Rabu, 29 Februari 2012

kerja kursus sejarah 2012- ulasan 3 - elemen 1

Keperluan elemen 1

- Buat atau pilih empat sahaja
- biasanya kita pilih majalah / buku / akhbar / internet


a. buku / majalah / jurnal


- cari buku berkaitan dengan tajuk kita
- tunjukkan guru sama ada sesuai atau tidak
- kalau sesuai
- photostat muka depan
- phostat muka dalam yang ada nama pencetak dan tahun cetakan
- photostat mukasurat yang ada kaitan dengan tajuk tugasan
- catatan - majalah yang sesuai
- biasanya yang resepi cikgu tak bagi sebagai rujukan


b. akhbar

- cari maklumat yang sesuai dengan tajuk
- photostat bahagian yang ada cerita tentang tajuk
- mesti ada pernyataan
- kalau gambar sahaja - mungkin tak diterima
- masukkan / potongkan juga tarikh surat khabar diambil dan dari surat khabar mana


c. orang sumber

- pergi ke tapak perushaan
- temuramah pengusaha
- buatkan tarikh / tempat / masa temu ramah
- trasnskrip temuramah disediakan
- kalau boleh panjang lebih 2 muka / langkau 2 baris
- soalan ada kaitan dengan hasil kajian


d. internet

- cari kat internet tentang tajuk kita
- web wikipedia .com boleh jadi bahan rujukan yang sesuai
- print apa yang kita dapat
- tanya cikgu boleh atau tidak
- pastikan ada cetakan http pada hasil cetakan kita
- jangan potong-potong hasil internet tu


e. melawat tempat kajian

- pergi ke tapak perusahaan
- ambil gambar di sign board/ papan tanda niaga pengusaha
- tuliskan tarikh lawatan / masa / tempat
- ambil gambar proses pembuatan bahan / produk

252 ulasan:

  1. cikgu, tajuk kerja kursus ape?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hurmm... cam ne nk buat rumusan please :(

      Padam
  2. Boleh nama keluaran sahaja atau
    Produk tempatan yang terdapat di negara kita - Makanan - Kerepek Pisang.

    BalasPadam
  3. cikgu,boleh tak cikgu jelaskan macam mana nak buat alemen 1, 2, 3.....tolong cikgu....saya tak paham....saya berharap cikgu balas dengan cepat

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry saya tak balas awak punya.

      tak nampak

      cuba lihat contoh hasil kajian saya . adjustkan dengan awak punya tajuk. sorrrrry

      Padam
  4. 1. folio tu ada 3 elemen
    2. elemen 1 isiinya ialah 4 sahaja iaitu sama ada akhbar , majalah , buku , internet , melawat tempat kajian , orang sumber atau jurnal.
    3. dalam elemen 1 ada syarat tertentu. baca yang saya dah tuliskan.
    4. elemen 2 ialah hasil kajian.
    5. saya dalam proses menyiapkan pengisian untuk elemen 2. tunggu dalam 3 minggu lagi nnti saya masukkan dalam blog. tapi cotoh aja tau.
    6. elemen 3 ialah esei yang tajuknya saya dah tuliskan.
    7. elemen 3 nnti bulan 4 atau 5 saya masukkan dalam blog. copy paste aja. dah siap.
    tunggu ye.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi kan cikgu,saya ada masalah la. Saya hanya dapat 2 je fakta sejarah iaitu internet dan buku. kalau nak pi tny org,saya sorang je. kalau nak cari dalam akhbarkan,masih ada lagi ke? saya wat tajuk makanan iaitu kek....,boleh cikgu bantu saya...

      Padam
    2. cuba dulu..
      kalau boleh dapatkan empat
      tambah lagi dua
      melawat tempat kajian dengan orang sumber
      sekali gus buat satu hari terus dalam dua elemen

      Padam
  5. assalamualaikum cikgu.. kalau saya melawat kiosk pengusaha tu boleh ke? saya nak buat bahulu warisan yg ade kat tesco tu, boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. lawatan ke kiosk macam boleh
      tapi mesti ada benda yang kita kaji untuk menjawab semua soalan kajian bagi elemen 2 kita. termasuklah ada lesen , pekerja dll yang dia hendak tu.

      Padam
  6. assalamualaikum cikgu razak saya tengah pening ni.. sebab nya bakery roti yg saya pergi nie langsung xada dlm internet mahupun majalah jadi saya xcukup bahan dlm elemen satu.. macam mana nya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh ambil bahan berkaitan pembuatan bahan / keluaran bakery tu. tak semesteinya interent bagi syarikat tu bulat-bulat. sama juga dengan akhbar/ majalah asalkan ada kaitan dengan perushaan yang sama macam bakery tu pun tak apa.

      Padam
    2. ambil gambar kat bakery tu - jadikan elemen 1 - melawat ke tempat kajian. masukkan gambar awak / masa/ tarikh / tempat

      kalau nak bagus lagi buat temubual dengan pemilik - jadikan orang sumber untuk elemen 1

      Padam
  7. assalamualaikum.. saya pun ada masalah yang sama macam aidan.. saya nak buat tentang kerepek pisang.. boleh tak kalau letakkan plastik yang digunakan untuk packed kerepek pisang dalam elemen 1????

