Rabu, 29 Februari 2012

kerja kursus sejarah 2012- ulasan 2

  1. hasil kajian
    1. maklumat asas produk tempatan

i. nama produk

Produk yang dikeluarkan oleh pengusaha ialah kerepek pisang. Pengusaha ini mengeluarkan pisang tanduk ,kapok , berangan , nipah, lang.

- masukkan gambar barangan yang telah dipacking

- contoh barang keluaran lain

ii. kategori

Produk tempatan yang dikaji ialah Makanan ringan iaitu kerepek pisang.

iii. nama pengusaha / syarikat / status hak milik

Produk kerepek pisang ini telah diusahakan oleh Encik A bin B. Beliau telah menubuhkan syarikat atau perusahaan ini mulai tahun 2000 sehingga sekarang. Encik A Bin B merupakan pemilik tunggal perusahaan kerepek pisang ini.

iv. Lokasi

Tempat kajian yang dilakukan oleh penulis beralamat di Nombor 13 Jalan Selasih , Felcra Bukit Kepong Muar. Ianya terletak kira-kira 85 kilometer daripada bandar Muar . Lokasi tempat kajian ini bolehlah dikatakan berada di luar bandar.

- buat peta dari jalan utama menunju ke tempat kajian – ringkas sahaja/ jadikan lampiran. Letakkan petujuk sekali / nama jalan / kawasan sekeliling

    1. latar belakang

i. sejarah kewujudan

( bila produk ini dimulakan pengeluarannya. Siapa yang terlibat , berapa banyak pengeluaran , di mana ia dijalankan )

perusahaan kerepek pisang ini telah dimulakan secara kecil-kecilan pada tahun 1990. Ianya dilakukan oleh Encik A Bin B bersama isterinya iaitu Puan C Bt D. Kerepek yang dikeluarkan pada skala kecil sahaja iaitu dijual di pasar malam dan permintaan daripada penduduk kampung.

- kalau ada gambar lama – scan / print/ untuk tunjukkan perbezaan dahulu dan sekarang

ii. punca dan jumlah modal – sama ada persendirian / berkongsi / hasil bantuan atau pinjaman

- bagaimana pengusaha memulakan perushaannya / adakah dengan menggunkan duit bank/ pinjaman / pinjaman daripada saudara mara / ambil alih daripada orang lain atau warisan keluarga / meneruskan legasi

Contoh - Pada awal pengeluaran kerepek pisang , Encik A bin B menggunakan wang simpanannya di bank bagi memulakan perniagaan dan pengeluaran kerepek pisang.

Sekitar tahun 2008 beliau telah mendapatkan pinjaman daripada bank pertanian sebanyak RM 10000 untuk membeli mesin yang lebih baik dan dapur. Beliau juga menggunakan wang tersebut untuk membeli beberapa peralatan baru seperti xxxxxx.

Pihak Jabatan Pertanian juga ada memberikan bantuan daripada segi xxx.

Pihak Fama dan Mardi membantu beliau dengan cara XXXX.

iii. pendaftaran perniagaan / lesen perniagaan

- phostostat lesen pengusaha- jadikan lampiran

- lihat tarikh mulakan perniagaan / lesen diperolehi

- nama dan alamat lokasi perushaan boleh ambil di sini.

iv. tujuan / kepentingan produk

- kenapa produk dijual

- kepentingan produk – memenuhi keperluan setempat/ tempatan / permintaan orang ramai / penuhi permintaan kedai runcit / untuk majlis perkahwinan

156 ulasan:

  1. Cikgu, saya nak tanya sikit ni. Yg lesen perniagaan ni kena photostat and letak kat lampiran? So, kat situ kosong laa eh ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. kat situ tu kat -->
      iii. pendaftaran perniagaan / lesen perniagaan ..

      jannah , awak pon boleh letak lesen tuh kat situ ataupon kat lampiran .. kan cigu razak ?

      Padam
    4. cigku takde buat pasal pakaian ke?

      Padam
    5. saya tak faham macam mana nak buat rujukan

      Padam
    6. . .boleh tiru ke ni? ? ?hehehehe

      Padam
    7. ikut contoh yang saya dah masukkan

      tengok kat label sebelah kanan
      cari kat situ kerja kursus sejarah 2012
      ada 8 kali posting
      tengok yang kemudian sikit
      ada contoh yang saya dah masukkkan

      Padam
  2. And satu lagi, yang - Pengiktirafan/sambutan daripada pengguna/penghargaan dengan kemajuan tu kena letak apa eh ? Minta maaf la kalau saya banyak tanya. Ehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. nnti saya masukkan dalam blog

      Padam
    2. cg..mcm mne nk buat hasil kajian yg kaedah penghasilan dgn perkembangan produk?

      Padam
    3. ikut macam hasil kajian saya . posting terbaru ada

      Padam
  3. cikgu,xkan cikgu masuk yg tajuk makanan jew.,masuk lah tajuk pakaian,kraftangn,n pertukangn jugak...nnti senang la sy rujuk...plis..

