Sabtu, 11 Februari 2012

Kerja Kursus Sejarah PMR 2012

Tugasan Bagi Kerja Kursus Sejarah PMR 2012

Tugasan 1

Anda ditugaskan membuat kajian berkaitan produk tempatan yang terdapat di negara kita, Malaysia berdasarkan satu daripada tajuk berikut :

i. makanan

ii. pakaian

iii. kraf tangan

iv. pertukangan ( kerja kayu atau kerja logam )

Ulasan awal saya

- kalau nak buat kerja kursus dengan lebih mudah cari mana-mana pengusaha makanan / pakaian / kraftangan / tukang yang berdekatan dengan tempat anda

- perkara ini akan memudahkan kita membuat kajian terutama dalam hal kaedah melawat tempat kajian

- jadi kita boleh gunakan ia sebagai satu daripada bahan untuk elemen 1

  • - contoh produk makanan rasanya ialah pengeluaran kerepek
  • bahulu /
  • dodol /
  • mi /
  • kicap /
  • budu /
  • cencalok /
  • mi siput /
  • kuih raya
  • pau
  • roti
  • dll yang sesuai
  • ciri sama - ada sejuk beku / ada sistem packing/ pembungkusan /jualan secara atau skala besar

- bagi pakaian agak susah sikit kerana tidak semua tempat ada mengeluarkan produk jenis ini. Kalau kawasan tempat tinggal anda ada perushaan pakaian ( buat baju kurung / baju Melayu / blazer / kot / baju korporat / t shit pelajar / pakaian seragam ) boleh anda buat bahagian / tajuk ini

- kraftangan ialah tajuk yang paling senang kerana banyak tempat ada benda ini macam perushaan batik / songket / songkok / keris / tikar / alatan berasaskan buluh , kraftangan daripada rotan / kraftangan daripada kertas surat khabar dll.

- Pertukangan kayu atau logam agak susah sebab tak banyak yang ada.

- Jadi kesimpulan apa yang dibuat ialah cari tempat dulu yang sesuai barulah pilih tajuk

- Jarak juga memainkan peranan

- Kalau pengusaha itu nakkan surat daripada sekolah biasanya pihak sekolah akan sediakan awal-awal lagi untuk semua pelajar – kena rujuk cikgu sejarah tingkatan 3

205 ulasan:

  1. penerangan yang agak menarik dan jelas..minta izin untuk dijadikan panduan bagi taklimat kepada pelajar nanti..Terima kasih CIkgu...

    BalasPadam
  2. terima kasih atas penerangan di atas, boleh saya gunapakai untuk pantau anak saya menyiapkan tugasan...

    BalasPadam
  3. Terima kasih Cikgu, saya mohon izin untuk share dlm blog sy bagi memudahkan pelajar sy..terima kasih

    BalasPadam
  4. assalamualaikum cikgu. Terima kasih akan penerangan di atas. Saya ingin bertanya serba sedikit tentang tugasan Elemen 1 ini. Bagaimana jika hendak mencari menggunakan sumber lain selaian daripada mencari pengusaha. Bagaimana dengan sumber buku atau majalah. Harap cikgu balas. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh rujuk laman web ni. semua cara penskoran ada ngan lengkap.


      http://www.scribd.com/doc/80315051/2012-Panduan-penskoran-21-2-CRC

      Padam
    2. Terima Kasih cikgu
      sekarang saya dah nak siapkan keja khusus SAYA

      Padam
  5. Salam CIkgu..nak tanya kalau saya nak buat tentang perusahaan membuat roti kat kawasan saya boleh tak???

    BalasPadam
  6. atau kajian saya itu kena fokuskan kepada perusahaan makanan tradisional sahaja...tolong bagi info kepada saya CIkgu...Terima kasih yang teramat sangat sekiranya dapat membantu saya....

    BalasPadam
  7. boleh tradisional dan moden.
    dll contoh yang sesuai
    - pau
    - mi
    - roti

    makanan lain yang sesuai
    - ada sistem pembungkusan
    @ makanan sejuk beku dll

    BalasPadam
  8. apakah tajuk yg perlu di tulis dalam kejre kursus tu..
    ~contohnye: MAKANAN RINGAN atau ape?
    atau tajuknye memang JERJA KURSUS SEJARAH 2012 sahaja..

    BalasPadam
  9. klaw nasi lemak punye restorant b0leh jugk kn :)

    BalasPadam
  10. tak boleh macam tu

    ciri
    - pengusaha - bukan gerai makan
    - pengusaha - bukan kedai runcit
    - pengusaha - mengusahakan sesuatu barangan / makanan / pakaian

    BalasPadam
    Balasan
    1. tanya cikgu dan kawan awak mana nak cari bahan . pastikan boleh dijadikan tajuk. jangan pergi kedai jual benda ni semua kemudian jadikan bahan kajian. ini tak boleh. contoh kedai kerepek - dia tak buat kerja semua kat situ , cuma packing dan jual. jadi macam mana kita nak katakan dia mengusahakan makanan ?

