CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Rabu, 18 April 2012

SOALAN UNTUK KERJA KURSUS SEJARAH 2012


SORRRRRRY

DAH DUA MINGGU INTERNET SAYA KEJAP TERANG KEJAAP GELAP


SORRRRRY KALAU TAK SEMPAT UPDATE KAN APA-APA KAT SINI.


TAJUK


ADA SOALAN TENTANG KERJA KURSUS MASUKKAN KAT SINI.
KALAU INTERNET SAYA OK SAYA BALAS

68 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Salam cikgu,

    boleh tolong berikan contoh transkrip temu ramah

    BalasPadam
    Balasan
    1. faiz
      sorry saya tak dapat masukkan
      tak ada masa

      Padam
  3. cikgu boleh tlg berikan contoh untuk rumusan? hrp2 boleh , sbb sy tatwu laa mcm mane nk buat ..

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum cikgu,
    Cikgu boleh beri contoh rumusan x?

    BalasPadam
  5. salam cikgu.boleh tolong bagi contoh penuh hasil kajian? sy xberapa faham :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya cuba secepat mungkin. mungkin lagi seminggu. internet saya tak boleh hidup lagi.

      Padam
  6. Assalamualaikum cikgu,boleh tolong bagi contoh hasil kajian yang Kaedah/Cara Penghasilan ? Terima kasih :)

    BalasPadam
  7. cikgu, boleh bagi contoh tak untuk potensi produk ?? sy x tau lar..sy buat psl baju kurung..sy tak tau ape potensi baju kurung nie..sy dh buat baju kurung boleh dipasarkan ke luar negara..itu je sy tau..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin boleh kaitkan dengan potensi baju kurung pada masa akan datang
      - pasaran besar/ permintaan banyak
      - boleh diteroka pasaran baru/ contohnya perbesarkan ruang perniagaan / tambah cawangan kedai
      - perubahan fesyen ikut kehendak semasa

      Padam
    2. Owh... macam tu.. oke, cikgu !! berkat tunjuk ajar cikgu 90% saya hampir dah siap.. !! terima kasih banyak-2 cikgu razak..:)

      Padam
  8. as salam, cikgu saya dari kedah. boleh x cikgu terangkan tentang spesifikasi produk.... saya xfhm la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cikgu, tajuk kajian boleh guna font yang besar x ? lepas tu,dy punye tajuk 'Produk Pakaian Malaysia tu, boleh guna font besar x ? atwpon kne guna font 12 pnye ???

      Padam
    2. tajuk utama boleh besar sikit pun tak apa
      tapi untuk hasil kajian kena font 12 juga
      sebab nanti awak buat besar-besar

      Padam
    3. saya buat mcm nie :nie yg hasil kajian.

      Maklumat Asas Produk Tempatan (font 20)

      lepas tu huraian dy Font 12..Betul ke ?

      Padam
  9. nama produk,lokasi,kategori,dan nama pengusaha kena letak dalam perenggan yang sama atau berlainan

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut macam saya buat kat atas
      6. xxxx
      6a. xxxx
      i.xxxxx

      Padam
  10. cikgu,sy pening lar buat psl font nie.nie Tajuk Kajian..sy buat mcm nie :

    Produk Pakaian Malaysia(font 24)

    pastu.. Baju Kurung(font 24) boleh gunakan font yg besar sikit ?? kecik sangat sangat x cantik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tajuk utama sahaja besar yang lain font 12.

      Padam
  11. cikgu,macam mana tulis punca dan modal?

    BalasPadam
    Balasan
    1. punca dan jumlah modal – sama ada persendirian / berkongsi / hasil bantuan atau pinjaman
      - ( penerangan saya - bagaimana pengusaha memulakan perusahaannya / adakah dengan menggunakan duit bank/ pinjaman / pinjaman daripada saudara mara / ambil alih daripada orang lain atau warisan keluarga / meneruskan legasi

      Contoh - Pada awal pengeluaran kerepek pisang , Encik A bin B menggunakan wang simpanannya di bank bagi memulakan perniagaan dan pengeluaran kerepek pisang.
      Sekitar tahun 2008 beliau telah mendapatkan pinjaman daripada bank pertanian sebanyak RM 10 000 untuk membeli mesin yang lebih baik dan dapur. Beliau juga menggunakan wang tersebut untuk membeli beberapa peralatan baru seperti xxxxxx.
      Pihak Jabatan Pertanian juga ada memberikan bantuan daripada segi xxx.
      Pihak Fama dan Mardi membantu beliau dengan cara XXXX.

