CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Isnin, 30 Jun 2014

Tugasan PT 3 Sejarah - kerangka awal - 30 markah

Draf awal/ kerangka awal ( kena buat dan hantar kepada cikgu ) yang ini 30 markah



Jadual kerja

1. Objektif kajian

·         Mengenalpasti isu-isu perpaduan kaum secara umum
·         Mengenalpasti kepentingan perpaduan kaum kepada negara ini
·         Menghuraikan cabaran dan kekangan dalam usaha mengekalkan perpaduan kaum di negara ini
·         Menyenaraikan langkah-langkah untuk mengekalkan dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia
2. Menetapkan kaedah kajian
·         Membaca akhbar tempatan
·         Merujuk buku teks atau rujukan
·         Melayari internet berkaitan dengan isu perpaduan

3. Menetapkan tajuk – perpaduan kaum di Malaysia

4. Menyediakan kerangka kasar penulisan

Kerangka awal

a. Tajuk rencana- Perpaduan kaum di  negara ini
b. Nama penulis – nama awak
c. Isi kandungan

Pengenalan isu perpaduan secara umum
Dasar pecah dan perintah British
Sistem pendidikan zaman british
Pendudukan Jepun
Peristiwa 13 Mei

Kepentingan perpaduan kaum ( huraikan 3 aja)
-          mewujudkan masyarakat harmoni dan aman
-          memelihara kedaulatan Negara
-          mewujudkan perasaan cinta kepada Negara/ patriotism
-          meningkatkan imej Negara di mata dunia
-          membangunkan ekonomi negara
-          mengekalkan kestabilan politik
-          membina masyarakat yang saling menghormati

Faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum ( huraikan 3 aja )
Peristiwa 13 mei
Sistem pendidikan penjajah
Penubuhan parti politik
Isu perkauman ( bahasa , budaya , pendidikan , agama , kerakyatan
Dasar pebdidikan kebangsaan


Cabaran mengekalkan perpaduan kaum ( huraikan 3 aja )
kewujudan pelbagai aliran sekolah
- parti politik berasaskan kaum
- kesan dasar penjajahan british
Sikap individulistik dalam masyarakat
Penyalahgunaan media sosial – menimbulkan isu sensitif
Campurtangan kuasa luar


Langkah untuk mengekalkan dan menetapkan perpaduan kaum di Malaysia ( huraikan 3 aja )
Kempen kerajaan
Program RIMUP
Gotong royong
Rumah terbuka
Sambutan perayaan
Program sukan
Slogan I Malaysia
Aktiviti kokurikulum

Membuat rumusan
-          Keamanan dan kesejahteraan negara sentiasa terjamin
-          Berdasarkan peristiwa sejarah lama (  ) kita wajar ........
-          Memahami dan menghayati peristiwa sejarah negara

Meletakkan rujukan
Akhbar
Buku- Buku teks sejarah tingkatan 3 , KPM, DBP , 2007, KL
Majalah
Internet

Pelaksanaan kerja
Bil
Tarikh
Huraian/ perkara/ aktiviti
Catatan
1
30/6/2014
Mendengar taklimat daripada guru

2

Membuat rujukan lanjut ke laman web kementerian Pendidikan/ LPM


3

Bertanya guru untuk mengenalpasti tugasan

4

Menentukan tajuk tugasan

5

Membuat kajian perpustakaan

6

Membuat kajian internet

7

Membuat kerangka kasar

8

Merujuk guru tentang huraian tugasan

9

Membuat draf akhir

10
15/7/2014
Menulis rencana ikut format

11
16/7/2014
Menyemak tugasan

12
17/7/2014
Menghantar laporan



57 ulasan:

  1. cikgu, saya nak tanya setiap topic mesti melebihi 300 perkataankah??

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak. saya punya ni agak panjang huraiannya. edit le

      Padam
    2. Alhamdulillah..Syukran Jazilan saya ucapkan di atas panduan yg telah diberikan..JasaMu Dikenang..

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  2. cikgu, macam mana nak buat proses awal?

    BalasPadam
  3. boleh tak ckgu gitau apa matlamat daripada perpaduan kaum ni?

    BalasPadam
  4. Apa beza kerangka awal dengan kerangka akhir?

