secara evolusi.Ia adalah ramuan serta formula
pentadbiran dalam proses negara menuju Wawasan 2020
serta menjadi cemerlang, gemilang dan terbilang seperti yang diperjuangkan
perdana menteri keempat dan kelima iaitu Tun Dr Mahathir
Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi
Aspek utama ialah sikap saling hormat menghormati
dan bersikap menerima di antara satu sama lain.Masyarakat majmuk di Malaysia
perlu disatukan melalui '1Malaysia'. Hubungan kaum dipereratkan bagi jangka
masa panjang. Prinsip utama yang mendasari 1Malaysia adalah kebersamaan dan
kekitaan dalam satu keluarga besar. Oleh yang demikian slogan ini sudah tentu
menjadi satu pemangkin kepada perpaduan rakyat di negara ini.
Cara paling penting untuk menyatupadukan
masyarakat berbilang kaum di Malaysia ialah melalui penggunaan bahasa kebangsaan. Penggunaan
satu bahasa perhubungan dan persefahaman di antara satu kaum dengan yang lain
dapat diwujudkan tanpa menimbulkan rasa curiga. Langkah ini mempercepatkan lagi
perpaduan dan rasa hormoni antara kaum di negara ini.
(f)
Rumusan
Pengetahuan
Keamanan negara ini sangat penting dalam
usaha negara ini menginjak menjadi sebuah negara maju menjelang tahnun 2020.
Antara faktor utama kejayaan ini boleh dicapai
ialah melalui situasai keamanan dan kesejahteraan negara sentiasa terjamin atau
tidak boleh dikompromi oleh sebarang faktor lain.
Berdasarkan
peristiwa 13 Mei 1969 kita wajar
memperkuat semula perpaduan kaum di negara ini agar semua anggota masyarakat
dapat hidup dalam keadaan aman dan harmoni di negara yang kita cintai ini.
Dalam
nada yang sama kita seharusnya memahami dan menghayati peristiwa sejarah negara
negara ini yang terjajah sekian lama dan memerlukan kekuatan segenap sudut bagi
menjamin penjajahan ke atas negara ini tidak lagi akan berlaku .
Iktibar
Kita juga seharusnya mengambil iktibar
bahawa perpaduan hanya dapat dicapai jika semua rakyat bersatu padu , bertolak
ansur, hormat menghormati antara sesama angota masyarakat
Harapan
Saya berharap agar semua warga negara
ini akan sentiasa mematuhi undang-undang/ peraturan, tidak terpengaruh dengan
anasir luar dan menghargai jasa tokoh yang telah banyak berjuang bagi
mendapatkan kemerdekaan dan memenuhi kemerdekaan ini agar menjadi lebih bermakna
akhirnya.
(g) sumber rujukan
terima kasih cikgu. Ni boleh jadi bahan rujukn. Tqvm.
BalasPadamTerima kasih cikgu
BalasPadamtq cikgu
BalasPadamTerima Kasih Cikgu
BalasPadamthank u cikgu... :)
BalasPadamcikgu...boleh tak cikgu bagi contoh cara nak buat kajian kes bagi geografi...pls...cikgu
BalasPadamTerima kasih cikgu
BalasPadam10NX A LOT ,SIR...THIS IS REALLY VERY HELPFUL 2 ME....
BalasPadamthanx a lot cg razak!!!cg lah penyelamat kami.... terima kasih cg.....saya x akn tiru bulatx2 tp saya akan jdkan apa yg cg bg ni sbg rujukan...terima kasih cg...
BalasPadamthx cikgu
BalasPadamxD
terima kasih
BalasPadamtrima kasih bnyk2 cikgu..ini sngt membantu saya
BalasPadamSaya ingin mengucapkan terima kasih kepada cikgu razak.. keran sanggup menunjuk bahan yg boleh dijadikan sbagai bahan rujukan utk pt3.. saya harap hidup cikgu lebih ,aman,bahagia dan hidup bertambah baik... Sekali lagi terima kasih
BalasPadamterima kasih cikgu :) InshaAllah sya akn gunakan bahan yg cikgu beri sebagai rujukan sya .
BalasPadamasalam. cikgu ap beza pengagihan kerja dengan jadual kerja?
BalasPadamjadual kerja mcm saya tunjukkan tu. tiada isu pengagihan kerja
Padamterima kasih cikgu. blog cikgu ni mmang mmbantu saya dlam mnulis format.
Padamtime kasih cg.Razak
Padamterima kasih...cikgu razaq
Padamterima kasih...cikgu razaq
PadamTerima kasih cikgu.Semoga Allah mudahkn hidup cikgu spt yg cikgu mudahkn urusan kami...
BalasPadam10q a lot cg razak!!!cg lah penyelamat kami.... 10q cg.... sya x akn tiru bulatx2 tp saya akan jdkan apa yg cg bg ni sbg rujukan...terima kasih cg...
BalasPadamSbg balasan..saya akan letakkan laman web cg sbg sumber rujukan..k....10q u again
trimas bro! ;) <3
BalasPadamTQ cikgu...
BalasPadamterima kasih cikgu....
BalasPadamia sangat membantu saya....
BalasPadamCikgu .. tugasan ni perlu dibuat dalam bentuk ayat atau point2 ?
BalasPadamdalam bentuk ayat penuh . tapi boleh dibentukkan macam cara ulasan dalam buku teks sejarah ( pecahan-pecahan dia )
PadamCikgu, tugasan ni perlu ditulis tangan atau boleh ditaip dengan komputer? Dan, terima kasih atas entri yang sangat berguna..