    BalasPadam
  4. cikgu, tlg msukkn psl pakaian jgk...plisss

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak sempat
      ikut macam mana saya buatkan
      olah macam saya buat
      tunggu hasil kajian penuh saya akan dimasukkan nanti.
      mungkin lagi 3 minggu

      Padam
  5. salam cikgu , elemen 2 objektif kajian mcm mne nak buat ye ?

    BalasPadam
  6. cikgu, apa kata cikgu postkan yang dah 100% siap punya. senang sikit cikgu. kitorang just kena tukar ayat jelah.

    BalasPadam
  7. Perbualan dalam bentuk esei ketika sesi temu bual
    bersama pemilik SZS Berkat Enterprise
    Saya telah diamanahkan untuk melaksanakan Kerja Kursus Sejarah Tingkatan 3 yang bertajuk produk tempatan di Malaysia.Produk makanan tradisional menjadi pilihan saya iaitu karipap.Saya telah menemu bual pengusaha kilang tersebut iaitu Esah binti Rogi @ Mohamed yang digelari dengan nama Mak Esah.Kilang perusahaan beliau terletak di Taman Kota Jaya,Kota Tinggi,Johor.
    Sesampainya saya disana,saya bertanya tentang jenis produk yang diusahakan.Mak Esah menjawabnya iaitu kuih karipap.Saya bertanya tentang kategori makanan.Seterusnya,saya bertanya tentang lokasi perusahaan dan jawapan beliau ialah Tmn Kota Jaya berdekatan dengan gerai penjaja.
    Selain itu,sejarah tentang kilang tersebut turut saya tanya.Beliau berfikir sejenak dan memritahu bahawa kilang tersebut dibina pada tahun 1999 dan disewa oleh beliau sejak tahun 2006.Jumlah modal juga saya tanya kepada beliau.Saya bertanya modal kepada beliau.Beliau menjawab jumlahnya adalah RM10,000 dan secara persendirian.Saya bertanya pula tentang lesen perniagaan.Beliau mempunyainya lalu beliau memberikan lesen tersebut lalu salah seorang rakan saya memfotostatkan lesen tersebut setiap seorang.Kemudian,saya bertanya tentang keistimewaan produk tersebut dan sambil tersebut beliau menjawab bahawa produk buatannya adalah sedap dan daripada resipi turun temurun.

    Seterusnya,saya bertanya berapa orangkah tenaga pekerja yang berkerja dalam perusahaannya.Beliau menjawab tujuh oran dan semuanya terdiri daripada kaum wanita.Beliau juga telah memberikan senarai bahan yang diperlukan untuk menghasilkan karipap iaitu tepung gandum,gula pasir,keledek,kentang,daging kisar dan sardine setelah ditanya.Saya juga telah bertanya cara memprosesnya.Beliau menceritakan satu per satu dengan mengadunkan tepung yang telah dicampurkan dengan minyak,garam dan air kemudian digelekkan,setelah itu diletakkan inti lalu diterapkan sebelum disejukbekukan di dalam peti sejuk.Langkah-langkah kawalan mutu juga telah saya tanya.Beliau menjawab dengan menjaga kebersihan persekitaran,diri dan produk tersebut dan semuanya pekerjanya memakai apron.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  8. Di samping itu,saya bertanya pula bagaimana sambutan pengguna terhadap produk perusahaannya.Dengan rasa bangga,beliau menjawab sambutannya sangat bagus dan menggalakan.Masalah dan cabaran yang beliau hadapi sekarang ialah saingan daripada produk luar.Setelah ditanya mengenai potensi produk perusahaanya,jawapan beliau ialah dapat memenuhi citarasa dan kehendak pengguna.Akhir sekali,saya bertanyakan soalan tentang perancangan masa hadapan beliau.Jawapan beliau dengan penuh bersemangat ialah ingin memajukan dan mengembangkan lagi perusahaan dan produk buatannya secara besar-besaran.
    Sebelum berundur diri,Mak Esah sempat berpesan supay belajar bersungguh-sungguh.Beliau memberikan kuih karipap sebungkus seorang sebagai hadiah.Kami mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada Mak Esah atas kesudian beliau ditemubual dan pemberiannya yang cukup berharga kepada kami.

    BalasPadam
    Balasan
    1. danial yang awak buat ni laporan
      transkrip
      buat yang ada macam ni


      saya : apa khabar
      Pn Esah : khabar baik
      saya : xxx
      Pn Esah : yyyy

      Padam
    2. Aduh,cikgu !! sy dh terbuat lain..mcm nie sy buat...:

      Rozanna : xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
      Pn.Ernie : ZZZZZZZZZZZZZZZZzZzzzz

      = Boleh ke mcm nie ?

      Padam
    3. atas dia buat kan pengenalan bila jumpa , tempat masa dan kenalkan siapa pengusaha tu. tambah sikit kat atas dia

      Padam
  9. ermmm ... cikgu ...
    saya bukan dari sekolah cikgu tapi ada soalan nak tanya cikgu ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagaimana nak buat hasil kajian ?

      Padam
    2. tengok contoh saya
      nnti saya buatkan yang penuh punya
      sebagai contoh sahaja
      tunggu dalam 3 minggu lagi

      Padam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. Cikgu, di nama pengusaha itu, perlukah saya letak gambar pengusaha tersebut? Saya ada tangkap gambar beliau.