    BalasPadam
    Balasan
    1. dalam elemen satu ada akhbar , majalah , internet , orang sumber / temubual, jurnal , dll. itu aja.

      plastik / gambar / photostat bahan keluaran kita masukkan dalam elemen 2 - proses kerja atau kalau susah sangat masukkan kat lampiran.

      dalam elemen 2 bahagian huraian ada pasal lokasi - buatkan peta mudah aja- nama jalan , lokasi tempat kajian

      Padam
  8. cikgu,saya juga mempunyai masalah yg sama dgn aidan...saya buat perusahaan kuih karipap tapi pengusahanya x de masukkan dlm internet atau surat khabar?so nk buat mcm mana cikgu?

    saya buat kaedah temubual,melawat tempat kajian,dan apa lg sy bleh buat?

    kaedah orang sumber bleh x sy ambil pengusahanya?

    sy harap cikgu balas dgn segera

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak payah cari pengusaha itu dalam internet. memang le tak dapat cari.
      cari contoh yang sama dalam internet tentang perusahaan karipap - tak semestinya nama orang tu aja.

      sama jugak dengan akhbar.

      kaedah orang sumber macam saya tulis kat atas tu

      Padam
  9. kalau org sumber tu bukan pengusaha boleh tak? Just pekerja atau pengurus je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pengusaha boleh
      pengurus boleh
      pekerja - untuk bahagian huraian kerja/ proses boleh masukkan sahaja , tak boleh jadi orang sumber

      Padam
  10. org sumber kena gambar atau biodata ke? ke tu masuk rujukan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang sumber untuk elemen 1 masukkan transkrip temubual awak dengan dia. buat macam wawancara karangan. siap tarikh , masa tempat.
      biodata pengusaha masukkan dalam lampiran
      kalau nak bagus masukkan gambar dia kat sini

      Padam
    2. untuk rujukan ada cara penulisannya .
      nanti saya bagi contoh untuk orang sumber

      Padam
  11. saya buat kajian ttg perusahaan kuih karipap...bleh ke klu saya buat dua proses karipap iaitu karipap sejuk beku dan karipap goreng sebab pengusaha 2 ada buat dua proses 2...lagi 1, klu nk guna wikipedia.com utk cri ttg karipap...bleh ke dijdkn elemen 1

    BalasPadam
  12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  13. ambil satu sahaja
    pada saya lebih senang karipap sejuk beku

    BalasPadam
    Balasan
    1. trima ksih, cg...tp cg pengusaha 2 buat karipap 2 di rumah dan jual pun di rumah jga. Dia menerima tempahan penduduk sekitar kawasan dan sekolah2 untuk sesuatu maljis. Pengusaha 2 tidak mempunyai gerai...boleh ke ambil pengusaha 2 sbg org sumber?

      Padam
    2. maccam tak boleh
      daripada cerita dia tak melakukannya secara berterusan. kalau setakat menunggu tempahan sahaja dia bukan pengusaha sepenuh masa

      Padam
  14. Cikgu, bagaimana dgn sumber rancangan televisyen? Apa yg perlu diletak dan disertakan? dlm kertas panduan ada tertulis transkipsi rancangan. Apa maksudnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau ada siaran televisyen yang menunjukkan tentang cara pembuatan bahan yang kita kaji kita masukkan benda ini , tarikh , hari, siaran , masa siaran
      dia duduk dalam elemen 1
      tapi nak dapatkan benda ni tak senang

      Padam
    2. Sy nak buat prg. Tempat buat prg ada keluar mjlh 3 sblm soalan kerja kursus keluar. Tp sy masih ingat bila masa dan transkripsi afa dlm youtube. Blh ke guna rancangan yg dah lepas. Sy masih ingat sbb pengusaha tu jiran sy.

      Padam
    3. boleh. lagi bagus macam tu.

      Padam
  15. Cikgu,saya mahu tanya di mana cari latar belakang (makan/pakaian/lain-lain)....saya cari sudah lama...tapi tiada >~<
    boleh bantu saya tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau jumpa pengusaha tanyakan latar belakang macam mana dia menguisahakan keluarannya. bukan latar belakang makanan tu - yang kena buat ialah latar belakang bagaimana pengusaha memulakan pengeluarannya

      Padam
  16. Salam, cikgu. boleh bagi website yg sesuai untuk nasi lemak? sebab saya dah cari tp semua bahasa inggeris. thanks

    BalasPadam
    Balasan
    1. nasi lemak rasanya macam tak boleh kalau dijual macam tu aja
      maksud saya macam jual kuih kat gerai

      Padam
  17. Salam, cikgu boleh bagi website yg sesuai untuk batik? sebab saya dh cari tapi saya asyik jumpe bahasa inggeris . tolong cikgu . . . .

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau bahasa inggeris tanyakan cikgu boleh atau tak. kalau saya boleh
      kalau rasa nak senang cari kat wikipedia.com yang bahasa melayu .
      cuba dulu

      Padam
  18. Selamat sejahtera cikgu ,saya hendak tanya Kad Perniagaan boleh masuk ke dalam Elemen 1 ke?(sumber-sumber lain).Jika tidak boleh,hendak letak apa?