      Padam
    2. assalammualaikum, klu buad mngenai p'usahaan kek boleh x..?

      Padam
    3. kek macam tak boleh
      tapi kalau kek lapis tradisional macam boleh
      kalau dia ada keluarkan bun bun tak boleh

      Padam
  11. cikgu,kalau produk makanan (kek dan roti)yang dihasilkan oleh salah seorang pengusaha kedai kek di kawasan pekan saya boleh ke dijadikan sebagai bahan kajian?

    BalasPadam
  12. salam , cikgu kalau perusahaan tuu kecil-kecilan saja , misalnya seperti popia ? boleh tak saya jadikan sebagai kajian saya untuk kerja kursus ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau setakat jual hari-hari kat kedai biasa / gerai- tak boleh

      Padam
  13. askOm...sy nak tanya kalau saya wat jenis makanan tp saya nak ambil produk 2 dari mak saya iaitu jenis kuih talam,,,,boleh x??tp mak saya ada semua bahan yg dalam soalan nak kan spt lesen niaga,sejarah kewujudan dan lain2...tp kalau elemen 1 saya amsik bahan2 dari internet boleh x.??sbb kuih talam yg mak sya wat 2 xdak dalam surat khabar,internet,jurnal dan bnyak lg larh..!!tp bahan2 boleh x saya ambil dari internet contohnya resipi dan banyak lagi larh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kuih talam macam jual kat kedai tu tak boleh.ni macam jual kuih kat kedai aja

      kalau buat macam karipap / popia yang ada proses / mesin / sejuk beku baru betul

      Padam
    2. tp kuih talam 2 xde la jual at kedai....tp bhn2 semua menggunakan mesin utk nk hasilkan kuih talam 2...cma sya konfius la cket....msih xtw nak wat cmna g...!!!!

      Padam
    3. cikgu,,,boleh bg contoh lain selain karipap dan popia...???

      Padam
    4. tengok contoh yang saya tuliskan
      kalau susah tajuk ni tukar yang lain pun tak apa

      Padam
    5. ok....satu g...sya dh dpt maklumat berkaitan pengusaha karipap tp dy tngl jauh dari rmh sya tp sya ambil maklumat dkt pasar sehari sbb family sya niaga at c2 jd sya ambil maklumat dari dy la...cuma bla nk wat peta ke tempat pemprosesan karipap 2 jauh dari rmh sya dn sekOlah....sya nk buat peta cmna????

      Padam
    6. agak-agak pun tak apa asalkan ada menghala ke sana
      bukan peta penuh
      just buat ringkasan untuk lokasi ke tempat kajian
      cuma pelan lokasi sahaja
      macam orang buat dalam kerja kawin tu tapi detail sikit

      Padam
    7. OWH MCM 2....TIMA KASIH CG SBB DH BNTU SY..............nnt klaw sya msih ada mslah sya akn tny cg..ap pOn sy amt brtrima kasih cg....

      Padam
    8. cg klau taip gn kOmpter stangah tulis tngn setengah boleh x???

      Padam
  14. Cikgu, kalau buat Ayamas boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ayammas dah terkenal di malaysia- tak boleh. dia mesti masuk dalam industri kecil dan sederhana. ayammas dah macam gardenia/ ramli burger
      tak boleh

      Padam
    2. oh, kalau yg terkenal tak boleh ek? industri sederhana tu macam mana cikgu?

      Padam
    3. ikt tajuk saya mcam saya huraikan

      Padam
  15. Assalamualaikum, cikgu kalau buat makanan yg dikeluarkan kilang boleh tak? Lagi satu soalan, kalau kilangnya di Malaysia tp pemiliknya bukan asal Malaysia kita produk tempatan ke? Terima kasih

    BalasPadam
  16. makanan apa
    dia makanan tradisional aja
    makanan moden macam cikedes ke tak boleh
    pemilik tak kisah asalkan di malaysia

    BalasPadam
  17. Maaf bertanya. Kalau mcm roti paratha ke roti boom yg jenis sejuk beku tu boleh tak? Roti yg leper2 tu. Makanan moden tu macam mana? harap boleh tunjuk ajar lbh lanjut. Saya x jelas sgt ciri 2 makanan yg boleh dibuat kajian (selain yg dinyatakan di atas). Guru saya x beri penerangan lanjut lg.