    Dan, saya telah interview kedai tersebut dan ia adalah restoran Yong Tau Foo. Cikgu rasa boleh ke? Sebab saya takut semua yang saya telah hasilkan hanyalah sia-sia.

    Saya juga sedikit keliru pada bahagian nama produk terutamanya bahagian 'masukkan gambar produk lain' dan 'masukkan gambar tengah dipacking'. Adakah saya perlu tangkap gambar lain seperti contohnya, um.. mungkin nasi? Dan adakah saya patut tangkap gambar proses pembuatan Yong Tau Foo?

    Oh, dan saya juga ada tangkap gambar menu restoran tersebut. Menu itu patutnya letak pada lampiran, hasil kajian ataupun elemen 1, ya?

    Maaf banyak bertanya! :)

    BalasPadam
  12. 1. gambar pengusaha boleh ada boleh tak ada
    2. yong tau rasanya boleh.
    3. kalau restoran yong tau fu tak boleh
    4. nama produk - yong tau fu ( produk fish ball , fish cake, craf ball, crab ball, tauhu kering
    kalau boleh pilih satu sahaja.
    5. kalau awak buat kajian restoran yang jual hari-hari tak boleh dijadikan bahan ekrja kursus
    yang boleh ialah dia ni mengusahakan produk tu dan menjualnya untuk kedai lain/ digunkan di kedai lain
    kalau setakat kedai sendiri buat hari hari tak boleh
    ini macam kes jual nasi lemak

    proses pembuatan letakkan bahagian huraian elemen 2
    menu tak sesuai dijadikan lampiran kerana kitya bukan kaji kedai , tapi kaji produk

    ok

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya dapat tahu restoran itu ada kilangnya sendiri. Kilang pembuatannya, bukan setakat restoran saja. Jadi, saya patut pergi interview di kilang itu instead of restoran, ya? Begitu?

      Padam
  13. salam sejahtera cikgu..hajat mengunjungi blog cikgu untuk bertanya tentang kemusyikilan yang melanda diri..saya buat folio sejarah dah hampir siap..daripada maklumat asas produk tempatan hinggalah ke perkembangan produk,setiap satunya satu muka surat ja saya buat..macam tak cukup ja cikgu..komen cikgu? terima kasih cikgu~ *

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk hasil kajian mesti ada 15 muka surat.

      1. check
      - awak dah langkau dua baris tak hasil kajian tu.
      kalau belum
      - pada hasil kajian
      - select all
      format
      - paragraph
      line spacing
      pilih double

      ok

      Padam
  14. elemen 2 tak de ke ? elemen 2 yg susah sikit nak buat objektif kajian , kaedah kajian , hasil kajian tuu . !

    BalasPadam
  15. tunggu dalam 3 minggu lagi
    dalam proses menyusun dan mengedit hasil kajian pelajar sekolah saya

    BalasPadam
  16. Salam Sejahtera Cikgu.
    Saya mahu tanya sesuatu. Bolehkah BOH TEA diklasifikasikan sebagai "Makanan"dalam kerja khusus sejarah ini???
    Terima Kasih! :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. teh boh dah terkenal

      tanya cikgu awak boleh tak
      pada saya tak boleh.
      tapi kalau boleh lagi baik

      Padam
    2. Terima Kasih Cikgu!!! :)

      Padam
  17. cikgu..objektif dgn kaedah kajian kena buat dlm bentuk esei ke?

    BalasPadam
  18. Cikgu , bolehkah kalau cikgu ada masa lapang , cikgu membuat contoh kerja kursus ttg Nasi Lemak kerana di sekolah saya kerja kursus pada tahun ini adalah berkenaan dengan Makanan Tradisional - Nasi Lemak .

    Terima kasih Cikgu, harap dipertimbangkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin tak sempat. nnti iukt cara huraian saya sahaja
      adjustkan dengan tajuk awak

      Padam
  19. Cikgu , dalam pengurusan batik kena pergi temu ramah jugak ke ? Saye peningla bab yang Hasil Kajian tu . kena buat dalam bentuk perenggan kan ? Buat la tajuk batik punyaa :DD

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya kat sini tak ada batik
      mana boleh bohong......

      Padam
  20. Cikgu, butik yg sy kaji nie dy ade buku sejarah kewujudan dy sndiri..boleh x buku tu dijadikan sebagai elemen 1 ? boleh kan ? ;D ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh

      phostostat muka depan
      muka dalam belakang dia
      cari yang berkaitan dengan tajuk tugasan awak - photostat sehelai lagi
      semua sekali 3 helai

      Padam
  21. cikgu, boleh ke letak gambar selain di bahagian lampiran???

    BalasPadam
    Balasan
    1. kat elemen 2 pada huraian boleh letakkan gambar
      contoh
      proses pengeluaran
      gambar pekerja

      Padam
  22. cikgu , objektif kajian dan kaedah kajian macam mana ? boleh tak bagi contoh . saya tak faham .