    BalasPadam
  19. kad perniagaan ialah untuk elemen 2 bahagian lampiran sahaja
    tak boleh jadi bahan untuk elemen satu
    elemen satu dah ada dia punya syaratnya
    kad perniagaan macam lesen pengusaha
    dia letakkan dalam lampiran sahaja

    BalasPadam
  20. cikgu . Orang sumber yg diletakkan kat elemen1 memang wajib ada transkrip temuramah ke ?kalau letak IC org nya aje tak boleh ye cikgu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya
      letak ic untuk lampiran sahaja
      transkrip tu menunjukkan kita ada jumpa dia dan tanyakan tentang produk
      lagi baik kalau ada gambar kita dengan dia

      Padam
  21. cikgu ! saya buat pasal pau. die ade kedai buat pau. tapi.. macam mane nak cari pasal pau kat majalah & akhbar ? takan nak borong semua majalah makanan, tengok2 kat dalam majalah takde pasal resipi pau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. usaha lagi
      jangan cepat putus asa
      kerja kursus sej memang susah

      Padam
    2. X susah pon sbb cikgu dh bg care-2 mcm mn nk buat !! Alhamdullillah cikgu, folio sy hmpir siap 70% lg...cume tggal nk tngkp gmbar dgn owner kedai je..

      Padam
  22. Cikgu,
    Mcmane nk buat dokumentasikan fakta sejarah yang diperoleh daripada pelbagai sumber ?

    ape yang perlu dibuat/diletakkan di situ?

    tolong yer cikgu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok yang saya dah terangkan sebelum ini ikut susunan
      jangan lompat-lompat

      Padam
  23. Selamat sejahtera cikgu, saya membuat tentang kek perkahwinan boleh tak

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau ada yang dia buat tradisional macam bahulu kecil untuk kahwin rasanya lebih tepat.
      kalau kek kahwin yang moden tu rasanya tak boleh

      Padam
  24. salam cikgu, saya tengah keliru pasal elemen 3. adakah saya perlu tulis pendahuluan dan penutup bagi esei tu? ayat macam mana saya boleh gunakan? harap cikgu balas secepat mungkin. trima kasih cikgu

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok macam saya dah tulis tu.
      nak buat pengenalan , isi , penutup macam karangan biasa pun boleh.
      tapi mesti masukkan empat nilai yang ada dalam senarai yang dia beri tu
      rujuk cikgu pasal senarai nilai tu

      Padam
  25. kalau kedai buat logam mcm grill, ampai baju boleh tak cikgu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh
      macam tu yang betul
      teruskan

      Padam
  26. salam.kalau buat bakul dan saya dah cari kilang tentang terhasil bakut..cuma ada orang sumber dan melawat tempat kajian saja....yang lain sumber macam mana??x ada internet tentang kilang tu pun..tolong :(((

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena juga cari dua lagi yang lain sama ada internet , buku , majalah atau akhbar.
      yang internet lagi senang. taipkan saja bakul tradisional mesti jumpa
      tapi kena pilih dulu
      tunjukkan cikgu mana awak dapat

      Padam
  27. Cikgu,kajian saya ialah roti canai. Untuk elemen 1,maklumat yang perlu saya cari adalah roti canai sahaja atau makanan tempatan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pilih satu aja
      roti canai tu mesti diusahakan
      bukan yang jual kat kedai hari-hari tu
      yang tu tak boleh

      Padam
  28. salam , boleh tak klau sya tak melawat tempat kajian ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. asalkan cukup 4 elemen satu tak ada masalah masih dapat markah penuh - 4

      Padam
  29. cikgu, kalau pagi jual roti canaiuntuk pelanggan makan di kedai ,petang memprosesan sejuk beku roti canai untuk pasaraya, boleh tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh
      masa hurai jangan tulis untuk jual hari-hari kat kedai

      Padam
  30. Salam , cikgu . Contoh kan , kalau elemen1 tu kan boleh cari kan internet and surat khabar walaupun bukan pengusaha yang buatkan ? So , internet dengan surat khabar tu resepi pembuatan makanan tu . Kan dua dua same , boleh tak masukkan dua dua ? Faham tak ? hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau resepi tak boleh
      kalau akhbar mesti ada cerita tentang hasil keluaran yang kita buat jadikan tajuk
      sama juga dengan internet
      sumber mesti ada kaitan dengan tajuk kajian kita
      apa-apa berkaitan dengan resepi rasanya tak boleh jadi sumber rujukan untuk elemen 1

      Padam
  31. Salam. cikgu, kalau saya pilih kategori makanan semua yang bertentangkan ketegori makanan harus di huraikan atau pilih dari salah satunya sahaja ? misalnya pengeluaran bahulu, kerepek makanan, kiuh paw dan sebagainhya yang berkaitan dengan makanan penempatan di Negara Malaysia. Adakah kesemuanya ini patut dihuraikan atau pilih antara salah satunya kemudian huraikan ? faham ke ? hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. pilih satu sahaja sudah cukup
      kalau nak senang pilih yang dekat dengan rumah awak dan senang nak ambil maklumat berkaitan dengan hasil keluaran dia

      Padam
    2. Ohh, kalau yang majalah tu . muka depan mana satu yang mahu d photostat ? saya kurang faham la cikgu . hihi

      Padam
  32. Blh tak gunakan buku khb ting 2 dan perdagangan ting 4. Di dalam buku tu ada ttg usahawan dan iks sbg rujukan elemen 1

    BalasPadam
    Balasan
    1. buku teks tak boleh
      buku kerja tak boleh
      buku latih tubi tak boleh

      Padam
  33. Tak boleh.. Sy buat bahulu. Elemen 1 yg ada internet. Lawatan dan org sumber. Satu lagi tak cukup. Adisssss

    BalasPadam
    Balasan
    1. cari akhbar atau majalah atau buku
      pilih satu lagi
      kena berusaha baru dapat markah penuh

      Padam
  34. cikgu yg nie saye kurang faham sikit la...