    BalasPadam
  5. Terima kasih cikgu ianya banyak membantu saya :)

    BalasPadam
  6. Terima kasih cikgu. Semoga hidup cikgu diberkati Allah. Aamiiin :)

    BalasPadam
  7. Ianya sangat membantu anak saya utk PT3

    BalasPadam
  8. cikgu , kalau nak tulis dari mana kita dapat sumber ni , boleh ke tulis laman web blogspot ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya punya blogspot tak boleh dijadikan rujukan.

      Padam
    2. Cikgu macam mana nak buat kerangka akhir cikgu

      Padam
  9. mcm mne nk jelaskan isu2 perpaduan kaum secara UMUM??

    BalasPadam
  10. cikgu saya tak faham nak buat proses awal

    BalasPadam
  11. Ckgu bleh guna ne maklumat krangka kasar? ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. RUJUK POSTING SAYA ATAS LABEL TUGASAN SEJARAH PT 3 . DALAM TU DAH ADA CONTOH . TENGOK LABEL PADA SEBELAH KANAN BLOG INI PADA PAPARAN PEMUKA.

      Padam
  12. Terima Kasih Cikgu . Sangat membantu

    BalasPadam
  13. Jazakallah cikgu Razak .. Semoga hidup anda sentiasa dlm Rahmat Allah..

    BalasPadam
  14. Cikgu Razak adakah Jadual Kerja dengan Senarai Semak sama ? Jika tidak, boleh tak bagi contoh Senarai Semak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak ada senarai semak. ada jadual kerja sahaja. soryy saya lambat balas. hari ini jadual saya penuh. ini baru ada masa jawab

      Padam
  15. cikgu !!! cikgu dh kene tangkap ke ?? :'(

    BalasPadam
  16. Balasan
    1. yang ini untuk tugasan sejarah pt 3 tahun 2014 yang lalu. untuk tahun ini masih belum tahu lagi apa tajuk yang akan kita buat. tunggu sehingga bulan mei atau jun 2015 nanti baru keluar tajuk

      Padam
  17. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  18. cikgu tolong ajar laporan bagi tajuk pilihan raya

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya belum memulakan penulisan laporan sejarah pt 3. tunggu taklimat kepada cikgu dulu.

      Padam
    2. Cikgu macam mana nak buat kerangka akhir cikgu.

      Padam
  19. macamana nak buat proses awal

    BalasPadam
  20. macamana nak buat proses awal

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hyee macam mana nak buat kerangka akhir

      Padam
  21. Balasan
    1. Saya tak tahu lah,tolong ajar kan saya boleh.kerangka akhir.

      Padam
  22. terima kasih cikgu razak,blog cikgu telah membantu saya dalam menyiapkan tugasan kerja kursus sejarah.

    BalasPadam
  23. terima kasih cikgu razak,blog cikgu telah membantu saya dalam menyiapkan tugasan kerja kursus sejarah.

    BalasPadam
  24. cemana nak buat proses awal :')

    BalasPadam
  25. cikgu mcm mna nk wt tentng kepimpinan berkualiti menjamin kesejahteraan rakyat..saya x brpa tahu cra mmbuat..leh cikgu tolong tnjuk contoh

    BalasPadam
  26. terima kasih cikguuu....maklumat yang cikgu sediakan semua betul

    BalasPadam
  27. sangat membantu saya cikguuu...

    BalasPadam
  28. saya nak kerja kursus pmr 2014

    BalasPadam
  29. Cikgu macam mana nk buat karangan 10 perengan?

    BalasPadam
  30. saya nak proses awal dan kerangka kasar sejarah pt3 2016

    BalasPadam
  31. cikgu tolong beri bagaimana untuk membuat proses awal.. terima kasih :)

    BalasPadam
  32. cikgu , saya masih tdak faham bagaimana hendak membuat kerangka kasar harap cikgu dapat membantu

    BalasPadam
  33. Salam cikgu,saya masih tk faham ape itu kerangka kasar adakah ianya seperti pendahuluan karangan ataupun seperti isi kandungan

    BalasPadam
  34. Cikgu blh cikgu bagi tahu tak cara nak buat PROSES AWAL dgn RANGKA KASAR PT3 2017 saya buat tajuk banjir

    BalasPadam
  35. Asslm cikgu nk tanya... kerangka kasar ni hanya tulis isi dlm btk point shj atau nk kena ada huraiannya sekali? Tima kasih..

    BalasPadam