    BalasPadam
  23. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  24. cikgu, boleh x saya ambil bahan kajian 100% dari internet? padahal saya mempunyai kaedah kajian yg berbeza seperti keratan akhbar, melayari internet dan analisis dokumen..

    wajib ke kita pergi ke kawasan kajian? kalau tidak, adakah markah kita akan di tolak? berdasarkan skema pemarkahan guru yg sy jmpa di internet, asalkan semua kriteria dipenuhi pun da dpt markah... jadi, apa pndangan cikgu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau dalam internet ada semua benda yang kita kena buat dalam elemen 2 teruskan

      Padam
    2. melawat tempat kajian tak wajib untuk elemen 1 . begitu juga yang lain. ia ada pilihan bergntung pada pelajar. jumlah mesti 4

      Padam
  25. Cikgu , bolehkah cikgu membuat temuduga untuk Nasi Lemak ?

    BalasPadam
  26. cikgu...boleh x saya tengok contoh rumusan untuk batik??

    BalasPadam
  27. Cikgu, hasil kajian kena dalam bentuk esei ke tidak melebihi 15 halaman muka surat ?

    BalasPadam
  28. cikgu bagaimana pula untuk dodol haji ideris d melaka?saya harap cikgu bagi respon secepat yg mungkin sbb sya nk blik asrma da hari ahad ni :) TY.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry lambat . nnti saya buatkan yang dodol punya
      bagi awak punya email

      Padam
  29. cikgu karangan ini boleh tulis dlm testpad ? kalau tak mua di muka depan testpad boleh tulis di belakang ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau ada kertas A4 lagi baik
      kalau tak ada kertas testpad pun boleh
      sekolah saya pakai A4 yang biasa kertas photostat tu

      Padam
  30. cikgu , yg 15 page tu hasil kajian je ke ? or skali dgn senrai kandungan dan yg lain2 ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hasil kajian saja
      tak termasuk yang lain
      keseluruhan folio kita tu dalam lingkungan 45-60 helai biasanya

      Padam
  31. Adakh,, sjrh elemen 2,, perlu membuat esei setiap dlm kandungan hasil kajian??? Boleh ckgu bls scpt y mungkn?

    BalasPadam
    Balasan
    1. IKUT MACAM SAYA BUAT KAT ELEMEN DUA YANG TERKINI

      Padam
  32. nama produk,kategori ,nama pengusaha ,lokasi perlu gabungkan tulis dalam perenggan yang sama atau perenggan yang berbeza?

    BalasPadam
  33. Balasan
    1. ikut macam saya buat tu
      ada
      6. Hasil kajian

      a. maklumat asas produk tempatan

      i. nama produk

      Produk yang dikeluarkan oleh pengusaha ialah kerepek pisang. Pengusaha ini mengeluarkan pisang tanduk ,kapok , berangan , nipah dan pisang lang.
      -
      ii. kategori

      Produk tempatan yang dikaji ialah makanan ringan iaitu kerepek pisang.

      iii. nama pengusaha / syarikat / status hak milik

      Produk kerepek pisang ini telah diusahakan oleh Encik Masturi Bin Matani. Beliau telah menubuhkan syarikat R&HAM Entreprise ini mulai tahun 2003 sehingga sekarang. syarikat R&HAM Entreprise ini dimiliki oleh keluarganya seramai 5 orang.

      iv. Lokasi

      Tempat kajian yang dilakukan oleh penulis beralamat di 363 Jalan Anggerik , Felcra Bukit Kepong Muar. Ianya terletak kira-kira 85 kilometer daripada bandar Muar . Lokasi tempat kajian ini bolehlah dikatakan berada di luar bandar.

      buat peta dari jalan utama menunju ke tempat kajian – ringkas sahaja/ jadikan lampiran. Letakkan petujuk sekali / nama jalan / kawasan sekeliling/ macam peta orang kerja kahwin tu tapi detail sikit .

      Padam
    2. sorry lambat ............

      Padam
  34. hai cikgu, saya telah buat tenntang makanan tempatan(Kek dan Roti)

    tapi, saya telah lack hinga kaedah kajian dan tak tahu macam mana buat lah, bolehkah cikgu bagi contoh tentang kaedah kajian?

    Bolehkah cikgu reply dengan semakin cepat semakin bagus?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kaedah kajian macam yang saya tuliskan pada psoting sebelum ini. baca dulu . fahamkan.

      Padam
    2. Kaedah kajian



      Terdapat 4 kaedah kajian yang saya lakukan bagi memenuhi keperluan melaksanakan Kerja Kursus Sejarah 2012 . Maklumat adalah seperti di bawah.

      1. Kaedah kajian membaca buku ilmiah. Saya merujuk beberapa buku di perpustakaan bagi mendapatkan maklumat yang diperlukan.
      2. Kaedah mengakses internet saya gunakan bagi mengetahui perkara berkaiatan dengan tajuk kajian dengan lebih mendalam .
      3. Kaedah Melawat Tempat Kajian saya praktikkan bagi mengetahui dengan lebih lanjut berkaitan hurian kajian kerja kursus ini.Saya melawat tempat kajian pada 2 Mac 2012 pada pukul 2.30 petang di lokasi XXXX.
      4. Kaedah seterusnya ialah dengan merujuk tajuk kajian pada akhbar dan majalah

      Padam
  35. tahun ni punyer mmg btul2 ssh ar.....cikgu tlg ar saya.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut macam saya buat hasil kajian. tak lama lagi saya keluarkan satu lagi contoh hasil kajian tentang pertukangan besi.
      ikut contoh saya perlahan-lahan. mintak tolong cikgu tengokkan awak punya hasil kajian.
      pelajar sekolah saya hampir menyiapkan semua kerja kursus . mungkin minggu depan semua dah siap.