    - trasnskrip (maksudnye)temuramah disediakan
    - kalau boleh panjang lebih 2 muka / langkau 2 baris
    - soalan ada kaitan dengan hasil kajian

    kalau melawat tempat kajian nie kena ambil gambar proses pembuatan bahan / produk ? cara nak proses labu sayong ke ? alatan yang digunakan perlu jugak ke ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ambil gambar proses pembuatan daripada a sampai z
      tapi bukan semua la
      yang penting aja
      nampakkan turutan sahaja

      alatan yang digunakan kalau ada gambar sangat membantu
      letakkan nama benda nya kat bawah gambar tu

      Padam
  35. cikgu, saya kurang faham dengan soalan ini

    Potensi produk ?

    sama ada potensi produk syarikat atau potensi produk seperti baju kebaya ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. potensi produk ialah masa depan produk tu macam mana pada masa akan datang
      akan maju ke tak
      kenapa boleh dimajukan
      atas pemintaan masyarakat , pembesaran pengusaha sendiri ataupun untuk tujuan eksport atau jualan pada skala besar-besaran

      potensi baju kebaya
      - untuk pakaian seharian
      - pelanggan tetap sebab dipakai pada setiap masa
      - harga yang ditawarkan adalah berpatutan
      persaingan tidak kuat kerana permintaan yang banyak dan setiap masa terutama pada musim perayaan

      Padam
  36. cikgu kalau Orang Sumber tu kena buat transkrip temubual dengan dia ke ? nanti kita nak tanya apa kat dia cikgu ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut maklumat yang saya masukkan dalam elemen 2

      Padam
  37. Cikgu, elemen 1 tu hanya 4 Atau lebih? Kita boleh pilih sendiri Atau ikut susunan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 4
      pilih sendiri
      mana-mana 4 sudah memaadai
      tapi mesti lengkap

      Padam
  38. cikgu,..masalah saya,,,kedai karipap yang saya pergi tu x de dalam internet ....apa yang boleh saya print untuk dapat 1 lagi markah untuk internet

    BalasPadam
  39. memang tak ada la.
    cari dalam internet tentang karipap
    masuk kat wikipedia.com
    cari bahasa melayu punya
    carian karipap
    mesti ada

    BalasPadam
  40. cikgu..kalau sumber lain-lain dari perpustakaan boleh tak? saya punya sumber tak cukup lagi satu..kalau nak ambil resipi maruku dalam majalah boleh tak?

    BalasPadam
  41. ada pilihan
    - internet
    - buku
    - majalah
    - jurnal
    - akhbar
    - melawat tempat kajian
    - orang sumber

    pilih 4 cara

    resepi pada saya tak sesuai.
    sebab tak ada maklumat berkaitan produk.
    tanyakan cikgu awak apa yang awak dah jumpa tu sesuai atau tidak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cikgu,butik nie ade FB bole Print ke? ckgu ckp kne ade http// kan tp xde pon. sy x jmpe pon http// tu..mn nk cari lar..yg ade wwww.XXXXXX.com mcm mn nie ?

      Padam
  42. cikgu boleh bagi link akhbar berkaitan dengan internet x???...
    sebab saya cari x jumpa la...

    BalasPadam
  43. sy dpt maklumat dari akhbar kosmo tentang tajuk tugasan yang dibuat dari internet. suratkhabar tu dah lama diterbitkan. nak cari tak jumpa dah akhbar kosmo tu. kalau sy guna adakah ia dianggap rujukan internet atau akhbar?. tk

    BalasPadam
    Balasan
    1. cikgu, saya pun nak tanya soalan yang same..Tolong jawab kay cikgu..thanks.

      Padam
    2. kena cari akhbar tu
      tak boleh catri dalam internet
      akhbar yang dicari dalam internet ialah internet untuk elemen 1

      Padam
  44. Balasan
    1. Mane ade susah !! CIkgu Razak dh bagi jwpn bocor dah !! semua ade...Ikot je lah step by step !! x kn susah punye!! klw pikir susah,mmg lah susah !! Insyaallah !! Aq punye nie dh nk siap dh !!! aq buat psl pakaian...senang !! You can do it !! Caiyokk !!!

      Padam
    2. zanna zullanna.....tinggal di kl ke...klau kl blh tak beritahu bt kedai mane....TQ

      Padam
  45. cikgu..boleh bagi saya contoh tempat yg boleh dikaji di kl

    BalasPadam
  46. dan kalau saya x dapat sumber internet ttg perusahaan itu blh saya search ttg produk tersebut

    BalasPadam
  47. Cikgu,butik nie ade FB sndiri,bole x kte print kn FB tu..jd kan elemen 1 ? ckgu..klw x gune camera nk tngkp gmbr produk tu, bole x print je gmbr tu kt FB butik tu ...print yg berwarna atw htmPutih ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak boleh jadikan fb sebagai elemen 1 - kalau web boleh atau blog
      sebab fb tak ilmiah
      boleh print gambar dalam fb
      boleh mana-mana

      Padam
  48. kalau kedai itu tulis/lukis atas frame,kaca dan lain2..blh dikira sbg kraf tangan tak?
    [lukisannya ada unsur kebudayaan malaysia]

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia masuk tajuk apa

      kayu ?
      logam ?