      Padam
  12. Cikgu, boleh beri contoh cara buat huraian untuk elemen 1, saya kurang faham. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam saya tuliskan dalam huraian saya.
      untuk elemen satu dia tak ada huraian
      yang ada huraian cuma bahagian orang sumber sahaja yang lain cuma photostat aja( buku , akhbar, majalah, jurnal , print internet )

      Padam
    2. contoh
      internet
      cari karipap kat wikipedia
      search
      dapat
      printkan
      mungkin 1 atau dua helai saja
      letakkan kat elemen 1


      buku
      cari tentang makanan
      ada bahagian karipap
      photostat muka depan
      muka belakang sebelah muka depan
      muka surat yang ada tentang karipap
      mungkin 3 helai sahaja

      Padam
  13. Cikgu, untuk no. 9 rujukan pula, semua maklumat yang kita dapat perlu di senaraikan seperti yang cikgu buat tu ke? Terima kasih atas bantuan cikgu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut awak punya elemen 1
      contoh kalau ada akhbar, internet, majalah, orang sumber ambil yang itu sahaja sebagai rujukan

      Padam
  14. Cikgu, bolehkah kamu bagi contoh langkah-langkah kawalan mutu untuk karipap ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam biasa
      1. pastikan tepung yang digunakan bermutu
      kerana tepung yang berharga murah biasanya tidak dapat menghasilkan kulit karipap yang rangup dan sedap untuk dimakan. Karipap juga akan kelihatan kembang apabila digoreng tetapi apabila sejuk akan menyebabkan ianya kempis.

      2. kuantiti atau jumlah bahan perasa di dalam inti juga seharusnya dibuat dengan betul. tahap kepedasan yang terdapat pada ramuan inti karipap seharusnya tidka terlalu pedas. ini akan menyebabkan pelanggan tidak berpuas hati .


      lebih kurang macam ni

      Padam
  15. bolehkah cikgu bagi contoh lambang atau identiti setempat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. awak buat tajuk apa

      huraikan logo/ lambang syarikt yang boleh dikenali oleh masyarakat setempat.
      kalau baju mungkin kawasan itu sudah terkenal dengan pakaian yang dihasilkan oleh syarikat x ini

      atau orang ramai telah mengenali jenama itu

      Padam
  16. gambar proses penghasilan karipap kena letak kt bahagian elemen 1 melawat tempat kajian atau elemen 2? Gambar 2 blh ambil kat internet x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. proses penghasilan letak kat elemen 2 bahagian proses
      kalau tak silap saya 6.c.iv

      gambar proses buat karipap ambil daripada mana-mana boleh- internet, majalah, surat khabar...

      Padam
    2. trima kasih cikgu...SELAMAT HARI GURU..

      Padam
  17. Askum, cikgu.. sy confuse lar skarang nie >< .. Sejarah kewujudan tu buat pasal ape ?? Pasal produk tu ke atau pasal kedai tu ??..Sy x paham lar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sejarah awal pengusaha / encik ali tu mula-mula mengusahakan karipapnya. mulanyanya macam mana, di mana , berapa modal dia, berapa pekerja dia dll

      contoh
      Encik Ali mula mengusahakan pengeluaran karipap mulai tahun 2000. Pada awalnya pembabitan beliau hanyalah sekadar memenuhi pasaran setempat terutama di warung, retoran dan beberapa kedai runcit berhampiran dengan rumahnya. xxxx

      Padam
  18. Cikgu kalau tak tangkap gambar proses membuat baju kurung boleh x ?? dy mnjejaskan ke markah folio kite ?? U_U atau boleh x ambik dari internet, print dy punye gambar ??

    #ThankYou :/

    BalasPadam
    Balasan
    1. proses pembuatan baju kurung/ rpoduk boleh diambil daripada internet/ buku/ majalah/ pergi ke tempat orang buat/ kedai buat baju.
      ada banyak pilihan. begitu jugak dengan produk lain.