      Padam
  36. Cikgu, saya nak tanya. Yang hasil kajian tu memang kena buat macam tu ke? Atau boleh buat perenggan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat macam tu
      kalau panjang huaraiannya buatkan perenggan.
      saya taip macam tu aja
      tak edit lagi tu
      nak cepat
      yang lain jangan ubah

      Padam
  37. Cikgu , saya nak tanya. Boleh ke saya buat tentang Rotiboy ? Rotiboy buatan Malaysia kan ?

    BalasPadam
  38. hai , tujuan dengan kepentingan produk tu macam mana ? tak paham .

    BalasPadam
    Balasan
    1. tujuan pengusaha mengusahakan produk itu
      - menambah pendapatan
      - memenuhi permintaan penduduk

      kepentingan
      - banyak digunakan semasa musim perayaan

      lebih kurang macam tu
      adjust ikut tajuk masing-masing

      Padam
    2. ckgu..yg ni kene buat perenggan ke?

      Padam
  39. salam cikgu,kalau hasil kajian tu kena buat point2 ke atau kena perenggan??boleh tunjuk contoh kat balas??urgent!!tq cikgu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok posting saya.
      dah ada 3 contoh

      Padam
  40. cikgu, boleh tak buadkan tentang batik? kalau tk sempat takpe dan mintak maaf sebab banyak tanya. cikgu sejarah saya pergi kursus selama sebulan.

    BalasPadam
  41. Cikgu ?
    nak tnye ni, Lesen tu wajib kena ade ?

    BalasPadam
  42. Assalamualaikum,cikguu.Saya masih risau dengan lesen perniagaan,macam mana nak letak ? Dekat lampiran ke dekat Latar Belakang tu?
    Terimakasihh cikgu:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. aasalnya letak kat latar belakang. photostat aja lesen dia. letak kat bahagian latar belakang.

      kalau tak ada - tuliskan penguasaha tiada lesen perniagaan.

      kalau ada tapi dia tak bagi photostat , awak boleh ambil gambar sahaja. letakkan kat latar belakang.

      Padam
  43. cikgu,saya nak tanye kalau buat pasal minuman boleh tak? tolong balas secepat mungkin. terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasanya tak boleh
      tajuk ialah makanan

      Padam
  44. cikgu saya nak tanya... tak ada ker contoh untuk labu sayong ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba cari daripada internet untuk tengok macam mana cara pembuatannya. saya tak boleh tolong tajuk tu. bohong tak boleh. tempat saya tak ada labu sayung.

      Padam
  45. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  46. cikgu, tlg bagi saya contoh rumusan tentang pakaian(baju melayu)

    BalasPadam
    Balasan
    1. rumusan macam saya buat

      adjust sikit

      rumusan bersifat umum dia tak ada untuk certain certain produk.

      Padam
  47. cikgu, saya ingin tanya sikit..
    adakah kek dikategorikan sbg makanan tempatan??
    saya ingin membuat kajian tentang kek.

    BalasPadam
  48. untuk rujukan buku resepi dibenarkan tak??

    BalasPadam
  49. Assalamualaikum, cikgu bleh tak peta lokasi diletakkan dalam lampiran?

    BalasPadam
  50. Macamana nak buat kaedah kajian dan rumusan, boleh bagi contoh ye?

    BalasPadam
  51. Salam cikgu,nak tanya,tajuk kajian saya adalah mengenai labu sayong.Saya tidak ke tempat kajian saya hanya ke Hari kraftangan yang diadakan di Kompleks Kraftangan pada bula April yang lalu,saya nak tanya,kalau kita tiada lesen perniagaan pengusaha bagaimana??

    BalasPadam
  52. ckgu mcm mna nk buat rumusan???

    BalasPadam
  53. cikgu , macam mana dgn lesen ? orang tu dia x bagi lesen dia tapi dia ada , mcm mana ye cikgu ? minta balas dgn cepat . terima kasih .

    BalasPadam
    Balasan
    1. ambil gambar lesen dia

      kalau tak bagi juga
      tuliskan sahaja lesen tidak dapat diperolehi
      awak kena pastikan awak ada 3 lampiran
      gambar
      peta lokasi
      carisatu lagi

      Padam
  54. As-salam cikgu,
    klo dkt hasil kajian tu kita tambah gambar boleh ke ? cth dkt bahagian PERANCANGAN MASA HADAPAN tu dia berharap Syarikat Noor arfa batik dpt menembusi pasaran antarabangsa. Sehingga kini ia telah menyertai 12 program ekspo di luar Negara seperti UK, Jepun dan Asutralia. Ia juga mempelawa mana2 usahawan yang berminat untuk menjadi francise kepada Noor Arfa agar dapat mengembangkan industri batik Malaysia. jdi dkt situ sya ada tabahkan sikit gambar yg ada model2 arfa tu yg mengayakan batik,background die ada tulis noor arfa senang citer cikgu tgklha gmbr nih,
    http://3.bp.blogspot.com/_syXVsbK0Leg/TKA0nM5kdSI/AAAAAAAAA9w/d9pqA6EFrv8/s1600/Nacc_10.jpg boleh tak ? agak2 dpt markah bonus tak ? hehe sory ye cikgu sya menganggu,tpi sy hrp sgt cikgu dpt bls komen sy nih secepat yg mungkin,jasa anda amat dihargai dan akan dikenang PEACE as-salam =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. awak buat dengan baik sekali
      tahniah

      tak ada markah bonus
      markah maksima cuma 12 aja ye!