      frame kayu ke ?
      boleh

      Padam
  49. cikgu saya nak tanya tentang folio batik. bahagian elemen satu.sumber,
    contoh 1 buku ilmiah
    2 majalah
    3 intenet
    4 surat khabar
    5 risalah
    masalah dalam tulisan saya ,kaedah kajian.saya masuk orang sumber untuk temuramah dan lawatan di tapak lawatan pun saya masuk. cikgu boleh atau tidak,atau saya kena tambah di bahagian sumber.
    cikgu soalan satu lagi,jika kita tulis melawat tapak lawatan kita misti masuk apa maklumat yang wajib di isi atau bukti , dan jika kita temu ramah orang sumber, apa yang perlu kita isi latabelakang nya,yang wajib sahaja dan tidak perlu. dapat cikgu beri malumat serba sedikit.t kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. jadikan dua-dua sebagai elemen 1 jadi awak ada lebih elemen 1

      untuk trasnskrip orang sumber maklumat yang kita dapat masa kita tanya kat dia. tak perlu detail sangat masa tanya. tapi masa tulis boleh guna ayat sendiri. tulis macam kita buat karangan wawancara tu

      Padam
  50. cikgu saya nak tanya contoh buku ilmiah ,boleh dapat dari sumber mana.berkenaan kraf batik.
    lagi satu di tempat saya tiada tempat perusahaan batik.macam mana jika saya titak melawat tempat perusahaan batik,ada kah boleh cerita melalui kajian dari intenet,buku sahaja,adakah lengkap kajian saya atau kurang lengkap.
    dalam akbar pun susah nak cari berita batik.saya sudah pilih tajuk ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak dapat cari
      mungkin dalam tajuk kebudayaan atau koleksi tradisional ada . cuba dulu.

      melawat tempat kajian ialah salah satu cara mendapatkan bahan untuk hasil kajian. tak wajib. tapi ia sangat membantu apabila kita nak tuliskan hasil kajian . contoh pekerja/ sejarah awal pengusaha tu dll. yang ini kena pergi jugak ke tempat kajian kita tu. buat kerja sekali gus lagi senang

      Padam
  51. cikgu satu lagi soalan,dalam temubual ,kita misti kena tulis soalan,masaalah saya sama ada soalan yg saya kena tulis seperti karangan atau soalan berbetuk urutan bilangan dan soalan yang saya kena tulis bersama jawapan yang diberi oleh orang yang saya temubualitu.
    masaalahnya sama ada saya kena tulis soalan dahaja atau bersama jawapan yang saya terima hasil temubual itu,
    t,kasih

    BalasPadam
  52. cikgu contoh buku ilmiah bekenaan kraf batik,buku macam mana,
    jika contoh dewan ekonomi buku ilmiah atau majalah.dan dewan siswa buku atau majalah,boleh di masuk dalam buku ilmiah atau majalah, t,kasih

    BalasPadam
  53. asalamualaikum Cikgu Razak ...
    hmm ... orang sumber pun trmasuk dlm 4 pilihan itu ke ???

    BalasPadam
  54. assalamualaikum .. ckgu , nak tanya sikit ni . yg double spacing tu space antara perkataan ke , or antara ayat atas bawah ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut macam saya ajar

      select all
      format
      paragraph
      line spacing
      pilih double
      tekan ok

      Padam
  55. cg,temu bual nak buat macam mana?kena ikut format ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. temubual untuk elemen 1

      masukkan transkrip perbualan awak dengan pengusaha tu.
      buat macam kita tulis karangan wawancara

      Padam
  56. assallamualaikum cikgu nak tanya,
    dewan ekomomi dan dewan siswa.
    nak masuk dalam tajuk apa,
    sama ada buku ilmiah atau majalah.t.kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. dewan ekonomi masukkan sebagai majalah
      ddewan siswa macam tak berapa ilmiah. tanyakan cikgu awak boleh tak

      Padam
  57. assallamuallaikum cikgu
    masaalah satu ini ialah dari sumber intermetl
    apabila saya print.
    web www. pkkmkelantan.blogsport.com.
    dalam halaman iti ia tidak keluar laman web di dalam print itu.yang ia keluar di atas muka surat atas,ialah perbadanan kemajuan kraftangan malaysia cawagan kelantan;julai 2010.
    dan utusan online pun ia tak ada keluar web nya,cuma ia ada utusan online sahaja. bolehkah saya masuk didalam elemen 1 sumber intenet yang saya print ini minta tolong cikgu beri sedikit bantuan penerangan.t.kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. sumber internet asalkan ada alamat http sudah dikira sumber internet. yang ini tak ada masalah.

      untuk akhbar tak boleh ambil online punya. ia masih dianggap sumber internet.
      untuk akhbar mesti ada akhbarnya/ atau diphotostat

      Padam
  58. cikgu,kalau dalam akhbar ada tak tajuk tentang kek atau apa2 tentang kek. Saya dah tak larat nak cari la...