      Padam
  19. Cikgu boleh sy tnya ckit?
    Sy buat tentang karipap pusing...
    elemen 1 sy buat temu bual,melawat kwsn kajian dn internet...saya cari kat buku,akhbar,majalah x da tentang perusahaan karipap..tetapi ada jumpa resepi karipap yg bukan karipap pusing..bleh ke 3 sumber je utk elemen 1

    BalasPadam
    Balasan
    1. pada saya resepi tak sesuai. cuba cari majalah wanita ke , atau majalah masak-masak mana tahu ada...

      Padam
  20. salam cikgu..
    objektif kajian dan kaedah kajian kena buat dalam bentuk esei..
    camna nak buat?.
    terima kasih cikgu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. adjust aja
      buang nombor dan panjangkan sikit huraiannya
      dah boleh

      Padam
  21. cikgu,.b0leh x cikgu buat kn c0nt0h kerje kursus menyenai makanan iaitu kuih batang buruk???saya x tahu nak buat macam mane..cikgu di sekolah saya selalu buzy,x sempat saya nak tanya..saya harap cikgu dapat bantu saya untuk siapkan kerje krsus saya tahun ney..

    BalasPadam
  22. cikgu, saya nk objektif kajian utk 2012 ni boleh?..

    BalasPadam
  23. cikgu ,saya ingin bertanya
    adakah -sejarah kwujudan
    -punca modal
    -tujuan/kpentingan
    -dll
    perlu ditulis berasingan pnerangannya atau hanya ditulis dlm satu prenggan y mempunyai semua aspek2 tersebut.

    terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. asing-asingkan hruaiannya
      buat satu-satu
      maksud saya dia berterusan, bukan asing-asing kertas

      sejarah kewujudan
      ..................

      punca modal
      ...........

      macam contoh saya

      Padam
  24. cikgu sy nk tanye..klau guna font jenis lain xpe x???..untk tajuk

    BalasPadam
  25. salam cikgu,macam mana nak buat penghargaan

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam saya buat tu

      Syukur saya kehadrat Allah kerana dengan limpah kurniaNya dapat saya menyiapkan tugasan Kerja Kursus Sejarah pada kali ini yang bertajuk Produk Kerepek Pisang. Saya juga ingin merakamkan ucapan ribuan terima kasih kepada guru mata pelajaran Sejarah saya iaitu Encik Mohamad Bin Ali kerana telah membantu saya dalam penyediaan kerja kursus ini. Hasil tunjuk ajar beliau sepanjang penyediaan kerja kursus ini merupakan hasil komitmen yang jitu daripada beliau.
      Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada kedua ibu bapa saya iaitu Encik Abu Bin Isnin dan Puan Aminah Bt Talib yang memberi kebenaran kepada saya dalam usaha menyudahkan kerja kursus ini.
      Tidak lupa juga saya ucapkan terima kasih kepada rakan saya Rabu Bin Harun dan Khamis Bin Syawal kerana turut sama menyumbang tenaga dan masa kepada saya dalam proses melaksanakan kerja kursus ini. Sekian terima kasih.

      Padam
  26. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  27. Salam.. Cikgu sa tak faham nak buat ELEMEN 1. ORANG SUMBER. boleh tak cikgu terangkan. tolong balas.

    BalasPadam
  28. orang sumber

    - katakan awak buat fasal orang buat tudung
    - pengusaha ini kita tanyakan daripada a sampai z perkara berkaitan dengan produk dia/ tudung
    contohnya berapa peekerja dia/ mcam mana dia mulaknan / modal mula/ perkembangan sekarang perniagaan dia / proses membuat tudung/ masalah yang dia hadapi/ harapan dia.

    dia orang sumber kita.
    oleh itu kita buat transkrip wawancara kita dengan dia untuk dimasukkan dalam elemen 1.
    ambil gambar dia atau kita dengan dia. mana-mana boleh.
    bahagian rujukan masukkan nama dia sebagai orang sumber.

    BalasPadam
  29. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  30. terima kasih kerana membina blog yang sungguh bermakna utk sy sebagai panduan menyiapkan kerja kursus sejarah. semuanya sudah selesai. alhamdulillah. tahniah kerana tidak jemu-jemu menjawab segala persoalan. :)

    BalasPadam