      Padam
  55. salam cikgu. cikgu ada tak folio sejarah tentang labu sayong. saya memang tak tahu nak buat apa... cikgu boleh e-mel kat saya tak???? sorry kalau tergesa-gesa kat cikgu ni tapi boleh tak cepat balas kerana saya kena cepat hantar. terima kasih.. ini e-mel saya : annavanessa@ymail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya punya e mail sekrang ini tengah problem besar
      maaf sebab lambat balas
      rasanya saya tak dapat membantu awak.

      Padam
  56. Salam cikgu,saya pun buat kerepek pisang. tapi masalahnya skrg elemen 1 saya tak tau nak buat apa. sbb pengusaha tu orang kampung. saya harap cikgu balas. terima kasih :]

    BalasPadam
    Balasan
    1. cari akhbar yang ada pasal kerepek pisang
      potostat tentang berita tu
      biasanya ada gambar
      gunting keseluruhan isi dan gambar
      jangan asing-asingkan
      tampal

      buku tentang kerepek
      potostat muka depan
      potostat muka dalam yang ada pasal kerepek

      cari kat internet
      search
      cara buat kerepek
      printkan

      Padam
    2. awak dah ada 3
      tinggal cari satu lagi

      Padam
  57. cikgu, macam mana untuk buat elemen 2 4.perkembangan produksaya. saya tak tau maksudnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. d. perkembangan produk
      i. kemajuan yang dicapai – kapasiti / jumlah pengeluaran / kakitangan / teknologi / keuntungan yang diperoleh

      sepanjang beberapa tahun pengeluaran kerepek pisang Encik Ali Bin Abu ini beliau yang bermula dengan cara kecil –kecilan pada masa sekarang telah mengedar dan memasarkan barangan keluarannya dengan lebih meluas. Jumlah tempahan bulanan beliau mula bertambah iaitu kira-kira 500 peket sebulan untuk memenuhi permintaan setempat dan pasar raya. Dengan jumlah jualan yang mula bertambah menyebabkan pendapatan bulanan beliau bertambah dan mampu membesarkan lagi perusahaan beliau.

      Padam
  58. ASSALAMUALAIKUM, CIKGU... CIKGU, SOALAN INI MUNGKIN MUDAH TAPI DAH BUNTU SAYA FIKIRKANNYA. MCM MANA NAK BUAT RUMUSAN DAN RUJUKAN ? HARAP CIKGU BOLEH BANTU SAYA..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 7. rumusan – unsur patriotisme yang diperoleh daripada kajian ini / iktibar kepada diri calon , bangsa dan negara

      Kajian yang dilakukan selama kira-kira sebulan ini menemukan saya dengan pelbagai perkara yang baru dan bernilai. Ia mengajar saya tentang tatacara penuh untuk mendapatkan bahan melalui pelbagai kaedah yang dicadangkan .Natijah kajian yang saya lakukan ini juga menelurkan beberapa unsur patriotisme yang saya perolehi. Melalui kajian yang saya lakukan , sangat pantas jika kita berbangga sebagai rakyat Malaysia. Kita harus merasa bersyukur kerana hidup di dalam sesebuah negara yang aman damai yang pesat membangun.


      Melalui pemerhatian secara tidak langsung, salah satu faktor yang membawa kepada perkembangan dan kemajuan pesat perusahaan ini adalah kerana nilai-nilai murni yang diamalkan oleh pihak pengurusan yang terdiri daripada pengusaha dan juga para pekerja . Di sini lahir pelbagai nilai murni seperti bersatu padu, bertolak ansur, bekerjasama, hormat menghormati dan sentiasa bermuafakat dalam setiap urusan dan perkara. Sikap mementingkan diri , untuk kepentingan diri dan seperti perumpamaan enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing boleh dikatakan tiada dalam diri setiap daripada mereka . Ia melahirkan satu bentuk perpaduan dan kekitaan yang jitu antara mereka.
      Pihak pengurusan yang penuh bertanggungjawab dalam setiap tindakan juga merupakan antara nilai murni yang dapat diperhatikan sepanjang kajian. Sebagai pengurus beliau yang menjadi orang sumber saya memperlihatkan sikap dan sifat ini dalam setiap tindakan dan langkah yang dilakukan .
      Akhirulkalam , Kajian Kerja Kursus Sejarah ini juga telah menyedarkan saya tentang pentingnya sifat sentiasa berusaha dan tidak mudah putus asa pada setiap masa sesuai dengan proses pembuatannya yang menuntut kesabaran dan kegigihan.