    BalasPadam
  18. rasanya roti parata yang sejuk beku tu boleh

    makanan moden macam burger/ sosej / donut / nugget

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cikgu,saya buat pasal sate kajang.(sate kajang haji samuri) itu boleh kan?

      Padam
  19. cikgu boleh tak saye buat tentang kek lapis???

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam boleh tapi yang tradisional aja

      Padam
  20. Cikgu,

    Saya nak tanya, kalau saya buat 'Restoran Mat Ayam Kampung' boleh tak..
    Saya fokus kepada Ayam Goreng Kampung..
    Boleh bg tunjuk ajar kepada saya..
    Sekian..

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum,
    kalau tak dpt lesen perniagaan boleh tak? Pengusahanya tak nak beri. Lagi satu, yang tenaga pekerja tu nak buat mcm mana? Nak letak apa je selain bilangan? Kalau syarikat tu keluarkan byk produk, kte kena khususkan ke terutama dlm bhgn bahan dan peralatan?Kalu buletin yg dikeluarkan kilang tu kira majalah ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. amabil gambar lesen pun boleh
      nanti printkan
      jadikan lampiran
      pengusaha memang tak akan bagi
      takut hilang

      Padam
    2. pekerja boleh buat senarai nama , umur , pengalaman kerja , asal negara
      kalau rajin buat jadual
      atas sekali pengurus , penolong , dll kakitangan yang buat benda tu
      bukan akitangan syarikat
      kalau tak nak atau susah buat aja bilangan pekerja dan tahun pengalaman bekerja . lagi mudah
      kalau rajin ambil gambar pekerja tengah buat kerja

      Padam
    3. buletin boleh jadi bahan rujukan / lampiran/ elemen 1/ kalau majalah tak ada

      khususkan pada satu keluaran sahaja

      Padam
  22. assalamualaikum...nak tnye..
    kalau roti canai..b0leh x..??

    BalasPadam
  23. kalau yang jual kat kedai hari-hari tu tak boleh tanya dia.
    ini yang pengusaha - buat roti canati sejuk beku tu

    BalasPadam
  24. cikgu kalau pilih kraftangan, maklumat asas produk tempatan nak buat cam ne????

    BalasPadam
  25. makanan tradisional macam nasi lemak, nasi ayam tu boleh tak?

    BalasPadam
  26. kalu pertukangan bleh x wt pagar tradisional

    BalasPadam
  27. Saya tanya awak ... boleh buat Sate Kajang Hj. Samuri???
    Kalau boleh, sila beritahu saya...
    ada masalah ... x dapat cari buku di perpustakaan sekolah saya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tanyakan dengan cikgu awak
      pada saya boleh

      Padam
  28. laksa boleh x? yang buat sendiri jual sendiri

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok dulu macam mana
      kalau macam jual kuih kat kedai tu tak boleh

      Padam
  29. assalamualaikum cikgu, kalau saya buat temu ramah dekat pasar malam boleh tak? btw, tadi cikgu ckp makanan tradisional contohnya seprti nasi lemak tk boleh kan? tapi, pagi tadi tiba-2 cikgu saya kata boleh. saya cnfuse laa cikgu

    BalasPadam
  30. ikut kata cikgu awak.
    jangan ikut cakap saya.
    yang saya maksudkan ada syaratnya yang ada saya perlukan.
    cikgu awak ada syaratnya. ikut dia.

    dalam pemahaman saya pengusaha ialah orang yang mengusahakan makanan itu termasuk ada unsur proses makanan dan diedarkan.
    nasi lemak cuma buat hari-hari. tak ada peralatan khusus untuk membuatnya.

    contoh karipap sejuk beku.
    - ada pekerja
    - ada proses sejuk beku
    - ada proses packing
    - ada unsur permintaan
    - ada unsur menghantar bekalan / order
    - ada unsur pembelian langsung/ order
    - ada dokumen yang terlibat
    - ada latiohan/ kemahiran kepada pekerja
    - ada peralatan khusus

    cuba bandingkan dengan nasi lemak yang dijual dipasar malam
    - sendiri buat
    habis hari tyu juga

    BalasPadam
  31. Cikgu klw buat wedding dress boleh x?? atwpon kedai tudung??

    BalasPadam
  32. klw nk amek gambar bole x bnyk-2 ?? klw kite buat kedai tudung kite kne amek gambar tudung sekali ke?? kan kne tngkp gambar dgn Pemilik kedai tu..klw owner dy x de,bole x tgkp gambar dgn pekerja dy..??

    BalasPadam
    Balasan
    1. 5-6-7 pun dah cukup
      ambik gambar proses buat tudung
      ukur/ kerat/ potong/ letak hiasan/ dah jadi

      gambar kita dengan pengusaha
      jadikan elemen 1
      kalau dengan pekerja jadikan melawat tempat kajian ( elemen 1 )
      atau huraian hasil kajian

      Padam
    2. cikgu kalo x amik gmbr dgn pengusaha ..xpew ke ????