    BalasPadam
  59. cikgu, yang elemen 2 tu nak wat macam mana ? kaedah , objektif.. saya tak tau nak buat ayat sekali dengan huraiannya . boleh cikgu bantu tak ? cikgu saya nak elemen 2 tu minggu ni jugak . saya belum wat apa2 lagi . hehe ^^

    BalasPadam
  60. munira elemen 2 tajuk apa. berlajar di sek mana

    BalasPadam
  61. assallamuallaikum cikgu saya nak tanya sedikit tentang karangan wawancara folio sejarah.
    cikgu dalam wawancara soalan dari saya. adakah nak tulis saya atau nama apabila saya kemukakan soalan.contok
    saya ,apakah yang dapat puan noor menerangkan tetang peralatan batik ini,
    puan noor ,peralatan batik terbahagi kepada 4 jenis, contoh perwarna.
    saya ,ingin mendapat lagi sumber peralatan pula,
    puan noor,------
    yang saya nak tanya cikgu wawancara karang ini ,kena tulis nama saya atau saya sahaja,yang ini saya kurang feham.t.kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. mana-mana boleh pakai, nama atau penulis

      soalan awak kena jelas . macam atas tu mungkin dia tak faham

      nnti saya beri contoh

      Padam
  62. ini tentang apa? bolehkah cikgu tuliskan makanan tempatan di negara kita(CB chicken bisuits)?
    Saya nak hasil kajian tentang proses membuat CB

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam saya tuliskan sebelum ini
      - dodol , wajik, yong tau foo, tauhu, tempe, mi , rempah masakan , bahulu, kerepek dll

      Padam
  63. as-salam cikgu,

    1)Saya nk minta tolong sikit ni.cikgu boleh tak tolong kasi contoh2 soalan yg perlu kita tanya dekat org2 sumber tu nanti ?

    2)yg surat khabar tu boleh ke kalau saya ambil dekat internet je ?maksudnya saya print terus drpd internet sekali dgn nama akhbar tu,bila dan hari ap tu skali ? boleh ke cikgu ?

    SAYA HARAP CIKGU DPT BALAS MSG SAYA SECEPAT MUNGKIN
    SEGALA JASA BAIK CIKGU AMAT SAYA HARGAI =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. saya cuba- awak buat soalan apa ye
      2. tak boleh- mesti akhbar betul, atau photostat. yang print dari internet dianggap sumber internet

      Padam
    2. 1.saya buat batik (lupa pulak saya nak cakap) maafkan saya =DD

      2.tpi yg akhbar tu kalo saya wat batik tpi die kasi butik boleh ke cikgu ?sbb akhbar kebykkan sya jmpa butik tpi gambar diorang semua lebih kurang ngan corak batik.boleh ke boleh ke ? ><

      Padam
    3. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0204&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm ni cth link surat khabar tu,Mmg x oleh ehh cikgu,sory byk tanya plak saya,,ni sifat semulajadi saya hehehehehe =DD

      Padam
    4. untuk batik mungkin boleh ambil daripada majalah wanita atau yang ada kaitan dengan fesyen pakaian.

      untuk surat khabar mesti surat khabar yang kertas tu . yang print daripada internet bukan akhbar. ia dianggap sumber internet.

      Padam
  64. Selamat Sejahtera Cikgu, saye buat nasi lemak yang dibungkus untuk dijual. Tetapi untuk Elemen 1, kalau cari maklumat tentang 'Nasi Lemak' sahaja secara terbuka dan bukan maklumat Nasi Lemak gerainya di Internet boleh dimasukkan ke dalam Elemen 1 ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerana gerai tersebut tiada maklumat di Internet. http://ms.wikipedia.org/wiki/Nasi_lemak
      Contohnya macam ni cikgu.

      Padam
    2. yew chien

      bahan elemen satu tak semestinya datang daripada pengusaha itu kecuali orang sumber sahaja. Begitu juga dengan internet , majalah atau jurnal sekalipun. Ambil mana yang berkaitan dengan tajuk awak iaitu nasi lemak itu sudah memadai

      Padam
  65. Cikgu, jika nak letak lesen di elemen 1 macam mana??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Letak sebagai Sumber - Sumber Lain.

      Padam
    2. lesen duduk dalam hasil kajian
      bukan elemen 1

      Padam
  66. cikgu ape ek soalan yg perlu saya tanya masa temu ramah..

    BalasPadam
  67. salam cikgu..nak tanya la cikgu..saya buat tajuk batik tapi saya keliru ada orang cakap batik di bawah tajuk pakaian ada pula cakap kraftangan..so mana satu yg betul sebenarnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. batik ialah kraftangan kalau bahan yang dihasilkan bukan baju/ kain

      contoh kipas batik

      Padam
  68. Assalamualaikum,
    saye nk tanye sikit.. sekejap je..

    Soalan : Elemen 1 and 3 nk letak dalam bahagian mne? Terima kasih

    best regards,
    2n|2

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut susunan
      muka surat depan
      senarai semak elemen 1
      elemen 1
      senarai semak elemen 2
      bahan elemen 2
      senarai semak elemen 3
      elemen 3 ( esei lebih 100 perkataan )

      tunjukkan pada cikgu awak
      baru binding

      Padam
    2. oo, kire buat dalam kertas and present dkat cikgu dulu?
      pas dpt persetujuan dri guru baru boleh binding?

      Kalo ye, cikgu x payah balas. Terima kasih cikgu!

      Padam
  69. salam, cikgu. yang hasil transkrip tu nanti kena selit dekat lampiran ke masuk sekali dengan semua sumber untuk elemen 1?

    lesen perniagaan termasuk sekali ke dalam sumber untuk elemen 1?

    terima kasih. harap cikgu balas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. transkrip masukkan dalam elemen satu bahagian orang sumber
      nanti masa tulis rujukan masukkan orang ini sebagai rujukan

      lesen perniagaan masuk dalam elemen 2
      hasil kajian
      baca huraian saya
      masukkan sahaja dalam elemen 2 ikut hasil kajian

      Padam
  70. kalau akhbar itu berbahasa cina akan diterima atau tidak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasanya kita tak abil sebab tak faham maklumat dalamnya walaupun ada gambar atau ilustrasi.
      begitu juga saya.