      9. rujukan – mengikut format penulisan yang diberi

      buku
      Nama pengarang,Tahun diterbitkan buku,Tajuk buku, tempat buku diterbitkan , nama penerbit
      Contoh
      Dr Zambri Yahya, 2000, Melangkah ke Hadapan, Kuala Lumpur, DBP

      Jurnal
      Nama penulis, Tajuk Tulisan dalam Jurnal ( tajuk besar jurnal ) Bil berapa, Bulan terbit, Tahun terbit
      Contoh
      Zakaria Abu, “ Majulah Sukan untuk Negara” dalam Jurnal Sukan Malaysia, Bil 7 , April 2010

      Ensiklopedia
      Tajuk, jilid, tahun terbit

      Akhbar
      Nama Akhbar, tarikh akhbar( hari bulan tahun ) , halaman
      Utusan Malaysia,8 September 2010, muka surat 17

      Orang sumber
      Nama orang, umur , alamat ( siap poskod ) negeri
      Masturi Bin Matani, 56, 363 Jalan Anggerik Felcra Bukit Kepong,84030 Muar, Johor
      Mariam Bt Ahmad ,65, 101 Jalan Sena, Felda Chemplak, 85300 Labis Johor

      Melawat tempat kajian
      Nama tempat, alamat tempat ( siap poskod ) negeri
      R & Ham Perusahaan membuat kerepek ,
      363 Jalan Anggerik Felcra Bukit Kepong,84030 Muar, Johor

      Perusahaan Dodol Tradisional Hajah Marim ,
      101 Jalan Sena, Felda Chemplak, 85300 Labis Johor

      Majalah
      Nama majalah, tarikh , tahun

      Holistik, Febuari , 2008

      Internet
      http//www.geocities.com ( cursor letak kat adress, copy, paste kat sini, enter,( nanti keluar biru )
      http://www.ask.com/?l=dis&o=15187

      Padam
  59. OMG!! Thank you for putting this up. You're such a lifesaver.

    BalasPadam
  60. minx maaf mengganggu... saya nak tanya skit ... kalo ada kad perniagaan nak letak kat mana??

    BalasPadam
  61. cikgu, ape nk tulis kt perkembangan produk? kalau boleh sertakan link sekali ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. d. perkembangan produk
      i. kemajuan yang dicapai – kapasiti / jumlah pengeluaran / kakitangan / teknologi / keuntungan yang diperoleh

      sepanjang beberapa tahun pengeluaran kerepek pisang Encik Ali Bin Abu ini beliau yang bermula dengan cara kecil –kecilan pada masa sekarang telah mengedar dan memasarkan barangan keluarannya dengan lebih meluas. Jumlah tempahan bulanan beliau mula bertambah iaitu kira-kira 500 peket sebulan untuk memenuhi permintaan setempat dan pasar raya. Dengan jumlah jualan yang mula bertambah menyebabkan pendapatan bulanan beliau bertambah dan mampu membesarkan lagi perusahaan beliau.

      adjustkan dengan awak punya tajuk

      Padam
  62. cikgu, bagaimanakah untuk tulis rumusan??? boleh cikgu ajar?
    Thank you very much!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kajian yang dilakukan selama kira-kira sebulan ini menemukan saya dengan pelbagai perkara yang baru dan bernilai. Ia mengajar saya tentang tatacara penuh untuk mendapatkan bahan melalui pelbagai kaedah yang dicadangkan .Natijah kajian yang saya lakukan ini juga menelurkan beberapa unsur patriotisme yang saya perolehi. Melalui kajian yang saya lakukan , sangat pantas jika kita berbangga sebagai rakyat Malaysia. Kita harus merasa bersyukur kerana hidup di dalam sesebuah negara yang aman damai yang pesat membangun.


      Melalui pemerhatian secara tidak langsung, salah satu faktor yang membawa kepada perkembangan dan kemajuan pesat perusahaan ini adalah kerana nilai-nilai murni yang diamalkan oleh pihak pengurusan yang terdiri daripada pengusaha dan juga para pekerja . Di sini lahir pelbagai nilai murni seperti bersatu padu, bertolak ansur, bekerjasama, hormat menghormati dan sentiasa bermuafakat dalam setiap urusan dan perkara. Sikap mementingkan diri , untuk kepentingan diri dan seperti perumpamaan enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing boleh dikatakan tiada dalam diri setiap daripada mereka . Ia melahirkan satu bentuk perpaduan dan kekitaan yang jitu antara mereka.
      Pihak pengurusan yang penuh bertanggungjawab dalam setiap tindakan juga merupakan antara nilai murni yang dapat diperhatikan sepanjang kajian. Sebagai pengurus beliau yang menjadi orang sumber saya memperlihatkan sikap dan sifat ini dalam setiap tindakan dan langkah yang dilakukan .
      Akhirulkalam , Kajian Kerja Kursus Sejarah ini juga telah menyedarkan saya tentang pentingnya sifat sentiasa berusaha dan tidak mudah putus asa pada setiap masa sesuai dengan proses pembuatannya yang menuntut kesabaran dan kegigihan.



      adjust sikit

      Padam
  63. Terima kasih cikgu ! You help me a lot !