      Padam
    3. tak apa
      tapi elemen satu tak boleh buat orang sumber.
      ambik kerja memproses tu boleh jadikan elemen 1 // melawat tempat kajian

      Padam
  33. assalamualaikum,cikgu..
    sekolah saya sudah tetapkan kena buat pakaian iaitu batik..sekolah saya membuat lawatan pergi ke Melaka Batik House.. kalau saya nk cari di dlm majalah atau buku ilmiah, saya kena cari tntg batik kat melaka batik house tu ke atau tentang batik ap2 je.?
    harap ckg dpt bls scepat yg mungkin

    BalasPadam
    Balasan
    1. tentang batik sahaja
      tak semestinya semua benda berkaitan dengan pengusaha tu
      majalah/ buku/ internet / akhbar rujuk tajuk batik sahaja. bukan pengusahanya.
      kalau melaka bati house ada dalam internet printkan sahaja sebagai elemen 1

      Padam
    2. oh,okay2..
      lg satu masalah saya ialah
      saya nk gne komputer.. kn kena gne tulisan times new roman, saiz 12, langkau 2-0.. saya xphm yg langkau 2 tu.. boleh cikgu trgkn x..? n boleh ckg tunjukkan x mcm mne nk set? nk click kat mne???

      Padam
    3. select all
      format
      paragraph
      pada indents and spacing ada ruangan line spacing
      kat situ ada single
      pilih double
      enter
      ok

      Padam
    4. oooohhhh !
      okay2... terima kasih cikgu

      Padam
  34. assalamualaikum.. sy nak tnya sb cikgu terang gitu-gitu je Dx

    elemen 1 tu ape2 lampiran yg kita dapat pasal perusahaan tu ke? cntoh kalau pilih keropok lekor kita amek smua maklumat pasal perusahaan keropok lekor tak kira dari syarikat mane pon.. care pmbuatan, prmualaan , langkah kbrsihan.. mcm tu ?

    utk jadi maklumat kepada hasil kajian ? abes cmpur aduk ke pasal mana2 syarikat ? =,= pening pening

    BalasPadam
    Balasan
    1. baca perlahan-lahan penerangan saya untuk elemen satu tu. nanti awak akan faham.

      contoh internet
      - cari tentang maklumat berkaitan dengan keropok lekor. printkan hasilnya
      jadikan bahan elemen 1

      buku
      - cari bahan berkaitan dengan keropok lekor
      - tak semestinya merujuk kepada pengusaha yang sama.
      kalau kena buat pengusha yang sma sudah tentu kita ada masalah besar sebab mana ada suratkhabar/ majalah akan keluarkan kedai/ pengusaha setiap daripadanya
      jadi kita ambil pengusaha itu sebagai sumber maklumat bagi tajuk kerja kursus tu


      maklumat dalam akhbar/ internet akan membantu kita dalam proses menulis hasil kajian terutama bahagian masa hadapan industri/ perushaan keropok lekor

      kita tak campur adukkan maklumat dalam hasil kajian kita sebab kita hurai ikut apa kata pengusaha.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  35. bgi sya contoh mknn cg susah skit la... bleh x tnjk cara atau contoh utk hasil kajian?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cikgu sekolah saya telah memilih makanan dan kami membuat makanan tebaloi di Sarawak....
      Bolehkah cikgu menunjukkan cara untuk memulakan hasil kajian?

      Padam
    2. saya tak ada pengetahuan asas tentang tebaloi. jadi lebih senang kalau awak tanyakan hal ini kepada cikgu awak. kalau tak pasti buat bersama kawan-kawan awak yang lain.
      apa yang saya dapat buat ialah garis panduan dan contoh mengikut beberapa perkara yang digariskan oleh format kerja kursus ini.
      nasihat saya ialah ikut cara penghasilan yang saya tunjukkan sebagai contoh. daripada situ awak adjustkan ikut tajuk awak. saya tak dapat menolong kerana ianya memang diluar keupayaan saya.
      sorry lambat balas.

      Padam
  36. cikgu boleh x saya tanye mengenai hasil kajian ,.ia berbntuk point atau essay...

    BalasPadam
    Balasan
    1. esei

      ikut macam kehendak soalan dia. tapi masa hurai ada nombor tertentu
      contoh
      3.1. xxxxxx
      huraian kita dalam bentuk esei atau penerangan lanjut

      Padam
  37. susah tul la nak buat kerje nie aduh....bagi la yg senang sikit.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba buat perlahan-lahan. memang agak lambat buat ni semua. kalau nak senang ikut kawan foloow cara dia buat. nanti awak akan cepat dapat

      Padam
  38. cikgu.......Boleh tak, buat cendol.