      Padam
    2. kalau saya translate akhbar ini?

      Padam
    3. ok. tapi saya ada 3 sumber dlm elemen 1 boleh dpt A tak?

      Padam
    4. maksima markah 12. dapat 9 atau 10 markah masih cemerlang.
      awak dah dapat 11
      kira ok

      Padam
  71. tapi cikgu sekolah saya kata 4 sumber sejarah boleh dpt A, saya ada 3 shj tak boleh dpt. Cikgu, saya sangat risau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau boleh memang nak 12.
      untuk dapat a dalam sejarah tak ada kena mengena dengan kerja kursus. asalkan buat dan ada markah sudah ok.
      untuk dapat a dalam sejarah pmr soalan kita kena betul paling tidak 45 atau 46 soalan macam tahun lepas. kurang daripada itu mungkin berat. pelajar saya betul 44 tahn lepas tak dapat a

      Padam
  72. cikgu, blhkah cari produk makanan yang tak halal? buku yang dugunakan sbg bukti blh tak yg bhs cina?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin boleh
      buku dalam bahasa cina rasanya tak boleh
      ini memang masalah.
      nak senang cari tajuk neutral macam mi , tahu , yong tau fu ,

      Padam
    2. cikgu , elemen 1 tu kan . boleh tak yang internet tu letak blog orang ? sebab dia tidak ada laman web rasmi .

      Padam
    3. tak kisah
      asalkan ada tentang cerita pasal tajuk kajian kita. cuma cikgu awak terima atau tidak itu saja soalnya

      Padam
  73. cikgu boleh tanya.. saya kaji pasal kraftangan. sa tdk mengkaji pasal produk2 tertentu tetapi menjadi produk2 tersebut sebagai contoh kraftangan. boleh tak cikgu ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya belum faham awak buat apa.
      kalau kraftangan pilih satu sahaja berkaitan kayu atau besi. benda berasakan tanah tak masuk dalam senarai kerja kursus kali ini.

      Padam
    2. saya nak kaji pasal kraftangan. boleh tak saya kaji pasal 'kraftangan' sahaja ? maksud; saya menjadikan produk kraf sebagai contoh. Atau wajib mengkaji salah satu jenis kraftangan sahaja ?

      Padam
    3. satu bahan sahaja
      kraftangan tu banyak
      ada jenis kayu , batu, cermin, batik dll
      nasihat saya buat satu aja

      Padam
  74. assalamualaikum...
    cgu,apa mksd melawat tempat kajian?
    x fham..
    mcam mna kita nak kac masuk dalam elemen 1?
    ^_^...

    BalasPadam
    Balasan
    1. pergi ke tempat kajian.
      ambil gambar kat sign board perniagaan dia.
      tulisakan tajuk
      tulisakan tarikh , masa , tempat
      masukkan dalam elemen 1

      Padam
  75. CG,,KALU "brochure" na ltak kat mane?

    BalasPadam
  76. Mcm mna mahu buat objektif kajian , jika ianya soalan mengenai 'PAKAIAN' ? minta tlg k

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam saya buat
      objektif kajian saya tu boleh pakai untuk semua perkara

      Padam
  77. 1. boleh tak tiket dan pamplet lawatan ke kompleks kraft jalan conlay jadi elemen 1 (melawat tempat kajian) kebetulan sy pergi kat situ ada pameran ttg pertukangan besi

    2. kalau tajuk kajian pernah keluar di tv sebelum tajuk kerja kursus digunakan sebagai elemen 1. sy masih ingat rancangan tersebut majalah 3 dan masih ingat tarikh , tajuk dan transkripsi rancangan ada dlm youtube.

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasanya boleh
      tanya cikgu awak dulu
      pada saya boleh
      kalau cikgu tak bagi tanyakan boleh tak jadikan lampiran sahaja

      Padam
  78. Cikgu, kalau melawat tempat kajian tu, perlu ke kita bergambar dengan pengusaha di tempat kajian ? Kalau gambar pengusaha dengan kedainya sahaja boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau nak buat bagi elemen 1 awak kena ikut benda ni. kalau tak nak jadikan sebagai elemen 1 tak payah pun tak apa.

      kalau gambar pengusaha dengan pekerjanyanya boleh buat elemen satu bahagian orang sumber. itu lebih tepat.

      Padam
    2. Tapi cikgu, kalau akhbar tu, kalau ada pasal perniagaan nasi lemak boleh tak ? Tapi, tak ada kaitan dengan pengusaha tu ? (contoh, Nasi Lemak Antarabangsa) Boleh dimasukkan dalam Elemen 1 tak ?

      Padam
  79. Cikgu, setelah saya selesai dptkan maklumat untuk elemen 1-3, bagaimana pula cara sususatur kesemua elemen tersebut? Saya buat seperti di bawah :-

    Page depan - Tajuk kursus (Batik)

    Page 1-5- semua maklumat dari buku, majalah , internet, akhbar & orang sumber lekatkan di elemen 1.

    Page 5-20- Elemen 2 saya ikut contoh yang cikgu beri.