    BalasPadam
  64. CIKGU rujukan nak kene buat mcm mane?

    BalasPadam
    Balasan
    1. buku
      Nama pengarang,Tahun diterbitkan buku,Tajuk buku, tempat buku diterbitkan , nama penerbit
      Contoh
      Dr Zambri Yahya, 2000, Melangkah ke Hadapan, Kuala Lumpur, DBP

      Jurnal
      Nama penulis, Tajuk Tulisan dalam Jurnal ( tajuk besar jurnal ) Bil berapa, Bulan terbit, Tahun terbit
      Contoh
      Zakaria Abu, “ Majulah Sukan untuk Negara” dalam Jurnal Sukan Malaysia, Bil 7 , April 2010

      Ensiklopedia
      Tajuk, jilid, tahun terbit

      Akhbar
      Nama Akhbar, tarikh akhbar( hari bulan tahun ) , halaman
      Utusan Malaysia,8 September 2010, muka surat 17

      Orang sumber
      Nama orang, umur , alamat ( siap poskod ) negeri
      Masturi Bin Matani, 56, 363 Jalan Anggerik Felcra Bukit Kepong,84030 Muar, Johor
      Mariam Bt Ahmad ,65, 101 Jalan Sena, Felda Chemplak, 85300 Labis Johor

      Melawat tempat kajian
      Nama tempat, alamat tempat ( siap poskod ) negeri
      R & Ham Perusahaan membuat kerepek ,
      363 Jalan Anggerik Felcra Bukit Kepong,84030 Muar, Johor

      Perusahaan Dodol Tradisional Hajah Marim ,
      101 Jalan Sena, Felda Chemplak, 85300 Labis Johor

      Majalah
      Nama majalah, tarikh , tahun

      Holistik, Febuari , 2008

      Internet
      http//www.geocities.com ( cursor letak kat adress, copy, paste kat sini, enter,( nanti keluar biru )
      http://www.ask.com/?l=dis&o=15187

      Padam
  65. Cikgu! Bolehkah sye copy this and translate it into BM as the 'latar belakang'?
    http://www.kekemas.com/

    BalasPadam
  66. cikgu, kalau tiada lesen, mcm mana nak tulis sebab?

    BalasPadam
  67. Cikgu, takpe ke kalau huraian untuk setiap kehendak tu pendek je macam nama produk tu satu ayat je..

    BalasPadam
  68. cikgu,,kerja kursus 2013 bila keluar??blom lagi ke??saya perluknnyalh..

    BalasPadam
  69. Salam, cikgu boleh tak saya buat tajuk kerepek pisang? and then macam nak buat objektif kajian? harap cikgu sudi jawab :)

    BalasPadam
  70. Assalamualaikum, tajuk KKS saya mengenai perusahaan kraftangan, jadi perusahaan bagi kraftangan yang dijual oleh Encik.A hanya di tempah sahaja dan bukan hasil sendiri, jadi mcam mana mau hurai mengenai 'produk yang dihasilkan', 'proses pelaksanaan','peralatan yang digunakan'?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau boleh awak kaji pengusahanya. kalau tidak awak buat penjual/ peniaga katakan peniaga kuih. produk yang dihasilkan ialah masukkan semua yang dia jual. untuk proses pelaksanaan macam mana dia dapatkan bahan tu dari mana / harga/ bayaran/ bentuk tempahan dll/ peralatan yang digunakan ialah cara dia berniaga boleh kaitkan dengan kedai dia mcm mana . tapi yang mcm ni susah sikit.

      Padam
  71. Apakah yang dimaksudkan dengan 'status keluarga/mobiliti sosial', 'identiti keluarga/kawasan','hubungan kemasyarakatan'yang terdapat pada hasil kajian (3) Sumbangan/pengaruh kepada keluarga/ atau masyarakat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. katakan tajuk awak penjual kuih. jadi hal ini boleh dikatakan tidak meningkatkan status sosial / mobiliti sosial pengusaha tu.
      maksud saya adakah usaha dia ( berniaga/ menanam / menternak .... ) dapat meningkatkan taraf kehidupan dia . kalau sama tuliskan aja tiada perubahan dalam hal ini.

      identiti keluarga
      - kalau jualannya ( contoh kuih ) memang dikenali ditempat itu/ sering dikunjungi maksudnya menjadi identiti keluarga/ kawasan setempat. kalau tak tak ada kaitan. contoh paling baik ialah perushaan keropok lekor di losong.. terkenal di terengganu.

      hubungan kemasyarakatan kalau setakat peniaga biasa ... tak ada kaitan

      Padam
  72. Macam mana penulisan bagi kaedah kajian ( melayari internet, lawatan, dan temuramah) ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya dah masukkan bawah tajuk huraian sebelum hasil kajian . rujuk label kerja kursus sejarah pmr 2013 sebelah kanan blog ni .

      Padam
  73. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  74. cikgu,,mcm mne nk buat perkembangan produk?

    BalasPadam
  75. Cikgu, sini ada tak langkah-2 kawalan mutu?

    BalasPadam
  76. cikgu, saya nak tanya. objektif kajian tu mesti buat dalam perenggan atau dalam point?

    BalasPadam