    BalasPadam
  39. cikgu.......kalau saya nak buat kuih tart boleh????

    BalasPadam
  40. cikgu susah la buat tajuk makana ni

    BalasPadam
  41. aduh bagilah sampel folio macam mane nak buat

    BalasPadam
  42. cikgu hendak tanya sedikit.... kalau buat jenama
    Kawan Chapatti boleh ke tak??
    Itu barang buatan malaysia...
    boleh tak??

    BalasPadam
  43. Assalamualaikum.
    Boleh tak kalau saya buat Nasi Dagang?
    Cikgu sejarah kata boleh.

    BalasPadam
  44. cikgu, kalau lesen perniagaan nak ulas mcm mane? pastu lesennya nak letak di lampiran atau elemen 1?

    BalasPadam
    Balasan
    1. lesen tak payah ulas sangat. cuma mungkin kalau nak dikaitkan dengan sejarah awal pengusaha sejak bila ditubuhkan syarikat tu , siapa tuan punyanya. itu aja.
      letakkan dalam huraian elemen 2 atau jadikan lampiran pun boleh

      Padam
  45. asssalamu'alaikum..cigu nak tnya..kalau buat makanan berkaitan produk keluaran hr sernan blh x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh
      pilih satu keluaran aja
      yang lain tuliskan sebagai hasil lain pengusaha
      duduk muar ye?

      Padam
  46. cmna nak buat rumusan,cikgu ....?

    BalasPadam
  47. walaupun saya dari sekolah lain...tapi, cara yg cikgu berikan lebih baik dr cikgu sekolah kami..saya juga lebih memahami maklumat yg cikgu berikan di blog ini..terima kasih kerana telah memberi sedikit maklumat utk pelajar dari sekolah2 lain...dan saya nak tanya satu soalan,macam mana nak buat rumusan dan rujukan?

    BalasPadam
  48. cikgu,boleh tolong saya buat sejarah hasil kajian tak?saya tak tahu buat hasil kajian 3&4 sahaja...saya buat makanan roti

    BalasPadam
  49. Cikgu, anda boleh mengajar saya?
    saya tak faham Elemen 2

    BalasPadam
  50. cigku,bagaimana nak buat temuramah???

    BalasPadam
    Balasan
    1. ssssssorrrry
      tak sempat tolong awak.
      saya tak ada masa.

      Padam
  51. cikgu,kalau saya nak buat tentang keropok lekor boleh tak ? ataupun roti mcm pizza ?

    BalasPadam
  52. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  53. gud evening teacher.... blh saya buat tentang makanan tosai yang dijual di restoran... adakah restoran dikategorikan dalam perniagaan keci- kecilan.... harap cikgu boleh bals tentang soalan yang telah say tujukan secepat mungkin.... terima kasih.. sekian

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak berani jawab soalan awak.
      tanyakan dulu pendapat cikgu awak.

      pada saya
      - barangan yang dijual di restoran macam tu aja bukan dianggap sebagai pengusaha produk/ makanan.

      Padam
  54. Assalammualaikum,
    Saya nak tanya kalau buat mengenai seorang pengusaha yang buat kek. Tapi dia cuma buat dari rumah sahaja, boleh ke ?

    Terima kasih :)

    BalasPadam
  55. saya nak tanya......hasil kajian ni wat dlm point2 ke atau kena hurai....

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok contoh hasil kajian saya yang dah siap.
      ada tiga contoh. boleh ikut

      Padam
  56. hi , saya nak tanya kalau makanan tempatan saya pilih jagung boleh ke ? tlng inform saya secepat nya . teima kasih

    BalasPadam
  57. Cikgu saya nak semua maklumat
    asas produk tempatan untuk perabot rumah

    BalasPadam
    Balasan
    1. tajuk awak ?
      spesifik
      bangku, meja ,.... macam tu. tak boleh buat macam ni. kecuali gril mungkin boleh

      Padam
  58. Cikgu boleh beri contoh untuk maklumat asas produk tempatan?

    BalasPadam
  59. kalau saya buat pertukangan logam, saya mahu buat apa kepada elemen 1?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama macam orang lain juga.
      macam saya bincang untuk elemen satu dalam posting sebelum ini

      Padam
  60. saya nk tnya dlm Elemen 1 blh x laman web yng kite copy tu dlm bahasa inggeris??