BalasPadamyang ini tugasan tahun lepas. kita kena tulis tangan semua ini . yang saya buat ini sangat lengkap dengan huraian contoh yang lengkap. untuk tugasan tahun lepas dan tahun ini tak perlu lengkap seperti ini kerana tugasan ini dibuat di sekolah semasa waktu sejarah mengajar. awak akan mendapat taklimat daripada cikgu awak nanti. mungkin bulan enam baru ada tugasan tu. ikuti perkembangan dalam blog saya untuk tugasan tu
Padamthank you cikgu......
BalasPadamAsslam cikgu...sy nak tanya adakah cikgu akan buat contoh kerja khusus sejarah pt3 tahun ni??
BalasPadamsaya cuba tolong
Padamcikgu,saya x tau mcm mane nk buat soalan org sumber????tolonglh saye cikguu:0
PadamCikgu. Kami perlukan pertolongan cg utk pt3 sej tahun ni.
BalasPadamBetoi cikgu
BalasPadamcikgu bila nak buat 2015 punya
BalasPadamcikgu bila nak buat 2015 punya
BalasPadamdah. versi 2015. draf
Padamboleh ke rujukan ni kita ambil sebagai jawapan sbb rasa was2 lah
BalasPadamMacam mana nk buat rumusan
BalasPadamMacam mana nk buat rumusan
BalasPadamterima kasih cikgu
BalasPadamterima kasih tulasi janasekaran
BalasPadamterima kasih cikgu , bahan in sesuai untuk saya untuk membuat PT3
BalasPadamkerangka kasar buat macam mana
BalasPadambilakah cikgu akan update Tugasan PT3 2016 sejarah Baru?
BalasPadamnk tnya , masa kita melawat tempat kajian tu , kena ambil gambar ke ?
BalasPadamEyaa lha bab itu mmbuktikan yg kita prgi mlawt tmpat kajian itu
Padam#sory cikgu bab tolng jawpkan
Assalamualaikum cikgu, bila cikgu akan beri jawapan untuk Tugasan PT3 Sejarah 2016? Tolong segera ya cikgu...kami semua kekurangan idea.
BalasPadamAssalamualaikum cikgu, bila cikgu akan beri jawapan untuk Tugasan PT3 Sejarah 2016? Tolong segera ya cikgu...kami semua kekurangan idea.
BalasPadamCikgu nama saya deeveyah dari SMK Bandar Rinching.Cikgu saya nah tanya bolehkah saya dapat sejarah tentang SMK Tinggi Kajang untik sejarah tahun ini?
BalasPadamcikgu boleh tak cikgu beri jawapan utk Tugasan Sejarah 2016...kami perlukan idea..
BalasPadamcikgu boleh tak cikgu beri jawapan utk Tugasan Sejarah 2016...kami perlukan idea..
BalasPadamCikgu bleh kha bwat sejarah pt3 untk 2016 punya?bab x tau lha mcm mna nk bwad x fham lha
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
BalasPadamcikgu saya nak draf akhir
BalasPadamCikgu, boleh tak tolong beri rencana sejarah tajuk lain2 jugak? Pastikan lengkap demi kemajuan murid2 pt3 lain.
BalasPadam*TQ*
Cikgu, boleh tak tolong beri rencana sejarah tajuk lain2 jugak? Pastikan lengkap demi kemajuan murid2 pt3 lain.
BalasPadam*TQ*
tq cikgu
BalasPadamCikgu,kalau huraian penuh berapa perenggan?
BalasPadamTq..
BalasPadamTq
BalasPadamhai cikgu,rencana yang cikgu buat memang hebat.sy mahu tnya . mungkin soalan ini keluar dari topik skrng . tapi cikgu, kalau format untuk buat sejarah yang lengkap dn padat mcm bgini cikgu cam mana? sama macam karangan biasa? sy tanya soalan ni sbb kami sudah dibagi kerja begini sekarang .maksud sy ketika sy tingkatan 1 .
BalasPadamya cikgu kami tingkatan 1 sudah dibagi kerja kursus tingkatan 3.jdi sesetengah daripada kami susah untuk membuat eseI ini seperti cikgu.
BalasPadamwaisehh menanya
Padamyg tajuk tu.. kena tulis besaq-besaq ka??
BalasPadamassalam cikgu..cikgu di sekolah saya ajar kene buat macam2 ni nampak cam lain je..adakah ini contoh jawapan yg lengkap?
BalasPadamobjektif perpaduan kaum di malaysia ?
BalasPadammengekalkan keharmonian negara maybe...or ... menyatupadukan masyarakat...
PadamCikgu...pliss buat untuk tahun ni..
BalasPadamtulisan tangan atau bertaip cikgu?
BalasPadamsemua kena tulisan tangan... hmm penatlaaaa
Padamits helping me a lot! tq cikgu
BalasPadamhmm...
BalasPadamnk tahun ni punye ...
BalasPadamnk tahun ni punye ...
BalasPadamhmm...
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
BalasPadamAdakah ini sama dengan laporan akhir ?
BalasPadamAdakah ini sama dengan laporan akhir ?
BalasPadamCikgu Tolong ba buat kronologi hari kemerdekaan sebelum , semasa dan selpas
BalasPadamTerima kasih Cikgu....
BalasPadamTq teacher very much
BalasPadamTq teacher very much
BalasPadamterima kasih cikgu, ia sgt membantu.. :)
BalasPadamhi saya tingkatan 1 dari sekolah smk medini
BalasPadamkajian kes ini membantu saya dalam subjek sejarah
k
Padamcikgu takde letak gambar ke
BalasPadamcikgu takde letak gambar ke
BalasPadamTHANKS A TON CIKGU
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
BalasPadam