    Page Seterusnya - Elemen 3 (Esei)

    Harap cikgu boleh beri komen. terima kasih banyak2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul macam tu

      tapi sebelum mula elemen tu ada senarai semak. cuba awak tanyakan cikgu dia ada nak beri atau tak. saya ada beri pelajar saya.
      kalau tak ada nnti dia masukkan sendiri biasanya masa dia nak tanda.

      Padam
  80. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  81. Salam 1 Malaysia,boleh x cikgu buat CONTOH PANDUAN supaya saya dan semua org senang nk tengok contoh..mcmana nk buat Kerja Kursus Sejarah..

    BalasPadam
  82. cikgu..saya buat pasal apam polka dot...boleh ke?? tpi apam polka dot ni saya cari dlm internet je...kalau kat kawasan rumah saya x de kedai atau pengusahaan polka dot..macam mana?


    lagi satu saya cari kat wikipedia.org x de pon pasal apam polka dot? macam mna nk cari?
    TOLONG saya...saya dah buntu nk buat mcm mna??

    BalasPadam
    Balasan
    1. kerja kursus ni tak boleh tipu.
      ada maklumat tentang pengusaha yang awak kena cari/ berapa pekerja dia/ latar belakang penglibatan dia dalam perushaan ini.
      tukar tajuk
      tindakan ini tak selamat

      Padam
    2. cikgu2,
      kalo kt elemen 1 tu dkt ''melawat tmpt kajian'' ngan ''org sumber'' tu kita melawat tapi xde gambar kita ngan tmpt ngan org tu.xpe ke ?
      Kalo Xboleh,saya mein2 edit je boleh ,sekali ngan tarikh die time saya pergi tu.diorang bknnya tahu pon . boleh ke ???? Saya tgh pening nih @.@

      Padam
  83. Cikgu saya tak faham yang rujukan tu. Boleh bagi contoh nak buat macam mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok bahan yang saya dah postingkan sebelum ini

      Padam
    2. rujukan – mengikut format penulisan yang diberi


      buku
      Nama pengarang,Tahun diterbitkan buku,Tajuk buku, tempat buku diterbitkan , nama penerbit
      Contoh
      Dr Zambri Yahya, 2000, Melangkah ke Hadapan, Kuala Lumpur, DBP

      Jurnal
      Nama penulis, Tajuk Tulisan dalam Jurnal ( tajuk besar jurnal ) Bil berapa, Bulan terbit, Tahun terbit
      Contoh
      Zakaria Abu, “ Majulah Sukan untuk Negara” dalam Jurnal Sukan Malaysia, Bil 7 , April 2010

      Ensiklopedia
      Tajuk, jilid, tahun terbit

      Akhbar
      Nama Akhbar, tarikh akhbar( hari bulan tahun ) , halaman

      Orang sumber
      Nama orang, umur , alamat ( siap poskod ) negeri

      Melawat tempat kajian
      Nama tempat, alamat tempat ( siap poskod ) negeri

      Majalah
      Nama majalah, tarikh , tahun

      Internet
      http//www.geocities.com ( cursor letak kat adress, copy, paste kat sini, enter,( nanti keluar biru )

      Padam
  84. habis tu saya kene tukar tajuk la ye? cuba cikgu bagi cadangan kt saya...saya x tau dh nk pilih tajuk ap?

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyak
      1. karipap segera
      2. roti
      3. mi
      4. bahulu
      5. dodol
      6. kuih raya
      dlll macam contoh saya

      awak lambat sangat buat benda ni.
      budak saya dah nak hantar minggu ini

      Padam
  85. salam.cikgu kalau saya buat tentang gerai yang menjual apam balik sahaja boleh tak ?

    BalasPadam
  86. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  87. cikgu kaalau buat apam polka dot yng dekat pasar malam x pe ke?

    lagi satu saya dngn kwn2 nk buat pasal pakaian..tapi kitorng temuramah kat kedai menjahit x pe ke?

    BalasPadam
  88. Cikgu, contoh Sumber-Sumber Lain tu ape ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam ensaiklopedia , kajian ilmiah , tesis, ia tak ada banyak kaitan dengan kita

      Padam
  89. boleh ke buat apam yang jual kat pasar malam? maaf banyak tanya...
    x salahkan bertanya...??

    BalasPadam
  90. assalamualaikum.. cikgu, boleh bgi cntoh hasil kajian & rumusan??
    saya buat tentang keropok..
    -tq-

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok contoh saya. adjustkan ikut tajuk awak.

      Padam
  91. assalamualaikum cikgu,boleh cikgu bagi contoh langkah-langkah kawalan mutu untuk bahulu

    BalasPadam
    Balasan
    1. kandungan gula dan tepung serta telur haruslah diambil perhatian . hal ini demikian kerana kandungan atau berat setiap satunya mampu mempengaruhi rasa , mutu dan ketahanan bahulu tersebut.
      macam contoh saya buat tu lebih kurang.

      sukatan setiap bahan juga hendaklah seragam dan tidak berubah. suhu oven juga hendaklah kekal pada suhu xx darjah celcius bagi mengelakkan bahulu kekuingan atau terlalu hitam . ini akan menyebabkan mutu tidak dapat dijamin.

      Padam
  92. As-salam Cikgu Razak yg boleh diharap,
    yg hasil kajian tu nk kena buat camana ekk ?
    Tq, jasa anda amat dihargai =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. adjustkan tajuk awak dengan tajuk kajian yang saya beri. cara huraian lebih kurang sama.

      Padam