    BalasPadam
    Balasan
    1. lebih baik dalam bahasa melayu.
      kalau awak buat tajuk contohnya buat gril masuk kat wikipedia
      pilih yang bahasa melayu
      taipkan gril
      dapat
      printkan

      saya tak pasti cikgu awak bagi tak yang bahasa inggeris
      kalau saya
      saya tak bagi

      Padam
  61. Cikgu, saya nak tanya pasal tugasan 2 yang esei tuh. macam mane ek cikgu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam saya tunjukkan yang posting akhir. dah ada 3 contoh - kerepek , dodol dan kimpalan besi

      Padam
  62. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  63. Assalamualaikum.cgu,sy mgajar Sejarah juga tp bkn opsyen.thn nie sy ajar 2kelas ting3 buat kerja kursus nie.sedang dlm proses perlaksanaan.terima kasih ats segala maklumat/panduan yg cgu Razak telah berikan .sy ambil dan jadikn panduan utk beri penerangan kpd pljr2 sy semasa taklimat.sy dh bc ulasan2 cgu di sini dan sy ada pertanyaan...majoriti pelajar2 sy buat tajuk ttg pgusaha keropok lekor (krn di kerteh,trengganu) dan pgusaha kek,roti.mcm buat kek,roti tu mereka kena pilih satu produk kek/roti yg khusus ke utk jadikan tajuk?contohnye produk kek...pljr sy pilih buat kek keju@kek cawan,roti pljr sy pilih roti pizza@roti paun,boleh ke cgu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye macam tu. awak dah buat dengan betul

      Padam
  64. cikgu . saya nak tanya sikit boleh tak . kalau kraftangan batik macam mana nak buat dalam kerja kursus . saya masih tak paham dengan kerja kursus :)

    BalasPadam
  65. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  66. cikgu kalau Kek boleh tak? nak kepastian

    cikgu saya nak pergi ke sebuah kedai kek and then kena tanya ke cara nak buat kek ni.. then amik pic semasa kajian tu ekk?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kek moden rasanya tak boleh

      kalau kek / span/ kek biasa yang ada kat kedai tu rasanya tak ada masalah / mungkin kita boleh masukkan sebagai bahulu.

      masa kita kaji kita tanya banyak benda antaranyara ialah
      - latar belakang perushaan tu..
      - modal dia
      pekerja dia
      peralatan yang dia guna
      bahan yang dia guna nak hasilkan benda tu
      proses pembuatan bahan tu
      masalah yang dia hadapi
      rancangan masa ahdapan dia
      lebih kurang banyak tu

      Padam
  67. salam cikgu, saya tak faham sangat dengan tujuan dan kepentingan produk untuk labu sayong. boleh cikgu terangkan dengan lebih detail tak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tanyakan pada orang yang buat labu sayung tu apa kegunaan labu sayung sebenarnya. kita tak boleh reka-reka macam tu aja.

      kalau rajin cari kat internet kegunaan labu sayung. cuba dulu ye !

      Padam
    2. Seni tembikar ialah hasil seni kraftangan yang diperbuat dari tanah liat yang diuli, diterap dengan pelbagai corak, diasapkan serta dibakar untukmenghasilkan satu rupabentuk yang sungguh berseni dan unik.

      Tembikar yang lebih dikenali sebagai Labu Sayong berwarna hitam banyak terdapat di Sayong, daerah Kuala Kangsar, Perak. Malah sebut sahaja Sayong, maka tergambarlah keindahan bentuk seni labu yang berwarna kehitaman. Wujudnya labu hitam ini dari buah labu tua yang dikeluarkan isinya dan dibersihkan sebelum dijadikan bekas untuk menyimpan air.

      Suatu masa dahulu, labu hitam adalah alat penting yang digunakan sebagai bekas menyimpan air minuman di majlis kenduri. Keistimewaan labu hitam ini ialah airnya yang sejuk dan dipercayai boleh menawarkan beberapa jenis penyakit seperti batuk dan demam panas. Ia juga digunakan sebagai bekas air sewaktu menziarahi tanah perkuburan.

      Labu Sayong menekankan sifat semulajadi iaitu tanah liat serta teknik penggunaan tangan. Rekaan corak permukaannya dihiasi dengan motif alam sekitar seperti motif bunga padi, pucuk rebung, bunga cengkih dan juga calaran-calaran geometrik yang harmoni.

      Labu Sayong tetap dikagumi dan diminati bukan sahaja kerana penggunaannya semata-mata tetapi kerana keindahannya, berasaskan nilai estetika barangan tembikar itu.

      sumber
      http://www.kraftangan.gov.my/craft_category/main/6/?menuid=95

      Padam
  68. cikgu boleh bagi contoh rumusan ?

    BalasPadam
  69. cikgu boleh bagi contoh rumusan ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah saya masukkan
      tengok contoh
      adjust dengan tajuk awak

      Padam
  70. terime kasih cikgu...
    sye niey buat kraftangan.
    rembau kristial..
    susah laa..
    tu je yg b'dekatan..
    skrg niey dh pindah sekolah,
    selepas itu,saye kne buat..habis kn..

    BalasPadam
  71. cikgu contoh org sumber mcm mana nak buat ye ? dialog menemu ramah tu.. bagi contoh boleh?

    BalasPadam
  72. Cikgu boleh bagi contoh tugasan 2? harap cikgu boleh bantu...

    BalasPadam
  73. selamat sejahtera..cikgu..bagaimana nak buat objektif kajian??...harap dibantu..:)

    BalasPadam
  74. salam alaik cikgu.. saya nak tanya :
    - boleh tak saya buat kajian tentang penjahitan manik, tapi pengusaha tu buat kat rumah je and x de teknologi moden atau pekerja? Tetapi produknya dah dikenali di sekitar Gombak.
    - penjahitan manik di bawah tajuk pakaian atau kraftangan
    -tajuk kajian -produktempatan jahitan manik atau produk temapatan (nama perniagaan tersebut)
    -kaedah kajian tak perlu letak bukti kan? Jika saya gabungkan semua kaedah kajian dalam satu mukasurat boleh?

    Saya harap cikgu sudi membantu. Terima kasih.

    BalasPadam
  75. kalo saya buat kajian tentang mutiara, ok ka?

    BalasPadam
  76. cgu, kalau bhg. rumusan, macam mane ye?


    Unsur patriotisme yang diperoleh daripada
    kajian ini.
    Iktibar kepada diri calon, bangsa dan negara.

    BalasPadam
  77. ckg,,buku,majalah,jurnal tu nk cari kaitan ngn org sumber ke ttg nasi lemak??

    BalasPadam
  78. saya tak tau mcm mna nak buat ? how?

    BalasPadam
  79. cikgu kalau ada peta kena buat arah ke?

    BalasPadam
  80. cikgu saya ada masalah nak buat orang sumber dengan hasil kajian.. hasil kajian kena ada berapa mukasurat?

    BalasPadam
  81. assalamualaikum cikgu,macam mana nak buat kaedah kajian?cikgu sekolah saya tak beri penerangan yg terang.harap cikgu dapat membantu,dan membalas dengan cepat.terimakasih.

    BalasPadam
  82. assalamualaikum cikgu , boleh tak kalau pergi ke kilang-kilang. contohnya kilang kopi atau lain-lain produk.ataupun boleh tak kalau ke kedai yang menjual barangan perkahwinan spt beg krtas, bunga telur dll boleh tak dijadikan bahan dibawah tajuk kraftangan?

    terima kasih , mohon dijawab segera :)

    BalasPadam
  83. cikgu,
    saya nak tulis tentang Selangor Piuter. Adakah ini dikategorikan sebagai pertukangan logam atau dibawah kategori kraftangan?


    terima kasih, mohon dijawab segera :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. selangor piewter mcm dah terkenal
      tanya cikgu awak boleh tak
      pada saya mcm tak boleh
      ikut cikgu aawk

      Padam
  84. salam, cikgu .. kalau saya buat sal kraftangan manik , boleh kan ? sebab saya dah buat hasil kajian n tinggal sikit je lagi nak siap .. lau gambar x ada, cmne ? n kalau tempat kajian tu jauh , cmne peta tu ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh

      cari kat internet
      search imej

      peta ringkas aja
      mcam peta orang kawin tu aja

      Padam
  85. Assalamualaikum,cikgu. Terima kasih banyak untuk panduan-panduan yang amat membantu ini. Saya mempunyai satu persoalan. Jika saya ingin memilih tajuk pakaian tradisional iaitu sari, bolehkah? Ini adalah kerana, jiran saya menjahit blaus sari dan jika boleh, ia akan memudahkan kerja saya. Saya berada dalam dilema sama ada mahu memilih makanan atau pakaian tetapi saya lebih suka pada tajuk pakaian sari. Saya memerlukan bantuan cikgu. Harap cikgu dapat balas dengan segera. Minta maaf jika tersilap bahasa. Terima kasih.

    BalasPadam
  86. salam cikgu ..kalau sumber yang sye dpt drpd buku ilmiah 2 bhasa inggeris bleh x?

    BalasPadam
  87. assalamualaikum cikgu kalau saya buat baju penganntin tradisionla boleh ke ? mohon bagi respon

    BalasPadam
  88. cikgu,saya tak paham lah elemen 1 ni..boleh terangkan? please cikgu

    BalasPadam
  89. assalamualaikum .. cikgu , saya ade sedikit soalan ...boleh tak kalau kertas folio tue saia buat corak atau uat tulisan yang kreatif gituw .. boleh tak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh
      asalkan tak mengganggu tulisan

      Padam
  90. Cikgu , cara/kaedah penghasilan bahulu nak buat macam mana ehh ? Saya taktahu nak buat huraian . harap cikgu dapat membantu saya .

    BalasPadam
  91. cikgu razak.... sya nk tnya mcm mna nk bt isi kandungan untuk krja krsus sjarah ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bil Perkara ms
      1 Tajuk kajian 1
      2 Senarai kandungan 2
      3 Penghargaan 3
      4 Objektif kajian 4
      5 Kaedah kajian 5
      6 Hasil kajian
      6.1. maklumat asas produk
      6.2. latar belakang
      6.3.kaedah / cara penghasilan
      6.4. perkembangan produk
      6





      7 Rumusan 21
      8 Lampiran 22
      9 Rujukan 23

      Padam
  92. apa maksud times new roman, saiz 12 dengan langkau 2.0 ????

    BalasPadam
    Balasan
    1. pada word
      select all word

      pada times new roman letakkan no 12


      untuk langkau 2 baris
      select all
      format
      paragraph
      line spacing
      double
      ok

      tengok awak punya huraian
      pastikan setiap satunya masuk dalam muka surat
      masa print tu tengok dulu
      printpreview

      Padam
  93. Assalamualaikum cikgu .......Saya nak tanya elemen 1 , 2 , 3 tu ape? masih belom faham .

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok postng saya
      fahamkan
      tak boleh ulaskan kat sini
      panjang sangat

      Padam
  94. assalamualaikum cikgu , saya nak tanya perbezaan antara element 1 dgn lampiran . saya agak keliru . boleh cikgu tolong saya , secepat mungkin :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. elemen 1
      - buku tentang tajuk kajian
      - majalah
      - akhbar
      - internet
      saya dah ulaskan


      lampiran ada 3
      - gambar proses pembuatan bahan/ bahan yang digunakan oleh pengusaha
      - peta lokasi tempat kajian / ke tempat kajian
      - lesen perniagaan pengusaha/ atau gambarnya sahaja
      - dll
      - brosour
      - kad perniagaan pengusaha

      Padam
  95. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  96. Selamat sejatera cikgu, saya hendak meminta pendapat cikgu mengenai kerja kursus sejarah. Cikgu jika saya menjadikan sebuah kedai pakaian sebagai bahan kajian saya, adakah perlu kedai itu menjadi pengeluar pakaian tersebut ataupun hanya perlu menjual barangan yang dibeli dari kilang lain?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia sekuarng-kurangnya ada membuat pakaian
      kalau jual dia peniaga
      bukan pengusaha

      Padam
  97. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  98. Cikgu ,sikitnye tapi thanks sangat . Cikgu tiada buat contoh elemen 2 ? Saya perlukan contoh elemen 2 , harap cikgu balas . Terima kasih .

    BalasPadam
  99. cikgu kalau x letak gambar lesen x pe ke?

    BalasPadam
  100. salam cikgu,saya nak tanya muka depan kerja kursus tu kita kena cari sendiri ke?? sebab cikgu saya kata macamtu

    BalasPadam
    Balasan
    1. awak download daripada intenet aja

      drpd kpm
      search
      garispanduan kerja kursus sej pmr 2012

      Padam
  101. salam , macam mana nak buat rumusan tentang kraftangan :) harap balas

    BalasPadam
  102. boleh x kalau x letak gmbr lesen perniagaan?

    BalasPadam
  103. SAYA TAK SUKA BUAT FOLIOOOOO!!!!
    KENAPA NAK KENA BUAT FOLIO!!!!
    SEDANGKAN PELAJAR TINGKATAN 3 MENGAMBIL PMR!!
    CUKUP UNTUK PMR JER LA!! KENAPA NAK KENA BUAT FOLIO?? SAYA TAK FAHAM LA CIKGU!

    BalasPadam
  104. Syabas cikgu mmg seorang pendidik yg berjaya memikul tanggungjawab dgn ikhlas dan sempurna!

    BalasPadam
  105. Assalamualaikum Cikgu, macam mana nak buat elemen 3? perlukah panjang essei kita lebih daripada 100?

    BalasPadam
  106. cikgu tig sye ssye tak dpt tajuk agy utk folio nie

    BalasPadam
  107. cikgu saya nak tanya hasil kajian untuk kraf tangan batik, mcam mana nak buat Hasil kajian cikgu ? saya kurang faham :)Tolong saya :(

    BalasPadam
  108. cikgu,saya tak tahu nak tanya soalan ape semasa nak mewawancara orang sumber?

    BalasPadam